Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator obrotów na układzie - U209

slawo1 05 Apr 2006 21:48 6699 17
  • #1
    slawo1
    Level 14  
    Potrzebuję wykonać dobry regulator obrotów i mocy silnika komutatorowego 220V/800W.
    Wykonałem jeden na U2008 jednak nie jestem w pełni z niego zadowolony. Regulacja obrotów jest prawidłowa sa natomiast problemy z uzyskaniem mocy na niższych obrotach. Po zastosowaniu rezystora pomiarowego z którego odłożone napięcie dostaje się na pin 1 U2008 daje lekką poprawę jednak problemy sa z ustaleniem punktu pracy. Jeżeli ustawiony jest w dolnym zakresie regulacji obrotów to przy wiekszych obrotach rezystor się grzeje.
    Znalazłem aplikacje U209, który wydaje mi się ze powinien moje zadanie spełnić. Potrzebuje on speed sensor na pin 7 którego nie wiem w jaki sposób wykonać. Może wie ktos jak go wykonać i gdzie go wpiąć do silnika.
    pozdr.
    slawo1
    [19-21.10.2021] Technology Days Zapisz się darmo
  • #2
    jolekmisia
    Level 13  
    Witam cie kolego aby zrobić regulacje obrotów silnika prądu przemiennego najlepszym rozwiązaniem był by falownik bojak zapewne wiesz najlepiej rególujesie taki silnik poprzez zmiane czestotliwości Hz w gniastku jest ich całe 50.Same regulacja była by prosta gdyby silnik miał pracować pod jednakowym obciążeniem . A co do owego speed sensora to może być wiele rozwiązań od optycznych podobny jest w myszy komputerowej po magnetyczne miedzy innymi w rowerze jesli masz zainstalowany licznik elektroniczny.
  • #3
    slawo1
    Level 14  
    Falowniki znam i w moim silniku nie sprawdziłby się, jest za duży za bardzo kosztowny i skomplikowany. To jest silnik komutatorowy. Interesuje mnie proste rozwiązanie właśnie na wymienionym scalaku, nie wyobrażam sobie falownika wstawionego do wiertarki. Sped sensor w tym rozwiazaniu nie jest na pewno optyczny, bo na schemacie jak widziałeś wystepuje cos indukcyjne?.
  • #4
    jolekmisia
    Level 13  
    Jeśli indukcyjny to tak jak w rowerze cewka i magnes zamontoany na ośce lecz pozostaje sprawa wyważenia jeśli to wiertarka ale nie bawił bym sie w tym przypadku we własne konstrukcje tylko zamontował orginalny.A co do owego układu spisuje sie znakomicie jako regulator do transformatora prostownika lub spawarki,spisuje sie znakomicie sam taki zrobiłem.
  • #5
    slawo1
    Level 14  
    Do spawarki ja też go zastosowałem bardzo dobrze reguluje. W tym układzie magnes z cewka też chyba to nie będzie, gdyz miałem kedyś pożyczoną wiertarkę BOSCH RET1000 z podobnym regulatorem mocy i nigdzie na silniku nie bylo magnesu ani dodatkowej cewkia a regulacja była pełna w calym zakresie od bardzo wolnych do max.
  • #6
    oj
    Level 42  
    Jednym ze straszych Re, był projekt regulatora obrotów z dodatkową regulacją częstotliwości 1-50Hz; był cały na tranzystorach.
  • #7
    slawo1
    Level 14  
    Koledzy znane sa mi rozne rozwiazania jednak są one albo proste i nie działaja jak powinny cos w rodzaju ściemniacza, bądź rozbudowane w starych wydaniach. Ja chciał bym rozpracować ten projekt, poniewaz jest to uklad specjalistyczny zrobiony do tego celu. Problem jest jak na wstepie napisałem w speed sensorze, reszta jest wiadoma i na pewno bedzie działać?.
  • #8
    jolekmisia
    Level 13  
    Masz racje jest to fajny układ lecz w tym przypadku jest to tak jak nazwa mówi czujnik prędkości obrotów silnika a jak to wykonasz w swoim urządzeniu to jest kwestia możliwości i prób.Moim zdaniem powinieneś zastosować teorie magnesu i cewki to nie będzie proste bo będzie musiało pracować w wielkim zakresie częstotliwości (obrotów), silniczek od wiertarki może mieć nawet 10000 będzie trudno dopracować wielkość cewki i t.d.trudna sprawa.
  • #9
    killer
    Level 19  
    Witam.
    Wtrące się... może warto zastosować hallotron jak czujnik prędkości, do tego jakiś wzmacniacz, tranzystor i filtr górnoprzepustowy... i mamy zależność napięcie od prędkośći (ew z czujnika hallotronowego skierować impulsy do jakiegoś procka). Oczywiście układ się komplikuje ale kawałek magnesu na obracający się wirniku łatwiej umieścić niż kombinacje z cewką.
    Od taka tylko propozycja.

    Pozdrawiam
  • #10
    slawo1
    Level 14  
    Przuszło mi coś do głowy, odnośnie speed sensora.
    Może wystarczyło by cewkę z mini przekażnika przykleić do stojana i wykożystać to co się wyindukuje w niej?.
  • #11
    slawo1
    Level 14  
    Koldzy pomóżcie rozwiazać ten projekt.
  • #12
    nokia 3650
    Level 20  
    Witam. a moze tak zastosowac uklad regulacji silnika z odkurzacza sa zbudowane do 1500wat.Takiej proste regulacje stosowane sa nawet w maszynach do obszywania dywanow[przenosne] uklad w sklepie kosztuje do 70zl:idea:
  • #13
    Tomasz.W
    Level 35  
    Witam .
    A dlaczego nie wstawić najzwyklejszego pod słońcem kontaktronu , a na wałku silnika nie nakleić kawałeczek magnesu . Przecież to najprostsze rozwiązanie , po co bawić się w nawijanie cewek . A w rowerach są właśnie kontraktrony i mages zamocowany na szprychę . Z tego schemaciku wynika że chodzi tylko o dostarczenie imulsów , a ich czstotliwość ma być zależna od obrotów . A do tego celu kontaktron jest bezkonkurencyjny .
  • #14
    menek
    Level 19  
    Kontaktron w tym układzie to chybiony pomysł... W rowerze działa bo robi maksymalnie 3 impulsy na sekundę, silnik wiertarki ma trochę wyższe obroty. Hallotron jest szybszy, ale najlepszy wydaje się do tego celu transoptor szczelinowy.
  • #15
    slawo1
    Level 14  
    nokia 3650 wrote:
    Witam. a moze tak zastosowac uklad regulacji silnika z odkurzacza sa zbudowane do 1500wat.Takiej proste regulacje stosowane sa nawet w maszynach do obszywania dywanow[przenosne] uklad w sklepie kosztuje do 70zl:idea:


    Tego typu rozwiazanie nic mi nie daje, ponieważ jak wspomniałem potrzebuję regulatora obrotów i mocy a nie regulatora w rodzaju ściemniacza, który na wolnych obrotach nie posiada prawie zadnego momentu obrotowego.
  • #16
    Fajfer2
    Level 20  
    A jak by (pomysł strasznie pokręcony i zupełnie niesprawdzony)
    zasilać stojan prądem stałym (tak aby nie przekroczyć wartości max)
    a osobno wirnik - też z źródła napięcia stałego - regulowanego
    Tak jak w silniku obcowzbudnym, tyle tylko że zabraknie
    uzwojeń komutacyjnych no i może iskrzyć
  • #17
    Fajfer2
    Level 20  
    Jak się okazuje chyba nie taki pokręcony...
    Podłączyłem w ten sposób silnik z odkurzacza i na pewno
    jest silniejszy przy małych obrotach w porównaniu z połączeniem
    jako silnik szeregowy no i nie ma tendencji do rozbiegania się
    Cewki są obie połączone w szereg, a wirnik zasilany z osobnego,też
    regulowanego zasilacza
  • #18
    senior
    Level 14  
    Taką samą przeróbkę zrobiłem dla silnika taniej wiertarki z bardzo dobrym rezultatem.
    Pozdrawiam
    Senior