Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zawór rozprężny klimatyzacji

Mel 08 Apr 2006 20:07 48302 13
IGE-XAO
  • #1
    Mel
    Level 13  
    Witam

    Po nabiciu klimy układ zachowuje się jakby sprężarka nie miała co zasysać. Podobno jest zapchany osuszacz lub zawór rozprężny. I teraz pytanie jak można sprawdzić zawór rozprężny? Dodam że jest to klima do hondy civic 93. Zawór jest cały wykręcony, był troche brudny ale nie mam pojęcia jak powinien działać. A nie uśmiecha mi sie go zakładać z powrotem i znowu wydawać kase za nabicie i stwierdzenie że ciągle nie działa. Z góry dzięki za jakąkolwiek pomoc.

    Pozdrawiam
  • IGE-XAO
  • #2
    Oporniczek
    Level 19  
    Witam. Materiał pochodzi ze szkolenia dot. układów klimatyzacji. Narazie tyle.

    Termostatyczny zawór rozprężny.

    Termostatyczny zawór rozprężny kontroluje ilość czynnika wpływającego do parownika. Zawór rozprężny jest umieszczony w pobliżu wlotu do parownika, a często na samym wlocie. Ogranicza on przepływ czynnika wywołując w ten sposób spadek ciśnienia. Zawór oddziela zatem niskociśnieniową część układu od wysokociśnieniowej. Przed zaworem czynnik jest cieczą pod wysokim ciśnieniem, a za zaworem – cieczą pod niskim ciśnieniem.

    Ilość czynnika przepuszczana przez zawór zależy od ilości ciepła odbieranej od otoczenia przez parownik. Zawór przestawia się samoczynnie od pozycji w pełni otwartej do całkowicie zamkniętej utrzymując stałe ciepło przegrzania na wylocie z parownika. Zawór jest sterowany zarówno przez temperaturę mieszka lub termopary i przez ciśnienie cieczy w parowniku. W miarę wzrostu obciążenia zawór otwiera się szerzej i przepuszcza więcej czynnika. Spadek obciążenia powoduje przymykanie się zaworu i zmniejszenie przepływu czynnika.


    Zawory rozprężne występują zwykle w dwóch odmianach:
    - z regulacją zewnętrzną;
    - z regulacją wewnętrzną.











    Ciekły czynnik wprowadzony do parownika, zazwyczaj odparowuje całkowicie przed dotarciem do jego wylotu. Ponieważ ciekły czynnik paruje w dość niskiej temperaturze, gaz pozostaje zimny nawet gdy ciecz całkowicie odparuje. Zimny gaz przepływając przez parownik nadal odbiera ciepło i staje się parą przegrzaną. Oznacza to, że jego temperatura wzrasta powyżej punktu, w którym odparował on bez zmiany ciśnienia.

    UWAGA
    Zawory pracujące z czynnikiem R134a zostały zmienione tak aby uzyskiwać tą samą wydajność chłodniczą co przy R12. Wprowadzono także inne uszczelnienia. Nie wolno stosować zaworów przeznaczonych do pracy z innym czynnikiem.

    Parownik pracujący z czynnikiem R134a o ciśnieniu po stronie ssącej równym 2,00bar miałby temperaturę cieczy nasyconej równą 0OC zależnie od zależności temperatura/ciśnienie. W miarę odparowywania czynnika i absorpcji przezeń ciepła, jego temperatura wzrasta aż osiągnie na wylocie 5OC. Ciepło pochłonięte przez czynnik i dające tą różnicę temperatur jest zwane ciepłem przegrzania. Wszystkie zawory są regulowane fabrycznie tak aby zapewniały właściwą wielkość ciepła przegrzania, zależną od typu parownika, z którym współpracują. Ilość ciepła przegrzania pokazuje czy instalacja jest napełniona właściwą ilością czynnika. Jeśli ciepło przegrzania jest za małe, ciekły gaz może dostać się do sprężarki, jeśli za duże – nie zostanie osiągnięta maksymalna wydajność.
  • #3
    pwrob
    Level 12  
    na fotce poniżej jest jak mi się wydaje zawór rozprężny. Problem w tym do czego to dwie złączki? Pomóżcie bo już ciepło a klima nie działa :(
    zawór rozprężny klimatyzacji
  • #4
    wojtekryba
    Level 32  
    zapewne to wyprowadzenia czujnika wysokiego i niskiego ciśnienia
  • IGE-XAO
  • #5
    pwrob
    Level 12  
    a za co odpowiadają te czujniki??
  • #6
    wojtekryba
    Level 32  
    w przypadku stwierdzenia zbyt niskiego ciśnienia czynnika(brak czynnika)
    bądż zbyt wyskoiego (nadmiar czynnika,niedrożnośc układu)
    nie pozwalają załaczyć sprężarki.
  • #7
    pwrob
    Level 12  
    wojtekryba a wiesz może jak to powinno być podłączone ze sprężarką?
  • #8
    wojtekryba
    Level 32  
    napewno nie z samą sprężarka tylko przez jakiś sterownik
    niestety nie wiem jak to jest w hondzie
  • #9
    skylark
    Level 25  
    Widzę, że autor tematu nie ma żadnego pojęcia (bez urazy) o klimatyzacji, umieszczając zdjęcie filtra-osuszacza z informacją , że jest to zawór rozprężny.
    W takim przypadku radziłbym jednak samemu nie grzebać, a udać się jednak do serwisu... taniej wyjdzie.
  • #10
    pwrob
    Level 12  
    kolego skylark napisałem: jak mi się wydaje zawór rozprężny bo nie wiedziałem co to jest. A jak kolega jest znawcą klimatyzacji to ja bym prosił o jakiś schemacik gdzie podłączyć te czujniki z tego filtra-osuszacza. Do serwisu nie pojadę bo napewno taniej nie wyjdzie :| Może kolega wie po co są takie dziurki na wężu od sprężarki do chłodnicy?
    zawór rozprężny klimatyzacji
  • #11
    skylark
    Level 25  
    Nie jest możliwe podesłanie schematu, a to z tej przyczyny że nie jest to układ Hondy i nawet nie podałeś modelu.
    Inny kolega wyjaśnił Ci do czego służą te kabelki. Samo podłączenie wynika już z konkretnego rozwiązania załączenia sprężarki i wentylatorów. Najczęściej wyjście z termostatu parownika po załączeniu układu idzie na pojedyńczą kostkę czujnika. Z podwójnej koski jedno wyjście jest na przekaźnik sprężarki i pierwszy bieg wentylatora (przekażnik), a drugie wyjście na drugi bieg (też na przekaźnik).

    Co do "dziurek".... jest to technologiczne w nowych przewodach i nie ma czym się przejmować.
  • #12
    klimapol
    Level 1  
    kolego podaj mi model auta prześle ci schemat elektryczny
  • #13
    bzyk111
    Level 11  
    witam
    strasznie stary temat ale moze ktos tu jeszce zajrzy

    posiadam nowego fiata .
    Mam problem polegajacy na " szarpaniu" tzn mam wrazenie ze kompresor sie wlacza i po sek wylacza ( lub odwrotnie )
    Powoduje to szarpanie silnika oraz chwilowe spadki mocy.
    Im bardziej silnik obciazony tzn pracuje w wiekszym upale - szarpania sa silniejsze.

    Czy moze to miec zwiazek z owym zaworem?
  • #14
    ArturKania
    Level 11  
    Jak rozpoznać do jakiego czynnika jest zawór rozprężny i osuszacz ?

    Chciałem przerobić MB 124 z R12 na R134a. Powiedziano mi :wymień zawór,osuszacz,oringi i adaptery na końcówki. Kupiłem zawór i osuszacz ale wydaje mi się,że on jest tak oryginał na r12 choć montowany był i w Mercedesach G po 2000 r .

    Symbol Behr 8uw 351 239-181

    PS.Przy okazji spytam jak przepłukać instalacje ze starego oleju mineralnego przed zmianą czynnika?