Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak ustawić napięcie i natężenie układu LM 317?

Los podolos 29 Mar 2006 18:23 611 7
  • #1 29 Mar 2006 18:23
    Los podolos
    Poziom 10  

    Wiuatm.Mam układ LM 317 wraz z transformatorem i zamierzam tego używać jako ładowarki akumulatora żelowego 12 V 7 Ah.
    Jakie ma ustawić napięcie oraz natężenie prądu???
    Napięcie ustawia się potencjometrem a w jaki sposób ograniczyć natęzenie??

    0 7
  • #2 29 Mar 2006 18:36
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Ograniczenie prądu na 0,7A (możesz dać opornik, żarówkę, albo rozbudować układ), napięcie końcowe ładowania 14,4V.

    0
  • #3 29 Mar 2006 18:51
    Los podolos
    Poziom 10  

    Żarowkę jakiej mocy byś proponował i proszę o "łopatologiczne" wytłumaczenie sprawy bo z elektroniki jestem zielony...
    A jesli zastosowałbym opornik to jaki opor i jaka moc.

    0
  • #4 29 Mar 2006 20:03
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Żarówka to jeszcze nie elektronika, najwyżej prawo Ohma. Powinna wystarczyć 12V / 10W, włączasz ją PRZED układem LM317. sam układ LM powinien być "podparty" od strony "-" opornikiem, najlepiej jest dać potencjometr i wyregulować go na 14,4V na wyjściu.

    0
  • #5 29 Mar 2006 21:05
    Los podolos
    Poziom 10  

    ok ale jak ją włącze przed układ to tam chyba jeszcze jest prąd zmienny z transformatora.

    0
  • #6 29 Mar 2006 21:09
    christo
    Poziom 26  

    Przed układ, ale za mostkiem, a tam jest prąd stały.

    0
  • #7 30 Mar 2006 14:54
    Los podolos
    Poziom 10  

    Sprawdzałem układ bez podłączania oporu.Po podłączniu go do akumulatora miernik podłączony szeregowo(bo chyba tak sie mierzy natężenie) Pokazuje 0.74 A. A więc myśle ze opor jest zbedny w tym wypadku bo to troszeczke ponad 1/10 C akumulatora.Czy mam rację?

    0
  • #8 30 Mar 2006 20:06
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Nie żałuj opornika, jest tańszy niż akumulator.
    Akumulatory żelowe nie lubią intensywnego ładowania, bezpiecznie jest, jeżeli w żadnych warunkach nie są przekraczane jego maksymalne dopuszczalne parametry, a na ten parametr możesz mieć wpływ dość łatwo i bez wielkich kosztów.

    0