Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 10 Jul 2012 21:04 3681636 12840
  • #6001
    Chalmi
    Level 12  
    Witam forumowiczów
    doradzono mi na forum abym polutował rurki aluminiowe alumweld-em dobra rada nawet zakupiłem 1 paczkę spoiwa do lutowania tak na próbę paczka z przesyłką 23zł jednak nie jest dużo tego w paczce a mam dużo połączeń do wykonania. Dodatkowo nigdy nie lutowałem aluminium więc za nim dojdę do wprawy to morze i paczka będzie mało :D :D , a znajomy pokazał mi cudowny klej co się nawet filozofom nie śnił ,,super metal 4'' firmy (Technicqll). Ten klej jest na bazie aluminium i klej mocno wszystko lista jest długa, jest dobrym przewodnikiem ciepła, temperatura pracy to -40 +120 C°, prosty w użyciu,jest go w opakowaniu 80g, a na allegro kosztuje 22,50zł + przesyłka. Mój znajomy pokleił tym blok w ciągniku pęknięcie nie było małe a jednak klej wytrzymał i już 3 rok jeździ i wszystko jest w porządku.
    Nie polecam do połączeń miedzianych bo aluminium wchodzi w reakcję z miedzią więc do tego się nie nadaję. Bo nie wszyscy o tym wiedzą i zakładają do miedzianej instalacji aluminiowe grzejniki.
    pozdrawiam Michał
  • MetalworkMetalwork
  • #6002
    czarny_1963
    Level 21  
    Kolego szumigt najprościej to musisz się wpiąć w rurki co wychodzą z płaszcza bojlera i idą do kotła , bo pisze że masz tradycyjny bojler . Jeżeli nie masz zaworów na kotle to niestety, aby taki zabieg zrobić , musisz spuścić całą wodę z instalacji , innej możliwości nie ma.
  • #6003
    szumigt
    Level 15  
    czarny_1963 wrote:
    Kolego szumigt najprościej to musisz się wpiąć w rurki co wychodzą z płaszcza bojlera i idą do kotła , bo pisze że masz tradycyjny bojler . Jeżeli nie masz zaworów na kotle to niestety, aby taki zabieg zrobić , musisz spuścić całą wodę z instalacji , innej możliwości nie ma.


    Chyba coś źle napisałem ... ja nie mam kotła c.o. Napisałem słowo bojler bo myślałem, że wystarczy ... Bojler czyli zbiornik ocieplony (bez wężownicy, płaszcza itp) z grzałką elektryczną (ok 2kW).

    Dodano po 15 [minuty]:

    tarasow wrote:
    Ja kupowałem w Castoramie środek do usuwania starych powłok lakierniczych.


    A mógłbyś pokazać jakąś fotkę, opisać cokolwiek na temat tego środka ... ja kupiłem kiedyś w Casto też taki środek do zdejmowania powłok lakierniczych ... i owszem działał ale tylko tam gdzie farba była zadrapana do gołej blachy. Kiedy posmarowałem samą nie uszkodzoną powierzchnię farby nic to nie dawało ... :)
  • MetalworkMetalwork
  • #6004
    jassi
    Level 12  
    szumigt
    Zamiast zadawać pytania nie do końca przemyślane to może poczytaj sobie poprzednie posty to Ci pomoże w myśleniu.

    Lubimy pomagać ale nie zrobimy wszystkiego za Ciebie.

    Jeśli ktoś nie ma zupełnie pojęcia to jak mu pomóc.
  • #6005
    szumigt
    Level 15  
    jassi wrote:
    szumigt
    Zamiast zadawać pytania nie do końca przemyślane to może poczytaj sobie poprzednie posty to Ci pomoże w myśleniu.

    Lubimy pomagać ale nie zrobimy wszystkiego za Ciebie.

    Jeśli ktoś nie ma zupełnie pojęcia to jak mu pomóc.


    Dzięki za pomoc ... myślę że tak właśnie zrobię :wink: :?
  • #6006
    Tomekddd
    Level 23  
    Witam, czy zimna woda z sieci przepływająca przez zwojnicę miedzianą umieszczoną w zbiorniku nagrzanym panelami do około 60* jest w stanie nagrzać sie do podobnej temperatury?
  • #6007
    Mariiusz
    Level 15  
    Nagrzeje się do prawie tej temperatury pod warunkiem długiej wężownicy - jak długiej zależy od wielu warunków które masz w domu . Każdy taki wymiennik trzeba traktować indywidualnie . Prawdopodobnie dopiero z drugiego będziesz zadowolony .
  • #6008
    Tomekddd
    Level 23  
    Czyli prościej bedzie grzać sam baniak i brać wodę bezpośrednio z niego
  • #6009
    tarasow
    Level 12  
    Tak, na pewno prościej jest kupić gotowca przeznaczonego do wody użytkowej.

    Jednak zaletą baniaka, który opisujesz jest:
    -brak osadzania się kamienia w miedzianej rurze CWU
    -zład w baniaku(ciągle ta sama woda) nie powoduje tak szybkiej korozji baniaka w przeciwieństwie do bojlerów ocynkowanych lub emaliowanych na CWU
    -rura o średnicy 60cm i wysokości 2m to 500litrów w cenie złomu, koszt to miedziana wężownica(np. 2x25m 22mm). Ile kosztuje fabryczny taki "półtonowiec"?
    -termoizolacja wykonana "po swojemu" może być lepsza niż styropianowa skorupka.
    -nie ma zagrożenia ze strony Legionelli.


    ALE!
    To wszystko trzeba połączyć w konkretnej instalacji wedle oczekiwań.
    TU jest sporo informacji o takich tworach. Ludzie to robią i korzystają.
    Do celów tylko kolektorowych to trzeba to dobrze przeanalizować i rozwiązać.
    Np. w jaki sposób będziesz ogrzewał zład- przez wężownicę w dole baniaka czy może bezpośrednio przez solary.


    Pozdrawiam, Jakub.
  • #6010
    Mack`
    Level 10  
    Witam.
    Jestem w trakcie budowy kolektorów z grzejników panelowych na dachu.
    Odległość z dachu do wymiennika ciepła to gdzieś na oko 19m.
    Mam problem, bo mam teścia hydraulika i trochę mi w głowie namieszał i chciałem się jeszcze was poradzić.
    Do kolektorów chciałem zamontować rurki pex 16 i czy nie będzie się pompa dławiła nawet jak będzie na najniższym biegu? Taki problem może wystąpić?
    Na sam koniec rozmowy zalecił, że najlepszym rozwiązaniem będzie rurkę pex 26 tyle ze to tanie nie jest ;/ otuliny, złączki, rura pex26 itp jak by nie było droższe zdecydowanie. Czy jest sens pakować się w pex16 czy faktycznie warto rurkę pex 26 zakupić?
    Z góry dziękuje za rady.
    Mack` Kielce
  • #6011
    KDK1456
    Level 13  
    Ja mam 6mb na solar i 9mb powrotu ciepłej wody razem 15mb
    solar TYLKO 1 płyta = 2,25m kw.
    poprowadzone wężem igielitowym zbrojonym fi 12mm w środku
    w 15 mb tego węża wchodzi mi 1,7 L wody
    po co mi dużo wody do transmisji. oczywiście wąż w otulinie,Otulina
    okręcona folią aluminiową chodzi o promienie UV.
    Pompa pracuje zawsze na 1 biegu 30w.\pozyskanie ciepła jak najmniejszą energią\
    U mnie jest system otwarty zbiornik wyrównawczy nad solarem 3 L
    Pod zbiornikiem wyrównaczym jest"ZATOKA ZMNIEJSZAJĄCA PRĘDKOŚĆ PRZEPŁYWU"
    tzn. trójnik 3/4 cala żeby powietrze mogło zwolnić i unieść się w górę
    do zbiornika wyrównawczego.Zalewam solar zawsze od dołu pchając powoli
    opryskiwaczem ręcznym.
    Ale pamiętaj ja mam 1 solar i 15mb do transmisji.
    powodzenia Ryszard.
  • #6012
    tarasow
    Level 12  
    Czy nie powinno być na tym schemacie naczynie wzbiorczego?
    Gdzie najlepiej je podłączyć?
    Na ciepłej czy zimnej stronie kolektora?
    (Naczynie raczej otwarte bo przeponowe wyjdzie za drogo w takiej pojemności, gdy solar jest bezpośrednio w bufor wpięty).

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Przy buforze 500l, naczynie 30l wystarczy?
  • #6013
    saskia
    Level 38  
    Wielkosc naczynia zalezy od calkowitej pojemnosci ukladu a nie tylko od pojemnosci bufora.
    Na schemacie masz uklad zamkniety z kotlem wiszacym ktory zazwyczaj odpala dopiero gdy ma ok. jednej atm cisnienia w ukladzie.
    Abys mogl z takim kotlem zrobic instalacje otwarta,to zbiornik wyrownawczy musial by byc na wysokosci minimum 10 metrow ponad kotlem.
  • #6014
    tarasow
    Level 12  
    Schemat podglądowy, nie będzie kotła.

    Sam zbiornik z wężownicą do CWU i zładem krążącym przez kolektory.
    Woda od 10 do 100 stopni zwiększa objętość o około 4,5%. Naczynie wziąć o pojemności 7% zładu czy to za mało?
  • #6015
    saskia
    Level 38  
    Jak dasz wieksze to nie zaszkodzi, a jak za male to moze sie zapowietrzac uklad.
    Roznica objetosci przy zmianach temp. to tylko czesc pojemnosci calkowitej zbiornika.
    Trzeba dolozyc troche na zapas uzupelniajacy na parowanie i inne ubytki aby nie dolewac co pare dni i troche przestrzeni nad poziomem wody aby zbyt szybko nie przelewalo przy zmianach temp.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • #6016
    piteR-ek
    Level 11  
    Witam
    Jestem na etapie dobierania komponentów sterujących swoimi przyszłymi panelami, będą to 4 grzejniki 180x65 ustawione na dachu domu, pompa będzie musiała pchać płyn na wysokość ok 6m +-0.5m
    Proszę obeznanych w temacie o pomoc w doborze pompy i sterownika, solary będą ogrzewać 140l bojler dwupłaszczowy, dodatkowo w bojlerze jest grzałka z termostatem, układ na starcie będzie zalany wodą, ale myślę w przyszłości już o glikolu. Sterownik chciałbym, aby był z wszystkimi potrzebnymi do poprawnego sterowania funkcjami, które zapewnią abym wydusił z solarów co się da, jak będzie lepszy droższy to kupię.

    Jeżeli chodzi o sterownik mam 3 typy, przeglądając ich instrukcje wydają się być ok jak dla mnie.
    1. Który wydaje mi się być tym co chciałbym kupić. http://insbud.org/PL/produkt-7224165777266624...y,-jedno-pole-kolektorow,-jeden-zbiornik.html
    2. http://diko-tech.pl/sklep/product.php?id_product=13
    3. drogi troszku ale może warto http://www.compit.pl/katalog/12-regulatory-uk...k-kolektora-slonecznego/solarcomp-911_49.html

    1 i 3 może płynnie sterować obrotami pompy, pytanie czy każda pompa będzie z tym współpracować, chodzi mi o te do CO, bo solarne to drogie (chciałbym kupić używaną CO)
    proszę o podanie ew modelu jakie powinny być ok, lub kluczowej zasady aby to działało ewentualnie do sterownika 1 i 3.
  • #6017
    kun1
    Level 11  
    Witam ja mam ta DWÓJKE i jestem zadowolony wyszstkie podstawowe funkcje jest oki. Polecam!!
  • #6018
    malik222222
    Level 11  
    ja też mam ten sterownik i również polecam wydajność systemu wzrosła nieporównywalnie,kolego kun 1 mógłbyś podać swoje ustawienia?z góry dzięki pytam tak z ciekawości.
  • #6020
    KDK1456
    Level 13  
    Kolego pisz dokładnie bo ktoś kupi sterownik i nie będzie się nadawł do solarów
    SP-21 = 1 CZUJNIK + 1 POMPA
    SP-21/2C = 2 CZUJNIKI + 1 POMPA
    SP-21/2P = 2 CZUJNIKI + 2 POMPY
    prawdopodobnie pierwszy z nich nie nadaje się do solarów

    pozdrawiam Ryszard
  • #6022
    malinabend 1
    Level 22  
    Oczywista oczywistość że chodzi o sterownik z 2 czujnikami ale to wiedzą chyba wszyscy chyba czytają troche postów w tym temacie. Mam pytanie do kolegow odnośnie pomp ; podobno pompy na glikolu niezabardzo się spisują czy może się ktoś wypowiedzieć w tej materi? Pompe mam n.ówke ale sprzedawca zabezpieczył się ograniczeniem że tylko na wodzie żadnych płynów! Wiadomo że petrygo pochodne mają własności smarne ale w razie przecieku skażę sobie środowisko natomiast glikole są suche i te ponoć zacierają pompy mam tanią chinke za 88 zł i mam dylemat bo za chwile trzeba zalać płynem w razie przymrozków
  • #6023
    Ride
    Level 16  
    malinabend 1
    Moja OMI 25/40 od dwóch lat pompuje glikol propylenowy i jakoś się nie zaciera.
    Chociaż podobno powinna pompować tylko wodę.
  • #6024
    klusek1712
    Level 9  
    witam ponownie potrzebuje jeszcze jednej informacji
    skrzynie na panele zamierzam zrobić ze starej futryny okiennej bo wszystko ładnie mi pasuje z tym że panel od szyby będzie jakieś max 1.5cm i nie wiem czy to będzie dobrze.
  • #6025
    Tomekddd
    Level 23  
    Witajcie, po długich przemyśleniach naszkicowałem wstępne połączenie zbiornika
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Całość będzie sterowana z mikrokontrolera i z tym raczej nie będzie problemu.
    Układ ma działać tak że w czasie odkręcenia kranu ciśnienie za pompą spadnie i sterownik włączy pompę która poda wodę do domu, po zakręceniu kranu ciśnienie miedzy pompą a kranem wzrośnie i sterownik odłączy pompę. W przypadku pobrania około 25% wody ze zbiornika sterownik otworzy elektrozawór i zbiornik zostanie uzupełniony zimną wodą do poprzedniego stanu. W przypadku awarii elektrozaworu woda przeleje się rurką na dach, przelewanie oczywiście włączy alarm dźwiękowy. Poziom wody użytkowej będe mierzył albo bezinwazyjnie (tzn, ultradźwięki) albo zwyczajny pływak lub dwie elektrody zasilane napięciem 5V woda zamyka obwód i układ się wyłączy, ewentualnie mogę wstawić do zbiornika mechanizm ze spłuczki który bez elektroniki sam się uzupełni.

    Pompę chciałem wstawić od CO tylko nie wiem czy ona da radę wytworzyć ciśnienie około 1bar i czy woda przepływająca przez taką pompe nadaje się do spożycia.

    Ma to sens? Nie chcę robić zbiornika wody użytkowej pod ciśnieniem bo to spory kłopot ze szczelnością.
  • #6026
    tarasow
    Level 12  
    Tomekddd, to grzej ciepłą wodę przepływowo w takim zbiorniku. Odpadnie wiele problemów ze sterowaniem. Myślałeś już o tym?
    Jakub.
  • #6027
    Tomekddd
    Level 23  
    Myślałem ale wydaje mi się że wężownica musiałaby być dość długa żeby odebrać ciepło swobodnie płynącej wody sieciowej a niestety stać mnie raczej na jedną wężownicę.

    Ten układ mogę z budować z tego co mam w domu. Tylko kwestia czy pompa sie nada bo pić smar silnikowy to trochę nie zdrowo :P
  • #6028
    malinabend 1
    Level 22  
    Po co ci te komplikacje?Normalnie daj jak wszyscy robią niech wodociągi same pchają wode. Ty masz jaki hotel wielki że dajesz 1000l zbiornik? latem to jeszcze ale jesienią to wątpie czy podgrzejesz taką ilość wody. ja mam pensjonat i w sumie 1x300 i 1x250 l i wystarcza Wydaje mi sę że system 2 zbiornikow jest najlepszy w razie braku słońca grzeje się tradycyjnię mniejszy zbiornik samo się świetnie napędza i jest bezawaryjnie i bez obsługowo ze względu na prostote Zbiornik od hydra kupisz za ok 100 -150 zł a te pompy i sterowniki daruj sobie
  • #6029
    klusek1712
    Level 9  
    nie będę się powtarzał wiec czy może mi ktoś odpowiedzieć na moje wcześniejsze pytanie
    dzięki