Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów na układzie - U209

slawo1 05 Kwi 2006 21:48 6054 17
  • #1 05 Kwi 2006 21:48
    slawo1
    Poziom 14  

    Potrzebuję wykonać dobry regulator obrotów i mocy silnika komutatorowego 220V/800W.
    Wykonałem jeden na U2008 jednak nie jestem w pełni z niego zadowolony. Regulacja obrotów jest prawidłowa sa natomiast problemy z uzyskaniem mocy na niższych obrotach. Po zastosowaniu rezystora pomiarowego z którego odłożone napięcie dostaje się na pin 1 U2008 daje lekką poprawę jednak problemy sa z ustaleniem punktu pracy. Jeżeli ustawiony jest w dolnym zakresie regulacji obrotów to przy wiekszych obrotach rezystor się grzeje.
    Znalazłem aplikacje U209, który wydaje mi się ze powinien moje zadanie spełnić. Potrzebuje on speed sensor na pin 7 którego nie wiem w jaki sposób wykonać. Może wie ktos jak go wykonać i gdzie go wpiąć do silnika.
    pozdr.
    slawo1

  • #2 07 Kwi 2006 19:59
    jolekmisia
    Poziom 12  

    Witam cie kolego aby zrobić regulacje obrotów silnika prądu przemiennego najlepszym rozwiązaniem był by falownik bojak zapewne wiesz najlepiej rególujesie taki silnik poprzez zmiane czestotliwości Hz w gniastku jest ich całe 50.Same regulacja była by prosta gdyby silnik miał pracować pod jednakowym obciążeniem . A co do owego speed sensora to może być wiele rozwiązań od optycznych podobny jest w myszy komputerowej po magnetyczne miedzy innymi w rowerze jesli masz zainstalowany licznik elektroniczny.

  • #3 08 Kwi 2006 21:56
    slawo1
    Poziom 14  

    Falowniki znam i w moim silniku nie sprawdziłby się, jest za duży za bardzo kosztowny i skomplikowany. To jest silnik komutatorowy. Interesuje mnie proste rozwiązanie właśnie na wymienionym scalaku, nie wyobrażam sobie falownika wstawionego do wiertarki. Sped sensor w tym rozwiazaniu nie jest na pewno optyczny, bo na schemacie jak widziałeś wystepuje cos indukcyjne?.

  • #4 08 Kwi 2006 22:09
    jolekmisia
    Poziom 12  

    Jeśli indukcyjny to tak jak w rowerze cewka i magnes zamontoany na ośce lecz pozostaje sprawa wyważenia jeśli to wiertarka ale nie bawił bym sie w tym przypadku we własne konstrukcje tylko zamontował orginalny.A co do owego układu spisuje sie znakomicie jako regulator do transformatora prostownika lub spawarki,spisuje sie znakomicie sam taki zrobiłem.

  • #5 08 Kwi 2006 22:27
    slawo1
    Poziom 14  

    Do spawarki ja też go zastosowałem bardzo dobrze reguluje. W tym układzie magnes z cewka też chyba to nie będzie, gdyz miałem kedyś pożyczoną wiertarkę BOSCH RET1000 z podobnym regulatorem mocy i nigdzie na silniku nie bylo magnesu ani dodatkowej cewkia a regulacja była pełna w calym zakresie od bardzo wolnych do max.

  • #6 08 Kwi 2006 22:42
    oj
    Poziom 42  

    Jednym ze straszych Re, był projekt regulatora obrotów z dodatkową regulacją częstotliwości 1-50Hz; był cały na tranzystorach.

  • #7 08 Kwi 2006 22:52
    slawo1
    Poziom 14  

    Koledzy znane sa mi rozne rozwiazania jednak są one albo proste i nie działaja jak powinny cos w rodzaju ściemniacza, bądź rozbudowane w starych wydaniach. Ja chciał bym rozpracować ten projekt, poniewaz jest to uklad specjalistyczny zrobiony do tego celu. Problem jest jak na wstepie napisałem w speed sensorze, reszta jest wiadoma i na pewno bedzie działać?.

  • #8 09 Kwi 2006 15:30
    jolekmisia
    Poziom 12  

    Masz racje jest to fajny układ lecz w tym przypadku jest to tak jak nazwa mówi czujnik prędkości obrotów silnika a jak to wykonasz w swoim urządzeniu to jest kwestia możliwości i prób.Moim zdaniem powinieneś zastosować teorie magnesu i cewki to nie będzie proste bo będzie musiało pracować w wielkim zakresie częstotliwości (obrotów), silniczek od wiertarki może mieć nawet 10000 będzie trudno dopracować wielkość cewki i t.d.trudna sprawa.

  • #9 09 Kwi 2006 18:53
    killer
    Poziom 19  

    Witam.
    Wtrące się... może warto zastosować hallotron jak czujnik prędkości, do tego jakiś wzmacniacz, tranzystor i filtr górnoprzepustowy... i mamy zależność napięcie od prędkośći (ew z czujnika hallotronowego skierować impulsy do jakiegoś procka). Oczywiście układ się komplikuje ale kawałek magnesu na obracający się wirniku łatwiej umieścić niż kombinacje z cewką.
    Od taka tylko propozycja.

    Pozdrawiam

  • #10 18 Kwi 2006 21:59
    slawo1
    Poziom 14  

    Przuszło mi coś do głowy, odnośnie speed sensora.
    Może wystarczyło by cewkę z mini przekażnika przykleić do stojana i wykożystać to co się wyindukuje w niej?.

  • #11 23 Kwi 2006 21:26
    slawo1
    Poziom 14  

    Koldzy pomóżcie rozwiazać ten projekt.

  • #12 23 Kwi 2006 23:30
    nokia 3650
    Poziom 20  

    Witam. a moze tak zastosowac uklad regulacji silnika z odkurzacza sa zbudowane do 1500wat.Takiej proste regulacje stosowane sa nawet w maszynach do obszywania dywanow[przenosne] uklad w sklepie kosztuje do 70zl:idea:

  • #13 25 Kwi 2006 11:54
    Tomasz.W
    Poziom 35  

    Witam .
    A dlaczego nie wstawić najzwyklejszego pod słońcem kontaktronu , a na wałku silnika nie nakleić kawałeczek magnesu . Przecież to najprostsze rozwiązanie , po co bawić się w nawijanie cewek . A w rowerach są właśnie kontraktrony i mages zamocowany na szprychę . Z tego schemaciku wynika że chodzi tylko o dostarczenie imulsów , a ich czstotliwość ma być zależna od obrotów . A do tego celu kontaktron jest bezkonkurencyjny .

  • #14 25 Kwi 2006 21:15
    menek
    Poziom 19  

    Kontaktron w tym układzie to chybiony pomysł... W rowerze działa bo robi maksymalnie 3 impulsy na sekundę, silnik wiertarki ma trochę wyższe obroty. Hallotron jest szybszy, ale najlepszy wydaje się do tego celu transoptor szczelinowy.

  • #15 02 Maj 2006 22:45
    slawo1
    Poziom 14  

    nokia 3650 napisał:
    Witam. a moze tak zastosowac uklad regulacji silnika z odkurzacza sa zbudowane do 1500wat.Takiej proste regulacje stosowane sa nawet w maszynach do obszywania dywanow[przenosne] uklad w sklepie kosztuje do 70zl:idea:


    Tego typu rozwiazanie nic mi nie daje, ponieważ jak wspomniałem potrzebuję regulatora obrotów i mocy a nie regulatora w rodzaju ściemniacza, który na wolnych obrotach nie posiada prawie zadnego momentu obrotowego.

  • #16 03 Maj 2006 19:12
    Fajfer2
    Poziom 20  

    A jak by (pomysł strasznie pokręcony i zupełnie niesprawdzony)
    zasilać stojan prądem stałym (tak aby nie przekroczyć wartości max)
    a osobno wirnik - też z źródła napięcia stałego - regulowanego
    Tak jak w silniku obcowzbudnym, tyle tylko że zabraknie
    uzwojeń komutacyjnych no i może iskrzyć

  • #17 06 Maj 2006 12:58
    Fajfer2
    Poziom 20  

    Jak się okazuje chyba nie taki pokręcony...
    Podłączyłem w ten sposób silnik z odkurzacza i na pewno
    jest silniejszy przy małych obrotach w porównaniu z połączeniem
    jako silnik szeregowy no i nie ma tendencji do rozbiegania się
    Cewki są obie połączone w szereg, a wirnik zasilany z osobnego,też
    regulowanego zasilacza

  • #18 06 Maj 2006 14:04
    senior
    Poziom 13  

    Taką samą przeróbkę zrobiłem dla silnika taniej wiertarki z bardzo dobrym rezultatem.
    Pozdrawiam
    Senior

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME