Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 25 Nov 2007 19:06 3749817 12875
Computer Controls
  • #781
    czyzu825
    Level 14  
    właśnie tu jest problem ze rurka miedziana styka sie z podłożem tylko w bardzo wąskim punkcie - jeśli by zwiększyć powierzchnie styku od razu działało by lepiej.
    myślałem o obłożeniu tego folia aluminiowa czy czym takim która utrzymuje ciepło ( znaczy odbija w kierunku źródła ale nie miałem czasu czegoś takiego szukać, pewnie taka mata która daje sie za kaloryfer mogla by sie zdać )

    może ktoś ma jakiś pomysł jak udoskonalić taki wynalazek? :)

    pozdrawiam czyzu825
  • Computer Controls
  • #782
    algido
    Level 12  
    Czyzu825- Witam.
    Jeśli masz to jak widać na kolanku i ocieplone szczelnie watą, to nie za wiele da Ci dokładanie blachy po zewnątrz. jednak jak sam zauważyłeś rurka ma za mało styku z blachą kolanka i nie jest w stanie odebrać wszystkiego możliwego ciepła. Jeśli miałbyś możliwość techniczną przylutowania tej rurki w taki sposób aby możliwie jak się da zwiększyć powieżchnię jej styku, to poprawisz osiągi o wiele więcej niż wszelkie inne kombinacje.
    Dam Ci inny sposób- zmień kolanko na inne np. o 4 cm średnicy większe i podobną spiralę włóż do środka i nawet nie lutować- a opływający gorący dym ogrzeje je i na pewno jeszcze więcej ciepła odzyskasz. Im większa powieżchnia jest styczna ze źródłem ciepła tym sprawność jest większa. Owinięta rurka styka się przypuśćmy 1 mm swojego obwodu, przylutowana 3mm a włożona w kolanko całą powieżcnią- to tak teoretycznie.
  • #783
    drischel jan
    Level 12  
    Do Slonyk5
    Gdzies na tym Forum sa strony firmy co cos takiego produkuja, w tym dokladne wym. grubosc wezownic itd.


    Pozdowienia Johann.
  • #784
    DonKiszot
    Level 11  
    do cyzu825-jeżeli wężownica ma być z miedzi to raczej niemoże mieć kontaktu z spalinami ze spalania węgla. Ze względu na dużą ilość siarki rury bardzo szybko ulegnną korozji. Kiedyś w kolano włożyłem rurkę z miedzi o średnicy 5 mm po miesiącu zupełnie się rozsypała. Tak więc to co masz jest chyba optymalne.
  • #785
    czyzu825
    Level 14  
    witam.
    zamontowanie wężownicy wewnątrz kolanka ze względu odbioru ciepła było by najlepszym rozwiązaniem, jednak fakt ze rurka miedziana była by narażona na szkodliwe dzialanie spalin ( zarastanie sadza itp. ) zdecydowanie oddala ta opcje. lutowanie raczej tez, bo jak tu polutować miedz do grubej rury stalowej. chyba jednak dobra izolacja układu jest ostatecznym wyjściem.

    pozdrawiam czyzu825
  • #786
    MD-2
    Level 15  
    Czyzu ta energia cieplna uchodzaca przez komin wcale nie jest taka darmowa, choc niewatpliwie stanowi pewna strate energii. Jezeli masz kociol ze stali kwasoodpornej to nie masz sie czym martwic, ale jesli masz tanszy kociol lub starszej konstrukcji to kocil bedzie narazony na dzilanie kwasu siarkowego, a to dlatego bo jesli ochlodzisz spaliny tak jak ty to zrobiles to zacznie sie twozyc kondensat pary wodnej i siarki zawartej w spalinach, a to nic innego jak wlasnie kwas siarkowy ktory ci zezre kociol. W najlepszym przypadku bedziesz mial czopuch do wymiany.
    Zalecam ostroznosc z tym wyminnikiem na czopuchu, musisz odpowiednio dobrac wielkosc tej miedzianej spirali i nie przedobrzyc bo jesli zabardzo schlodzisz spaliny to kwas siarkowy zrobi swoje. Wszystko w granicach rozsadku.

    P.S. Sam pomysl jest godny podziwu i gratuluje weny tworczej.
  • #787
    czyzu825
    Level 14  
    MD-2 masz racje nie jest to istotnie darmowa energia :)
    ale skoro już i tak ucieka w komin i ginie bezpowrotnie to dlaczego by jej jeszcze po drodze trochę nie wykorzystać. co do tworzenia kondensatu pary wodnej i siarki zawartej w spalinach to mój wujek instalował coś podobnego tylko ( można to nawet dostać na allegro ) tam jest jakby rura w rurze, wychodzi z tego płaszcz wodny który odbiera ciepło spalin.I niestety sie to nie sprawdzało- komin ciągle mokry za słabo sie nagrzewał, ciągle problemy z praca kotła.
    co do mojej instalacji jest ona tak mała ze nie idzie schłodzić komina, z rurkami czy bez temperatura komina jest spora ( za dużo ciepła porostu idzie w komin, niestety świadczy to o niedoskonałości samego kotła ale na razie na lepszy model sie nie zanosi, dlatego taka opcja wykorzystania tej ulotnej energii )

    pozdrawiam czyzu825
  • #788
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Witam

    Śledzę wasze konstrukcje i pomysły od jakiegoś czasu... I myślę że na wiosnę sam będę coś budował, korzystając oczywiście z waszego doświadczenia :).

    Tak myślę nad tą rurką na kominie i też mi coś takiego zaprząta głowę. Kiedyś, jak miałem naście lat widziałem u koleżanki taki piec łazienkowy, opalany węglem ( zabytkowy, pewnie dlatego nie wyrzucili), do podgrzewania wody np. na kąpiel. Wyglądał jak 2m rura w której była mniejsza rura ( właściwy komin) całość pospawana. Dwie rurki jedna wlot druga wylot wody. Taki piec z płaszczem wodnym niecodziennej konstrukcji... U mnie też dużo ciepła idzie w komin i cały czas zastanawiam się jak to w praktyczny sposób spożytkować...

    Co do kolanka owiniętego rurkami, tak mi przyszło do głowy że można by całość oblepić gliną szamotową, tylko nie wiem czy taka glina nie miała by za dużej rezystancji termicznej. Mogło by się okazać iż bez niej wydajność jest lepsza.

    Są takie folie do ocieplania rur wentylacyjnych, i prawdopodobnie sama warstwa izolacyjna jest z waty szklanej ( też "gryzie"). Tylko prawdopodobnie waty szklanej już nie stosują, także nie wiem czy wytrzymałość temperaturowa takiej otuliny będzie wystarczająca...

    Pozdrawiam
  • Computer Controls
  • #789
    hometuning
    Level 11  
    Witam mam problem z podłączeniem układu do pompy. Czy mogę po prostu przeciąć na kablu żyłę z zerem i włączyć ten układ (tam gdzie narysowano włącznik) czy musze jeszcze zrobić jakiś układ działający jak bramka logiczna (jeżeli przepływa prąd to włącz...) zastanawiam sie tak bo przez ten włącznik plynie prąd z osobnego zasilania 9v.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    mbhp wrote:
    a moze taki układ ktoś juz podał odnośnik do strony skad pochodzi

    http://www.sq4cuc.jestok.com/index2.html

    a ja dodaje charakterystykę czujników temp. Najprawdopodobniej [F2] idzie na kolektor. Ale może ktos mie poprawi bo nie jestem pewien a też chciałem zmontowac sterownik ale na tym układzie.
  • #790
    Jasrzab
    Level 2  
    Na wyjściu tego układu jest przekaźnik - możesz do jego styków podłączyć wszystko co zechcesz (pod warunkiem, że nie przekroczysz obciążenia prądowego jego styków). Taki przekaźnik daje pełną separację galwaniczną.
    W twoim przypadku wpinasz styk przekaźnika w obwód pompy (dowolny przewód - może być fazowy (najczęściej brązowy lub czarny) lub zerowy (najczęściej niebieski) - pompa jest jednofazowa). Przewód ochronny zielono-żółty musi być podłączony do bolca uziemiającego w gniazdku i do korpusu pompy.
    Napięcie stałe +9V potrzebne jest do zasilania układu elektronicznego - potrzebny jest do tego osobny zasilacz prądu stałego.
  • #791
    algido
    Level 12  
    hometuning- mam pytanie, co ty bedziesz regulował tym układem/jak na schemacie/
    Ja wykorzystuję różne warianty z zastosowaniem 741, ale są o wiele prostsze i też bardzo dobrze się spisują już przez kilka sezonów.
  • #792
    Sa2k
    Level 18  
    Witam wszystkich

    Czytam sobie o waszym pomyśle pobierania ciepła z komina i widze tu pewne poważne zagrożenie!!!
    Zabierając zbyt dużą ilośc ciepła ze spalin, możemy doprowadzi do utraty ciagu kominowego co może skończy sie zaczadzeniem !!!

    Jak wiadomo ciąg uzależniony jest różnicą teperatur
    Zalecał bym więc ostrożnoś

    Pozdrawiam Sa2k

    Dodano po 18 [minuty]:

    Ostatnio skłaniam sie ku budowie pompy ciepła.
    Brakuje mi jednak jeszcze wiedzy , w jaki sposób ustali ciśnienie w układzie i co poza wymiennikami i sprężarką jest mi potrzebne do takiego układu ?

    Same kolektory są OK, ale tylko przez połowe roku.

    Nawet mój (bardzo nietypowy) będący jeszcze w stanie rozkładu, grzeje tylko wtedy kiedy jest słońce. O promieniowaniu rozproszonym należy raczej zapomnie, bo to chyba tylko chwyt marketingowy.

    Jako ciekawostke moge żuci jako temat , próbę grzania elektrycznego za pomocą mocy biernej (takiej której nie mierzą domowe liczniki ;) ).
    Moc taką tworzą cewki lub kondensatory , przyczym jedne z drugimi się kompensują. ;)

    Jak macie jakieś ciekawe pomysły na temat budowy takiego urządzenia to możemy zaczą nowy temat ;)
  • #793
    konrad1
    Level 13  
    witam

    Bardzo ciekawy pomysł z tą mocą bierną ,osobiście jestem mocno zainteresowany wszelkimi takimi pomysłami i chętnie coś po eksperymentuje.
    Zwłaszcza iż sezon zimowy to i więcej czasu a tematy kolektor i wiatrak mam już prawie za sobą.
    Napisz co wiesz na ten temat , jakby to miało działać ,co trzeba do tego zastosować i ile można wycisnąć :D

    pozdrawiam
  • #794
    LECH Leonski
    Level 14  
    Jak masz to podaj jakieś linki lub strony na ten temat jestem zainteresowany no i inni:D
  • #795
    Borato
    Level 14  
    Witam wszystkich .
    To moja pierwsza wypowiedź na tym forum.
    Przymierzam się do kolektorów heatpipe amatorskich(niskocisnieniowych)
    Przez ostatnie 2 miesiące przekopałem CAŁY net w tym temacie i wydaje mi się realne rozwiązanie pośrednie(z braku rur szklanych)
    Myślę,ze za miesiac czy dwa skończę testy próbnych samych rurek-a szklo zobaczę-może coś wymyślę.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic893197.html
    Ja mam piec na zgazowanie drewna i chyba owiniecie rury spalinowej oziębi spaliny a zresztą w warsztacie-kotłowni nie ma grzejnika i jest to miłe ciepło które się uniesie i ogrzeje strop. I czy ten odbiór ciepła z wydechu nie osłabi przepływów gazów?
    Sa2k pisałeś o rurach z plexi-chyba się roztopią ale zresztą ta strona zniknęła. Może masz namiary?Na zdjęciu twoje płaskie kolektory leżą bardzo płasko. Wydaje mi się że powinny być bardziej w pionie.Mamy szer. geogr.54 N czyli w południe(astronomiczne) pod takim kątem widzimy słońce(od poziomu) . Kolektor powinien być prawie prostopadle. Latem jest nadwyżka ciepła i lepiej łapać słońce wiosna jesień efektywniej czyli jeszcze bardziej w pion(chyba,ze zmieniasz jesienią i wiosną kąt.
    ZZG - ja mam taki sam słup i myślę też o wiatraku.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic892751.html tu są jego parametry
    Z chęcią podpytam cię o wzmocnienie które masz.
    Ty już go masz (jestem przy 165stronie od deski do deski). Niedawno sie przeniosłem do lasu i jeszcze się zagospodarowywuję.
    Niedaleko mam złomowiec ze ślicznymi fantami i zacznę działać jak ty.
    Pozdrawiam wszystkich
    Borato
  • #796
    Borato
    Level 14  
    Witam jeszcze raz.
    BARDZO istotne pytanie.
    Mace często zasobniki ciepła spawane z hydroforów. To gruba blacha ale mimo wszystko stal. Jak stal to RDZA :cry: i to jest poważny problem. Jak sobie z tym radzicie. Jak w środku zabezpieczyliście swoje zbiorniki. Czy ktoś myślał zastąpieniu wody olejem transformatorowym? więcej ciepła zmagazynuje i odpada problem korozji NA WIEKI. A i zbiornik moze być tańszy i większy.Ja mam często nadwyżki ciepła bo ciut przewymiarowałem piec na zgazowanie ( 27kw).Policzyłem niestety do powierzchni grzanej garaż na 2 auta i spiżarnie(w suterenie) a tam się tak nie grzeje.
    Borato
  • #797
    stomarek
    Level 11  
    Witam po długiej nieobecności!
    Moje kolektory z 2 grzejników panelowych spełniły swoją eksperymentalną rolę, chociaż druga połowa lata to słoneczna porażka. Dwie pompki od pralki PS663 niestety uległy uszkodzeniu - pękły plastykowe obudowy (łazienkę zalały, a stres spotęgowały krzyki małżonki!!) . W tych pompkach obudowy są zbyt cienkie, więc zastosowałem pompkę od pralki PDG z grubą obudową z mocnego tworzywa. Po tej zmianie było jeszcze parę dni słonecznych, więc na zamontowanym w obiegu kolektorów termometrze zobaczyłem 48 stopni. Po zalaniu łazienki dokupiłem jeszcze na Allegro 2 podobne pompki z jakiś niemieckich pralek (są bez filtra) i w zimę doprowadzę je do właśiwego stanu technicznego.
    Na wiosnę dołożę jeszcze jeden grzejnik do obiegu i to powinno wystarczyć do nagrzania wody w bojlerze 140l.
    Do załączania pompki zastosowałem czasowo przerobiony zbędny termoregulator do akwarium i działa!!!
    Zakupiłem już jednak wzmacniacz operacyjny 741 i może do wiosny złożę termoregulator okienkowy z 2 czujnikami.
    Pozdrawiam

    Dodano po 19 [minuty]:

    Zapomniałem jeszcze napisać coś o moich próbach odzyskania energii z czopucha pieca centralnego ogrzewania, bo widzę temat ten również Was zainteresował.
    Najlepszym chyba rozwiązaniem byłoby zastosować wymiennik rurowy taki jak w konstrukcjach kominków, ale ja już mam czopuch prostokątny, więc zrobiłem inaczej.
    Miałem trochę metrów końcówek kabli telefonicznych wielożyłowych 10x2, 20x2, więc pozbawiłem je izolacji i zastosowałem jako ciepłowód. Część przyłożyłem do prostokątnego czopucha i zaizolowałem wełną mineralną, a drugą część okręciłem na rurze od wody zimnej doprowadzającej ją do kuchni i bojlera. Rurę z okręconym przewodem zaizolowałem rurkowym izolatorem piankowym. To jest dopiero połowa kabli do wykorzystania, więc sądzę, że po wykonaniu całości woda w rurach dorowadzających wodę powinna być o parę stopni wyższa, a jednocześnie nie powinno spowodować kondensacji pary wodnej w kominie.
  • #798
    fr33
    Level 12  
    Witam,

    rowniez polecam konstruowanie własnych kolektorów słonecznych. Ja taki popełniłem 3 lata temu (całkowity koszt - 1200zł). Działa i to nawet bardzo fajnie :)

    w instalacji uzyta jest miedź i PEX, zbiornik płaszczowy (60l), pompa Grunfos. Wszo zalane glikolem .. przepływem glikolu steruje termostat na którym ustawiam sobie temperature wody w zbiorniku.

    3/4 roku woda ciepła, że można sie spokojnie umyć :)

    w razie pytań - piszcie :)
    Attachments:
  • #799
    franio212
    Level 15  
    Witam wszystkich
    padło pytanie o rdzę ,to nie możliwe w moim wykonaniu.
    Proszę przejrzeć moje posty tam jest wszystko, faktycznie zasobnik z hydrofor stalowy, ale wężownice miedziane. Więc niema mowy o rdzy, ze zbiornikiem tez można sobie poradzić najczęściej jest ocynkowany, ale i tu jest rada, ja swój pomalowałem cementem ,rozrobiłem cement z wodą i pomalowałem w środku. Jeszcze nie wdziałem wiadra na budowie z betonu żeby było zardzewiałe i to jest rada.
    Co do medium to na pewno nie olej, najtańszy i najlepszy jest glikol, lub każdy inny płyn do chłodnic samochodowych.
    Pozdrawiam F
  • #800
    LECH Leonski
    Level 14  
    fr33 wrote:
    Witam,

    rowniez polecam konstruowanie własnych kolektorów słonecznych. Ja taki popełniłem 3 lata temu (całkowity koszt - 1200zł). Działa i to nawet bardzo fajnie :)

    w instalacji uzyta jest miedź i PEX, zbiornik płaszczowy (60l), pompa Grunfos. Wszo zalane glikolem .. przepływem glikolu steruje termostat na którym ustawiam sobie temperature wody w zbiorniku.

    3/4 roku woda ciepła, że można sie spokojnie umyć :)

    w razie pytań - piszcie :)

    Bardzo ładnie z twojej strony ale my za opisy i foto nie pobieramy punktów
    jesteśmy jak rodzina i sobie pomagamy!!:D
  • #801
    Borato
    Level 14  
    Witam.
    Kol.
    franio212 wrote:
    zasobnik z hydrofor stalowy, ale wężownice miedziane. Więc niema mowy o rdzy, ze zbiornikiem tez można sobie poradzić najczęściej jest ocynkowany, ale i tu jest rada, ja swój pomalowałem cementem ,rozrobiłem cement z wodą i pomalowałem w środku.
    Co do medium to na pewno nie olej, najtańszy i najlepszy jest glikol.
    Pozdrawiam F

    Pisałem o akumulatorze ciepła a stalowy zbiornik łatwo pospawać jak nie jest ciśnieniowy taki z wężownicami jak zrobił jeden holender.
    http://users.telenet.be/hagim/zonne_energie/hot%20water%20storage.htm
    A olej bo np.500 litrów glikolu to już coś :D . Olej ma ponadto duża pojemność cieplną i z założenia jest temperaturoodporny.I zbiornik bedzie mniejszy-hmm nierdzewka tylko ta cena..... :bad-words: Cementowanie faktycznie działa w przypadku zimnych zbiorników(to przećwiczyłem). Poza tym cynk się rozpuszcza w gorącej wodzie(nie pamiętam około 65C??)
    Temat dotyczy wszystkich więc dzielmy się spostrzeżeniami no i WIEDZĄ
    Borato
  • #802
    fr33
    Level 12  
    LECH Leonski wrote:
    fr33 wrote:
    Witam,

    rowniez polecam konstruowanie własnych kolektorów słonecznych. Ja taki popełniłem 3 lata temu (całkowity koszt - 1200zł). Działa i to nawet bardzo fajnie :)

    w instalacji uzyta jest miedź i PEX, zbiornik płaszczowy (60l), pompa Grunfos. Wszo zalane glikolem .. przepływem glikolu steruje termostat na którym ustawiam sobie temperature wody w zbiorniku.

    3/4 roku woda ciepła, że można sie spokojnie umyć :)

    w razie pytań - piszcie :)

    Bardzo ładnie z twojej strony ale my za opisy i foto nie pobieramy punktów
    jesteśmy jak rodzina i sobie pomagamy!!:D



    juz zmienione..

    jestem jeszcze niedoswiadczonym forumowiczem i nie wiedzialem jak to dziala :)

    napewno nigdy sie to nie powtorzy :)

    pozdrawiam
  • #803
    LECH Leonski
    Level 14  
    fr33 wrote:
    LECH Leonski wrote:
    fr33 wrote:
    Witam,

    rowniez polecam konstruowanie własnych kolektorów słonecznych. Ja taki popełniłem 3 lata temu (całkowity koszt - 1200zł). Działa i to nawet bardzo fajnie :)

    w instalacji uzyta jest miedź i PEX, zbiornik płaszczowy (60l), pompa Grunfos. Wszo zalane glikolem .. przepływem glikolu steruje termostat na którym ustawiam sobie temperature wody w zbiorniku.

    3/4 roku woda ciepła, że można sie spokojnie umyć :)

    w razie pytań - piszcie :)

    Bardzo ładnie z twojej strony ale my za opisy i foto nie pobieramy punktów
    jesteśmy jak rodzina i sobie pomagamy!!:D



    juz zmienione..

    jestem jeszcze niedoswiadczonym forumowiczem i nie wiedzialem jak to dziala :)

    napewno nigdy sie to nie powtorzy :)

    pozdrawiam


    Ja tylko podpowiedziałem no i nie złośliwie ale tu wszyscy coś podpowiadają no i z tego zawsze coś się dowiesz i innym podpowiesz .
  • #804
    Sa2k
    Level 18  
    Witam wszystkich zdolnych konstruktoró :)

    Do franio212: i wszystkich innych cudujacych

    W fabrycznych zbiornikach zamiast cementu urzywa sie emali, a dodatkowo anod (magnezowych lub tytanowych).
    To one są jedynym i najlepszym zabezpieczeniem przed korozją zbiornika.
    Anody takie mozna sfobodnie kupić na allegro , z czego lepsze są te tytanowe bo bardziej trwałe.

    Tak przy okazji apropo kumulowania cieła w oleju transformatorowym;
    Dowiedziałem się w pracy że ten olej jest szalenie toxyczny i lepiej go z dala trzymać od wody!!!
    Same glikole z tego co wiem , też wcale nie są lepsze i nadal szukam alternatywnego środka.

    Jeśli chodzi o moc bierna to przyznam szczeze że żałuje ze przespalem te lekcje w szkole zasadniczej.
    Wiem napewno że tak amoc jest wytwarzana w cewka i kondensatorach .
    Wynika ona z przesuniecia kątowego prądu i napięcia.
    Idealna cewka może przesunąć ten kont o 90* co było by ideałem.
    Wiem też że ta sama moc powoduje sie grzanie maszyn i transformatorów , co jest rzeczą nieporzadaną.
    Nie wiem jednak co było by idealnego do wytowrzenia takiej mocy i odzyskania z tego ciepła.
    Wydaje mi się że musiała by to być cewka o jak najmniejszym oporze , wśrodku której musiał by się znajdować stalowy rdzeń z kanałami przez które przepływała by woda lub inny czynnik chłodzący.

    Jak ktoś sie wczyta dokładnie proszę śmiało pisać.

    Pozdrawiam Sa2k
  • #805
    daro240
    Level 12  
    Witam
    interesuje mnie ten temat i mam zamiar na wiosne zrobic własny jak narazie to zastanawiam się ilu litrowy zbiornik zamontowac i jak to wszystko później spiąc do kupy tzn.(piec gazowy i instalacje kolektora)
  • #806
    Sa2k
    Level 18  
    witam

    do daro240:

    Wszystko zależy od tego czy zbiornik będziesz kupował czy robił sam ?
    Z podpięciem zero problemu (zwłaszcza wtedy jak masz dwie wężownice ;) )
    Co do gabarytów zbiornika , to nie należy przeginać i dobrać go do liczebności rodziny.
    Ja mam 300l , grzeje go obecnie piecem i jest ok.
    Bez problemu mogą się wykąpać 4 osoby z pełną wanną wody i to jedna po drugiej.
    Wodę w tej chwili nagrzewam do 55* bo na tyle mam ustawione na piecu od CO.

    Budując większy zbiornik zgromadzisz więcej ciepła ale będzie trzeba więcej energi do jego nagrzania.
    Dlatego zawsze trzeba sobie przemyśleć co tak naprawde chcemy osiągnąć .

    Przy budowie samego kolektora trzeba pamiętać że na 1m* jego powierzchni przypada średnio 1000W.
    Na tej podstawie łatwo można wyliczyć jaka będzie potrzebna nam powierzchnia do ogrzania zbiornika.

    Życze wszystkim szczęśliwego nowego roku i gorącego , słonecznego nowego sezonu ;)

    Pozdrawiam Sa2k
  • #807
    daro240
    Level 12  
    Jeszcze nie wiem jaki zbiornik będzie, kupny wyjdzie chyba dużo drożej ,u mnie też będzie 4 osoby ,tylko ja mam na razie sam prysznic, a wanna dopiero w planach :D pozdrawiam wszystkich i życzę szczęśliwego nowego roku
  • #808
    algido
    Level 12  
    Ja też chcę się przyłączyć do życzeń i życzę wszystkim forumowiczom spełnienia wszelkich marzeń i dużo, dużo słońca w nadchodzącym roku.
  • #809
    sakramakra
    Level 2  
    Witam wszystkich w 2008 roku. Przyłączam się do życzeń, wszystkim solarnym maniakom dużo ciepła.

    Oczywiście myślę o zbudowaniu kolektora w domu. I mam pytanie. Wątek prześledziłem od początku prawie do końca. Nie znalazłem przypadku żeby ktoś zastosował do budowy kolektora rurki aluminiowe, dlaczego? Jestem laikiem ale przecież aluminium jest dobrym przewodnikiem (gdzieś czytałem, że polerowane ma wsp. selektywności 14) no i jest dużo tańsze od miedzi. Więc dlaczego nie aluminium.
  • #810
    hbmm
    Level 12  
    Witam
    życzę wszystkim druzo dobrych pomysłów słonecznych dni i wszystkiego najlepszego w 2008roku!
    Słonko juz zaczyna do nas wracać wiec myślę ze forum się ożywi:)
    Kolego sakramakra myślę ze powodem braku takich rozwiązań jest niedostępność takich rurek, ja się jeszcze z takimi nie spotkałem
    Pozdrawiam