Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nawigacja w PUNTO II

kubutek 27 Maj 2003 00:07 6130 14
  • #1 27 Maj 2003 00:07
    kubutek
    Poziom 2  

    Witam ...
    Jestem tu pierwszy raz więc pozdrowionka dla starych wyjadaczy. Mam pytanko ... Mam radio blaupunkt z nawigacja ale nie wiem jak to podłączyć do kompa zeby nawigacja dostała dane z licznika itp. Może ktoś z Was mocował sie juz z tym problemem .... Z góry wielkie dzieki .... W miare mozliwosci prosił bym o odp na priv ...

    mail: japo2001(malpa)wp.pl

    0 14
  • #2 27 Maj 2003 13:49
    Miarecki
    Poziom 11  

    Witaj:)
    W navigacjach Blupunkta sygnal "tacho" jest na pinie A1 zlacza ISO. Sygnal ten zwany rowniez "gala" powinien wystepowac wlasnie na tym pinie w instalacji autka poniewaz wykozystywany jest w funkci automatycznego regulowania glosnosci radyjka w zaleznosci od szybkosci autka. Naiezapomnij podlaczyc sygnalu RFLS czyli wstecznego i ustawic Gyro w poziomie (jezeli oczywiscie posiadany model navigacji tego wymaga).

    Milego navigowania ;)

    0
  • #3 27 Maj 2003 14:04
    djlj24
    Spec od car audio

    Z tego co pamiętam to ten model sygnał prędkości bierze z CAN-a. To jest mutacja RNS-3 Blaupunkta.

    0
  • #4 23 Paź 2003 15:24
    Miarecki
    Poziom 11  

    Tachosignal w Punto
    "Punto
    10/1993" "Am Kombiintrument, am schwarzen 20 PIN Stecker, PIN 14,
    Kabelfarbe: blau/weiß"
    "Punto
    1994 -" "Hinter dem Instrumentenbrett am Tacho ist ein schwarzer
    20 Pin Stecker, Pin 14. Kabelfarbe: hellblau/weiß."
    "Punto
    2001-" "Am ABS Steuergerät, im Motorraum links, 31 PIN Stecker,
    PIN 22, Kabelfarbe: grau/grün"
    Punto ELX, HLX, Sporting hinter dem Sicherungskasten, blauer 36PIN-Stecker, am schwarzen Schlitz, grün-schwarzes Kabel
    Punto, deutsche Version des Sporting Radiostecker Kammer A, PIN 1, grün-schwarz
    Punto HGT Radiostecker Kammer A, PIN 1, grün-schwarz

    0
  • #5 18 Gru 2003 01:13
    ElFi
    Poziom 12  

    Pytania do 'Miarecki' bo widzę, że jest obcykany w temacie.

    VW Passat 98r. Zamontowałem navi Blaupunkt MFD. Niestety brakuje sygnału GALA na 1 pinie kostki zasilającej radio i nie ma też kostki 20 pinowej z sygnałami magistrali CAN, czujników prędkości tylnych kół (ABS) i wstecznego biegu. Pytanie 1 - skąd te sygnały pobrać? Tylne koła mają być gdzieś na sterowniku ABSu.

    Teraz o działaniu.
    Pozycję geograficzną określa dobrze i odświaża na bieżąco. Natomiast odświeżanie mapy jest co jakiś czas (co pół kilometra jakby). Dodam jednak, że nie mam mapy Polski więc określam jakiś cel na sucho i startuję nawigowanie. Mam komunikat o tym, że droga jest poza mapą i nie wyliczy trasy. Tu pytanie 2 - czy jak będzie mapa i obliczy trasę to będzie odświeżał na bieżąco czy trzeba podłączyć te sygnały z ABS?

    Znaczek pokazujący kierunek jazdy do celu wydaje mi się też niezbyt trafny - przy czym obraca się przy zmianie kierunku. Słyszałem coś o kalibracji żyroskopu i pytanie 3 - jak skalibrować to gyro? Dodam, że mogę użyć interfejsu diagnostycznego.

    Mam jeszcze dzesiątki innych pytań - jednak chyba najlepiej na priv.

    Pozdrawiam!
    Marek

    0
  • #6 18 Gru 2003 09:09
    Miarecki
    Poziom 11  

    W pasacie mamy taka sytuacje:
    "Passat / Variant 1992 - 1996": "Kabelfarbe: blau/weiß. Auf oder hinter des Sicherungskasten, 1 pol. Stecker." "Alternative: Kabelfarbe: blau/weiß. Am Radio ISO - Stecker A, Pin 1."
    "Passat 1996 -""Kabelfarbe: blau/weiß. Am Radio ISO - Stecker A, Pin 1. Motorraum Fahrerseite, unterhalb der Frontscheibe ist ein schwarzer Kasten, dort der äußere 10-PIN-Stecker, PIN 3, weiß-blau
    Passat Export 1997- hinter Instrumentenbrett, blauer Stecker links, braun-rotes Kabel "Alternative: Kabelfarbe: blau/weiß.
    Am Radio ISO - Stecker A, Pin 1."
    Wsteczny najprosciej wziasc z tylnego swiatla cofania.
    Jesli bedziesz posiadal mape terenu na ktorym sie znajdujesz bedzie ona odswiezana na biezaco. Aktualnie strzalka najprawdopodobniej pokazuje kierunek do celu w lini prostej (lub kierunek geograficzny: pólnoc). Gyro dziala poprawnie przy wspolpracy z sygnalem Tacho. Gyro kalibruje sie w czasie jazdy, w menu powinna byc taka opcja kalibracja automatyczna i reczna. (nie znam dokladnie tego modelu navi). Sygnaly Tacho, Wsteczny nie sa niezbedne do navigacji ale znaczaco zwiekszaja jej dokladnosc i pozwalaja kontynuowac navigacje w czasie zaniku sygnalu z GPS (geste budownictwo, tunele, estakady)

    0
  • #7 19 Gru 2003 01:33
    ElFi
    Poziom 12  

    Prosiłbym jeszcze o przetłumaczenie na polski;)

    Zastanawiam się po co takiej navi (VW RNS MFD - Blaupunkta) sygnały z magistrali CAN? Słyszałem opinię jakoby navi potrafiła wzięć sobie tacho i inne sygnały z tej magistrali, ale czy to możliwe?

    0
  • #8 19 Gru 2003 01:57
    ElFi
    Poziom 12  

    Zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa:
    jeżeli informację o prędkości jazdy lub przebytej drodze radio może pobrać z pinu "GALA" to po co w navi MFD (VW) są wejścia z czujników ABS z obu tylnych kół?, o magistrali CAN nie wspmnę;)

    0
  • #9 22 Gru 2003 02:05
    ElFi
    Poziom 12  

    Miarecki napisał:
    Witaj:)
    W navigacjach Blupunkta sygnal "tacho" jest na pinie A1 zlacza ISO. Sygnal ten zwany rowniez "gala" powinien wystepowac wlasnie na tym pinie w instalacji autka poniewaz wykozystywany jest w funkci automatycznego regulowania glosnosci radyjka w zaleznosci od szybkosci autka. Naiezapomnij podlaczyc sygnalu RFLS czyli wstecznego i ustawic Gyro w poziomie (jezeli oczywiscie posiadany model navigacji tego wymaga).

    Milego navigowania ;)


    Według moich ostatnich badań GALA wykorzystywana jest _tylko_ do regulacji głośności. Sygnał prędkości podłączany jest do 26-pinowej kostki (w radiu) z czujników ABS obu tylnych kół. Być może jest możliwość pobrania tego sygnału poprzez magistralę CAN.

    Marek

    0
  • #10 31 Gru 2003 21:33
    gddemon
    Poziom 10  

    1. Magistrala CAN mozna podlaczyc ale nie trzeba ( jak jest podlaczona to za pomoca interfejsu ODB II mozna testowac i (tego nie jestem pewien) konfigurowac nawigacje.
    2. Do poprawnej pracy potrzebne: gala ( w kostke ISO oraz w 26 poinowa kostke), czujnik cofania- lamopa biegu wstecznego, ABS (zlicza obroty prawego i lewego kola- jak skrecamy to rozni sie liczba obrotow i tak navi wylicza kierunek skretu)

    Po zamontowaniu trzeba nawigacje zkalibrowac ( za pomoca plyty CD serwisowej lub (tak slyszalem) urzadzenia serwisowego VAG (ODBII).

    Tyle wiem z teori, mam taka nawigacje podlaczona tak jak trzeba dziala za granica wspaniale- nie zabladzilem ani razu, najlepiej dziala w miescie :)) jestem bardzo zadowolony.

    0
  • #11 09 Sty 2004 01:27
    ElFi
    Poziom 12  

    1. CAN nie jest wymagany do kalibracji navi - idzie to pinem K z kostki ISO, czyli można VAGiem śmiało czytać i kalibrować.

    2. Gala też? Muszę to wziąć pod uwagę.

    Kalibruje się liczbę impulsów na obrót koła i jaki jest jego obwód - z tego co widzę - za pomocą VAGa

    Aktualnie podłączam do samochodu DVD. Ma ktoś może wtyczkę 9-pin special mini din?

    0
  • #12 09 Sty 2004 01:32
    gddemon
    Poziom 10  

    Wiem ze CAN do kostki ISO ale nie wiem jak podlaczyc sie do navi bezposrednio VAG-iem, myslalem ze jak podlaczy sie CAN do ISO to wtedy bedzie sie komunikowac standardowym gniazdem ODB II ( tak jak silnik).

    0
  • #13 20 Mar 2004 03:44
    ElFi
    Poziom 12  

    Przebrnąłem małymi kroczkami przez etap podłączania i kalibracji więc opiszę to "dla potomnych" aby dać koniec gdybaniom.

    - sygnał GALA na 1 pinie kostki ISO jest tylko dla radia
    - sygnał K także jest na kostce ISO więc można wejść w diagnozę - zarówno radia 56 jaki i nawigacji 37.
    - sygnał ABS tylnych kół jest _bezwzględnie konieczny!_ do prawidłowego działania nawigacji. Przy czym najczęściej mowa jest o dwóch sygnałach: koła prawego i koła lewego. W nowszych nawigacjach (u mnie wersja 3B0 919 887D) używany jest tylko jeden sygnał: koła lewego (chyba zależy to od wersji gyro).
    Brak sygnału ABSu powoduje że wskazania odświeżane są co jakiś odcinek drogi - średnio pół kilometra i nie ważne czy mapa obejmuje czy nie. Po prostu kiedy urządzenie (navi) stwierdza dużą różnicę między ostatnim położeniem (brak impulsów oznacza dla urządzenia, że auto stoi w miejscu!) geo auta a bieżącym odczytanym z satelity powoduje odświeżenie zawartości ekranu. Natomiast po podłączeniu sygnału z ABSu i ruszeniu od razu strzałka ożywa i "rusza się" na bieżąco.
    - sygnał wsteczny nie jest bardzo konieczny - raczej kiedy posiadamy bardzo dokładną mapę - aby po małym cofnięciu nie jechać obok drogi - przy większej różnicy - system samoczynnie wprowadzi korektę.
    - kalibracja - po podłączeniu navi i obraniu 'jakiegoś - u nas' celu początkowo strzałka raczej nie będzie dobrze pokazywać kierunku jazdy. Trzeba wykonać jazdę - gyro skalibruje się samoczynnie. W zależności od możliwości sprzętu stanie się to na odcinku od 15 km do 100m - jak w moim przypadku. Kalibracja w sposób widoczny jest przeprowadzana jednorazowo - jadnak wiadomo, że gdy ręcznie odwrócimy samochód (np. Passata B5;) o 90 stopni to system i tak skoryguje kierunek przy najbliższej jeździe (100m rulez) - czyli że jest to cały czas monitorowane.
    - dla wspomnianego Passata wszystkie sygnały można pobrać z kostek w przednich słupkach - nie trzeba szukać wstecznego w okolicach skrzyni biegów - jak ktoś sugerował.
    - ponieważ nie ma jeszcze Polskiej mapy (do MFD) to można sobie zapisać w pamięć urządzenia najczęściej odwiedzane miejsce i informować się w czasie jazdy ile drogi pozostało do celu (w linii prostej oczywiście).

    Pozdrawiam!
    Marek
    /---/ElFi/---/

    0
  • #14 22 Kwi 2004 11:33
    majster Ełk
    Poziom 12  

    Tzn z twej wypowiedz wychodzi że :!: Trzeba podłączyć się do czujnika abs-u a nie czasem od czujnika prędkości na skrzyni biegów (mb sprinter cdi z tacho cyfrowym ) :?:

    0
  • #15 24 Lut 2009 22:06
    heretyk
    Poziom 11  

    Ja odkopuje temat, bo mam podobny problem co kolega na poczatku. Mam fiata punto II Fl czyli po liftingu. Do tego connect OBN (nietypowa nawigacja GSM!) Niestety nie dziala poniewaz instalacja fabryczna obejmuje 12+ 12 po stacyjce mase i swiatla, BRAK: GA(L), REV (wstecznego) oraz Sieci CAN. Potrzebuej pilnie pomocy skad podciagnac przynajmniej GA oraz REV. Znajomy sprawdzal w punto 2 i jeden sygnal mial z tacho (wsteczny!!!) a drugi z body Kompa (ga). U mnie niestety na sygnale z zegarow pojawia sie +12 po wlaczeniu swiatel wiec to nie wsteczny, wiec po liftingu zmieniono wyprowadzenia. Bede wdzieczny za wszelka pomoc w tym temacie. Szczegolnei skad wziasc GA czyli predkosc, chyba ze zamiast tzch dwoch lepiej podciagnac can, tylko ten sam problem skad go wziasc?

    0
  Szukaj w 5mln produktów