Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

romet

wikotka 16 Apr 2006 17:31 3927 11
  • #1
    wikotka
    Level 15  
    witam mam problem a mianowicie strasznie mnie denerwuje to że jak motorynka chodzi na wolnych obrotach to światła słabiej świecą!! acha mam zrobioną instalacje tak że daje 12v i chciał bym teraz tak zrobić żeby dać jakiś regulator napięcia żeby silnik dawał 12v ale regulator żeby puszczał na instalacje 6v. Iteraz się zastanawiam czy wtedy nie będzie to wszystko przygasało. Acha chce jeszcze zrobić tylnią lampe diodową a na przód wzamian założyć jakąś większą żarówke np 10w
    za odp dzięki!!
  • #2
    Rekma
    Level 13  
    Sprawne magneto w rometach dale w zakresie pewnej mocy / zapłon, żarówki, sygnał/ stabilne napięcie.
    Przygasanie świadczy o zdecydowanie zaniskich obrotach lub usterce układu. Po przeróbkach trzeba najpierw ustalić przyczynę braku mocy a potem robić dalsze zmiany. Każdy regulator ma sprawność mniejszą od 1 a z próżnego i Salomon nie naleje. Zmiany w oświetleniu wymagają zatwierdzenia w badaniu technicznym. Czy o tym pamiętasz, o ile jeździsz po drogach publicznych.
  • #3
    wikotka
    Level 15  
    hhmm co jak bym diody dał to już na badania bym musiał jechać?? owszem jezdze po ulicach. a co do tych obrotów to przeciez nie będe jej kręci ciągle wysoko tylko poto żeby jasno świeciła żarówka chodzi mi oto żeby nawet na wolnych obrotach jak stoi świeciło jasno
  • #4
    rav1r
    Level 2  
    Mam pytanie do Wikotki. Co zrobić żeby romet wytwarzał 12V. Bo też mam rometa i chciałbym go lekko przerobić. Czy trzeba wymienić cewki???
  • #5
    Breżniew
    Level 22  
    Wystarczy że zamienisz żarowki w lampach na 12V. Zarówka taka ma większą rezystancje żarnika i pobiera ponad 2 razy mniejszy prąd powodując tym samym mniejsze obciazenie prądnicy i podniesienie sie napięcia. Płynący mniejszy prąd przez uzwijenie powoduje mniejszy spadek napiecia na rezystancji wewnetrznej uzwojenia a tym samym wzrasta sprawność pradnicy.Wymieniając zarówki na 12V warto dac wiekszą 21W zarówke z przodu by jej nie paliło. W moim moto standardowa prądnica w 20W z powodzeniem zasila żarówki 12V , przednia 35/35W i tylna 12V 5W.
  • #6
    marek003
    Level 40  
    Breżniew wrote:
    Wystarczy że zamienisz żarowki w lampach na 12V. Zarówka taka ma większą rezystancje żarnika i pobiera ponad 2 razy mniejszy prąd powodując tym samym mniejsze obciazenie prądnicy i podniesienie sie napięcia. Płynący mniejszy prąd przez uzwijenie powoduje mniejszy spadek napiecia na rezystancji wewnetrznej uzwojenia a tym samym wzrasta sprawność pradnicy.Wymieniając zarówki na 12V warto dac wiekszą 21W zarówke z przodu by jej nie paliło. W moim moto standardowa prądnica w 20W z powodzeniem zasila żarówki 12V , przednia 35/35W i tylna 12V 5W.


    Nie znam się na motorach ale ....
    Cośik mi tu nie gra.

    Niestety za prosto rozumujesz. stworzyłeś prawie perpetum mobile :) Jeżeli to by było prawdą że zwększając napięcie i moc żarówki prądnica ma lepszą sprawność i lepiej świeci to podłączając tak żarówkę 220V o mocy 100W powinna ona się rozświetlić pełnym blaskiem a prądnica powinna się sama chłodzić.
    A tu co? nawet sie nie zażaży (tak myślę - nie sprawdzałem :) )

    Podłączając 12V żąrówke do prądnicy 6V możemy uszkodzić stabilizator napiecia i prądu (jeżeli jest w pradnicy)
    dodatkowo taka żarówka nie bedzie się świecić ze swoja znamionową moca powiedzmy te 21W tylko z moca jaka jest w stanie dostarczyć jej prądnica. (P=U*J)


    Wnioseki:
    podłączając żarówkę 12V o mocy 21W do układu 6V otrzymuje sie żarówke na 6V o mocy 5,21W w rzeczywistości będzie troche więcej gdyż prądnica aby sprostać zapotrzebowaniu na energię będzie pracować na maxa (a nie wypoczywać)

    Obliczenia:
    Rezystancja 12V żarówki Rż= U^2/P=12^2/21=144/21=6,857 om

    układ pracy 6V czyli moc z jaka będzie się świecic żarówka
    P=U^2/R= 6^2/6,857=36/6,857=5,21W
  • #7
    Breżniew
    Level 22  
    Widzę że nie masz pojęcia o motorowerowej prądnicy prądu przemiennego jak jest w romecie , jawce czy simsonie itp. jest to najprostrzy generator synchroniczny z wzbudzeniem magnesami w wirniku.
    Podstawowym błędem twojego myślenia jest to , że jest ona sztywnym zródłem zasilania a tym samym wytwaza stałe napiecie. Niestety nie posiada ona zadnego regulatora napięcia a napiecie uzyskiwane na zaciskach tej prądnicy zalezy od rezystancji obciażenia i obrotow silnika.
    Naturalnie nie osiagniemy napięcia 220v jak sugerujesz bo zmniejszając maksymalnie płynący prąd w obwodzie napięcie osiagnie tylko wartość sem prądnicy. Na wolnych obrotach to ok 20V w przypadku jawki.
    Ty rozpatrujesz moc układu w ktorym żrodłem pradu jest np akumulator lub siec sztywna, żródło w ktorym nie występuje duzy spadek napięcia zalezny od obciążenia.
    Generatory tak sie nie zachowuja. Dla tego aby utrzymac stałe napięcie w instalacji pojazdu lub agregacie prądotwórczym stosuje się regulator napięcia . W tanich motorowerach regulatorów nie stosowano , nie ma tam nawet instalacji prądu stałego. Aby utrzymac pewien zakres napięcia nie pozwalajacy na palenie zarówek łączna moc odbiornikow zawsze musi bilansować moc prądnicy. Zmniejszając wartośc prądu płynacego przez uzwojenie , zmniejszamy tym samym straty mocy wydzielanej na rezystancji samego uzwojenia . tym samym rosnie nam sprawnośc całego układu. Pozatym instalacja w takich motorowerach często ma swoje niedoskonałości w postaci połaczeń o duzej rezystancji , przewody o małym przekroju itp. Przy nizszym napięciu i wiekszym prądzie te wątpliwe połączenia bardziej daja o sobie znać powodując spadki napięcia. Dlatego robiąc przeróbkę na 12V zarówki , wzrasta nam moc efektywna żródła napiecia.
    Całe to zagadnienie najlepiej sprawdzic samemu a nie wypisywać elaboraty z prawa Ohma . Jest to zagadnienie bardziej złozone. Twoje obliczenia są prawidłowe ale tylko wtedy gdy żrodło napiecia nie zmienia swoich wartosci w zależności od obciazenia.
  • #8
    marek003
    Level 40  
    Breżniew wrote:
    Widzę że nie masz pojęcia o motorowerowej prądnicy prądu przemiennego jak jest w romecie , jawce czy simsonie itp. jest to najprostrzy generator synchroniczny z wzbudzeniem magnesami w wirniku.


    :) wspomniałem o tym na samym wstępie.


    ok jak to się mówi zwracam honor
  • #9
    stpioter
    Level 2  
    Mam pytanko instalacja el w np komarze czy ogarze 205 różni się od tej w ogarze 200 czy jawce. Chciałbym się spytac jak przerobić tę instalację z np komarka na taką z ogara 200 ( w tym ogarze 200 jest kondensator do którego jest połączona fajka ze świecą a w komarze nie ma czegoś takiego)najlepiej jakby ktoś miał schemat instalacji z ogara 200
  • #10
    wikotka
    Level 15  
    hmmm co do tej prądnicy mojej to ona orginajnie daje 12v:PP bo to jest stella a ona tak już ma.... ale wszystko jest takie same czyli wystarczyło by wymienić cewki na takie jak są w stelli :PP pozdrawaim
  • #11
    scalak4
    Level 17  
    ja bym to napięcie z tych cewek wyprostował jakimś prostkiem i zbudował prosty regulator na jakimś tyrystorze. Na wolnych może by nie ładowało zbyt efektywnie ale podczas jazdy powinno być oki. Tylko należałoby rozważyć jake dać aku. 6 czy rozpedzić sie i założyć 12.