Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

wzmacniacz n-mosfet avt2762

sob 14 Feb 2008 01:21 40687 84
Ochrona Domu
  • #61
    h1tman
    Level 11  
    Witam.
    W moim wzmaku używam tranów 4xIRFP250N czyli 2 pary i przy każdym dałem rezystor 0.22om a rezystory w zabezpieczeniu 3x0.15om na każdą parę. Zamiast BC546 w t12 i t14 dałem 2xMPSA42 i zamiast 100om w r15 i r20 dałem 55om na każdy tranzystor. Nic więcej oprócz tych elementów nie zmieniałem.
    Zasilanie po odfiltrowaniu na jałowym +-60v 400watt.
    I teraz mam pytanie:
    Przy jakiej mocy zadziała zabezpieczenie przeciwzwarciowe o ile w ogóle zadziała??
    Pozdrawiam
  • Ochrona Domu
  • #62
    irek2
    Level 40  
    ograniczenie pradowe w tym przypadku to ok 10A/tranzystor ale nie wiadomo czy zadziala wylaczik zwarciowy bo zle dobrales wartosci w ograniczeniu pradowym.
    Na forum jest schemat jak dolacza sie 4pary mosfetow.
  • Ochrona Domu
  • #64
    h1tman
    Level 11  
    Witam ponownie :)
    Otóż odpaliłem wzmaka i śmiga pięknie.
    Celem przetestowania zabezpieczenia przeciwzwarciowego wpiołem amperomierz na wyjście wzmaka i okazało się że zabezpieczenie działa ale wyłącza wzmaka przy natęrzeniu około 5 amper a wydaje mi się że irek gdzieś pisał, że powinno to być 10 amper dla wzmaka na 2 tranzystorach. I jest to dla mnie dziwne gdyż tak jak pisałem w samym zmaku jedyne co zmieniłem to t14 i t12 na MPSA42 i tak jak na powyższym schemacie zamiast rezystorów 47om dałem 56om.
    Oczywiście mógłbym podłączyć wszystko tak jak jest na tym schemacie ale mam już wszystko zmontowane i za dużo byłoby to roboty nie mówiąc o dokupywaniu rezystorów. Przypomnę, że zasilam wzmaka z +/-60v.
    Wracając do tego natężenia to zakładając, że kolumny mają 4omy to wychodzi z wzoru P=I*I*R , że wzmak przy 100watach będzie się wyłączał, czy mam rację?? Moje połączenie wygląda jak w załączyniku.
  • #65
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    wywal te rezystory
    wzmacniacz n-mosfet avt2762
  • #66
    irek2
    Level 40  
    h1tman mylisz troche pojecia, ograniczenie pradowe nastepuje dynamicznie czyli z kazda polowka przebiegu i jak napisalem bedzie to ok 10A szczytowego pradu. Mierzac amperomierzem mierzysz prad skuteczny w dodatku nie wiem jak go mierzysz bo ograniczenie pradowe jest tez zalezne od napiecia wyjsciowego i napiecia zasilania. Przy zwarciu wyjscia na tranzystorach mocy panuje polowa napiecia zasilania i zeby nie spalic tranow wzmacniacz ogranizca prad do mniejszej wartosci niz maksymalny prad wyjsciowy wzmacniacza czyli wtedy gdy na tranzystorze panuje male napiecie. Inny prad zwarciowy tez bedzie gdy zasilisz wzmacniacz z napiecia np +-60V a inny z nizszego. czym wyzsze napiecie tym ograniczenie pradu dopuszcza mniejszy prad zwarciowy.
    Prady ogranicznika mierzy sie oscyloskopem i po wylaczeniu ukladu zabezpieczen (wylaczajacego wzmaka) wzmak w takich warunkacj musi wytrzymac min kilka sekund dlatego pomiary trzeba robic szybko. Prad zwarciowy wzmacniacza musi wynosic przynajmniej 60% maksymalnego pradu wyjsciowego dla obciazenia znamionowego i mocy znamionowej bo wtedy jest pewnosci ze wzmacniacz nie bedzie sie wylaczal przy trudnym obciazeniu indukcyjnym jakim jest duzy glosnik niskotonowy.
  • #67
    bboykoti
    Level 17  
    irek2 zrobiłem testy z podłączonym Holtonem400 i faktycznie wychodzi to całkiem nieźle, napięcie wcale tak nie przysiada ;) Do tego n-fosfeta zrobie tak jak mówiłeś czyli ok. +/-60V w spoczynku przy 14,4V :]

    Tylko teraz mam pytanie przy jakim napięciu wejściowym ustawić prąd spoczynkowy, przy 14,4V czy 12V??

    Pozdro
  • #68
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przy takim, przy jakim będzie on pracował, czyli 14,4V
  • #69
    irek2
    Level 40  
    Napiecie zasilania ma niewielki wplyw na prad spoczynkowy no chyba ze mowimy o holtonie w ktorym wszystko moze sie zdazyc bo ma badziewna stabilizacje pradu spoczynkowego.
  • #70
    malyzmc
    Level 12  
    Witam wszystkich.
    Chciał bym zrobić sobie taki wzmacniacz na dwóch parach mosfetów. Czy ktoś ma już opracowane porządne schematy, które mógłby udostępnić?
    Bardzo bym był wdzięczny.
    Pozdrawiam.
  • #71
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    joy_pl wrote:
    wzmacniacz n-mosfet avt2762
  • #72
    malyzmc
    Level 12  
    A schemat płytki ktoś ma gotowy?
  • #73
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja robiłem bez płytki, to znaczy: mosfety przykręciłem do radiatora a potem do nich rezystory (źródłowe i bramkowe), zasilanie i odpowiednich miejscach połączenie z płytką...


    Irek ma tą płytkę do dwóch par ale nie chce użyczyć wzorów ścieżek hehe :)
  • #74
    malyzmc
    Level 12  
    No wiem Irka już prosiłem, ale jak mówisz nie chce udostępnić. Ale to dlatego, że nie ma czasu opisywać tego. Sam bym może sobie przerobił tą płytkę, ale muszę poczekać bo mam dysk walnięty i nie chce mi zainstalować eagle.
  • #75
    bboykoti
    Level 17  
    Ja zrobiłem płytkę na dwie pary MOSFET'ów i wprowadziłem kilka przeróbek z pomocą irka2 żeby wzmacniacz mógł być zasilony wysokim napięciem ;]

    Niestety wytrawiłem już płytkę ale jeszcze go nie złożyłem, będę składał jakoś za tydzień, jak chcesz mogę Ci teraz udostępnic lub później jak będzie sprawdzone ;)

    Pozdro
  • #76
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    :arrow: bboykoti a może zamieścisz to na forum ??
  • #77
    bboykoti
    Level 17  
    Druk na płytkę powinien mieć wymiar 5,5cm x 11,1cm :) Samą płytkę warto zrobić trochę szerszą żeby można było zrobić otwory na mocowanie :)

    Pozdro
  • #78
    pawelloo3
    Level 14  
    Witam wszystkich! Składam szczere ubolewanie w związku z faktem, że temat tak dawno zmarł! Jednocześnie przepraszam za wskrzeszanie. Przymierzam się do budowy tego wzmacniacza, do suba. Jeżeli moderatorzy pozwolą, będę kontynuował temat, a nuż przyda się to komuś.

    Czy może sie ktoś wypowiedzieć, na temat powyższej płytki? Czy nie zawiera ona błędów? uruchomił już ktoś tę końcówkę? Jak się sprawia w subwooferze?
  • #79
    zybibrave
    Level 12  
    Musisz zwrócić uwagę żeby nie popełnić tego samego błędu co ja. Jak ściągniesz wzory płytek to ściągniesz dwie różne. Ta w pliku .doc jest błędna a ta w pliku .bmp jest poprawna. Ogólnie uruchomiłem już 3 te końcówki i nie miałem żadnych problemów. (tylko raz wytrawiłem nie tą płytkę i przy montażu mi nie pasowało).
  • #81
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Około 150-180 W przy 4 Ohm.
  • #83
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Lepszy będzie mostek z dwóch n-mosfet’ów... W mostku nawet TDA uzyskasz większą moc niż w pojedynczej końcówki, przy tym samym napięciu zasilania.
  • #85
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wtedy uzyskasz ok. 250-300w przy 8 Ohm.
    Ja, nic nie słyszałem żeby na tych płytkach były jakieś błędy.