Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pralka Brandt WM701 cały czas wiruje

awy 31 Mar 2006 23:22 4432 22
  • #1
    awy
    Level 19  
    Witam
    Pralka w zasadzie sprawna tzn. działają wszystkie programy. Problem polega na tym że zamiast obracać bęben powoli dostaje takich obrotów jak na wirowaniu. Z boku na dole siedzi moduł o oznaczeniu SAV 55X5779, MRF 116-600T S/N czy może on być przyczyną. Zauważyłem również liczne wycieki szczególnie w tylnej części pralki. Wygląda to tak jakby woda wyciekała ze złączenia plastikowego bębna lub kapała z góry tam gdzie są zawiasy o czym świadczy skorodowana sprężyna opasująca gumowy fartuch. Pralka jest w katastrofalnym stanie - przeżarty prawie cały dół więc pewnie nie bedę jej naprawiał. Pytam z ciekawości lub jeśli koszty będą znikome to może spróbuję.
    Pozdrawiam Awy
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    awy
    Level 19  
    Z triakiem sobie poradzę. Jeśli sie okaże że magnes jest pęknięty, mam pytanie czy można taki magnes kupić i gdzie i czy dużo roboty jest z jego wymianą.
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    awy
    Level 19  
    Czy tacho znajduje sie w tylnej części silnika przy łożysku i wychodzą z niego dwa kable. Jeśli tak to jak sprawdzić magnes? Wyjąłem moduł, triak wyglada na dobry ale spalony jest rezystor R13 prawdopodobnie 10k. Podłączony jest pomiędzy wejściem 1/6 a masą .Prawdopodobnie jest to wejście impulsów z tacho. Może ktoś ma schemat tej pralki albo samego modułu lub może sprawdzić wartośc tego rezystora?
  • #6
    jpserwis
    Home appliances specialist
    Czyżby ktoś zakosił schemat? W każdym Brandt jest.
  • #7
    awy
    Level 19  
    Właścicielka odkupiła ją od kogoś bez żadnej dokumentacji. Normalnie to nie brał bym się za taką ruinę ale kobiecie się nie przelewa i trzeba jej jakoś pomóc nawet charytatywnie. Więc jeśli ktoś może coś podesłać to bedę wdzięczny.
  • #9
    awy
    Level 19  
    Dzięki, aż mi głupio mogłem sam go znaleźć. Rzeczywiście jest to wejście z tacho. Wstawię rezystor 10k i na wszelki wypadek założę nowy triak i zobaczymy co to da. Pozostaje jeszcze pytanie jak sprawdzić magnes?
  • #10
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    awy wrote:
    Pozostaje jeszcze pytanie jak sprawdzić magnes?

    Spojrzeć na niego
  • #11
    agd3000
    Level 12  
    magnesow sie nie sprawdza tylko wymienia na nowe
  • #12
    User removed account
    Level 1  
  • #13
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    agd3000 wrote:
    magnesow sie nie sprawdza tylko wymienia na nowe

    Metodę sprawdzenia podał kol.elektryk2000,to jest logiczne,bo przed wymianą należy dokładnie obejrzeć.Może to być oczywiste dla nas,ale trzeba zwrócić uwage na to,że pomagamy osobom,które mają blade pojęcie(bez urazy)o sprzęcie,który chcą naprawić i im trzeba w miarę prosto i dokładnie tłumaczyć.
  • #14
    agd3000
    Level 12  
    jak ktos nie ma zielonego pojecia o naprawie pralek, zalecam zawolac
    sewisanta bo mozna wiecej zaszkodzic i utrudnic pozniejsza naprawe
  • #15
    jmk
    Level 28  
    Z tym pękniętym magnestem to ktoś myli silnik z od programatora z Polara a magnesem od tacho- ja pęknietego jeszcze na oczy nie widziałem- no chyba ze sam mu zrobiłem Kuku- jak był zanitowany- a są takie!!
    Ocena triaka że jest na oko OK! to nowość- to nie dioda albo rezystor.
  • #16
    jpserwis
    Home appliances specialist
    A ja widziałem pęknięty magnes tj. wcale go nie widziałem tam gdzie miał być. I to był akurat Brandt ładowany z przodu (nie pamiętam modelu). A się naszukałem 40 minut tego magnesu po całej łazience.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    awy
    Level 19  
    Triak jest sprawdzony "na oko" miernikiem i ma podobne przejścia do innych dobrych, ale jak napisałem wcześniej i tak go wymienię. Nad czymś co kosztuje 2-3 zł nie warto się specjalnie zastanawiać. Nie bardzo wiem jak sprawdzić magnes jego po prostu nie widać. W tylnej części silnika jest zanitowany pierścień. Z pod niego wychodzą dwa przwody i pewnie tam znajduje się prądniczka. Tak sobie myślę że jeżeli ten magnes tam jest to niby dlaczego miałby pęknąć. Na pewno nie bedę tam zaglądał bo na oko to jest nierozbieralne . Tak czy inaczej najpierw spróbuje naprawić moduł a potem zobaczymy jaki będzie efekt
  • #19
    jpserwis
    Home appliances specialist
    Magnes sprawdzić bardzo łatwo. Ma być na osi wirnika i obracać się razem z nim i znajdować się w środku geometrycznym cewki. Polecam poczytać coś o prądnicach i o tym jak działają bez rotora.
  • #20
    awy
    Level 19  
    Na zdrowy rozum to tacho powinno generować jakieś napięcie albo impulsy. Wydaje mi sie że pomiar miernikiem powinien daż jakieć napięcie przemienne. Z pobieżnej analizy modułu regulatora wynika że napięcie z tacho zamieniane jest na impulsy sterujące układem scalonym który z kolei steruje triakiem. W poniedziałek spróbuje to dokładnie sprawdzić.
  • #21
    PS 663S BIO
    Level 31  
    No właśnie, tylko jak to ustawić?
    Magnes wkręcony w oś jest idealnie centryczny (przy sprawnych łożyskach) tylko czasami ta cewka ma "luzy" to znaczy można ją przesuwać na śrubach. Nigdy nie potrafię tego dokładnie centrycznie ustawić.

    A magnesy pękają tylko te gdzie prądniczka była naprawiana przez domowego naprawiacza :wink:
  • Helpful post
    #22
    jpserwis
    Home appliances specialist
    I nadal nie wiemy czy magnes tam jest, czy tacho dział. A czy to taki problem podłączyć woltomierz na przemienne pod tacho, złapać wirnik za koło pasowe pomiędzy kciuk a wskazujący i zakręcić. A Pani na fizyce pokazywała, że ruch magnesu w cewce indukuje napięcie na jej zaciskać.
    No cóż trudno oderwać się od klawiatury i zacząć naprawiać sprzęt.
    Awy niedługo przed każdym wyjazdem do klienta będziesz leciał wcześniej na elektrodę.
  • #23
    awy
    Level 19  
    Ja się szybko uczę i myślę że z tym lataniem na elektrodę to będzie raczej odwrotnie. Dotychczas naprawiałem sprzęt RTV. Telewizor czy komputer nie jest tak "skomplikowany" jak pralka czy zmywarka więc muszę swoją wiedzę poszerzyć. Tak więc trochę czasu minie ale tę dziedzinę też opanuję i w końcu zamiast pytać na forum bedę odpowiadał na pytania. No ale nikt nie rodzi się genialny od razu więc na razie muszę pytać jak dziecko - kto pyta nie błądzi. Dlatego też pozwolę sobie zanudzać Szanownych kolegów jeśli będę miał jakiś problem.

    A z tą trudnością oderwania się od klawiatury.........
    Trochę głupio jechać do klienta o pierwszej w nocy (nawet jak się go bardzo lubi) :D

    -------------------------------------------------------------------------------------------

    Wymiana rezystora pomogła. wstawiłem 10k i pralka chodzi bez zarzutu. Zastanawia mnie tylko co mogło spowodować spalenie tego rezystora? Pisząc "spalenie" mam na myśli czarny rezystor i okopconą płytkę. Z pomiarów wynika że jest na nim kilka volt napięcia przemiennego z tacho. Skoro się tak spalił to coś musiało przebić i to od strony tacho bo za nim jest tranzystor i układ scalony a potem triak które są sprawne. Dlatego nie jestem pewien czy uszkodzenie wkrótce sie nie powtórzy.
    Dziękuje wszystkim za pomoc i wyczerpujące porady.

    -------------------------------------------------------------------------------------------

    No i stało się pralka podchodziła kilka dni i rezystor znowu eksplodował.
    Problem tkwił w kostce łączącej silnik. Na skutek wilgoci styki zaśniedziały, zaczęły się grzać i zwęgliły wenątrz kostkę. Po kilku praniach nastąpiło przebicie z zasilania silnika na przewód od tacho i spalenie rezystora. Wymieniłem kostkę, mam nadzieję że to już koniec.

    Moderated By skryn:

    Posty scaliłem.