Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 04 Cze 2013 03:10 3567036 12663
  • #6931
    tadek-67
    Poziom 20  
    Witam po długiej przerwie.Pozdrawiam wszystkich zapaleńców ,,solarnych,, a szczególnie podporę tematu WITOLDA. Chciałbym opisać w skrócie przeróbkę mojego solara wg. rady Witolda [kolega Bachus].Temat jest opisany w wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2293415-60.html na str.3.Należy dodać ,że sam kolektor delikatnie mówiąc jest do bani ,ale po przeróbce osiąga przyzwoite wyniki o których za chwilę.Piszę ten post ponieważ jest może ktoś ,kto ma kolektor rurowy lepszy lub gorszy,więc jest jeszcze szansa , żeby dla nas popracował-choćby ze względu na poniesione koszta instalacji solarnej.Przed przeróbką osiągał mizerne temperatury,po przeróbce jest zdecydowanie lepiej z 2 powodów;1-mniejsza ilość wody w układzie kolektora;2-sprowadzenie cieczy na sam dół rury solarnej i jej nagrzewanie się w czasie wędrówki w górę rury, a do ujścia do rurki .zbiorczej.Układ jest otwarty,niema z tym najmniejszych problemów,po montażu i odpowietrzeniu bez problemu- całość pracuje wzorowo, oczywiście jak na możliwości tego kolektora.Temperatury ,ze względu na typ rur solara nie są wysokie, ale w słoneczny dzień na pracującym solku dochodzą do 65°C-68°C.Wg. mnie to max. na co stać ten solar. 2 bojlery 2 x100 l. nagrzewają się do 43°C-45°C na koniec dnia przy dziennym poborze wody do mycia naczyń po posiłkach.Fakt ,że przeróbkę robiłem niedawno na urlopie i prawdziwie letniego słońca solar jeszcze nie widział,było kilka dni , ale pogoda w tym roku nie rozpieszcza.Na razie układ jest zalany wodą, ponieważ nie ma mnie w domu i w razie jakiegoś wycieku łatwo uzupełnić ubytek bez zbędnych kosztów . Solar funkcjonuje całkiem fajnie,więc na letnim urlopie zaleję go glikolem .W całym układzie jest około 16-20 l . płynu,dokładnie nie mierzyłem, bo w czasie odpowietrzania nie zbierałem wody do naczynia [odpowietrznik ręczny].Teraz koszt przeróbki;rury na tubusy,cienkie rurki ,materiał na korki-wszystko aluminium RAZEM 445 zł.Czy to dużo? NIE, ponieważ sama świadomość że w końcu to działa całkiem nieźle wynagradza pracę i kasę w to włożoną,o ratowaniu ,,skóry,,przed rodziną i przyjaciółmi nie wspomnę. Spróbuję wstawić teraz parę zdjęć[robię to pierwszy raz-proszę o wyrozumiałość ,jak coś nie wyjdzie].Później jeszcze opiszę szczegóły,co i jak zrobiłem.Kolektor słoneczny za 1500 złKolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł [url=https://obrazki.elektroda.pl/1009984700_1370298187.jpg]Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Dodano po 28 [minuty]:

    Więc tak;od lewej strony zdjęcia pokazują;1-gotowy tubus do montażu w rurze,2-solar gotowy zawieszony na ścianie południowej na dorobionym uchwycie;3-bojlery;4-sterownik solarny i sterownik pompy cyrkulacji wody między bojlerami[zamiast sterownika czasowego];5-wodomierz do gorącej wody + zawór regulacji przepływu dla precyzyjnego ustawienia przepływu cieczy;6-zbiorniczek wyrównawczy[mało widoczny na wschodniej ścianie domu];7-rurka powrotna z bojlerów i rurka zasilająca bojlery z wężykami wychodzącymi z tubusów,widoczny przewód czujnika oraz izolacja.Fotki były robione wczoraj wieczorem po pochmurnym dniu, dopiero około 16 15 pokazało się słońce wg.relacji moich domowników .solar zasłania okno piwnicy na którym jest roleta [za dużo słońca wpadało].

    Dodano po 47 [minuty]:

    Zapomniałem o zdjęciu na którym są korki sorry .Korki były toczone na tokarce , co prawda ja ją posiadam ale każdy prawie ma kumpla tokarza, więc z tym chyba nie będzie większych problemów .Uszczelki do korków wyrabiał syn w wytoczonych metalowych foremkach, z silikonu wysokotemperaturowego-super sprawa wytrzymuje do ponad 300°C,jest po zastygnięciu ściśliwy i idealnie uszczelnił korki w rurach szklanych.Jedna z rur mi pękła -mój błąd przy montażu i dokupiłem na alle...zapasowe ale już dobrej jakości z powloką (ALN/AIN-SS/CU) 3 szt.- ze względu na bezpieczeństwo transportu. Założyłem je a 2 stare poszły w zapas,jakby wszystkie były takie, to już na pewno było by dużo lepiej.Cienkie rurki które sprowadzają płyn z bojlerów na dno rury solarnej przechodzą przez tubus.Na końcach tubusów są podkładki aluminiowa zatopione w POXIPOL przezroczysty-oklejony z wierzchu silikonem wysoko temp.-wytrzymałość termiczna około 150° C. Proszę pamiętać ,ze mam układ otwarty ,wiec zapas temperatury jest spory , wężyki są silikonowe ,opaski samozaciskowe .2 rury zbiorcze powrotna i zasilająca to ½ cala z przyspawanymi końcówkami na wężyki, mi tak było łatwiej i szybciej ,, gdyż w wolnych chwilach lubię ,, siedzieć w metalu,, ale dla innych łatwiej i szybciej być może będzie polutować je w miedzi.,

    Dodano po 1 [godziny] 29 [minuty]:

    Teraz opiszę jak to u mnie działa.W słoneczny dzień sterownik solarny uruchamia pompę solara i zaczyna on grzać dolny bojler ze zdjęcia. Jeżeli temperatura wzrośnie w nim do 42 °C pompka cyrkulacyjna[na zdjęciu jej nie widać] przerzuca CWU do górnego bojlera,ale tu będzie zmiana;pompka jest jak się okazało niepotrzebna bo CWU z dolnego bojlera po nagrzaniu grawitacyjnie wpływa do górnego bojlera , także CWU jest zawsze w górnym bojlerze gotowa do użytku. W układzie solarnym płyn [latem już glikol]po wyjściu z wężownicy dolnego bojlera wraca do solara i wężykiem i cienką rurką schodzi na dno rury solarnej . Następnie płyn dzięki stosunkowo małemu przepływowi tj.1,5 l. na minutę pnie się powoli do góry w rurach solarnych nagrzewając się , wężykiem i rurką zbiorcza idzie do wężownicy bojlera i tak w kółko. Jeżeli mamy dzień pochmurny i solar słabo grzeje,rozpalony piec CO poprzez wężownicę nagrzewa górny bojler.Kiedy temp. w górnym bojlerze osiągnie około 45°C sterownik [ten zielony na zdjęciu] uruchamia pompę cyrkulacyjną i woda jest przerzucana do dolnego bojlera . Jeżeli spadnie temp. w górnym do 42°C sterownik wyłącza pompę[3°C histerezy].Po ponownym dogrzaniu wody przez piec CO w , górnym bojlerze cykl się powtarza. Między pompę cyrk. a sterownik wstawię jeszcze programator czasowy żeby cykl mieszania wody nie miał charakteru ciągłego, a cykliczny .To co wg.mnie jest najważniejsze ,to fakt ze nieważne, czy pali się w piecu ,czy grzeje solar czy nawet oba te źródła pracują , całość pracuje automatycznie jeden układ nie koliduje z drugim, nie ma żadnego przerzucania zaworów, całą pracę wykonują 2 proste sterowniki, a chyba nie muszę nikogo przekonywać ,że nasze żony alergicznie reagują NA;kochanie ten zawór otwórz, a ten zamknij...Teraz z innej beczki .na letnim urlopie zrobię zwierciadło o powierzchni 4 m² cos podobnego jak w podanym linku http://www.youtube.com/watch?v=LpW5K5K-HYY&list=PL5F98019D2652AF5F lustra 24x24cm 81 sztuk na ramie metalowej z profili z solar trackerem mam już materiał na ramę i połowę luster wydaje mi się , że to ma potencjał, no muszę sprawdzić, nie daje mi to spokoju.Jeszcze jeden ciekawy link ale się rozpisałem,ale już kończę może temat luster ożywi forum zawsze to energia słońca do wykorzystania.Pozdrawiam .http://www.youtube.com/watch?v=TqbhWJNI7nY
  • Tektronix
  • #6932
    pocztowa1
    Poziom 11  
    mam pytanie o grzejnik panelowy. Grzejnik starego typu jedno panelowy sie nadaję na pewno, a czy takie nowego typu z radiatorem (blaszkami ) pomiędzy dwoma panelami sie nada? Po przecięciu go na pół mogłyby wyjść dwa pojedyńcze panele, czy dobrze kombinuję?
  • #6934
    pocztowa1
    Poziom 11  
    a te blaszki (radiator) lepiej wyciąć czy zostawić?
  • #6935
    minimarez
    Poziom 2  
    mogę wiedzieć jak chcesz te panele rozdzielić?
  • #6936
    Allll
    Poziom 11  
    @pocztowa1 ogólnie chodzi o to aby zmniejszyć pojemność cieplną takiego grzejnika do minimum.Wszelakie radiatory wyciąć !

    PS.
    Wpadłem na nieco zwariowany pomysł, mianowicie jak wiemy kolektory słoneczne pracują najskuteczniej w jak najniższej temperaturze.
    Czy nie można byłoby wykorzystać pompy ciepła do odbierania energii z kolektora i tym sposobem skutecznie obniżyć jego temperaturę ?
    Wymiennik ciepła i sam kolektor wypełniony byłby wtedy gazem który skraplałby się oddając ciepło wodzie w bojlerze.
    Jest sens łączenia kolektora słonecznego z czymś takim? Czy zwiększenie sprawności nie będzie mniejsze niż rachunek za prąd na napęd sprężarki?
    Ciekawi mnie Wasza opinia na ten temat.

    pozdrawiam
  • Tektronix
  • #6937
    jack63
    Poziom 42  
    Przemyśl to co napisałeś jeszcze raz. Wg. mnie pomysł z wielu względów niewykonalny. A nazwanie go zwariowanym jest oględnie mówiąc komplementem...
  • #6938
    pocztowa1
    Poziom 11  
    tak se pomyślałem że byłby problem z rozdzieleniem tego grzejnika na 2 panele, no bo niby jak? kątówka nie wejdzie bo za wąsko. Napiszcie czy taki 2 panelowy (nie rozcięty, z radiatorem) ktoś stosował i się sprawdza, czy pozostaje szukać gdzieś na złomie jednopanelowy.
  • #6939
    lukasixthm
    Poziom 23  
    Witam.
    Od wczoraj jestem zafascynowany wykonaniem takiego kolektora. Po przeczytaniu ~30 stron tego tematu dowiedziałem się wielu rzeczy.

    Na początku myślałem nad wykonaniem kolektora z rurek miedzianych ale jednak zdecyduję się na grzejnik panelowy rozcięty na pół. Taki 600mm x 2000mm. Da to 2,4m^2 powierzchni absorbującej. Do tego układ nadążny za słońcem w jednej osi (bardziej z zainteresowania automatyką niż z chęci zwiększenia wydajności).

    Boiler 100L (grzany CO do 45 stopni wystarcza na domowe potrzeby).

    Z kolektorem wpiąć się możliwie najbliżej płaszcza jak zrozumiałem po to, żeby wody opływającej było jak najmniej. Myślę, że zda to egzamin.

    Widzę że razem z kolegą pocztowa1 będziemy mieli ten sam projekt.

    Grzejnik dwupanelowy trzeba rozciąć... Z tego co widzę na swoim pokojowym to tylko 4 cięcia ;p Radiator od paneli powinien dać się ukręcić na siłę, a jak nie to obcięcie żeberek po samym panelu załatwi sprawę..
  • #6940
    galart
    Poziom 13  
    jakiś miesiąc temu zrobiłem dokładnie to co ty chcesz zrobić, panel 200x60 pzreciety na 2. Z bojlerem 120l daje radę bez większych problemów, problemem jest tylko słońce którego brak i cieszyć się kolektorami nie mogę. takie grzejniki są strasznie ciężkie jak dojdzie do tego woda to masa jest na tyle duża ze musiałem ramę kolektora zrobioną z płyty osb poprawiać bo zaczęła się rozłazić. Co do radiatora od środka to nie wycinałem go, za dużo roboty. W cały układ weszło mi ok 23 litrów, obieg otwarty nie chciał niestety działać grawitacyjnie (coś się zapowietrzało) więc dołożyłem pompkę od fontanny 5W/230w i jest aż za mocna.
  • #6941
    jassi
    Poziom 12  
    Bachus1 #6917 27 Maj 2013

    AQUA-STEP napisz wprost że to reklama

    Piszesz o problemach z inst. solarnymi i prawie się zgadzam tylko :

    Kolektor próżniowy nawet przewymiarowany ale pomyślany - nie zagotuje nawet w wakacje „tryb wakacyjny” obojętnie czy go masz czy nie.

    Bo zbiornik solarny ma dwie wężownice dolna solar a górna c.o./ drugi zbiornik akumulacyjny ( i dalej na grzejniki , podłogówka) wystarczy zwykły zegar czasowy tak aby zał. pompę c.o. aby się nie martwić. Wiele razy tak robiłem i to dział w porównaniu do tzw. ” trybu wakacje”

    Ups- to konieczność używany ups-a można kupić za 20-50pln do tego zwykły akumulator byle dużej pojemności Ah i wszystko razem (200-400)
  • #6942
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    jassi napisał:

    AQUA-STEP napisz wprost że to reklama

    Tak? A to ciekawe. W Stanach jakoś takich instalacji wykonuje się ok. 80%. Działają z powodzeniem i bez problemu. Dla Ciebie reklamą jest taka instalacja w której nie montuje się układu zabezpieczeń w co wchodzi: manometr, zawór bezpieczeństwa, naczynie w zbiorcze, separator powietrza, no i jak piszesz niżej UPS z akumulatorem. Policz teraz sobie ile to wszystko z montażem kosztuje. I o ten koszt instalacja jest tańsza. Jeżeli można wykonać instalację taniej, prościej, gdzie koszty eksploatacji wynoszą 0 złotych i dalej uważasz, że to jest reklama to ja się całkowicie z Tobą zgadzam. To jedno, drugie to pewnie jesteś instalatorem ( tak sobie gdybam ) i zależy Tobie aby instalacje miały jak najwięcej urządzeń bo później jeździsz na serwisy i kasujesz Bogu ducha winnych użytkowników.
    A tak na marginesie to ja jestem ciekaw czy widziałeś ( bo na pewno nie montowałeś ) taką instalację.
    jassi napisał:


    Piszesz o problemach z inst. solarnymi i prawie się zgadzam tylko :

    Kolektor próżniowy nawet przewymiarowany ale pomyślany - nie zagotuje nawet w wakacje „tryb wakacyjny” obojętnie czy go masz czy nie.

    Bo zbiornik solarny ma dwie wężownice dolna solar a górna c.o./ drugi zbiornik akumulacyjny ( i dalej na grzejniki , podłogówka) wystarczy zwykły zegar czasowy tak aby zał. pompę c.o. aby się nie martwić. Wiele razy tak robiłem i to dział w porównaniu do tzw. ” trybu wakacje”

    Ups- to konieczność używany ups-a można kupić za 20-50pln do tego zwykły akumulator byle dużej pojemności Ah i wszystko razem (200-400)

    A jak zbiornik solarny ma tylko jedną wężownicę to co? A takie przypadki mam w 80%. dokładasz jeszcze dodatkowo cyrkulację między zbiornikami. i następne urządzenie do skasowania. No a gdyby nawet, ale co będzie jak użytkownicy wyjadą na urlop dwutygodniowy? Dobra próżniówka, jak myślisz po jakim czasie zagotuje te dwa zbiorniki? Przy takiej pogodzie i temp. powyżej 20 stopni jak mamy obecnie nadwyżki wpuszczasz w podłogówkę? To ja współczuję tym co się ogrzewa chałupę latem w ten sposób. Ludzie raczej szukają chłodu w domach a nie ogrzewania przez kolektory. I jeszcze jedna rzecz: ciekawe czy widziałeś jak wygląda glikol po jednej stagnacji z dobrego kolektora? Z Chińskiego heat pipe to może nie ale z dobrej u rurki to już błoto do wymiany. I jeszcze jedno, nie bardzo wiem po co przewymiarowywać instalację, żeby później więcej skasować i zmieścić się w kosztach kwalifikowanych?
    A wracając do tematu , to bardzo bym się cieszył abyś nam napisał co to takiego nie podoba się Tobie w systemie AQUA-STEP, chyba, że nie masz zdania na ten temat a masz tylko potrzebę przywalić komuś.
    Użyj choćby dwóch argumentów, bo ja w "klasycznej" instalacji znajduję ich bardzo dużo o czym pisałem wcześniej a jeszcze by się parę więcej znalazło.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #6943
    tadek-67
    Poziom 20  
    Witam,kilka postów wcześniej opisałem przeróbkę mojego solara . 7 czerwca był u nas na północy ładny, słoneczny dzień i mój solar trochę się wykazał -dołączę zdjęcia Kolektor słoneczny za 1500 zł -jest to temp. z godz. 13 30 .Ta sama godzina ,fotka temp. płynu wychodzącego z solara -jak widać różni się od wskazania z czujnika, który jest umieszczony w korku aluminiowymKolektor słoneczny za 1500 zł i teraz zdjęcie z godz. 16 00Kolektor słoneczny za 1500 zł . Górna temp. solar ,dolna bojler[czujnik mierzy temp.w połowie bojlera].Wiem,że szału nie ma ,ale w porównaniu z tym co było jest spora różnica i warto było zrobić przeróbkę wg . wskazówek kol. Bachusa , naprawdę cieszy oko tym bardziej że ten zakup był nietrafiony ,ale jak widać nie wszystko stracone.Jako jeden jeden z nielicznych przekopałem się przez ten temat -mam sporo wolnego czasu z racji wykonywanej pracy i zauważyłem pewną prawidłowość; forumowiczów można podzielić na kilka grup 1- totalnie ,,zieloni,,2-teoretycy 3-praktycy[coś budujący-fotki] 4 -fachowcy, jako podpora forum . Oczywiście każdy chciałby należeć do grupy 4,ale się nie da .Miałem okazję osobiście rozmawiać z kolegą Witoldem i co tu dużo mówić -zna się na rzeczy, bo z tego żyje . Pomógł mi i wielu innym osobom na tym i sąsiednich forach nie tylko na ELEKTRODZIE, ,na MURAT... też.Niech się odezwą Ci, którym uratował skórę albo naprowadził na dobrą drogę .Mamy tu tez paru aspirantów, ale jak pisałem teoria to nie wszystko.Nie ma ludzi nieomylnych,ale dobra fachowa rada jest bardzo cenna,czasami wręcz przeliczalna na złotówki. Pewnie wnerwiające jest dla Niego ciągłe potwierdzanie kwalifikacji i wiedzy ,ale cóż fora tego typu rządzą się swoimi prawami.POZDRAWIAM wszystkich pragnących gorącej wody z energii słonecznej.
  • #6944
    m2m2
    Poziom 15  
    Witam
    Tadek-67 gratulacje

    Jeszcze inspiracją jest 'pionowa ściana' autorstwa wiadomego - tylko tu złotówki trzeba 10 razy w kieszeni przewracać i raczej wejść w alu technologię, bo pokrewna Brać Pomp Ciepła się zrzyma na efektywnośc ekonomiczną przedsięwzięcia.
    Pzdr m2m2
  • #6945
    majster4411
    Poziom 11  
    Witam Śledzę to forum od dłuższego czasu.Więc postanowiłem sam zbudować sobie mały kolektor słoneczny z węża ogrodowego. Rama jest drewniana o wymiarach 127na 80 i wysokości 9,5cm. Dno zrobione jest z płyty około 4mm.Całość ocieplona styropianem i pianko pod panele na tym leży folia aluminiowa i blacha stalowa 2mm pomalowana na czarny mat. Na blasze ułożony jest w ślimak wąż ogrodowy 1/2cala 50m także pomalowany na czarny mat całość przykrywa szyba 2mm(Planuje zamienić na 4mm)w słoneczne dni mój bojler 80l spokojnie nagrzewa się do około 50-55st.Wodę gania pompa od pralki.A oto fotki.
  • #6946
    beny73-73
    Poziom 13  
    Kolego majster4411 konstrukcja podobna do mojej ;)
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    No szczerze mówiąc, rok temu jak były gorączki to na górnym czujniku (kolektor) otrzymywałem po 75 stopni, ale na dole cudów nie było.Początkowo czujnik założyłem na dolnej wężownicy, ale cała gorąca woda zdążyła uciec na górę zanim sterownik wyłączył pompę.Następnie czujnik na górnej wężownicy (wejściu) i to też nie zdawało egzaminu.Woda nie była zbyt ciepła ;( W tym roku nie uruchamiam nawet kolektora bo niezbyt mi się on widzi. Aktualnie poluję za grzejnikami, ale trudno trafić na jakiekolwiek.Jak na moje to wąż ogrodowy da sobie rade z mniejszymi bojlerami ale tak jak ktoś tu na forum napisał, powierzchnia kolektora musi mieć mniej więcej 2.4 m^2 na 120l.
    Nie mówię że u Ciebie nie da rady, ale u mnie to za słabo ;)
    Pozdrawiam
  • #6947
    majster4411
    Poziom 11  
    Witaj beny.
    U mnie wręcz przeciwnie kolektorek działa wyśmienicie miał być zrobiony na próbę ale zostanie chyba na dłużej. Ja nie mam żadnego sterownika pompa chodzi cały czas.A ile ty masz tam węza i jaki przekrój?
  • #6948
    beny73-73
    Poziom 13  
    U mnie też był robiony na próbę. Węża jest całe 50m, wszystko schodzi na dół - 8 m rurą PEX do bojlera poziomego.Nie wiem już gdzie ten czujnik mam założyć ... Może by jeszcze zrobić jakiś regulator obrotów i maksymalnie zmniejszyć obroty pompy, ale czy to jej nie zaszkodzi? Bojler 120l to powinno hulać a tu nie za ciekawie.Nie wymagam jakiś 60 stopni z tego bo to na tym jest raczej nieosiągalne, ale chociaż żeby czuć zmianę temperatury. Kolego majster4411, a masz tam założone jakieś zawory kierunkowe lub elektrozawory?
    Dorzucam co nieco:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • #6949
    adam458
    Poziom 12  
    Pewnie duże straty są na nieizolowanych pexach, po drugie bojler z wężownicą do solara to raczej nie za bardzo się nadaje
  • #6950
    tadek-67
    Poziom 20  
    Witam, beny 73-73 postaram Ci się pomóc ,z moim solkiem też miałem 7 światów i 3 ameryki,ale do rzeczy.1-załóż filtr przed pompę zgodnie z kierunkiem przepływu 2- za pompą wstaw zawór do regulacji przepływu cieczy w układzie solar-wężownica,ale tylko zwykły przelotowy,ten kulowy się nie nadaje.3-czujniki;solarny[dłuższy przewód] na wyjściu gorącej cieczy z solara,a drugi czujnik ma mierzyć temp.wody w bojlerze.Powinien ten bojler mieć wejście na termometr z boku, jak niema to wciśnij czujnik pod ocieplenie bojlera żeby dotykał jak największą powierzchnią bezpośrednio bojler. Może masz wodomierz do gorącej wody, jeśli tak, wstaw go za zaworem -bardzo pomaga ustawić prawidłowy przepływ w układzie, sposób tani i skuteczny ,bez niego ,,na czuja,, ciężko trafić . Prędkość ustaw doświadczalnie metodą prób ,ja mam coś koło 1,5 l na min. może 1,6 l na min. i wtedy najlepiej grzeje.4- bojler się nadaje sam mam 2 takie tylko trochę mniejsze.Na razie tyle ,aha na zasilaniu z solara mam zawór różnicowy , żeby po zatrzymaniu solara ciepła woda z bojlera grawitacyjnie powolutku poprzez wężownicę nie uciekała z bojlera , spełnia on swoje zadanie , gdyż rura zasilająca na stojącym układzie jest chłodna , chociaż przy tych średnicach rur grawitacja?,ale strzeżonego Pan Bóg strzeże.Nie ładuj się w koszta bo nie warto przynajmniej nie z takim solarem [gdyby nie pomoc kol. Witolda sam bym nieźle umoczył], spróbuj zrobić może na początek co napisałem a zdobędziesz niezbędną wiedzę i minimum doświadczenia -będzie jak znalazł przy dalszej ewentualnej rozbudowie solara.Napisz jak coś zmienisz, czy pomogło -chociaż powinno.Pozdrawiam .
  • #6951
    domcia1622
    Poziom 2  
    Witam wprowadziłam się do mieszkania gdzie znajduję się gazowy kocioł wiszący Junkers. Myślę, że taka gazówka powinna automatycznie się włączać po odkręceniu wody rzecz oczywista i tak jest. Tylko niepokoi mnie to że kocioł sam się włącza. Np. oglądam telewizję a tu naglę słyszę że się zapala i podgrzewa wodę. Nie rozumiem tego skoro nie odkręcam ciepłej wody. Tylko nabija mi dodatkowe opłaty. Chcę popytać się o co w tym chodzi, bo ja nie mam zielonego pojęcia.
  • #6952
    tadek-67
    Poziom 20  
    Domcia1622, my tu próbujemy coś uzyskać ze słoneczka,miło że wpadłaś ale popytaj na sąsiednich forach.Wpisz w tytule; problem z junkersem-forum; a na pewno znajdziesz odpowiedź-jest sporo w tym temacie.
  • #6953
    piotr_boncza
    Poziom 29  
    domcia1622 napisał:
    gazowy kocioł wiszący Junkers. Tylko niepokoi mnie to że kocioł sam się włącza. Np. oglądam telewizję a tu naglę słyszę że się zapala i podgrzewa wodę.

    Powyżej pokręteł do regulacji znajdziesz mały okrągły guziczek. Włącza i wyłącza funkcję komfort ciepłej wody. Czyli włączony utrzymuje kocioł w ciągłej gotowości do natychmiastowego podgrzewania ciepłej wody. Wyłączony powoduje, że na ciepłą wodę trzeba chwilę poczekać.
    W instrukcji jest to opisane tak:
    Przycisk eko
    Naciśnięcie przycisku eko i przytrzymanie aż się zaświeci
    umożliwia wybór między trybem komfort i oszczędnym.
    Tryb komfort, przycisk eko nie świeci się (nastawa
    podstawowa)
    Temperatura kotła utrzymywana jest na zadanym
    poziomie. Stąd krótki czas oczekiwania przy poborze
    c.w.u. Dlatego kocioł włącza się nawet przy braku
    poboru wody.
  • #6954
    joint32
    Poziom 14  
    Witam szanowne grono.Będę budował garaż i wpadł mi do głowy pomysł.Między deskowanie dachu, a pokryciem z blachodachówki na całej powierzchni dachu chcę ułożyć wąż ogrodowy lub PEX nie wiem co lepsze.Dach jednospadowy po słonecznej stronie.Czy takie coś będzie działało?Powierzchnia dachu to 31m2.
  • #6955
    tadek-67
    Poziom 20  
    Joint32, pomysł ciekawy ale przemyślałbym to ,dlaczego;Wąż ogrodowy odpada w ogóle, wystarczy że się załamie w jednym miejscu i ewentualny układ stanie .PEX się nie załamie ale...Żeby nagrzać PEXa musi nagrzać się sama blacho dachówka,czyli mamy stratę energii na drodze blacha- powietrze-wąż. Następny problem to brak możliwości dozoru węża[przecież nie będziesz zrywał dachu].Niestety w takich miejscach lubią mieszkać gryzonie, a dla szczurka PEX nieizolowany,no bo nie może być, jak ma grzać to nie problem i wyciek gotowy.Próbuj zbudować jakikolwiek inny solar , może coś uradzimy w naszym gronie.
  • #6956
    joint32
    Poziom 14  
    Przekonałeś mnie:)Zrobię zatem tak jak już kiedyś pisałem w tym temacie,czyli standardowo kalafior.
  • #6957
    majster4411
    Poziom 11  
    Do Beny.
    Nie posiadam żadnych elektrozaworów.
    Spróbuj całkiem odłączyć sterownik i ustaw ciągły przepływ na około 2l/min. A oto fotka termometru w moim bojlerze 80l z słonecznej niedzieli.Albo ścianki w twoim wężu są za grube bo ja mam inny.
  • #6958
    beny73-73
    Poziom 13  
    tadek-67, majster4411 zacznę od docieplenia PEX do końca, za pompę dołożę zawór przepływowy. Czy jest realne aby to miejsce na czujnik było pod pianką? Bez zdzierania pianki to nie ma żadnego miejsca na czujnik. Zdaję mi się że jak założę czujnik w połowie bojlera to pompa będzie cały czas pracować, ponieważ zanim czujnik się nagrzeje to trochę czasu minie.
    Jeśli chodzi o naczynie wyrównawcze to co lepsze, zbiorniczek otwarty czy zawór ciśnieniowy? No i czy jak zdławię tę pompę do tych 2 litrów/min to czy nic jej się nie stanie? Różnicę ustawię na 10stopni, wystarczy tyle?
  • #6959
    tadek-67
    Poziom 20  
    Benny,jak odłączysz sterownik to będziesz musiał osobiście włączać pompę rano i wyłączać wieczorem ,a jak zapomnisz to twój solar w nocy będzie pracował jak chłodnica Sterownik który masz w słoneczny dzień załączy pompę dopiero jak się nagrzeje płyn w solarze i jego temp. będzie większa niż wody w bojlerze np. o 10 ° C., wyłączy pompę wieczorem ,gdy solar już nie grzeje ,a różnica między temp. płynu w solarze a a wodą w bojlerze jest mniejsza o te 10°C. Za duży przepływ nic nie da, bo płyn w wężu nie zdąży się nagrzać, a już wypłynie rurkami do bojlera słabo nagrzany .Zaizoluj choćby szarą pianką te rurki,to są realne straty po drodze.Sterownik masz na pewno dobrze ustawiony? .Ten wąż powinien choć trochę,o kilka °C nagrzać wodę w bojlerze , chociaż 3-4°C.
  • #6960
    beny73-73
    Poziom 13  
    Ze sterownika nie zrezygnuję, nie chodzi mi o szybszy przepływ lecz o wolniejszy.Rury są izolowane tylko z zewnątrz.Rozumiem że jak teraz będę miał wolniejszy przepływ to i straty w wychladzaniu będą większe, dlatego obowiązkowo zaizoluję.Jeszcze chyba będę musiał zawór zwrotny wymienić na ten rożnicowy, chyba że taki może zostać, bo chcę aby mi ciepełko z bojlera nie uciekało do góry, jest też możliwe że ucieka przez wyrownawczy do góry. Czekam na odpowiedzi na wcześniejsze pytania, żeby postepowac dalej.