Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obniżenie napięcia z 24v na 12v

jedi9 09 Apr 2006 12:22 48226 69
  • #1
    jedi9
    Level 15  
    Wiatm !!
    Mam takie pytanko ma ktos moze jakis schemat jak to zrobic.Za wszelkie propozycje dziękuje JEDI
  • #3
    Preskaler
    Level 39  
    Napięcie to nie wszystko! Trzeba podać dokłade prądy oraz stopień stabilności tego napięcia! A najlepiej to opisz do czego to potrzebujesz?Zwykłe 2 rezystory włączony do baterii 12V podzielą napięcie (jeśli są jednakowe to po połowie).
  • #4
    DonRomano
    Level 34  
    Czy to napięcie jest stałe czy przemienne?
  • #5
    jedi9
    Level 15  
    Witam !!
    potzrebuje to do samochodu ciężarowego aby podłaczyć radio
  • #6
    DiZMar
    Level 43  
    jedi9 wrote:
    Witam !!
    potzrebuje to do samochodu ciężarowego aby podłaczyć radio

    Najprościej jeżeli nie masz zamiaru zbyt mocno obciążac to wystarczy stabilizator 7812-1,5A - lub 7512 - 3A cały metalowy. Na wej 24V a na wyjściu masz 12V.
  • #8
    Witkacy8
    Level 20  
    a nie masz tam dwóch akumulatorów 12V? Pociągnij kabelek od jednego i masz z głowy
  • #9
    paweł4444
    Level 14  
    Dołączam się do poprzedniego postu :w samochodach ciężarowych są dwa akumulatory po12V. W kabinie napewno jest wyprowadzone 12V tylko trzeba poszukac.
  • #10
    jedi9
    Level 15  
    Witam !!
    Niestety, mierzyłem i nigdzie niema wyprowadzenia na 12v a zeby ciągnąć od akumulatora to by trzeba zrzucić kabine :/ a to nie wchodzi w gre.Ma ktos moze schemat do stabilizatora o ktorym pisze DiZMAR- 7512 albo gdzie taki idzie dostac .
    pozdrawiam
  • #11
    paweł4444
    Level 14  
    Stabilizator na 3A to scalak w obudowie metalowej jak tranzystor kd503 .Można go kupic w firmach na stronie głównej .
  • #12
    rafcio363
    Level 30  
    Niezamalo bedzie do radyjka wydajnosc 3a??
    Przetwronice 24-12V kupisz za 60zl i ma z 10A i bez rzeźby :)
  • #14
    Preskaler
    Level 39  
    Moim zdaniem to będzie bardzo awaryjne rozwiązanie. W instalacji samochodu ciężarowego napięcie przekracza często 28V(!). Jeśli zastosujemy pojedyńczy stabilizator to będzie na nim odkładać się napięcie 16 V przy prądzie dochodzącym do 3 A da to straty mocy do 48W(!). Tego nie wytrzyma taki stabilizator. Trzeba zastosować (kaskadowo) dwa lub jeszcze lepiej trzy stabilizatory. 24 V, 18 V i 12 V . I przynajmniej te dwa ostatnie muszą mieć duże, skuteczne i ew. chłodzone powietrzem radiatory. Drugim rozwiązaniem jest zastosowanie obok stabilizatora jakiegoś mocnego tranzystora i na nim zrealizować wzmacniacz prądowy. Oczywiście tranzystor też trzeba dobrze chłodzić (przymocować do wydajnego radiatora). Moim zdaniem przetwornica jest dobrym rozwiązaniem lub można zastosować dodatkowy akumulator 12 V (doładowywany nocą z inst. 24V) o poj. 4 - 8 Ah.
  • #15
    domell18
    Level 12  
    ja bym zastosował stabilizator napięcia i było by z głowy ja użyłem go do zmiejszenia predkości wiatraczka w kompi żeby ciszej chodził .Ten na fotce jest zepsuty
  • #16
    jedi9
    Level 15  
    wiTAM !!
    Preskaler mogłbys jakis schemacik wrzucic ??
  • #17
    tommy 112
    Level 23  
    przetwornica to dość skomplikowane urządzenie trzeba nawinąć trafo... taki stabilizator powinien wytrzymać... jeżeli nie wytrzyma to wtedy trzeba będzie zbudować/kupić przetwornice duży radiator np. od procka i stabilizator 3A i powinno być... :)
  • #19
    jedi9
    Level 15  
    WItam !!
    Bardzo dzieki tulko ak ma minterpretowac te 1,2,3 kolo stabilizatora czy 3=wejście 2=masa 1=wyjście ??

    Dodano po 55 [sekundy]:

    sorki za pismo !!
  • #21
    Preskaler
    Level 39  
    Różne typy stabilizatorów mają różne wyprowadzenia. Jak kupisz konkretny scalak to napisz a postaramy się opisać jego wyprowadzenia. Ważne tylko żeby miały prąd 3 A i napięcia takie jak na schemacie.
  • #22
    zbigniew125
    Level 24  
    Tak czytam i myśle czy jest sens robienia czegoś co można kupić i to nie kosztuje aż tak wielkie pieniądze [ przetwornica 65 ,-] A przy tym macie pewność że pociągnie radio i radio CB . Chyba że ktoś ma takie hobby . Pozd.
  • #23
    pawka_pk
    Level 22  
    Witam. Ja właśnie robię sobie taki stabilizatorek jak podał <Preskaler>. Testować go będę dopiero za tydzień. Ale myślę że najlepszym rozwiązaniem jest akumulator. Są tam dwa połączone szeregowo więc pod jeden można się podpiąć. Tyle że faktem jest że trudno dostępne. POZDRAIAM
  • #24
    lacrimosus
    Level 17  
    Preskaler, a czy nie uważasz, że okolice 11V zasilania to mało jak dla radia samochodowego? W instalacji samochodowej mamy napięcie niekiedy sięgające 14V, często jest to ok 13,3V. nie lepiej dac powiedzmy 7815 ktory zgodnie z aplikacja wytrzyma te 28V, jest latwo dostepny i tani, ponadto latwy w mozntazu, uważam, że to220 jest łatwiej do czegoś przykręcić jak TO3. poza tym w takiej aplikacji jak Twoja po co nam stabilizator aż 3A do sterowania tego tranzystora? nie sądzę żeby taki prąd bazy był potrzebny. może jeszcze inny patent i wstawić tam mosfeta? prądu mu nie trzeba do wsyterowania, wytrzymuje bardzo duże udary, jest w to220, mówie o jakiś irfz44 albo podobnym i kosztuje niespelna 2zl.
    kupić przetwornice za 65zl, to nie sztuka; zmajstrować sobie taki stabilizatorek to fajna zabawa i daje większą satysfakcję.
    tak sądzę.

    pozdrawiam

    Konrad
  • #25
    Preskaler
    Level 39  
    Jest dość duża dowolność w zastosowaniu scalaka. Można dać i 15 V! Z doświadczenia jednak wiem, że trudne warunki panujące czasami w aucie (wysoka temperatura) mogą być dla radia szkodliwe, szczególnie jeśli pracuje przy podwyższonym napięciu. Nie zdarzyło mi się spotkać radia samochodowego, które przy zasilaniu 11V odmówiło by posłuszeństwa! Można też przeciąć połączenie do masy scalaka i zrobić na "pe-erku" ustawianą regulację napięcia.
  • #26
    -RoMan-
    Level 42  
    -> pawka_pk

    Podkradanie prądu z jednego z dwóch połączonych szeregowo akumulatorów jest bardzo złym pomysłem. W ten sposób akumulator bliższy masy byłby pozbawiany części prądu ładowania a akumulator bliższy plusa - przeładowywany.

    -> reszta

    Stosowanie stabilizatora liniowego, z dowolną ilością dodatkowych tranzystorów, jest rozwiązaniem brutal-force. Oczywiście zadziała, ale będzie to dość pokaźny grzejnik. Prosta przetwornica step-down, nawet w najprostszym rozwiązaniu, czyli MC34063+tranzystor mocy NPN wymaga jednego kłopotliwego elementu: dławika. Ale dławiki do przetwornic są coraz łatwiej dostępne w sklepach a w ostateczności można go również nawinąć samemu na rdzeniu toroidalnym z demontażu z zasilacza komputerowego.
    Sposób podłączenia dodatkowego tranzystora: rys 11a w pliku MC34063A-D.PDF. Wartości pozostałych elementów mogę podać po podaniu żądanego prądu wyjściowego.
  • #27
    pawka_pk
    Level 22  
    Ciekawe zastosowanie z przetwornicą MC34063A-D.PDF. pewnie kosztowne.
    Gdzie mógłbym szukać tego pliku? Na elektrodzie znaleźć nie mogę.
  • #28
    -RoMan-
    Level 42  
    Kosztowne? MC34063 w sklepach od 2 do 4 PLN, na Alledrogo taniej ale dochodza koszty przesyłki. A PDF? Użyj gógli, Luke.
  • #29
    pawka_pk
    Level 22  
    Samą przetwornice na google się znajdzie gorzej już ze schematem jak to wykonać.
    Ma ktoś schemat przetwornicy na takim układzie chce tym zasilić radio samochodowe potrzebuje ok 3A.
  • #30
    fachman
    VIP Meritorious for electroda.pl
    niestety,
    układy obniżające napięcie z 24 na 12v na układach 7812 i LM317 nie pracują poprawnie
    jedyne co usłyszysz po włączeniu to kwakanie :)
    oczywiście na minimalnej głośności jest wszystko OK ale tylko deko głośniej i lipa.

    Ja swoją wiedzę czerpię z praktyki,
    nieźle się przy tym temacie wypociłem,
    to musi być zasilacz o bardzo małej rezystancji wyjściowej ze względu na duże prądy, no ale chętnie poczytamco koledzy spłodzili i co z tego się wylęgnie :)