Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 13 Kwi 2014 13:59 3541992 12622
  • #8701 13 Kwi 2014 13:59
    greenpeace
    Poziom 23  

    mirek_zaf

    Cytat:
    Ostatecznie to interesuje mnie ile oszczędzam grzejąc słońcem, czyli potrzebuję wiedzieć ile energii słonecznej zmagazynowałem w ciagu np. 8h pracy takiego solara.

    Czyli w grę wchodzi tylko pomiar urządzeniem dedykowanym które mierzy ile energii faktycznie oddała wężownica do wody.

  • Computer Controls
  • #8702 13 Kwi 2014 15:01
    crb
    Poziom 12  

    Wczoraj skończyłem pierwszy z czterech kolektorów meandrycznych, dzisiaj miało być grzanie na sucho ale o 10,30 przy lichym słońcu udało mi się wydusić temp. absorbera 67,6stC a pomiędzy absorberem a szybą 52,9stC, temperatura powietrza 15stC. Ramę udało mi się odchudzić i zamiast blach bocznych 3mm zastosowałem 2mm całość trzyma sie bardzo solidnie. Pytanie do kolegów malowac ramę na jakiś kolor?
    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł

  • #8703 13 Kwi 2014 15:27
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    crb napisał:
    Pytanie do kolegów malować ramę na jakiś kolor?

    Nie , nie maluj, bo i tak wszystko odejdzie, Jeżeli już to najszybciej proszkowo, ale w takim stanie to za późno. Kolektorek niczym fabryka, gratuluję.

  • #8704 13 Kwi 2014 15:42
    mirek_zaf
    Poziom 15  

    greenpeace napisał:
    Czyli w grę wchodzi tylko pomiar urządzeniem dedykowanym

    W praktyce wystarczy chyba 1 mikroprocesor i kilka czujników temperatury I2C rozmieszczonych w tej samej odległości np. co kilkanaście cm.
    Całość zabudowaną w zalutowaną miedzianą rurkę wkręcam zamiast grzałki na całej długości pionowego zbiornika pośrodku.
    Dodatkowo mierzę temperaturę na zewnątrz zbiornika.
    Wystarczyłoby zrobić uśredniony rozkład temperaury od dołu do góry zbiornika na początku grzania-oszacować tą energię zgromadzoną i w sposób ciągły, np co 1s odczytywać te temperatury i wyliczać szacowaną energię zbiornika i wyświetlać na wyświetlaczu moc chwilową mająć zmianę szacowanej energii cieplnej w ciągu 1s ;)

    Raczej nie widzę sensu bawić się w pomiary samej wężownicy, chyba żeby to było prostrze niż pomiar w zbiorniku za pomocą kilku czujników temperatury, jednego mikroprocesora i opcjonalnie wyświetlacz, chociaż dioda by też starczyła-podobnie jak licznik energi elektrycznej, który ostatnio założyli u nas.
    Ilość (czestotliwość) impulsów (bodajrze 6400/kWh) pozwala policzyć bez patrzenia na wyswietlacz ile energii zostało pobrane z sieci.
    Trzeba będzie to jeszcze przemyśleć, żeby jakoś sensownie oszacować efekty grzania solarem i porównać z odpaleniem pieca CO ;)
    Coś co je będzie łączyć to wspólny zbiornik przełączany zaworami, więc chyba lepiej spróbować w zbiorniku zainstalować czujniki temperatury i tylko zbierać z nich dane i przez Wifi bezprzewodowo sobie je zapisywać na laptopie do analizy 8-)
    Jak będzie kilka czujników temperatury monitorowanych w sposób ciagły, to powinno się w miarę sensowne oszacowanie energiI cieplnej w zbiorniku dostać.
    Zobaczymy jak będzie w praktyce, ale oczywiście uwzględniam to przy projektowaniu podłączenia zbiornika...

  • #8705 13 Kwi 2014 16:45
    lok56
    Poziom 12  

    Witam !
    Mozna troche inaczej ,sposob jest nie mojego autorstwa wzorowałem sie na tym rysunku
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    zamiast PT100 zastosowałem kty 84 podłaczone do Lan Kontrolera pomiar dotyczy % naładowania bufora ciepła
    https://thingspeak.com/channels/8768#channelsettings
    wiecej na temat pomiaru naładowania bufora
    http://www.holzvergaser-forum.de/index.php/fo...rmitteln-anzeigen-temperatur-mittelwert#57963

    mysle ze te info bedzie pomocne
    pozdrawiam

  • #8706 13 Kwi 2014 17:01
    greenpeace
    Poziom 23  

    mirek_zaf: Myślałem o czymś jeszcze prostszym i w zasadzie najdokładniejszym - bo ja leniuch jestem: Kamstrup.

  • #8707 13 Kwi 2014 19:00
    mirek_zaf
    Poziom 15  

    lok56 napisał:
    wiecej na temat pomiaru naładowania bufora

    Nie za bardzo póki co z tego rysunku co zapodałeś rozumiem skąd takie zależności i dlaczego akurat po 2a czujniki łączone szeregowo i równolegle?
    Dzięki za linka, ale nie jestem "germano" języczny tylko "anglo" i nie chce mi się Google translatora używać do przetłumaczenia tego, bo nie wiem czy bym zrozumiał :D
    Sztuczka pewnie polega na jakimś przybliżeniu, bo rezystancja zastępcza jest inna przy szeregowym i równoległym połączeniu oporników, ale to zależeć też będzie od charakterystyki zastosowanych rezystorów.

    Myślałem nad czymś podobnym, tyle że być może zastosuję poczciwe NTC
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Są stosunkowo tanie i mam do nich przyzwoitą dokumentację
    Vishay NTC intro
    i tutaj z DigiKey
    NTC temperature sensors
    no i mogą przyjechać z innymi elementami z TME w jednej paczce ;)
    Mając zależności ich oporów elektrycznych od temperatury
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    powinno dać radę zasymulować i stablicować przy różnym połączeniu i dobrać tak żeby jak najlepiej to co dostaje się na wyjściu odpowidało średniej.
    Po prostu połączę szeregowo, równolegle i tak jak na rysunku szeregowo-równolegle w różnych kombinacjach co zapodałeś i sprawdzę czy jak będą się zmieniać te temperatury w każdym punkcie, to będę w stanie na podstawie oporu zastępczego całego obwodu oszacować tą średnią temperaturę, którą potrzebuję do wyliczenia energii bufora ;)
    Kilka lini w C załatwi temat, a być może będę chciał użyć więcej tych czujników, bo nie są drogie, wtedy warto sprawdzić jak się zachowają te NTC tak połączone.
    Zakres pracy mają odpowiedni do boilera bo do 125*C w trybie ciągłym.

  • Computer Controls
  • #8708 13 Kwi 2014 21:17
    fabio197812
    Poziom 13  

    bachus1 napisał:
    crb napisał:
    Pytanie do kolegów malować ramę na jakiś kolor?

    Nie , nie maluj, bo i tak wszystko odejdzie, Jeżeli już to najszybciej proszkowo, ale w takim stanie to za późno. Kolektorek niczym fabryka, gratuluję.

    Witam serdecznie.Do kolegi bachusa. Kiedyś dawno temu proponowałeś aby zrobić zbiorowy zakup rur solarnych próżniowych i na tej bazie zrobić dobry kolektor. W jakiej cenie możesz taką rurę sprzedać? Po wszystkich testach z gorącymi rurkami czas na u-rurkę;)

  • #8709 13 Kwi 2014 22:24
    bystrych
    Poziom 10  

    mirek_zaf napisał:
    Grzałką??? Przecież to kompletnie nie opłacalne płacić za prąd, jak się ma piec CO.
    Wystarczy wrzucić kilka kawałków drewna do CO i woda zagrzana jak nie ma warunków do grzania solarem...

    Gdy potrzebuje mieć ciepłą wodę o 5-tej rano to grzeje prądem. Można było by wstać o 4-tej i rozpalić w piecu ale się po prostu nie chce , dlatego nastawiam programator na grzanie między 4-tą a 5-tą . W nocy 22-6 i w dzień między 15-17-tą działa druga taryfa , prąd jest wtedy dwa razy tańszy niż w pierwszej taryfie . Dodatkowo zrobiłem prostą i funkcjonalną automatykę . Jak działa solar to nie grzeje grzałka . Jak nie działa solar (zachmurzy się ) to dogrzewa wodę grzałka ale tylko w czasie drugiej taryfy między 15-17-tą i tylko wtedy gdy jest potrzeba dogrzania . Po prostu solar wspomaga grzałkę i na odwrót grzałka wspomaga solara . Nie liczyłem tego w ułamkach ale wiem że się opłaca i jest wygodne.

  • #8710 13 Kwi 2014 23:12
    mirek_zaf
    Poziom 15  

    bystrych napisał:
    Można było by wstać o 4-tej i rozpalić w piecu ale się po prostu nie chce

    Można odpalić też wieczorem i na rano jest ciepła-nie trzeba pilnować bo sterownik pieca sam się wyłączy, tylko trzeba wejść w ustawienia serwisowe i przestawić go w lecie, żeby nie dmuchał bez sensu aż temperatura spadnie na piecu poniżej 30*C, tylko wyłączył się np. przy 50*C po rozpaleniu i nagrzaniu wody ;)
    Oczywiście przelotka i ograniczenie obrotów wentylatora pkrętłem na PWM dołożone, bo te sterowniki niektóre z piecami Defro mają do niczego tą regulację obrotów (wcisnął nam instalator bez kontroli temperatury wylotu spalin) i drewno by wydmuchały przez komoin zanim się spali w piecu na minimalnych obrotach podczas rozpalania latem :D
    Na szczęscie prosty ukłąd na triaku z MOC3041 do grupowego sterowania wpięty pomiędzy wyjście sterownika z Defro i wejście wentylatora (wtyczki komputerowe) załatwił temat i już kilka lat się kręci bezproblemowo 8-)

  • #8711 14 Kwi 2014 12:44
    pisarmen
    Poziom 11  

    praktykowałem to i doszedłem do wniosku, że wygodniej i taniej jest grzać latem grzałką. ustawiam ja tak aby załączała się podczas nocnej taryfy i i nie jest tak strasznie, a palenie kosztuje podobnie a jak policzę swój czas to dużo więcej.
    wole się z tym nie grzebać wystarczy mi zimą się z tym szarpać.

  • #8712 14 Kwi 2014 13:28
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    fabio197812 napisał:

    Witam serdecznie.Do kolegi bachusa. Kiedyś dawno temu proponowałeś aby zrobić zbiorowy zakup rur solarnych próżniowych i na tej bazie zrobić dobry kolektor.

    Jaka ilość wchodzi w grę?

  • #8713 14 Kwi 2014 17:23
    fabio197812
    Poziom 13  

    Myślałem o 30 sztukach. Przynajmniej na początek:)

  • #8714 14 Kwi 2014 17:55
    bono0691
    Poziom 12  

    Mam pytanie. Czy zbiornik stalowy(po instalacji gazowej, bez przepony) 25L może zostać zastosowany zamiast naczynia wzbiorczego? I ewentualnie jak podłączyć. Od góry czy od doły??

  • #8715 14 Kwi 2014 19:44
    vic11
    Poziom 12  

    pewnie sprawdziłby sie ale pamietaj ze powietrze pomału sie rozpuszcza w wodzie( glikolu) i bedzie spadać ciśnienie wstepne powietrza. i wylot do dołu bo inaczej powietrze ucieknie (do góry) w instalacje. ja jednak bym nie kombinował i dał zbiornik z przeponą.

  • #8716 14 Kwi 2014 20:24
    mapek_sz
    Poziom 21  

    vic11 zbiornik z przeponom tez wymaga okresowej korekty ciśnienia. Na dodatek przy sporych zmianach ciśnienia dość szybko uszkadza membranę. Prawidłowo zainstalowany zbiornik powietrzny moim zdaniem jest trwalszy. W układzie zamkniętym rozpuści sie pewna ilość powietrza, a potem juz nie. Jedno dobicie powinno załatwić sprawę. W przeponowym jednak nie. Myślę że wętylkiem schodzi cisnienie. Miałem taki kiedyś. na początku przetarła sie membrana ( po dwóch latach, na zwykłym co). Potem manometr wskazywał różne dziwne ciśnienia. Po dobiciu powietrza sytuacja sie normowała. Co pół roku procedura od nowa.

  • #8717 14 Kwi 2014 21:41
    vic11
    Poziom 12  

    mapek_sz tak oczywiście każdy zbiornik wymaga sprawdzenia ciśnienia. jednak w układzie solarnym wahania ciśnienia będą minimalne- z moich obserwacji wynika ze prawie "żadne", więc uszkodzenie membrany mało prawdopodobne choć wiadomo ze nic wieczne nie jest. ja mam zbiornik hydroforowy membranowy już dobrych pare lat i wszystko jest ok- a tam dopiero są duże wahania ciśnienia. tak ze ja jestem za membraną.:)

  • #8718 14 Kwi 2014 22:06
    bono0691
    Poziom 12  

    Tzn oczekuje raczej konkretu :] Jeżeli mogę zastosować taki zwykły stalowy "baniak" to podpinam go od dołu czy od góry?? Jeżeli od dołu to zaślepka od góry i odwrotnie tak??

  • #8719 15 Kwi 2014 09:17
    mapek_sz
    Poziom 21  

    bono0691 Nie bardzo rozumiem co masz na myśli od dołu. Zbiornik musi mieć poduszkę powietrzną. Wejście płynu do zbiornika więc musi być od dołu, bo inaczej powietrze da drapaka. Jeśli natomiast od dołu miałeś na myśli dół solara to tak samo. Lepiej żeby jak najwięcej elementów był na części chłodniejszej, bo bedą mniejsze straty ciepła.
    vic11 Możliwe że miałem pecha do membran. Co do różnicy ciśnień na solarach, to owszem, są małe o ile wszystko działa jak trzeba. Jednak jeśli np pompka przestanie działać (np zanik zasilania), to ciśnienie może dość drastycznie rosnąć. Tu sie kłania pojemność zbiornika. Jesli jest on duży w stosunku do ilości płynu, to wzrost ciśnienia jest symboliczny.
    Z zasady staram sie zawsze stosować metody najprostsze, gdyż sa one najbardziej niezawodne. Dla tego zbiornik z poduszka powietrzną uważam za lepszy. Tam nie ma się co zepsuć.
    pozdrawiam

  • #8720 15 Kwi 2014 10:55
    marsajzyr
    Poziom 11  

    Witam ponownie.

    EGOJACK1 odpowiedzi:
    - przepływ dławiony jest zaworem na poziomie 5 – 6 l/min, w lato można go trochę zwiększyć.
    - zimą koło 14 już się chowają w cieniu, od połowy kwietnia słoneczko wędruje ponad kalenicą lukarny. Dużo nie przeszkadza, bo z zimowego słońca tyle co kot napłakał.

    CRB
    Sklep z kolektorami widoczny na 281 stronie postu - własny garaż. Auto mieszkało 2 miesiące pod chmurką. Robią wrażenie? Ale to tylko zasługa aluminiowej ramki z której wykonana jest obudowa. No ale twojemu też nic nie brakuje, cacko.

    BYSTRYCH
    Kolektory połączone równolegle. Przepływ (foto) od lewego dołu do prawej góry. Ramka na dachu pod niewielkim kątem aby w sposób grawitacyjny odpowietrzyć zestaw. Sam odpowietrznik w prawym górnym rogu.

    MIREK_ZAF
    Nie zostawił na mnie suchej nitki. Z wyliczeniami może i ma rację, fabryczne kolektory mają pewnie większy zysk. Ale i tym nic nie brakuje. Mi chodziło przede wszystkim o komfort i wygodę w lato kiedy piec CO jest wyłączony. W lato mam ustawiony programator na godzinę 18 i termostat na połowę. Jeśli było mało słońca to zbiornik dogrzeje prądem, jeśli wcale i mam czas to palę w piecu, ale jeśli przypiekało to wody mam do bólu. Skoro solary w słoneczny dzień nagrzewają 290 l wody do ponad 50 stopni, to OK. Tak jak pisałem grzałka elektryczna nie była włączona a piec CO wyłączony wieczorem i całą nockę się studził.

  • #8721 15 Kwi 2014 11:18
    mati0032
    Poziom 14  

    Witam kolegów. Jestem w trakcie budowy kolektora z dwóch grzejników panelowych każdy 700x2000 mm. Czeka mnie teraz pomalowanie farbą. Wybór padł na żaroodporną farbę czarny mat do kominków.
    Na YouTube jest filmik który prezentuje domowej roboty kolektor pomalowany farbą z dodatkiem czarnego tlenku miedzi II (można go kupić na aukcji-czarny proszek). Na elektrodzie nie spotkałem się z takim rozwiązaniem. Pytanie brzmi: Czy to ma w ogóle sens?

  • #8722 15 Kwi 2014 12:18
    bono0691
    Poziom 12  

    mapek_sz od dołu tzn tak jak wyrównawcze w instalacjach c.o. . Ja teraz tak mam ten mój zbiorniczek podłączony. Ale przejrzalem interneu i wszędzie praktycznie jest od góry wejście glikolu do naczynia. Ją chce zwrócić uwagę bo nie dostałem odp na to, że posiadam zbiornik bez żadnych przepon itd.puste o środku taka Stalowa kulka poprostu :) . Pytanie moje ,czyw ogóle mogę to zastosować ? jeżeli tak to jak podłączyć ?

  • #8723 15 Kwi 2014 13:43
    mapek_sz
    Poziom 21  

    bono0691 z zimnej części podłącz trojakiem. Układ jest zamknięty, więc specjalnie nie ma to znaczenia. Ważne by odpowietrznik układu był w najwyższym punkcie, bo taki zbiornik nie odpowietrzy układu. Jeśli dasz zbiornik u góry, to zwiększysz straty ciepła. Tak czy siak, zaizoluj go najlepiej jak możesz. To spory radiator, a nam chodzi o każdy wat.

  • #8724 15 Kwi 2014 13:55
    mirek_zaf
    Poziom 15  

    marsajzyr napisał:
    Z wyliczeniami może i ma rację, fabryczne kolektory mają pewnie większy zysk.

    Zawsze dobrze zobaczyć jakiego rzędu ilości energii są pozyskiwane ze słońca w różnych instalacjach, bo przymierzam się do budowy ale nie fabrycznej oczywiście, tylko z parabolicznym zwierciadłem 2.5m-3m średnicy ze śledzeniem słońca, gdzie absorbnik próżniowy w ognisku będzie też robiony specjalnie pod tą konstrukcję i im więcej się zobaczy innych klasycznych solarów panelowych tym lepiej, bo zawsze teorię trzeba zweryfikować w praktyce.

    Nie mogę znaleźć do jakich temperatur glikol można grzać w praktyce i jak się zachowuje przy zmianach temperatury-jaką ma rozszeżalność cieplną? Nie potrzebuję go dużo, tylko nie chcę przegrzać, bo jeden ze zbiorników (bufor) 150L będzie z tyłu solaru i ma on tylko krążyć w wężownicy od strony absorbnika, tyle że w przypadku glikolu próbuję się zorientować do jakich temperatur można go godzinami pompować, bo przy prostopadłym ustawieniu do słońca przez sporo więcej czasu niż w zwykłych solarach będzie praktycznie podobne ciepło jak w maksimum w południe.
    Chyba że lepiej jakimś olejem to zalać, bo nie potrzeba tego dużo-tylko do wymiany/odbioru ciepła z absorbnika, ale skoncentrowanej energi słonecznej.

  • #8725 15 Kwi 2014 16:42
    vic11
    Poziom 12  

    mapek_sz napisał:
    bono0691 Nie bardzo rozumiem co masz na myśli od dołu. Zbiornik musi mieć poduszkę powietrzną. Wejście płynu do zbiornika więc musi być od dołu, bo inaczej powietrze da drapaka. Jeśli natomiast od dołu miałeś na myśli dół solara to tak samo. Lepiej żeby jak najwięcej elementów był na części chłodniejszej, bo bedą mniejsze straty ciepła.
    vic11 Możliwe że miałem pecha do membran. Co do różnicy ciśnień na solarach, to owszem, są małe o ile wszystko działa jak trzeba. Jednak jeśli np pompka przestanie działać (np zanik zasilania), to ciśnienie może dość drastycznie rosnąć. Tu sie kłania pojemność zbiornika. Jesli jest on duży w stosunku do ilości płynu, to wzrost ciśnienia jest symboliczny.
    Z zasady staram sie zawsze stosować metody najprostsze, gdyż sa one najbardziej niezawodne. Dla tego zbiornik z poduszka powietrzną uważam za lepszy. Tam nie ma się co zepsuć.
    pozdrawiam


    no tak. ale przy braku obiegu grzeje sie tylko płyn w samym solarze tj 2-2,5l (przy dwóch płytach) i tyle ewentualnie musi max przyjąć zbiornik.

  • #8726 15 Kwi 2014 17:46
    bono0691
    Poziom 12  

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Przesyłam obrazek, żeby było wiadomo o co mi chodzi. Zbiorniczek znajduje się nad zbiornikiem z c.w.u. ok 50cm . Automatyczny odpowietrznik jest na kolektorze.

    Jak zatankować i odpowietrzyć taka instalację?

  • #8727 15 Kwi 2014 19:24
    vic11
    Poziom 12  

    pełnił funkcje będzie jak najbardziej. częściej stosuje sie wyjście płynu ze zbiornika od góry ponieważ wtedy ciepło z układu nie przemieszcza sie na membrane i pozostaje ona zimna. zawór zwrotny dałbym zaraz za pompą- a na linii gorącej z kolektora najlepiej nie dawać żadnych zaworów itp- żeby nie ograniczać i dławic przepływu gorącego medium oraz że tam mogą wystąpić wyjatkowo temp. grubo powyżej 100 stopni :)
    . zamiast odpowietrznika automatycznego dałbym ręczny albo chociaż automatyczny z odcieciem zaworem- bo jest możliwość ze przy wrzeniu glikolu( brak prądu) powstała para bedzie uciekać przez odpowietrznik.

    Dodano po 4 [minuty]:

    to tankowania takiej instalacji potrzebujesz wyjścia na dwa zawory- przed pompa i za nią. jednym zaworem pchasz płyn w układ i drugim usuwasz powietrze z układu. pompowac można np. opryskiwaczem- takim gdzie ciśnienie powietrza pcha ciecz na zewnątrz- zasada podobna jak właśnie " nieszczęsny" zbiornik wyrównawczy.

  • #8728 15 Kwi 2014 20:04
    bono0691
    Poziom 12  

    Ok . co do zaworu zwrotnego to myślałem, że jest on po to , żeby ciepło nie wydostawało się do góry wczasie stagnacji instalacji. np. w nocy. Do góry na dachu nie mam takiego zaworu tylko sam odpowietrznik. troche trudne będzie znowu lutowanie go ale może dałbym rade. Jeżeli nie dam to czy może zostać sam automatyczny?? (jak nim odpowietrzyć? Wystarczy odkręcić tą małą nakrętke?).
    ć
    Co do tankowania to już tankowałem :P Pytałem czy dobrze zrobiłem :D. Otóż napewno dodam za pompą taki zawór do spustu. Ja natomiast jak tankowałem to nabijałem dosyć mocną pompa do glikolu i niby nabiłem w instalacje ok 25L . Zauważyłem jedną rzecz , która mnie zaciekawiła. Na manometrze pokazywało mi 3,3 Bara. Po spuszczeniu ok 4L glikolu zaworem bezpieczeństwa(który jest przed tym zbiornikiem "nieszczęsnym") ciśnienie spadło do 1 bara.

    Nęka mnie pytanie czy jeżeli w ten sposób będzie to wszystko podłączone to czy pompa nie bedzie próbować tłoczyć tylko w strone tego zbiornika??
    Skłania mnie do tego pytania fakt, że posiadam licznik wody ciepłej (jako podgląd przepływu glikolu w litrach) po ok5 sekundach od uruchomienia pompy przestaje się przesuwac ?? :O

  • #8729 15 Kwi 2014 20:28
    vic11
    Poziom 12  

    bono0691 napisał:
    Ok . co do zaworu zwrotnego to myślałem, że jest on po to , żeby ciepło nie wydostawało się do góry wczasie stagnacji instalacji. np. w nocy. Do góry na dachu nie mam takiego zaworu tylko sam odpowietrznik. troche trudne będzie znowu lutowanie go ale może dałbym rade. Jeżeli nie dam to czy może zostać sam automatyczny?? (jak nim odpowietrzyć? Wystarczy odkręcić tą małą nakrętke?).
    ć
    Co do tankowania to już tankowałem :P Pytałem czy dobrze zrobiłem :D. Otóż napewno dodam za pompą taki zawór do spustu. Ja natomiast jak tankowałem to nabijałem dosyć mocną pompa do glikolu i niby nabiłem w instalacje ok 25L . Zauważyłem jedną rzecz , która mnie zaciekawiła. Na manometrze pokazywało mi 3,3 Bara. Po spuszczeniu ok 4L glikolu zaworem bezpieczeństwa(który jest przed tym zbiornikiem "nieszczęsnym") ciśnienie spadło do 1 bara.

    Nęka mnie pytanie czy jeżeli w ten sposób będzie to wszystko podłączone to czy pompa nie bedzie próbować tłoczyć tylko w strone tego zbiornika??
    Skłania mnie do tego pytania fakt, że posiadam licznik wody ciepłej (jako podgląd przepływu glikolu w litrach) po ok5 sekundach od uruchomienia pompy przestaje się przesuwac ?? :O


    zawór jest po to by ciepło nie uciekało w nocy z zasobnika cwu- a nie ucieknie bo zawór zwrotny nie puści obiegu. mylisz pojęcia- stagnacja może wystąpic w dzień przy braku odbioru ciepła i wtedy moga pojawic sie bardzo wysokie temp na kolektorze.
    jeżeli masz zakrętke przy automatycznym odpowietrzniku to ok- zakręcając zamkniesz do i bedzie ok. odpowietrzasz przez poluzowanie- jak przy grzejnikach :)
    co do spadku ciśnienia po upuszczeniu- normalne bo ta część płynu wypłynęła ze zbiornika wyrównawczego - zależy tez jakie miałeś ciśnienie wstępne w nim.

    pompka nie bedzie pchać do zbiornika- bo gdzie niby miała zmieścić płyn z instalacji? nie rozumiem cie do końca. a jeżeli nie ma przepływy moze musisz zwiększyc obroty pompki- wyzszy bieg?

  • #8730 15 Kwi 2014 20:56
    bono0691
    Poziom 12  

    No ok tylko, że ja myślę tak. Jeżeli do nocy instalacja pracuje wymiennik jest nagrzany i wieczorem zostaje rozłączona pompa przez sterownik, to ciepło z wymiennika będzie chciało ucieć. By zapobiec temu wstawiłem na tej ciepłej stronie zawór zwrtony. Zastanawiam się po co po stronie zimnej mi karzesz i czemu za pompa? Skoro pompa nie pracuje to i nie ucieka ciepło ??!!.

    Co do instalacji to mam rozumieć , że zostawiam podłączenie tego zbiornika tak jak jest tak ??

    Co do pompy to sie zastanawiam czy czasem nie jest problem zapowietrzenia??