Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie opuszczaną osią naczepy...

Pfemek 11 Apr 2006 21:23 15782 16
  • #1
    Pfemek
    Level 23  
    Witam. Mam pytanie dotyczące ciągników siodłowych. Może ktoś posiada informacje na temat ręcznego sterowania opuszczaniem osi w naczepie. Mam taki problem że są dwie różne naczepy i jeden ciągnik, z jedną naczepą opuszcznie działa ale w drugiej jest inne gniazdo (prawdopodobnie dołóżone, gdyż jest to gniazdo przyczepy samochodu osobowego) i muszę je przerobić. Nie chce tego robić w ciemno dlatego szukam informacji. Z góry dziękuję za odpowiedzi...

    Pozdrawiam...
  • #2
    zbigniew125
    Level 23  
    Proponowałbym abyś prześwietlił wszystkie wyjścia w ciągniku gdzie jest dobrze i zastosuj EURO złącze tak samo w tym drugim. Wiesz , dzisiaj to każdy robi na własne kopyto i tak póżniej wychodzi. Pozd.
  • #3
    Pfemek
    Level 23  
    W ciągniku jest raczej wszystko ok. Jedno gniazdo jest do świateł i światła są (wszystkie oprócz wstecznego) a w drugim jest napewno światło wsteczne oraz sterowanie osią. Na bolcu sterowania mam +24V po włączeniu przełącznika w kabinie. Z tego co na szybko obejrzałem to w naczepie są dwa wyłączniki ciśnieniowe i jeden elektrozawór prawdopodobnie sterujący całym procesem opuszczania osi (jest to naczepa starego typu, bez wagi). Przydał by się jakiś schemat tego ustrojstwa.
  • #4
    zbigniew125
    Level 23  
    Nie wiem czy ktoś tu na forum potrafi ci pomóc w tej sprawie .Ja z początku żle zrozumiałem , że masz dwa ciąg. ,a ty masz dwie naczepy. Ja jak szukam nieraz takie usterki , podłączam aku. do poszczególnch przewodów, cieniutkim drucikiem [jedna żyłak] I musiał byś zobaczyć co i gdzie jest podłączone w tej dobrej i to przekopiować na tą drugą. Powiem ci szczeże że czasami to wole zrobić sobie całkiem nową wiązke niż szukać w starym G. Powodzenia i Pozd.
  • #5
    autoelektryk
    Level 17  
    gniazda euro to prosty standart w samochod ciezar


    na drugim gniezdzie jest masa wsteczny p/m 24v

    nie rozumiem problemu opuszczania czy faktycznie załaczane jest z ciagnika

    czy idzie w góre po wyłączeniu łacznika zapłonu
  • #6
    Pfemek
    Level 23  
    Właściwie to znajomy ma te naczepy i jeden ciągnik. Jak naczepa stoi bez ciągnika to oś jest opuszczona, nie wiem czy poszła by w górę jeżeli nabił by powietrza, wiem że naczepa jest sprawna. Problem tkwi w znalezieniu i odpowiednim połączeniu przewodów w nowym gnieździe (euro), które muszę dołozyć w naczpie. Przydała by mi się cała rozpisaka złącz euro ciężarówek (już kiedyś poruszałem wątek złącz na elektrodzie ale wtedy nikt nie pomógł). Jeżeli nie rozpracuję tych kabli to będę musiał dołożyć nowe ale będę się starał zobić wszystko na starych... :)
  • #7
    zbigniew125
    Level 23  
    Widzisz kolego bo jedno z eurozłączy jest podłączone standartowo a w drugim pozostałe ustrojstwa .A jak widze tu na forum jest mało osób interesujących się ciężarówkami . I tak jak pisałeś +24V z samochodu [sterowanie] podłącz do elektrozaworu będzie OK. Pozd.
  • #8
    Oporniczek
    Level 19  
    Panowie trochę więcej wiary w użytkowników forum. Po południu postaram się dostarczyć rozpiskę gniazd do naczep i przyczep pojazdów ciężarowych tj. 24N, 24S, ABS i złącze 15 pinowe.
  • #9
    Oporniczek
    Level 19  
    Link do obiecanej rozpiski.https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492049.html
    Pozdrawiam.
  • #10
    Pfemek
    Level 23  
    Rozpiska mi się bardzo przyda ale nie znam niemieckiego i muszę sobie to jakoś przetłumaczyć... :) Jutro najprawdopodobniej bedę grzebał z tą naczepą, dam znać co i jak. Narazie dziękuję za pomoc...
  • #12
    Pfemek
    Level 23  
    Sterowanie z kabiny jest, wychodzi +24V po przełączeniu przycisku podnoszenia osi. Mi głownie chodzi o zasadę działania lub o schemat tego jak połączone są elektrozawory i wyłączniki ciśnieniowe. Jeśli nie znajdę schematu będę sam to rozpracowywał i pewnie nie będzie problemu tylko czasu więcej mi to zajmie... :)
  • #13
    zbigniew125
    Level 23  
    Do elektrozaworu napewno idzie to sterowanie z ciągnika [24V +] a zawory ciśnieniowe - to całe ustrojstwo sterowania tym jest w naczepie . Pozd.
  • #14
    miszagrom
    Level 21  
    Zasada działania jest taka że w momencie napełniania poduszki podnoszenia osi musi odciąć tylnie poduchy i spuścić z nich powietrze,moze to być załatwione jednym elektrozaworem lub dwoma na różnych zaworach.Do tego moze jeszcze dojść zawór który po załadowaniu np.7 ton sam opuszcza os.Wiec musisz sie zorientować na miejscu.Pozdrawiam
  • #15
    miszagrom
    Level 21  
    Tak wiec z tego co sie dowiedziałem to stary typ naczep ma sterowanie podnoszenia osi reczne z kabiny i dodatkowy przewód elektryczny,na sterowanie elektrozaworu.A nowy typ wykorzystuje napiecie z gniazda abs i oś opuszcza sie po załadowaniu powyżej 7 ton.Jak byś miał problem z pneumatyką pisz na gg.Pozdrawiam
  • #16
    AMICAR
    Level 17  
    Pfemek, witay, jak bedziesz mial problem z tlumaczeniem z niemieckiego lub zrozumieniem o co chodzi to kliknij na Emeil:wobremen@nord-com.net , postaram sie pomoc..
    pozdrawiam amicar
  • #17
    Pfemek
    Level 23  
    Problem do dziś nie rozwiązany, ostatecznie nie robiłem z tą naczepą. Na dzień dzisiejszy temat można zamknąć...