Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrzewania Webasto i Eber kody usterek

GRISZA14 24 Oct 2017 17:17 343023 527
IGE-XAO
  • #451
    CzarekJak
    Level 12  
    CzarekJak wrote:
    Dodam,że dysponuję takim schematem połączeń elektrycznych "piecyka" - wydaje się dość proste.
    Ogrzewania Webasto i Eber kody usterek

    Ale auto mam z klimatronikiem i przy dmuchawie zamontowany mam taki zespół.
    Ogrzewania Webasto i Eber kody usterek
    Mały przekaźnik jest "zwykły - mechaniczny"- cewka załączająca i styki przekazujące (+) bądź (-),ale "duży" to oryginalny EBER - w środku elektronika a to już dla mnie "czarna magia"
    Klimatronik działa prawidłowo,sprawdzałem bezpieczniki ebera,przekaźniki te które potrafiłem...ale już z tym "elektronicznym" poległem.
    A podejrzewam,ze w nim tkwi problem

    I z powrotem to samo....
    Brak napięcia na tych przekaźnikach - ma ktoś wiedzę (schemat)w temacie?
  • IGE-XAO
  • #452
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Napisz jaki model ogrzewania masz zainstalowany i numery z przekaźników .
  • #453
    CzarekJak
    Level 12  
    Piecyk to "eber" D5W SC 12V.
    A przekaźnki - hmm - chyba foto lepsze.
    Przekaźnik "główny"(?) w komorze silnika.

    Ogrzewania Webasto i Eber kody usterek

    I kolejne umieszczone w okolicy nagrzewnicy

    Ogrzewania Webasto i Eber kody usterekOgrzewania Webasto i Eber kody usterek

    Coś mi podpowiada,że odpowiedzialny za focha będzie ten "duży" - jest elektroniczny i raczej to sterownik.

    Faktem jest,że piecyk odpala,ale nie uruchamia się dmuchawa nagrzewnicy w aucie i po chwili piecyk gaśnie.

    Ale gdy włączę zapłon przez co uruchomię dmuchawę - piecyk pracuje,aż miło....tak samo,gdy uruchomię silnik.

    Co ciekawe to jak wyłączę zapłon lub zgaszę silnik - i piecyk i dmuchawa pracują nadal.
  • #455
    CzarekJak
    Level 12  
    No tyle to też wiem i nawet dodam,że pierwszy jest "przełącznikiem",czyli sygnał jest przekazywany na jeden styk 87 lub na drugi.

    Trzeci ma styki 87 zmostkowane.

    Sterownik dmuchawy jest elektroniczny.

    Zrobiłem sobie schemacik
    Ogrzewania Webasto i Eber kody usterek

    Dodam że przekaźnik "przełączający" miał styki 87 zbyt blisko zwory - praktycznie połączone na stałe.

    Poprawiłem i teraz przełącza - ale czy nie uszkodziło to sterownika dmuchawy?
    Szukam i nie mogę się namierzyć na niego.
  • IGE-XAO
  • #457
    CzarekJak
    Level 12  
    kkknc wrote:
    Jak działa to nie.


    To co jest?

    Dlaczego piecyk odpala a dmuchawa nie startuje?
    Dlaczego jest OK gdy silnik pracuje?
  • #459
    CzarekJak
    Level 12  
    kkknc wrote:
    Nie przełącza ci na moduł sterowania dmuchawy. To sprawdź.


    Znaczy się masz na myśli,że cały ten układ nie działa?
    Przekaźniki sprawdziłem,kabelki,bezpieczniki.

    Od czego zacząłbyś sprawdzanie?
  • #461
    mazand
    Level 13  
    Myślę ze masz nadal problem z instalacją el. w samochodzie.
    Wymiana akumulatora rok temu rozwiązała problem na jakiś czas.
    Pomierz napięcie na aku i piecu w czasie jego rozruchu -pewnie wyłącza się z zabezpieczenia podnapięciowego.
    Zegar modułowy podałby jaki błąd występuje.
    W czasie startu pieca jest największe obciążenie ( załączenie nawiewu przy nadal pracującej świecy w piecu) i bez zasilania z altka napięcie na piecu spada za nisko. Po tym momencie piec już pracuje bez problemu nawet jak wyłączysz zapłon.
    Układ sterowana nawiewu możesz sprawdzić podając bezpośrednio plusa na cienki czerwony przewod z schematu- jak zastartuje nawiewu to jest ok. Swoja drogą zabezpieczenie 10A na wentylator jest nawet dwa razy za male...

    Dodano po 6 [minuty]:

    Sprawdź też ładowanie, nie jeździsz na krótkich trasach?

    Dodano po 10 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanie = ten bezpiecznik 10A jest zasilany z aku czy z ebera, z schematu trudno rozsądzic.
  • #462
    CzarekJak
    Level 12  
    Powiem,że teza z Aku i ładowaniem może być sluszna-ostatnio padł mi altek i zamontowałem używkę....trzeba będzie sprawdzić .Krótkie trasy raczej nie-wczesniej też takie były i było ok.
    Bezpiecznik 10A raczej z instalacji auta-to jeden z trzech dodatkowych.
    I był 8,5A.
    Dzięki za dodatkowe wskazówki .
  • #463
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Jeśli możesz podaj w jakim samochodzie jest zamontowane ogrzewanie i jaki jest jego typ.
  • #465
    CzarekJak
    Level 12  
    Auto to Mondeo MK3 w dieslu .
    Chociaż to nieistotne-fabrycznie były instalowane podgrzewacze elektryczne PDC(też jest) lub paliwowe.
    W moim to indywidualny dodatek.
    Powyżej napisałem jaki.

    Ostatni post bardzo pomocny-opis.schematy i link.
    Dzięki wielkie :D :D
  • #466
    CzarekJak
    Level 12  
    Ok.
    Problem nadal jest,ale nowe dane:
    Akumulator i ładowanie w aucie ok-14,5V.
    Układ sterowania dmuchawą sprawne-podając napięcie na krótko dmuchawa działa.
    Wczoraj zrobiłem test.
    Odpaliłem piecyk przy uruchomionym silniku,trochę pojeździłem i stop.zgsilem silnik i pozwoliłem eberowi na pracę przez 1h.
    Pracował,grzał,ale strasznie kopcił.
    Rano i tak sam nie odpala.
    Załączam,piecyk zaczyna działać,dmuchawa startuje,ale po chwili staje i piecyk się wyłącza.
    Piecyk był czyszczony ,sitko palnika wymienione.
    Jakieś sugestie?
    I dlaczego dmuchawa pracuje na dość wysokich obrotach?
    Wcześniej miała raczej niższe....może nie naj,ale...
    Próbowałem potencjometrem w sterowniku,ale bez zmian.
  • #467
    mazand
    Level 13  
    Nalezy rozgraniczyc w sumie dwie odrebne sprawy - dzialanie pieca i nawiewu.
    Piec nie kontroluje dzialanie nawiewu a jedynie ciaglosc i opornosc obwodu z cewka przekaznika na ktory podaje napiecie po osiagniecu odpowiedniej temperatury w obiegu cieczy.
    Kiepskie spalanie pieca trzeba naprawic, moze dlatego nie startuje ale dlaczego z wlaczonyn silnikiem juz tak to juz nie mam koncepcji. Tak czy siak trzeba zafundowac chyba kolejny przeglad i jesli bylo wymieniane sitko swiecy (jak podejrzewam)
  • #469
    mazand
    Level 13  
    Niechcacy wyslalem niepelny tekst.....
    to jeszcze mozna przyjrzec sie samemu palnikowi czy ma wszystkie otwory drozne i wenylatorowi pieca czy wszystko ok.
    Moze masz jakas diagnoze w tym ukladzie -piec sam moze by ci powiedzial co mu dolega no chyba ze tylko cos w stylu "brak startu".
  • #470
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Objawy które wymieniasz mogą wskazywać na złe dziwnie pompy paliwa. To ona dawkuje paliwo na palenisko. Zbyt mała dawka paliwa może powodować wygaśnięcie płomienia lub niepojawienie się go w odpowiednim momencie. Jeśli posiadacz interfejs do ogrzewania w niektórych modelach jest test wydajności pompy. Na podstawie tego testu można stwierdzić czy pompa jest sprawna. jeśli się nie ma interfejsu zostaje tylko podstawić sprawną pompę. Pompa taka jest zbudowana z dyszy dawki i zaworki zwrotnego elementy te najczęściej ulegają zużyciu.
  • #472
    Miand
    Level 21  
    Witam
    Z tego co wyczytałem to problemów jest kilka
    1-brak startu na zgaszonym silniku, skromnym zdaniem to spadki napięcia na piecu lub instalacji pieca. Napięcie było mierzone na instalacji auta a trzeba zmierzyć na instalacji przy samym piecu.
    2-po odpaleniu dymienie. Jak intensywne i czy w trakcie spalania cały czas występuje? Dymienie w trakcie rozpalania sugeruje sitko lub świecę lub obydwa elementy. Dymienie w trakcie pracy może być skutkiem zalania komory spalania lub wydechu paliwem ale ono powinno z czasem pracy zanikać. Dymienie stałe niezależne od czasu pracy może być skutkiem zbyt dużej dawki paliwa: uszkodzona pompa paliwa, zastosowana niewłaściwa pompa paliwa, zatkany nie drożny przepływ powietrza do komory spalania.
    3-brak regulacji lub zła regulacja na wentylatorze wnętrza: po wysterowaniu trzeba podłączyć woltomierz i wtedy regulować, brak zmian napięcia może sugerować uszkodzenie. Poza tym EBERSPACHER, PWM-RELAIS 12V, 221000314500 służy do sterowania oryginalnego elektronicznego regulatora wnętrza a nie bezpośrednio wentylatora jak powyżej autor narysował.
  • #473
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Autor tematu wspominał o czyszczeniu ogrzewania więc nie sądzę by zapomniał o sprawdzaniu siatki.
  • #474
    mazand
    Level 13  
    Odnosnie postu Miand

    Tak jak zgadzam sie z calym postem to jego ostatnie zdanie jest bledne - jesli dobrze go zrozumialem.
    Regulator PWM sluzy do wysterowania bezposrednio modulu wentylatora (dobrze to widac na skanie od stanislawpiotr) a nie calego modulu climatronika samochodu. Autor narysowal schemat polaczen w sposob uproszczony - no ale zazwyczaj modul sterowania wentylatora jest zintegrowany z samym wentylatorem.

    Jeszcze jedna sprawa - zauwazylem ze ten regulator ma regulacje (potencjometrem?) chyba wypelnienia. Moze w czasie sprawdzania polaczen niechcacy zmieniono jego nastawe. Widzialem przekazniki z otworem przez ktory srubokretem reguluje sie taki potencjometr, tutaj chyba trzeba zdejmowac obudowe.
  • #475
    CzarekJak
    Level 12  
    Niestety dom,praca i życie nie pozwala na rzeczowe podejście do tematu.
    Forum jest szybsze,ale też pomocne w zebraniu informacji.
    Za co dziękuję.
    Jedno co mi przychodzi do głowy to rozebranie piecyka i przegląd .Przy okazji profilaktyka połączeń elektrycznych.
  • #476
    CzarekJak
    Level 12  
    Czas na pewne podsumowanie.
    1 - piecyk działa :D
    2 - porady,sugestie chociaż niezupełnie trafne - pomocne.
    3 - Moje odniesienia do sugestii:
    - sitko - zabrudzenie,przepalenie itp.
    w moim przypadku sitko wymieniałem bodajże z dwa lata temu wiec raczej sprawne czyli nie przepalone (a takie było przed wymianą),ale mogło być zabrudzone przez niespalone paliwo czy też jakieś sadze.
    - zabrudzenie pieca - przy wymianie sitka piecyk był czyszczony i dotyczyło to głównie części dmuchawy zaznaczonej na foto - tam było ok 2mm sadzy na ściankach.
    Ogrzewania Webasto i Eber kody usterek
    Ale to było wcześniej - nie teraz.
    - potencjometr w sterowniku dmuchawy - nie wiem do czego służy,ale zmieniałem jego położenie i nie było zmian w obrotach dmuchawy.
    - dymienie - prawdopodobnie spowodowane niespalonym paliwem podczas wcześniejszych wielu prób uruchomienia - może zabrudzeniem sitka,albo i to,i to.

    W każdym razie wcześniej próbowałem odpalić piecyk bez skutku więc rzuciłem post,a później posprawdzałem działanie układu uruchomienia dmuchawy nagrzewnicy auta i uruchomiłem piecyk przy włączonym silniku i pozwoliłem pracować mu przez 1h nawet z dymieniem.
    Kolejne uruchomienie wykonałem również z pracującym silnikiem i tez przez 1h (po unieruchomieniu silnika) pracował już bez dymienia.
    Następnie zaprogramowałem na mini-zegarze czas startu i piecyk odpalił - w każdym razie po przyjściu na parking gwizdał aż miło,a w aucie ciepełko.
    Kolejne odpalenie było przed chwilą - z czasu na zegarze,ale będąc w aucie.

    I co dziwne - piec odpalił i pracował przez kilka minut zanim zastartowała dmuchawa auta(wcześniej startowała od razu),ale po jej starcie dmuchało zimnym powietrzem......sprawdziłem przewody cieczy - ciepłe......pompa cieczy piecyka?

    Raczej nie bo jak kiedyś padła piecyk nie odpalał....

    Ale ruszyło i wszystko OK.....ciekawe jak długo :D

    I jeszcze spostrzeżenia dotyczące klimatronika.
    Raczej nie powinno się go załączać "na AUTO" przy stosowaniu piecyka postojowego - panel klimatronika działa tak,że kieruje przepływem powietrza w aucie "na nogi"
    Przy jego wyłączeniu jest możliwość indywidualnego kierowania przepływem powietrza... jak kto woli.
  • #477
    Miand
    Level 21  
    "Załączam,piecyk zaczyna działać,dmuchawa startuje,ale po chwili staje i piecyk się wyłącza.
    Piecyk był czyszczony ,sitko palnika wymienione.
    Jakieś sugestie?"

    Tylko daty się gdzieś pogubiły :)
  • #478
    CzarekJak
    Level 12  
    Ale,że co?
    Skoro po 4 czy 5 latach od zakupu auta i nieznanego czasu użytkowania piecyka w aucie z 2001 roku wymieniałem przepalone sitko i usunąłem z niego "kilogram"sadzy,to raczej po jednym,czy dwóch sezonach powinno być czysto.
    Po za tym poprzednie doświadczenia z eksploatacją były inne.
    Zarówno przy uszkodzeniu czujnika płomienia jak i pompki cieczy dmuchawa w aucie działała.
    Poprzednio nie zawracałem głowy forumowiczom,bo wystarczyło mi poczytać.
    Teraz pomimo,że piecyk ”się sam naprawł"przez prawdopodobnie wymuszone "samooczyszczenie"chociaż bogatszy o wiedzę i potwierdzenie własnego schematu - nadal nie wiem o co chodzi.
    1- dlaczego są dwie wersje połączeń dmuchawy przy klimatroniku?
    2- czy podtrzymanie napięcia na sterowniku pieca z instalacji dmuchawy ma wpływ na jego pracę?
    Wygląda na to,że tak.
    3- co się wydarzyło, że po zakupie auta piecyk działał tylko na postoju i wyłączał się po włączeniu zapłonu,a po którejś z napraw zaczął działać również przy silniku uruchomionym.
    Dla uzupełnienia-mam mini-zegar więc nie mam możliwości testów i odczytu błędów.
    I chyba na moim przypadku forum też skorzystało-pojawił się schemat połączeń dmuchawy.
    I to oryginał.
  • #479
    mazand
    Level 13  
    A jakt wiadomo oryginal jest zawsze najlepszy.
    Na twoim schemacie sa zamienione piny A i E miejscam w regulatorze PWM co skutkowalo brakiem sygnalu wysterywujacego nawiew jesli nie wlaczylo sie zaplon.
    Najwyrazniej cos bylo rzezbione w elektryce bo sam wspominasz ze po zakupie ogrzewanie dzialalo jedynie na postoju tak jak powinno byc.
  • #480
    CzarekJak
    Level 12  
    No nie wiem....w podłączeniu dmuchawy nic nie było zmieniane.