Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Drut Oporowy - jak to z tym drutem jest ?

MarkosX 07 Kwi 2006 02:40 19702 26
  • #1 07 Kwi 2006 02:40
    MarkosX
    Poziom 13  

    Witam Wszystkich,
    mam parę pytań odnośnie drutu oporowego.

    Załóżmy, że posiadam dwa druty oporowe:

    1. Kanthal typu "D" o średnicy 0,26mm i rezystancji 25,40 Ohm/m (przy 20°C)
    Długość drutu wynosi 1 metr. Przy 230V AC osiągam moc 2082W.

    1. Kanthal typu "D" o średnicy 1,2mm i rezystancji 1,19 Ohm/m (przy 20°C)
    Długość drutu wynosi 21m i 34cm. Przy 230V AC osiągam moc 2082W.

    (Obliczenia wykonałem poprzez wzory z Prawa Ohma)


    Logicznie podchodząc do tematu drut nr 1 nagrzeje się o wiele bardziej od drutu nr 2 (o tej samej mocy), ponieważ jest krótszy, ma mniejszą średnicę i musi "wytrzymać"/"oddać" moc 2082W - choć tego stwierdzenia też nie jestem na 100% pewien.
    I teraz pytania:
    Jeśli producent drutu podaje max. temp. pracy 1200°C to skąd ja mam wiedzieć przy ilu Wattach drut ten taką temperaturę osiągnie? Po rozgrzaniu, "odcieniu czerwoności" ?
    Nie mam pojęcia jaką ma temp. drut kiedy jest lekko czerwony, a kiedy jasno czerwony :| Czy można jakoś obliczyć temperature drutu (bez aparatury pomiarowej) ?

    Kwestia spirali
    Zauważyłem, że z drutów oporowych często nawija się spirale z bardziej "gęstymi" zwojami lub mniej. W spirali drut jest bardziej nagrzany (wnioskuje po czerwoności), a poza spiralą (np. na łączeniu spiral) nie jest tak gorący (czerwony).
    Czy tu chodzi o to, że w spirali drut jest jakby "obok siebie" i przez to sam siebie jeszcze bardziej podgrzewa, czy może jest to jakoś związane z fizyką/prawami fizycznymi (indukcja, oddziaływanie itp.) ?

    Wiem też, że wraz ze wzrostem temperatury rośnie rezystancja drutu, ale są to wartości setnych Ohm-a więc raczej nie ma sensu sobie tą kwestią głowy zawracać.


    Jak widzicie same pytania - zero odpowiedzi, niektóre pewnie wydadzą się dla Was śmieszne, dla mnie jednak nie są.
    Mam nadzieje, że pomożecie mi w tym pewnie po części banalnym temacie, będe bardzo wdzięczny za każdą odpowiedź.

    0 26
  • #2 07 Kwi 2006 08:58
    adamjur1
    Poziom 39  

    rezystancja drutu w stanie zimnym jest o wiele mniejsza od stanu gorącego, 2kW na metrze drutu mogą się wydzielić ale bardzo krótko i drut ci wyparuje,
    sprawy rezystnacji możesz sprawdzić o parciu o prawo ohma ale trochę drogą okrężna.
    Jesli masz podaną moc spirali przy 230 V możesz z tego wyliczyć rezystancję gorącego drutu ( dla 2 kW będzie ok 8,69 A czyli ok 26,5 Ω) , potem zmierzyć omomierzem rezystancję zimnego i zobaczysz jaka jest różnica.
    Z tą spiralą i prostym doprowadzeniem - z reguły doprowadzenie skręca się z dwóch lub więcej drucików- więc się tak nie grzeje.
    Pozdr.J.

    0
  • #3 07 Kwi 2006 09:45
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cytat:
    Czy można jakoś obliczyć temperature drutu (bez aparatury pomiarowej)
    - będzie ciężko, bo to zależy od tego w jaki sposób jest odprowadzane ciepło.

    0
  • #4 07 Kwi 2006 13:46
    szymon188
    Poziom 21  

    MarkosX napisał:

    Logicznie podchodząc do tematu drut nr 1 nagrzeje się o wiele bardziej od drutu nr 2 (o tej samej mocy), ponieważ jest krótszy, ma mniejszą średnicę i musi "wytrzymać"/"oddać" moc 2082W - choć tego stwierdzenia też nie jestem na 100% pewien.


    Nagrzeje sie do wyzszej teperatury,bo jest krotszy,co nie znaczy,ze odda wiecej energii w postaci ciepla.

    MarkosX napisał:

    Wiem też, że wraz ze wzrostem temperatury rośnie rezystancja drutu, ale są to wartości setnych Ohm-a więc raczej nie ma sensu sobie tą kwestią głowy zawracać.


    I tu sie mylisz.Zmiez omomierzem rezystancje zimnej zarowki i przelicz jaka moc by pobierala przy 230V,a pozniej sprawdz jej moc znamionowa.Jesli bylyby niewielkie zmiany rezystancji wzgledem teperatury zarnikow w zarowkach to chyba bysmy zbankrutowali placac za prad pobierany przez te zarowki.

    1
  • #5 07 Kwi 2006 19:51
    MarkosX
    Poziom 13  

    szymon188 napisał:
    I tu sie mylisz.Zmiez omomierzem rezystancje zimnej zarowki i przelicz jaka moc by pobierala przy 230V,a pozniej sprawdz jej moc znamionowa.Jesli bylyby niewielkie zmiany rezystancji wzgledem teperatury zarnikow w zarowkach to chyba bysmy zbankrutowali placac za prad pobierany przez te zarowki.


    Nie do końca się mylę, bo nie pisałem o żarnikach w żarówkach :wink: , ale Twoja wypowiedz naprowadziła mnie niejako na chyba dobry "tor".
    +
    adamjur1 napisał:
    rezystancja drutu w stanie zimnym jest o wiele mniejsza od stanu gorącego


    No więc tak, znalazłem taką oto tabelke w necie (widać na samym dole), którą co prawda trochę przerobiłem do moich poniższych obliczeń.

    Przykładowy drut oporowy (z tabelki):
    Moc - 2000W
    Napięcie - 230V AC
    Średnica - 1,2 mm
    Oporność - Ω/m 1,19
    Długość drutu - 22m 22cm
    Oporność całkowitwa drutu (w temp. 20'C) 26,45Ω = moc 2000W
    Oporność całkowitwa drutu (w temp 1000'C - 1300'C) = Ωc x Cτ = 26,45Ω x 1,06Cτ = 28,56Ω = moc 1852W

    Spadek mocy w wyniku zwiększenia się oporności poprzez zwiększenie się temperatury wyniósłby 148W.

    Z tym, że nie wiem jak te temperatury mają się do temperatury otoczenia o czym wspomniał forestx. Może one występują w warunkach idealnych, nie wiem może próżnia, a może w temperaturze pokojowej 20°C ?
    Nie wiem też czy moje obliczenia wynikające z danych umieszczonych na poniższej tabelce są poprawne :P (jakby to ktoś potwierdził to byłbym b. wdzięczny)

    adamjur1 napisał:
    Z tą spiralą i prostym doprowadzeniem - z reguły doprowadzenie skręca się z dwuch lub więcej drucików- więc się tak nie grzeje.


    W kwesti spirali nie chodziło mi akurat o wyprowadzenie, czyli zakończenie spirali z np. skręconymi drutami oporowymi tak aby się nie grzały jak pojedynczy drut w spirali.
    Chodziło mi o połączenie spiral np. 1 metr drutu i dwie spirale (z tego drutu) po 20cm połączone owym drutem o długości 5cm.
    Wydaje się, że drut oporowy w miejscu spirali jest bardziej czerwony niż drut prosty w miejscu łączenia spiral, ale są to moje subiektywne spotrzeżenia wynikające z obserwacji grzejnika konwekcyjnego.

    0
  • #6 07 Kwi 2006 20:04
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Hmm, nie przypominam sobie żebym coś takiego pisał, ale mniejsza o to.
    Masz sporo racji ze zaczynasz od teorii, moja sugestia jest taka: napisz dokładnie co chcesz grzać, wtedy może coś ci podpowiemy. Chiba że chodzi o sama teorię wtedy coś poczytamy razem.
    Pozdrawiam.

    0
  • #7 08 Kwi 2006 01:58
    MarkosX
    Poziom 13  

    forestx napisał:
    Hmm, nie przypominam sobie żebym coś takiego pisał, ale mniejsza o to.


    No tak, to ja się trochę zagalopowałem, bo Ty napisałeś o sposobie odprowadzania ciepła, a ja o temperaturze otoczenia - sorki za to.

    forestx napisał:
    Masz sporo racji ze zaczynasz od teorii, moja sugestia jest taka: napisz dokładnie co chcesz grzać, wtedy może coś ci podpowiemy. Chiba że chodzi o sama teorię wtedy coś poczytamy razem.


    Właśnie, napisze trochę może o co mi chodzi.
    Moim głównym celem jest nawinięcie spiral z drutu oporowego i umieszczenie ich w otworach wywierconych w cegłach szamotowych. Z moich obserwacji pieca kaflowego wynika, że cegła szamotowa potrafi w krótkim czasie, z wysokiej temperatury (temperatura ognia) zakumulować dużo ciepła.
    Chciałbym więc te moje cegiełki w krótkim czasie "uraczyć" wysoką temperaturą drutu oporowego.
    Nie wiem natomiast jak wyliczyć temperaturę drutu odnosząc się do mocy (Watt).

    Mówiąc krótko sposób oddawania ciepła, to drut w szamocie i temperatura pokojowa - nic więcej.

    0
  • #8 08 Kwi 2006 03:26
    shg
    Specjalista techniki cyfrowej

    Temperaturę drutu policzysz, ale to nie takie proste.
    Wszystko zależy od tego, w jakim otoczeniu taki drut jest umieszczony, a więc od wymiany ciepła pomiędzy drutem a otoczeniem. Niestety określenie temperatury drutu wiszącego w powietrzu jest bardzo trudne, ze względu na wysoką temperaturę, która powoduje powstawanie dość silnych prądów konwekcyjnych, o ile oczywiście drut wisi na wolnym powietrzu, bo wtedy nie mamy zbyt dużego wpływu na ruchy gazu. Jeżeli natomiast drut znajduje się w zamkniętym 'naczyniu' wypełnionym gazem (jak np. żarówka) to obliczenie temperatury nie stanowi problemu.

    Sytuacja staje się jeszcze prostsza, gdy mamy do czynienia z drutem, tak jak w Twoim przypadku, umieszczonym w 'czymś'.

    Do określenia temperatury można (ba, a nawet trzeba :P) zastosować prawa Fouriera i Newtona.

    Równanie Fouriera, stosuje się je do obliczenia przenikania ciepła przez substancje stałe (prewodzenie):
    $$Q = \frac{\lambda}{S}\,F(t_{1} - t_{2})\, \tau$$
    Q - ilość przekazywanego ciepła [J]
    lambda - współczynnik przewodzenia ciepła [W / (m * K)]
    S - grubość warstwy, przez jaką następuje przenikanie [m]
    F - powierzchnia wymiany ciepła [m^2]
    (t1 - t2) - różnica temperatur pomiędzy obiema stronami 'ściany' [K]
    tau - czas [s]
    Jeżeli teraz z tego wzoru usuniesz czas, to zamiast przekazanego ciepła otrzymasz moc.
    Przekształcając ten wzór możesz wyznaczyć co Ci się tylko podoba, na przykłąd temperaturę drutu, ale ważne - 'zatopionego' w cegle, leżeli drut będzie znajdował się w wydrążonym kanale, w którym będzie trochę luzu, to oczywiście jedo temperatura będzie wyższa i to znacznie.
    Największym problemem będzie wyznaczenia powierzchni przenikania ciepła i grubości warstwy, a to dla tego, że:
    - cegła jest prostopadłościanem, wobec czego ciepło w różnych kierunkach będzie napotykało różny opór (różna grubość warstwy)
    - potrzebna jest powierzchnia wymiany ciepła, która zmienia się na całej długości drogi ciepła.
    Niestety muszę Cię zmartwić - bez kilku całek tego się zrobić nie da (chyba, że nie zależy Ci specjalnie na dokłądności, wtedy kilka rzeczy można uprościć).

    Tylo że powyższe obliczenia są nam na nic jak narazie. A to dlatego, że nie wiemy, jaka będzie temperatura na powierzchni cegieł. Na pewno nie będzie to temperatura pokojowa...

    W tym celu należy zastosować drugie równanie; równanie Newtona stosowane przy obliczaniu konwekcji (wnikania) ciepłą pomiędzy płynem (gaz, ciecz) a ciałem stałym.
    $$Q = \alpha\,F(t_{1} - t_{2})\, \tau$$
    Q - ilość przekazywanego ciepła [J]
    alfa - współczynnik wnikania ciepła [W / (m^2 * K)]
    F - powierzchnia wymiany ciepła [m^2]
    (t1 - t2) - różnica temperatur pomiędzy ścianą, a temperaturą w rdzeniu płynu [K]
    tau - czas [s]

    Z tym 'rdzeniem płynu' rzecz jest dość prosta, jeżeli chodzi o rury, to jest to po prostu temperatura w samym środku tejże. Jeżeli natomiast chodzi o coś umieszczonego na wolnym powietrzu, to jest to po prostu temperatura powietrza, w zasadzie w nieskonczenie wielkiej odleglosci od rozpatrywanego obiektu, ale Tobie chodzi po prostu o zwykłą temperaturę pokojową, bo raczej nagrzewanie powietrza w pomieszczeniu możemy zaniedbać (kilka stopni praktycznie nie robi różnicy)




    tu również, podobnie jak powyżej możemy usunąć ze wzoru czas i otrzymamy moc.

    Niestety znowu jest problem natury obliczeniowej, na powierzchni cegieł rozkład temperatury będzie nierównomierny, więc znowu będzie trzeba sobie trochę pocałkować, albo upraszczać.

    Wprowadźmy kolejne równanie - równanie przenikania ciepła, stanowi połączenie dwóch powyższych przy założeniu, że ilość ciepła przenikającego przez wszystkie warstwy jest taka sama (a jest):
    $$t_{A} - t_{B} = \frac{Q}{F}\,\frac{1}{k}$$

    Wszystko po staremu, tB i tA to temperatury, odpowiednio: otoczenia i rozpatrywanego obiektu o temperaturze wyższej od otoczenia

    nowość to stałą 'k', jest to współczynnik wymiany ciepła definiowany jako:
    $$k = \frac{1}{\sum_{i}\frac{S_{i}}{\lambda_{i}} + \sum_{j}\frac{1}{\alpha_{j}}}$$
    S_i - grubość i-tej warstwy
    lambda_i - współczynnik przewodzenia i-tej warstwy
    alfa_j - współczynnik wnikania j-tej warstwy płynu

    k, bywa też nazywany oporem cieplnym (analogicznie do oporu elektrycznego). Przepływ ciepła (analogia prądu) powoduje spadek temperatury (analogia napięcia) na oporze.

    Wygląda to tak, że wszystkie napotkane (przez ciepło) po drodze materiały stanowią kolejne warstwy, zaczynając od otoczenia drutu, kończąc na otaczjącym wszystko powietrzu.
    U Ciebie będzie tylko szamot i powietrze (chyba, bo nie wiem, co chesz zrobić), czyli:
    k = 1 / (S/lambda + 1/alfa)
    S - średnia (wyliczona przez całkowanie) grubość warstwy szamotu
    lambda - współczynnik przewodzenia ciapła. Dla szamotu jest rzędu 0.7 [W / (m * K)]
    alfa - współczynnik wnikania ciepła. Dla powietrza jest rzędu hmmm może nawet od 5 do powiedzmy nie wiem ile, może ze 30 [W / (m^2 * K)]
    To jest włąśnie też dość spory problem, bo alfę oblicza się z równań kryterialnych, których to nie przytoczę, to bo i tak bez sensu, bo potrzebne są do tego tablice. Możesz założyć powiedzmy 15 (tak mniej więcej będzie w temperaturze pokojowej), w końcu i tak otrzymany wynik będzie jedynie orientacyjny.

    no i w zasadzie jedyne co pozostaje, to przekształcić równanie przenikania tak, żeby dostać temperaturę drutu:
    $$t_{A} = \frac{Q}{F\,k} + t_{B}$$
    Powierzchnia F - z całki, albo...
    Co do wspomnianego uproszczenia - w wersji 'radyklanej' można założyć, że cegła ma przekrój (prostopadły do osi drutu) okrągły :]

    Następnie średną średnicę takiej cegły wyliczamy jako średnią logarytmniczną (dla przekroju kołowego jest dokładna, bo wzięła się z wyliczniea całki dla przenikania ciepła) z wewnętrznej (d_w) i zewnętrznej (d_z) średnicy (średnica wewnętrzna, to średnica drutu).

    $$d_{m} = \frac{d_{z} - d_{w}}{\ln{\frac{d_{z}}{d_{w}}}}$$

    I... teraz taki myk. wynik będzie paskudny, bo średnica wewnętrzna jest bardzo mała, zgodnie z prawdą zresztą, bo w okolicy drutu będzie potężny strumień cieplny (ilość ciepła na jednostkę powierzchni) w porównaniu do strumienia na zewnątrz cegły. Dlatego trzeba by to rozłożyć na kilka (kilkadziesiąt raczej) drutów.

    Powierzchnia wymiany ciepła to powierzchnia walca, którym jest nasza cagłą przekształcona do przekroju kołowego, czyli d_m * PI * l, gdzie l to długość cegły (wzdłuż osi drutu).

    A co do określania temperatury na podstawie barwy, oczywiście jest to możliwe i daje dość dokładne wyniki, na tej zasadzie działają pirometry, czyli 'zdalne' termometry, z tym że dla niższych temperatur konieczne jest też badanie widma w podczerwieni, pomiary na podstawie światła widzialnego można przeprowadzać od około 700K chyba (kolor ciemnoczerwony). Widma dla różnych substancji nieco różnią się od siebie, ale jeżeli są to ciała stałe, to różnice są pomijalnie małe. Dopiero dla stanu gazowego różnice stają się znaczące. Dawniej tak określano temperaturę stali w różnych etapach jej produkcji, używało sie spektroskopów lunetkowych (taka jakby luneta mala z wbudowanym pryzmatem, czy siatką dyfrakcyjną i skalą)

    Starczy...

    2
  • #9 08 Kwi 2006 09:07
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Starczy. Teoria piękna i na moje oko prawidłowa, tylko ze nie rozwiązuje niestety naszego problemu :D.
    Mam nadzieję że nie masz zamiaru wiercić "recznie" dziur w cegłach :D. Takie cegiełki mozna dostać.
    Co do temperatury. Wydaje mnie się że na stabilizacje temperatuty maja wpływ dwa czynniki: wzrost rezystancji + "odprowadzanie" ciepła.
    Wzrost rezystancji o te pare % to spadek mocy również o pare.
    Tutaj trochę mojego filozowania:
    Trzeba jednak pamiętać że oprócz "normalnego" grzania powietrza (cegieł) drut o temp. 1200° bedzie "promieniował" (także w podczerwieni). Wzrost temp. to wzrost ilości promieniowania - myślę że stąd bierze się stabilizacja temp.
    Niestety, moje dewagacje też nie rozwiązują problemu. Najprościej byłoby obmierzyć jakiś istniejący grzejnik indukcyjny i na tej podstawie zbudować nowy. Jeszcze rok temu miałem taki w pracy :cry:.
    Metoda prób i błędów, raczej nie wchodzi w grę.

    0
  • #10 08 Kwi 2006 10:31
    nemo07
    Poziom 36  

    shg napisał:
    Jeżeli natomiast drut znajduje się w zamkniętym 'naczyniu' wypełnionym gazem (jak np. żarówka) to obliczenie temperatury nie stanowi problemu...
    No właśnie. Jakim gazem są napełniane żarówki?
    Gdyby żarówki były wypełnione próżnią, problem byłby łatwy do rozwiązania - z aproksymowanych równań emisji ciała doskonale czarnego, a cały problem karkołomnych całek przesunąłby się na bańkę szklaną oraz obszar poza nią, na zewnątrz. :D
    Powietrze jest jednak kiepskim konduktorem ciepła, jest natomiast przenikliwym ośrodkiem dla fal termicznego promieniowania. Dlatego, o ile nie zamykamy włókna w "szamotowych cegiełkach" te karkołomne całkowe wyliczenia można by z całą pewnością uprościć do popstaci adekwatnej do ordynarnego kawałka drutu umieszczonego w ordynarnym kawałku ordynarnego statystycznego pokoju, czy laboratorium Ordynarnego-Kowalskiego.
    Jednak Einstein-Kowalski jest innego zdania. Dlatego każdy Ordynarny-Kowalski musi nauczyć się całkować i różniczkować , albo ... morda w kubeł! :D:D:D

    0
  • #11 08 Kwi 2006 11:10
    laser53
    Poziom 15  

    Żadnym, wyjątki(gazy szlachetne-np:argon,krypton,neon,itp.)
    A wywody teoretyczne - nie mają wpływu na temperaturę (szamotu).

    0
  • #12 08 Kwi 2006 22:20
    MarkosX
    Poziom 13  

    Widze, że kolega shg "pojechał" ostro z tematem. Niestety wzory i wartości jakie przedstawiłeś to już nie moja liga, po części dlatego też ten temat umieściłem w dziale "Początkujący...".

    forestx napisał:
    Mam nadzieję że nie masz zamiaru wiercić "recznie" dziur w cegłach


    Hehe wygląda na to, że będe, ale robiłem już testy i wychodzi na to, że dobra (silna) wiertarka z udarem plus wiertło widiowe poradzą sobie z cegłami szamotowymi bezproblemowo.

    forestx napisał:
    Najprościej byłoby obmierzyć jakiś istniejący grzejnik indukcyjny i na tej podstawie zbudować nowy.


    Tak się składa, że mam w domu nawet dwa grzejniki elektryczne, grzejace poprzez drut oporowy. Jeden ma moc 800W (2 spirale umieszczone w bodajże 2-óch szklanych rurkach) i drugi trzy stopniowy 500W/1000W/2000W (4 spirale - luzem nawinięte na "ceramicznych rurkach").
    I chyba tak też zrobie jak piszesz forestx, "przyjrze się im" dokładnie, do moich obserwacji dodam trochę teorii i mam nadzieję, że "jakoś" będzie mi grzał ten drut w tym szamocie ;)

    0
  • #13 23 Lis 2007 13:20
    bjonix
    Poziom 12  

    forestx napisał:
    Hmm, nie przypominam sobie żebym coś takiego pisał, ale mniejsza o to.
    Masz sporo racji ze zaczynasz od teorii, moja sugestia jest taka: napisz dokładnie co chcesz grzać, wtedy może coś ci podpowiemy. Chiba że chodzi o sama teorię wtedy coś poczytamy razem.
    Pozdrawiam.


    szanowny 'forestx' czytam ten post i dochodzę do przekonania, że jesteś w dziedzinie drutów oporowych przysłowiową alfa i omegą. Skoro tak proszę o pomoc w następującej sprawie. Może Twoja odpowiedź przyda się innym.

    Chciałbym ustalić jakąś prostą matematyczną zależność pomiędzy przekrojem drutu, prądem przez niego płynącym i osiąganą temperaturą.

    Dokładność tych obliczeń nie musi być aptekarska, ponieważ i tak małe różnice nie wpływają aż tak na pracę grzejnika, który jest sterowany z regulatora. Chodzi o to aby w momencie awarii regulatora temperatura nie była wyższa niż odporność materiału izolatora na nią.

    Korzystając ze wzorów (także fourierowskich) wychodzą albo bzdury albo efekt końcowy bardzo bardzo daleko odbiega od rzeczywistości.

    pozdr

    0
  • #14 28 Mar 2009 10:53
    rs2580
    Poziom 15  

    Jeśli chodzi o grzanie pieca to można zastosować rozwiązania które na alledrogo można znaleść pod hasłem GRZAŁKA DO PIECA.

    Ale jeśli chodzi o obliczenia drutu to też mnie ciekawi temat.Chciałbym go zastosować do podgrzewania przedniej szyby samochodu.Przykleiłbym go jakąś lepszą taśmą. Założenia mam takie żeby przy zasilaniu 12V prąd nie przekraczał 1A i podgrzewał drut do 20-30 stopni Celsjusza,długość ze 148cm.
    Drut kanthalowy dostępny na alledrogo.
    Może ktoś pomoże.

    0
  • #15 15 Kwi 2015 10:31
    Wektorynka
    Poziom 2  

    Cześć, odgrzewam nieco temat, bo mam małe pytanie i nie chce do tego zakładać nowego wątku.

    Czy drut oporowy rozgrzewa się identycznie na całej jego długości? Jeśli nie, to jak mogę obliczyć różnicę na końcach np 10m drutu?
    Zakładając spadek napięcia za np każdy metr długości?

    0
  • #16 02 Lis 2015 09:12
    sanmar
    Poziom 16  

    Witam

    Mam pytanie odnośnie przewodu grzejnego mam możliwość odkupienia przewodu grzejnego nie zakończonego jednożyłowego z izolacją sylikonową. potrzebuję z tego przewodu wykonać grzałkę o długości przewodu grzejnego ok 1 m. Czy przy oporności tego przewodu 480 Ohm/m i podłączeniu takiego przewodu o długości 1 m do napięcia 230V nie zrobi zwarcia. Jak to mogę obliczyć by taki przewód mógł zadziałać. Mógłbym kupić taki przewód jak są stosowane do ogrzewania w terrariach ale jest ona dla mnie za długi interesuje mnie przedział długości pomiędzy 70 do 100 cm a te przewody gotowe najkrótsze są długości 2 m nawet gdybym kupił taki przewód i skrócił bym go do interesującej mnie długości to mógłby zrobić zwarcie. Czy można było by zastosować jakieś dodatkowe oporniki gdyby nie można było podłączyć tak krótkiego przewodu?

    Pozdrawiam

    0
  • #17 02 Lis 2015 10:45
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    sanmar napisał:
    Czy przy oporności tego przewodu 480 Ohm/m i podłączeniu takiego przewodu o długości 1 m do napięcia 230V nie zrobi zwarcia.


    Zwarcia nie zrobi, ale moc wydzielona wyniesie ponad 100W - jesteś pewnien że przewód to wytrzyma?

    0
  • #18 02 Lis 2015 12:18
    sanmar
    Poziom 16  

    Witam
    Jest to niby przewód specjalnie do takich celów ale dlaczego tak dużo 100 W na 1 m jak to było policzone ? może dane 480 Ohm/m były nieprawidłowe zwykle kabel 3 m osiąga 25 W. Zależy mi na osiągnięciu ok 10 do 15 W mocy grzejnej ale przewód nie może być strasznie długi najlepiej gdyby miał ok 70 do 90 cm.
    Pozdrawiam

    0
  • #19 02 Lis 2015 13:09
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    sanmar napisał:
    Jest to niby przewód specjalnie do takich celów


    OK, ale moze nie trzeba go z 230V zasilać.

    sanmar napisał:
    ale dlaczego tak dużo 100 W na 1 m jak to było policzone ?


    Normalnie: P=U^2/R

    sanmar napisał:
    może dane 480 Ohm/m były nieprawidłowe


    Może.Weź omomierz i pomierz.

    sanmar napisał:
    Zależy mi na osiągnięciu ok 10 do 15 W mocy grzejnej ale przewód nie może być strasznie długi najlepiej gdyby miał ok 70 do 90 cm.


    Jeśli dane o rezystancji są prawidłowe to 0,9m przewodu da około 430 omów. By uzyskać 10W musiałbyś zasilić ten przewód napięciem około 65V.

    0
  • #20 03 Lis 2015 11:29
    sanmar
    Poziom 16  

    Witam

    Bardzo dziękuję za odpowiedź i już rozumiem o co chodzi ale zależy mi na tym by ta grzałka była jednak zasilana bezpośrednio z gniazdka 230 V w związku z tym mam pytanie jakiej najkrótszej długości powinien być ten kabel by można było go zasilić takim napięciem żeby to wszystko wytrzymało jaki musi być opór zakładając że ma 480 Ohm/m nie mam możliwości zmierzenia oporu bo nie mam tego kabla w chwili obecnej a jak już bym go miał mieć to musi być odcięty z szpuli by go faktycznie pomierzyć. Proszę o odpowiedź.

    Pozdrawiam

    0
  • #21 03 Lis 2015 18:18
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    sanmar napisał:
    zależy mi na tym by ta grzałka była jednak zasilana bezpośrednio z gniazdka 230 V w związku z tym mam pytanie jakiej najkrótszej długości powinien być ten kabel by można było go zasilić takim napięciem żeby to wszystko wytrzymało jaki musi być opór zakładając że ma 480 Ohm/m


    Nie mamy też danych producenta co do sugerowanej maocy na metr, ale posługując się proporcją możesz ustaić że 4m tego przewodu zasilane z sieci wydzieli około 40W. Będzie to odpowiednio bezpieczna wartość przy bbraku szczegółowych danych.

    0
  • #22 03 Lis 2015 19:00
    sanmar
    Poziom 16  

    Witam

    Dziękuję bardzo za odpowiedź kupię najwyżej 4 m i tak będzie najlepiej choć pasowało by mi żeby przewód nie był za długi dlatego tak kombinowałem.

    Pozdrawiam

    0
  • #24 03 Lis 2015 20:13
    sanmar
    Poziom 16  

    Witam

    Tak, wiem, ale wygodniej jest bez zasilaczy.

    0
  • #25 07 Lis 2015 07:32
    bjonix
    Poziom 12  

    Ależ Wy macie problemy z tym tematem.
    Wywody i popisy naukowe podpowiadaczy są dla pytającego nieistotne i zupełnie niepotrzebne.
    Najważniejsza jest dla niego temperatura, jaką chce osiągnąć i czas w jakim chce to osiągnąć.
    Do tego wystarczy przecież znajomość parametrów drutu, np. to co zwiera tabelka.
    tjk

    0
  • #26 08 Wrz 2017 10:43
    przemyslw
    Poziom 13  

    Chyba jeszcze jednej rzeczy nie wyjaśniono jak z tym drutem jest :)) Czy możecie mi powiedzieć dlaczego nie podaje się max. prądu jaki wytrzyma drut oporowy przy danej średnicy? Przecież za duży prąd (A) , to drut mięknie później topi się.

    Moderowany przez trymer01:

    Regulamin, pkt 3.1.19. Nie wysyłaj wiadomości w tematach archiwalnych, jeśli jest to kolejne pytanie, w szczególności inne niż osoby pytającej. Z racji szacunku do pytającego załóż własny temat. Możesz dopisać tylko sposób rozwiązania problemu.
    Recydywa.

    0
  • #27 08 Wrz 2017 18:37
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    przemyslw napisał:
    Czy możecie mi powiedzieć dlaczego nie podaje się max. prądu jaki wytrzyma drut oporowy przy danej średnicy?


    Bo wszystko zależy od warunków odprowadzania ciepła z drutu. Inny będzie prąd maksymalny gdy drut swobodnie powiesisz w powietrzu o temperaturze pokojowej, inny gdy zrobisz z niego grzaałkę patentową do bojlera...

    1