Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zawór rozprężny klimatyzacji

08 Kwi 2006 20:07 43211 13
  • Poziom 13  
    Witam

    Po nabiciu klimy układ zachowuje się jakby sprężarka nie miała co zasysać. Podobno jest zapchany osuszacz lub zawór rozprężny. I teraz pytanie jak można sprawdzić zawór rozprężny? Dodam że jest to klima do hondy civic 93. Zawór jest cały wykręcony, był troche brudny ale nie mam pojęcia jak powinien działać. A nie uśmiecha mi sie go zakładać z powrotem i znowu wydawać kase za nabicie i stwierdzenie że ciągle nie działa. Z góry dzięki za jakąkolwiek pomoc.

    Pozdrawiam
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 19  
    Witam. Materiał pochodzi ze szkolenia dot. układów klimatyzacji. Narazie tyle.

    Termostatyczny zawór rozprężny.

    Termostatyczny zawór rozprężny kontroluje ilość czynnika wpływającego do parownika. Zawór rozprężny jest umieszczony w pobliżu wlotu do parownika, a często na samym wlocie. Ogranicza on przepływ czynnika wywołując w ten sposób spadek ciśnienia. Zawór oddziela zatem niskociśnieniową część układu od wysokociśnieniowej. Przed zaworem czynnik jest cieczą pod wysokim ciśnieniem, a za zaworem – cieczą pod niskim ciśnieniem.

    Ilość czynnika przepuszczana przez zawór zależy od ilości ciepła odbieranej od otoczenia przez parownik. Zawór przestawia się samoczynnie od pozycji w pełni otwartej do całkowicie zamkniętej utrzymując stałe ciepło przegrzania na wylocie z parownika. Zawór jest sterowany zarówno przez temperaturę mieszka lub termopary i przez ciśnienie cieczy w parowniku. W miarę wzrostu obciążenia zawór otwiera się szerzej i przepuszcza więcej czynnika. Spadek obciążenia powoduje przymykanie się zaworu i zmniejszenie przepływu czynnika.


    Zawory rozprężne występują zwykle w dwóch odmianach:
    - z regulacją zewnętrzną;
    - z regulacją wewnętrzną.











    Ciekły czynnik wprowadzony do parownika, zazwyczaj odparowuje całkowicie przed dotarciem do jego wylotu. Ponieważ ciekły czynnik paruje w dość niskiej temperaturze, gaz pozostaje zimny nawet gdy ciecz całkowicie odparuje. Zimny gaz przepływając przez parownik nadal odbiera ciepło i staje się parą przegrzaną. Oznacza to, że jego temperatura wzrasta powyżej punktu, w którym odparował on bez zmiany ciśnienia.

    UWAGA
    Zawory pracujące z czynnikiem R134a zostały zmienione tak aby uzyskiwać tą samą wydajność chłodniczą co przy R12. Wprowadzono także inne uszczelnienia. Nie wolno stosować zaworów przeznaczonych do pracy z innym czynnikiem.

    Parownik pracujący z czynnikiem R134a o ciśnieniu po stronie ssącej równym 2,00bar miałby temperaturę cieczy nasyconej równą 0OC zależnie od zależności temperatura/ciśnienie. W miarę odparowywania czynnika i absorpcji przezeń ciepła, jego temperatura wzrasta aż osiągnie na wylocie 5OC. Ciepło pochłonięte przez czynnik i dające tą różnicę temperatur jest zwane ciepłem przegrzania. Wszystkie zawory są regulowane fabrycznie tak aby zapewniały właściwą wielkość ciepła przegrzania, zależną od typu parownika, z którym współpracują. Ilość ciepła przegrzania pokazuje czy instalacja jest napełniona właściwą ilością czynnika. Jeśli ciepło przegrzania jest za małe, ciekły gaz może dostać się do sprężarki, jeśli za duże – nie zostanie osiągnięta maksymalna wydajność.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 11  
    na fotce poniżej jest jak mi się wydaje zawór rozprężny. Problem w tym do czego to dwie złączki? Pomóżcie bo już ciepło a klima nie działa :(
    zawór rozprężny klimatyzacji
  • Poziom 32  
    zapewne to wyprowadzenia czujnika wysokiego i niskiego ciśnienia
  • Poziom 11  
    a za co odpowiadają te czujniki??
  • Poziom 32  
    w przypadku stwierdzenia zbyt niskiego ciśnienia czynnika(brak czynnika)
    bądż zbyt wyskoiego (nadmiar czynnika,niedrożnośc układu)
    nie pozwalają załaczyć sprężarki.
  • Poziom 11  
    wojtekryba a wiesz może jak to powinno być podłączone ze sprężarką?
  • Poziom 32  
    napewno nie z samą sprężarka tylko przez jakiś sterownik
    niestety nie wiem jak to jest w hondzie
  • Poziom 25  
    Widzę, że autor tematu nie ma żadnego pojęcia (bez urazy) o klimatyzacji, umieszczając zdjęcie filtra-osuszacza z informacją , że jest to zawór rozprężny.
    W takim przypadku radziłbym jednak samemu nie grzebać, a udać się jednak do serwisu... taniej wyjdzie.
  • Poziom 11  
    kolego skylark napisałem: jak mi się wydaje zawór rozprężny bo nie wiedziałem co to jest. A jak kolega jest znawcą klimatyzacji to ja bym prosił o jakiś schemacik gdzie podłączyć te czujniki z tego filtra-osuszacza. Do serwisu nie pojadę bo napewno taniej nie wyjdzie :| Może kolega wie po co są takie dziurki na wężu od sprężarki do chłodnicy?
    zawór rozprężny klimatyzacji
  • Poziom 25  
    Nie jest możliwe podesłanie schematu, a to z tej przyczyny że nie jest to układ Hondy i nawet nie podałeś modelu.
    Inny kolega wyjaśnił Ci do czego służą te kabelki. Samo podłączenie wynika już z konkretnego rozwiązania załączenia sprężarki i wentylatorów. Najczęściej wyjście z termostatu parownika po załączeniu układu idzie na pojedyńczą kostkę czujnika. Z podwójnej koski jedno wyjście jest na przekaźnik sprężarki i pierwszy bieg wentylatora (przekażnik), a drugie wyjście na drugi bieg (też na przekaźnik).

    Co do "dziurek".... jest to technologiczne w nowych przewodach i nie ma czym się przejmować.
  • Poziom 1  
    kolego podaj mi model auta prześle ci schemat elektryczny
  • Poziom 11  
    witam
    strasznie stary temat ale moze ktos tu jeszce zajrzy

    posiadam nowego fiata .
    Mam problem polegajacy na " szarpaniu" tzn mam wrazenie ze kompresor sie wlacza i po sek wylacza ( lub odwrotnie )
    Powoduje to szarpanie silnika oraz chwilowe spadki mocy.
    Im bardziej silnik obciazony tzn pracuje w wiekszym upale - szarpania sa silniejsze.

    Czy moze to miec zwiazek z owym zaworem?
  • Poziom 11  
    Jak rozpoznać do jakiego czynnika jest zawór rozprężny i osuszacz ?

    Chciałem przerobić MB 124 z R12 na R134a. Powiedziano mi :wymień zawór,osuszacz,oringi i adaptery na końcówki. Kupiłem zawór i osuszacz ale wydaje mi się,że on jest tak oryginał na r12 choć montowany był i w Mercedesach G po 2000 r .

    Symbol Behr 8uw 351 239-181

    PS.Przy okazji spytam jak przepłukać instalacje ze starego oleju mineralnego przed zmianą czynnika?