Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 11 Sty 2014 08:20 3506415 12540
  • #8251 11 Sty 2014 08:20
    KDK1456
    Poziom 12  

    tropas napisał:
    Czy mógłby ktoś mi policzyć ile KWh zeżre mi grzałka elektr w takim bojlerze (140L) jeśli będę chciał dogrzać wodę z powiedzmy 40 do 50st?
    Do podgrzania 100 litrów wody o 10 st.C potrzeba w przybliżeniu 1,16 KWh pomnóz to przez 1,4

  • Sklep HeluKabel
  • #8252 11 Sty 2014 13:29
    sbozecki
    Poziom 11  

    Dziś w kolektorze o 13:00 miałem 65*C oczywiście jest to temp. w skrzyni na dworze ok 5*C.



    Kolektor słoneczny za 1500 zł

  • #8253 11 Sty 2014 14:57
    strazak998
    Poziom 12  

    U kumpla solar dziś działa i grzeje,
    teraz na dole zbiornika 36 stopni.

  • #8254 13 Sty 2014 17:50
    gaz4
    Poziom 29  

    Sbozecki - zmontuj jakiś układ do pomiaru mocy promieniowania słonecznego i policz straty. Będziesz wiedział gdzie najwięcej ucieka ciepła i co ew. poprawić.

    Tropas, do klejenia tam gdzie są wysokie temp. najlepsze są kleje epoksydowe. Poszukaj jakiegoś epidianu i rozcieńcz go 1:1 acetonem (jak będzie zbyt gęsty nawet 1:2). Rozcieńczać należy przed dodaniem utwardzacza. Także silikon jest znany z tego, że skleja wszystko ze wszystkim i jest odporny na temperaturę, a przy okazji jest tańszy i łatwiejszy w użyciu. Do przyklejenia folii na izolację wystarczy cokolwiek, ja użylem "gluta" do tapet. Nawet jak klej pusci to folia nigdzie nie ucieknie ;)

  • Sklep HeluKabel
  • #8255 13 Sty 2014 18:19
    sbozecki
    Poziom 11  

    gazu 4 o jakim ukladzie pomiarowym piszesz daj jakies wskazowki i biore sie do roboty

  • #8256 13 Sty 2014 20:20
    strazak998
    Poziom 12  

    Panowie, szyby macie przyklejone do ramy czy tylko położone na uszczelkach?
    Przy koncie 45 nie powinny się raczej zsuwać z ramy.

  • #8257 13 Sty 2014 21:09
    sbozecki
    Poziom 11  

    ja moje polozylem na uszcelkach ale dodatkowo mam zamontowane do okola aluminiowe listwy L <kontowniki > bo nie chcial bym zeby ktoraś luzno oplozona szyba spadla komu kolwiek na glowe podczas wiatru

    na zblizeniu zdjecia je widac

    Dodano po 4 [sekundy]:

    ja moje polozylem na uszcelkach ale dodatkowo mam zamontowane do okola aluminiowe listwy L <kontowniki > bo nie chcial bym zeby ktoraś luzno oplozona szyba spadla komu kolwiek na glowe podczas wiatru

    na zblizeniu zdjecia je widac

  • #8258 13 Sty 2014 21:11
    konik81
    Poziom 9  

    Witam kolegów jestem początkujący moja przygoda z kolektorami zaczęła się w zeszłym roku po wielu próbach i przerobieniu pięciu kaloryferów stworzyłem takie małe co nieco 200cm. na 125cm. ( 135 tylko szyby zbrakło) droga miedzy kolektorem a zasobnikiem jakieś 13metrów połączone rurą PP25 i czy nie za duży przekrój rurki? W skrzyni zrobiłem cztery otwory (2 na górze i 2 na dole) żeby zapobiec parowaniu szyby od środka czy to błąd? Kolektor ma być używany w sezonie letnim więc jeszcze nie zalewałem ale dzisiaj oczywiście bez płynu było 50c. Jeśli powtarzam jakieś pytanie to z góry przepraszam

  • #8259 14 Sty 2014 11:20
    strazak998
    Poziom 12  

    konik81 Otwory proponuje zabezpieczyć przed opadami deszczu i wilgocią daszkiem z blachy. A jeśli chodzi o przekrój rur to większość robi z rur pex 16, jeśli masz już gotową instalacje to zmian nie proponuje. Zabezpiecz je tylko odpowiedni przed utratą ciepła np otuliną z pianki.

  • #8260 14 Sty 2014 11:40
    jack63
    Poziom 42  

    konik81 napisał:
    jakieś 13metrów połączone rurą PP25 i czy nie za duży przekrój rurki?

    Wg. mnie za duży. Prawdopodobnie trzeba ustawić pompę na I bieg i jeszcze dławić aby przepływ nie był zbyt wielki i prowadził do zbyt niskich temp. kolektora.
    Jednak dzieki temu masz możliwość rozbudowy instalacji (kolejne kolektory) bez potrzeby zmieniania głównego orurowania.

  • #8261 14 Sty 2014 18:02
    gaz4
    Poziom 29  

    To jak wykonać pomiary opisałem niedawno w tym watku:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2723612.html#13161710

    Zachęcam wszystkich by spróbowali zmierzyć emisję, bo to pozwoli nam ustalić jakie powłoki i szyby są najlepsze. Teraz jest dobra pora, bo zimą wiele kolektorów stoi bez płynu, aż się proszą by to wykorzystać. Małe ogiwa PV kosztują grosze, na Allegro znalazłem ogniwa 5V/0.8W za 25 zł. To niewiele, chociaż moga być duże (10-20%) przekłamania w pomiarach (sprzedawca nie podał parametrów w punkcie mocy maksymalnej). Za to zmontowanie układu byłoby bardzo tanie, zener 5V/1W + miliamperomierz i mamy bardzo prosty układ pomiarowy. Można też się "szarpnąć" na stuwatową PV za 300-500 zl i przy okazji zrobić sobie układ do podtrzymania pracy pompy na wypadek braku prądu. Całkiem dobrą przetwornicę sinus 300W kupilem za niecałe 300 zł.

  • #8262 14 Sty 2014 18:24
    jack63
    Poziom 42  

    gaz4 napisał:
    Można też się "szarpnąć" na stuwatową PV za 300-500 zl i przy okazji zrobić sobie układ do podtrzymania pracy pompy na wypadek braku prądu. Całkiem dobrą przetwornicę sinus 300W kupilem za niecałe 300 zł.

    Ale żeś na wymyślał. Fotoogniwo za 500 zł. Przetwornica za 300 zł. Chyba lubisz przepłacać.?
    Przy zakupie panela fotowoltaicznego lepiej założyć pompę na 12 V !!! Odpada przetwornica (ze swoimi stratami) i bardzo łatwo można sterować wydatkiem pompy.

  • #8263 14 Sty 2014 19:59
    konik81
    Poziom 9  

    Otwory mogę zamknąć lub otworzyć ( kawałkiem laminatu) a te otwarte które otwarte mam włożone złączki do rurek na ścisk plus silikon.Kolega JACK63 chcę jeszcze dołożyć drugi taki kolektor (jak się uda dostać kaloryfery w podobnym wymiarze). Koledzy jeszcze jedno pytanie biorąc przykład z waszej praktyki jakie osiągi mogę uzyskać z niego przy zasobniku 160l. i zakładając dzień- dwa dobrego słoneczka

  • #8264 15 Sty 2014 12:39
    strazak998
    Poziom 12  

    Poczytaj ten wątek napewno znajdziesz odpowiedź. Zacznij od początku, pierwsze strony są właśnie o naszych grzejnikach.

  • #8265 16 Sty 2014 13:35
    gaz4
    Poziom 29  

    Jack63, to co wymyśliłem wynika z praktyki, a nie chęci przepłacania. Zasilanie pompy do kolektora przy pomocy PV jest bardziej skomplikowane niż się wydaje, a sama pompa na 12V to zdecydowanie za mało. Największą przeszkodą jest to, że kolektor ma pewną pojemność cieplną która sprawia, że jest gorący nawet gdy przyjdzie czasowe zachmurzenie. Fotowoltaika bardzo gwałtownie reaguje na każdą chmurkę, w prąd w kilka sekund może spaść z np. z 5A do 0.5A. Ta druga wartość przy napięciu 12V wystarczylaby zaledwie dla 6W pompy. Czyli nie da się bez aku, a to oznacza konieczność dodania regulatora ładowania. Przy cenie PV + aku + ładowarka dodatkowe 300 zl za 300W inwerter to niewiele. Na dodatek może on pełnić wiele dodatkowych funkcji, np. podtrzymać pracę pompy obiegowej w instalacji CO czy lodówki gdy latam wyłączony zostanie prąd. Mam go od roku i raz byłem o krok od jego awaryjnego wykorzystania. Wyłączono mi prąd w chwili, gdy pompa obiegowa lada chwila miała się uruchomić. Na szczęście szybko go włączono ale od tego czasu uważam, że 300 zł na coś tak wszechstronnego i użytecznego jak inwerter to nie był duży wydatek.

  • #8266 23 Sty 2014 19:35
    Filantrop1
    Poziom 11  

    no właśnie trochę drogo Ci to wyszło jak na moje oko mozna to samo zrobić za połowę tych kosztów

  • #8268 23 Sty 2014 20:10
    strazak998
    Poziom 12  

    saskia napisał:
    Najtansze pompy.


    Prawda i rzadko się psują.

  • #8269 23 Sty 2014 22:19
    rys29
    Poziom 9  

    Witam wszystkich.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Witam wszystkich mam takie pytanie czy wężownice w kolektorze można spawać z profilu stalowego 20 na 30mm grubość ścianki 2 mm. Co o tym sądzicie? Pozdrawiam...

  • #8270 24 Sty 2014 09:52
    KDK1456
    Poziom 12  

    rys29 napisał:
    Witam wszystkich mam takie pytanie czy wężownice w kolektorze można wyspawać z profilu stalowego 20 na 30 mm grubość ścianki 2 mm . Co o tym sądzicie
    Pewnie i można ale zauważ ile wejdzie Ci cieczy w taki kolektor?. W 1mb profila 0,6 litra , na kolektor 2 m2 zużejejesz ok. min 20 mb profila daje to 12 litrów. Na 1m2 kolektora pojemność wodna wyjdzie 6 litrów /przykładowo grzejnik panelowy 1m 2 mieści 4-5 litrów- jest to już bardzo dużo/ W kolektorach fabrycznych na 1 m2 przypada 0,8 -1,8 litra cieczy.
    U mnie absorber skręcany z dwóch blach ma pojemność 1 m2 =i 1litr cieczy.Czym mniej cieczy tym lepiej /bezwładność cieplna/ Przy tak dużej ilości wody kolektor będzie się rozgrzewał do południa - grzał do 16-ej i stygnął do 2 w nocy i do 12- ej w nocy będzie się załączala pompa ale po 16-ej to jest już musztarda po obiedzie kiedy promienie słoneczne padają pod znacznym kątem na szybę kolektora- tylko nieznaczny odzysk ciepła skumulowanego w dużej ilości wody.

  • #8271 24 Sty 2014 12:22
    jack63
    Poziom 42  

    gaz4 napisał:
    Jack63, to co wymyśliłem wynika z praktyki, a nie chęci przepłacania. Zasilanie pompy do kolektora przy pomocy PV jest bardziej skomplikowane niż się wydaje, a sama pompa na 12V to zdecydowanie za mało.

    Oczywiście. Potrzebny aku za 0k 50 zł i układ ładowania za kilka zł ze szpargałów, które większość konstruktorów :D na w domu. Czego z resztą żony nienawidzą!
    gaz4 napisał:
    Największą przeszkodą jest to, że kolektor ma pewną pojemność cieplną która sprawia, że jest gorący nawet gdy przyjdzie czasowe zachmurzenie.

    Dobrze napisałeś "pewną". Ma być minimalna. Ilość cieczy (bo ona decyduje o pojemności cieplnej) ma być jak najmniejsza!. Wystarczająca do odebrania ciepła z kolektora. W moich kolektorach jest 1.2l na 2.25 m2 absorbera. Co daje ok 0.5 l/m2. Jeżeli jest prawidłowy przepływ, to temperatura cieczy szybko spada. Czego nie można powiedzieć o temperaturze odczytywanej z czujnika w tej cieczy zanurzonego!. Pisał o tym Bachus sugerując aby czujnik mierzył temp. samego absorbera a nie cieczy. Chodzi o to aby jak najszybciej zmniejszyć wydatek pompy i zapobiec ... grzaniu absorbera przez ciecz powracającą z wężownicy zasobnika CWU. Dlatego pomiar temperatury samego absorbera uważam za kluczowy i będę wychwalał Bachusa za to że zwrócił uwagę na ten ważki problem. Niestety w moich kolektorach fabrycznych jest to niemożliwe do realizacji :cry:
    gaz4 napisał:
    Przy cenie PV + aku + ładowarka dodatkowe 300 zl za 300W inwerter to niewiele. Na dodatek może on pełnić wiele dodatkowych funkcji, np. podtrzymać pracę pompy obiegowej w instalacji CO czy lodówki gdy latam wyłączony zostanie prąd.

    A po jaką cholerę ci ten inverter (co za idiotyczna nazwa!). Nawet UPS to za dużo... Po pierwsze bierze 30-80 W na własne potrzeby. Po drugie co on ma do pompy CO???
    A po trzecie, jak nie chcesz spalić UPSa lub silnika sprężarki to nie podłączaj do niego lodówki!!! To najbardziej chory pomysł.

    saskia napisał:
    Najtansze pompy awaryjne, pracuja nawet gdy UPS nie zadziala i bardzo szybko ogrzewaja.
    https://www.google.co.uk/search?q=hand+r...uminum-Rotary-Hand-Pump.html%3B600%3B600

    Link nie działa. Daj bezpośredni. Please. Czy chodzi o pompy zęzowe?

  • #8274 24 Sty 2014 14:56
    gaz4
    Poziom 29  

    Jack63, chyba się dobrze nie rozumiemy, więc od początku. W jaki sposób chcesz zasilać np. pompę obiegową CO gdy nie ma prądu (w Polsce są miejsca gdy brak go od kilku dni)? Bo inwerter, albo poprawniej przetwornica 12V DC / 230V AC + aku doskonale się sprawdza w takim zadaniu. Ważne jest jedno: musi mieć pięknego sinusa na wyjściu, właśnie tym się kierowałem przy wyborze. Nie powinien mieć problemów nawet z zasilaniem silnika lodówki, ważne by ciągła moc nie przekroczyła 240W (300W/30min). Sprawność jest kwestią drugorzędną, podstawą jest podtrzymanie działania newralgicznych elementow wyposażenia domu. Komputerowe UPS-y nie mają sinusa bo po prostu go nie potrzebują. Pozostaje jedynie problem jak ew. doładować aku gdy prądu nie ma kilka dni. Osobiście wybrałem PV gdyż ładowanie aku to jego druga, nawiasem mówiąc poboczna funkcja. Podstawową jest zasilanie wentylacji, tam oczywiście pracuje na prądzie stałym 12V. W/g moich szacunków ten układ zwroci się za ok. 12 lat - IMHO warto było instalować. Można także użyć samochodu, gdy prądu nie będzie przez dłuższy czas po prostu uruchomić silnik i doładować aku.

    Korzystając z dobrej pogody zrobiłem test max temperatury kolektora. Przy promieniowaniu 530W/m3 i temperaturze zewnętrznej -8 stopni rozgrzał się do 87 stopni. To dT=95K, bardzo dużo jak na amatorską konstrukcję. Czy u kogoś udało się dojść zimą do takiej temperatury bez odbioru ciepła?

  • #8275 24 Sty 2014 17:35
    jack63
    Poziom 42  

    gaz4 napisał:
    Jack63, chyba się dobrze nie rozumiemy

    To widać słychać i czuć. Aby nie śmierdziało wyłuszczę sprawy po kolei:
    gaz4 napisał:
    W jaki sposób chcesz zasilać np. pompę obiegową CO gdy nie ma prądu (w Polsce są miejsca gdy brak go od kilku dni)?

    Jak nie ma prądu kilka dni, to należy się wyprowadzić do ciepłych krajów, palić w kominku lub robić przysiady. Kocioł i tak pracować nie będzie a samej pompy CO zasilać nie mogę bo ... stracę gwarancję na kocioł i dalej będzie zimno. Chłopie pomyśl. Kocioł bierze ok
    115 W podczas normalnej pracy. Sama pompa ok 90W. NA jak długo starczyło by prądu w aku (jakim i za ile?)??? Pewnie można podładować w samochodzie. Podczas wojny dziadki robiły bardziej "wymyślne" rzeczy.
    Jeżeli natomiast masz na myśli pompę solara, to problem jest inny. Mając silnik na 12V wystarczy małe aku ok 10Ah + prostacki zasilacz 13.8V. Kilka godzin do końca dnia popracuje bez żadnych przetwornic. Jak prądu nie będzie do rana, to kocyk na solary i do pracy. :D
    Silnik na prąd stały ma dużo większą sprawność niż jednofazowy indukcyjny, więc wystarczy małe aku i prosty zasilacz aby te max 10W obsłużyć. Mało tego. Sprawność całego układu (pompa 12V, sterownik solara, aku i zasilacz) jest bliska 90 %. Jedyną wadą jest pobór maleńkiego prądu w nocy.
    Policz a najlepiej zmierz swoim licznikiem energii ile jej pobiera twój układ. Złapiesz się za głowę. Pisałem o tym wielokrotnie. Chyba nie doczytałeś. :cry:
    gaz4 napisał:
    Nie powinien mieć problemów nawet z zasilaniem silnika lodówki, ważne by ciągła moc nie przekroczyła 240W (300W/30min).

    Podłącz i zobacz co się stanie, jak nie wierzysz moim słowom...
    Nie dawno byłem świadkiem złomowania UPS 700VA którego ktoś do większej lodówki podłączył.
    Nie masz pojęcia o silnikach sprężarek lodówkowych i chyba pojęcia o silnikach elektrycznych w ogólności. Przykro ale taka prawda.
    Aby ci coś podpowiedzieć proponuję wysunięcie lodówki. Odczytanie typu sprężarki. Znalezienie w necie jej karty katalogowej i odczytanie wartości parametru RLA.
    Podobnie z twoją przetwornicą. Dokumentacja w rękę i szukamy maksymalnego dopuszczalnego prądu na wyjściu. Nie mocy takiej czy innej tylko PRĄDU!
    Porównaj te wartości i ...już będziesz wiedział o co mi chodzi.

  • #8276 24 Sty 2014 23:17
    rys29
    Poziom 9  

    Cześć dzięki KDK1456 odpowiedż była wyczerpująca wyliczenia mnie zaskoczyły. Upieram się przy tym profilu dajmy 10 na 10 mm wody mało cena około 4 zł za metr bieżący, Kosztów kształtek nie ma , sam wyspawam. Nie wiem czy grubość ścianki 1,5 czy 2mm nie jest tu przeszkodom w odbieraniu ciepła . Jeszcze jedno pytanie chciałem kupić pompkę cyrkulacyjną do tego kolektora za 100zł jedni piszą że może pracować z glikolem inni że nie .Jak to jest na prawdę. Pozdrawiam.........

  • #8277 25 Sty 2014 00:11
    saskia
    Poziom 38  

    jack63 napisał:
    Ale dajesz czadu :D Chyba wędrowniczek przyszedł dzisiaj wcześniej... :D


    Nikt nie daje czadu, niektorzy sie zabezpieczaja na rozne sposoby, a taka pompka bedzie przydatna i niezawodna jak juz wszelkie zabezpieczenia i przewidywania zawioda. :-)

    W Armii, mielismy plywajace transportery, pompy zasilane silnikiem wypompowywaly wode, ktora wlewala sie dziurami wokol osi dosc szybciutko, ale na burtach byly zamontowane 4 pompy skrzydelkowe, ktore daly rade utrzymac PTS-a na powierzchni przez 15 min, jak silnik zdechl. :-)

  • #8278 27 Sty 2014 21:41
    majster4411
    Poziom 11  

    Witam. Panowie mam pytanie odnośnie ramy do kolektorkow z profili do plyt karton gips moje pytania to. 1-czy przerabiacie jakoś te profile? 2-jak składacie wszystko do środka?3-jakie profile są najlepsze do kolektor z grzejników panelowych i waty 50mm

  • #8279 27 Sty 2014 22:51
    strazak998
    Poziom 12  

    JA zastosowałem profile C 10cm na 5cm. Przyciąłem krótkie ścianki, zagiąłem do środka i powstały narożniki. Wszystko skręcone śrubkami m5. Do środka sklejka wodoodporna potem koc ratowniczy, wełna 5cmm koc ratowniczy i grzejniczek. Pozdrawiam.

  • #8280 28 Sty 2014 09:40
    majster4411
    Poziom 11  

    strazak998 dziękuje za odpowiedz

    możne ktoś jeszcze się wypowie?