Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Testowy kolektor słoneczny do podgrzewania wody

Rafix 17 Kwi 2006 13:59 31065 32
  • Witam wszystkich, przeglądając to forum stwierdzam że zainteresowanie kolektorami jest duże zwłaszcza wykonane technikami domowymi.
    Jestem jedną z takich osób która wykonała własnoręcznie taki panel i jestem zadowolony z efektu swojej pracy i nadal zamierzam działać w tej dziedzinie. A oto kilka danych technicznych:

    1. obudowa wykonana z blachy ocynkowanej
    2. szyba okienna nie hartowana
    3. ocieplenie wełna mineralna 50 mm
    4. absorber miedziany czerniony chemicznie pow. 1.7 m²;
    5. zbiornik 60l (trochę mały ale do testów może być)


    Konstrukcja absorbera wykonana jest z dwóch rurek zbiorczych Φ 22 mm połączonych rurkami Φ 10, na to przychodzi blacha miedziana o grubości 0.2 mm. Rurki są połączone twardym lutem a blacha jest przylutowana miękkim lutem do rurek, całość jest poczerniona chemicznie wielosiarczkiem potasu i chlorkiem amonu. Plamy które widać na zdjęciu są efektem złego wyczyszczenia miedzi ponieważ wcześniej absorber miałem pomalowany.

    Osiągi mojego panela

    1.Absorber pomalowany farbą
    kolektor w zeszłym roku w czerwcowy słoneczny dzień prawie zagotował tą wodę w zbiorniku temp. wynosiła 95°C

    2 Absorber czerniony
    kolektor działa dopiero od 15 kwietnia ale w ten dzień przy temp. otoczenia 8°C
    niezbyt słonecznym dniu i dość silnym wietrze woda w zbiorniku miała temp. 60°C .

    Jeśli ktoś ma jakieś pytania to chętnie odpowiem


    Fajne!
  • #2 17 Kwi 2006 19:06
    pinki911
    Poziom 9  

    Masz jakies zdjecia zanim panel zostal zlozony?
    Uzyles pompy czy woda przeplywa grawitacyjnie??

  • #3 17 Kwi 2006 20:55
    radyjator
    Poziom 19  

    Jak szybko się nagrzewa woda w zbiorniku? Do czego wykozystujesz daną wodę?
    Gratuluje konstrukcji- nie ma jak to oszczedność :]

  • #4 17 Kwi 2006 21:17
    cassius17
    Poziom 17  

    Witam!
    Mam kilka pytań dot. kolektora:
    1)Koszt wykonania całości
    2)Wymiary
    3)Koszt polakierowania absorbera
    4)Rozstaw rurek miedzianych pionowych
    Dziękuje za odpowiedź. Pozdrawiam

  • #5 17 Kwi 2006 22:17
    Andrzej Stachurski
    Poziom 20  

    Też zrobiłem w zeszłym roku kolektor (konstrukcja bardzo bardzo podobna) i też mam pyania:
    - jakie masz sterowanie obiegu pompy (jeżeli masz obieg wymuszony oczywiście bo tego się jeszcze nie dowiedzieliśmy)
    - jak długi (i pojemny masz obieg), co zastosowałeś jako wypełnienie obiegu: wodę czy też jakiś płyn. Czy może kolektor ogrzewa wodę bezpośrednio?
    - czy zaobserwowałeś jaka jest różnica w sprawności kolektora z absorberem malowanym a czernionym? Chodzi mi o miarodajne jakieś porównanie, nie takie które przedstawiłeś.
    - no i koszty wykonania by się przydały (mnie sam panel wyszedł jakieś 700zł w zeszłym roku - dla zainteresowanych dokładne dane)

  • #6 17 Kwi 2006 23:09
    Rafix
    Poziom 10  

    Niestety nie posiadam zdjęć z wcześniejszych etapów prac ale zamierzam zrobić jeszcze taki panel to umieszczę. Nie mam zainstalowanych żadnych pompek, grzanie odbywa się grawitacyjnie a woda która jest w zbiorniku przepływa przez kolektor i przy słonecznym dniu (czerwiec lipiec) w ciągu około 1.5h woda ma temp 45°C, wykorzystuje ją do kąpieli.
    Koszt wykonania 600 zł w tym 60 zł odczynniki do poczernienia absorbera (lakierowana powłoka jest tańsza ale gorsza). Wymiary kolektora 1000x2000 mm, rozstaw między rurkami 105 mm a pow. absorbera to 1.7 m². Ponieważ poczerniony panel mam wystawiony kilka dni nie mogę podać czy ma większą sprawnośc. Wcześniej przeprowadziłem test temperaturowy i na płytce poczernionej temp. była wyższa o 15 stopni niż na tej pomalowanej z tego wnioskuję że sprawność będzie większa

  • #7 22 Maj 2006 18:37
    Jerzyczeka
    Poziom 15  

    Czym czernisz absorber?

  • #8 24 Maj 2006 22:27
    Rafix
    Poziom 10  

    Absorber jest poczerniony chemicznie roztworem wielosiarczku potasu i chlorku amonu. Najlepiej powłoka wychodzi jak zamoczysz w roztworze miedź proponuje przeprowadzić kilka prób na mniejszym kawałku, czerń jest porównywalna do sadzy. Taka powłoka jest o wiele lepsza niż malowanie farbą, dodam że temperatura stagnacji blachy poczernionej to około 160°C.

    Przepis na roztwór:
    1. woda 100 ml
    2. wielosiarczek potasu K2S4 3 g
    3. chlorek amonu NH4CL 1 g

    Można jeszcze czernić miedź przez działanie NaOH +NaCLO2 ale tego jeszcze nie próbowałem

  • #9 28 Maj 2006 16:54
    krzych21
    Poziom 11  

    Czy ktoś z forumowiczów mogłby mi powiedzieć skad można wziąść
    wielosiarczek potasu K2S4 lub NaCLO2 (jakiś sklep w Krakowie lub sklep internetowy) bo szukam i nie moge nic z tych rzeczy znaleść. Z góry dziękuje.

  • #10 31 Maj 2006 20:24
    Rafix
    Poziom 10  

    Wiekszość znajdziesz na www.poch.com.pl,, a jeśli ci chodzi o sklep w Krakowie to proszę

    KRAKCHEMIA S.A.
    30-832 Kraków, ul. Płk. Dąbka 10, tel. +12 652-20-00, fax +12 652-20-01

  • #11 07 Cze 2006 21:12
    alnus
    Poziom 28  

    co to jest temperatura stagnacji ? jeśli już o temperaturach , to w jakiej temperaturze czerniłeś miedź? czy to trzeba podgrzewać, może chłodzić, a może w temp. pokojowej? ile roztworu trzeba zużyć na poczernienie konstrukcji jak twoja? czy powłoka jest odporna mechanicznie - np. czy nie zetrze się jak chwycę to ręką? ( pisałeś , że podobna do sadzy :D )

  • #12 07 Cze 2006 23:18
    Rafix
    Poziom 10  

    Temperatura stagnacji (równowagi) jest to max. temp. jaką może osiągnąć absorber w danych warunkach, wtedy wypromieniowuje tyle samo energi co pochłania.
    Na poczernienie mojego panela zużyłem:

    - 34 litry wody
    - 1kg wielosiarczku potasu
    - 0,34kg chlorku amonu

    Czernienie przeprowadzałem w temp. pokojowej. Jeśli chodzi o powłokę to tak samo jak przy czarnym chromie jest czuła na palcowanie a co do mechanicznej wytrzymałości to nie wiem co masz na myśli ale wg mnie jest wystarczająco mocna i owiele lepsza i trwalsza niż farba (myślę że powinna wytrzymać przynajmniej 20lat ale czas pokaże), porównując ją do sadzy miałem namyśli jej kolor że jest prawie tak samo czarna jak sadza

  • #13 08 Cze 2006 07:56
    alnus
    Poziom 28  

    czyli jeśli dobrze zrozumiałem - do ok 160 stopni C więcej pochłania niż wypromieniowuje ?
    jeszcze pytanie dotyczące wykonywania powłoki. jak roztwór reaguje na stop cyny , lub odwrotnie - jak cyna reaguje na ten roztwór ? chodzi mi o to czy nie trzeba np. zabezpieczyć lutowanych spoin przed czernieniem, żeby nie zepsuć roztworu lub samych lutów.

  • #15 08 Cze 2006 20:58
    Rafix
    Poziom 10  

    Tak dlatego konstruktorzy walczą o to aby temperatyra stagnacji była jak najwyższa . Roztwór nie wchodzi w reakcję ani z lutem miękkim ani twardym. Z tego co wiem to wodorotlenek sodu reaguje z cyną i wtedy faktycznie roztwór możemy wywalić

  • #16 09 Cze 2006 21:34
    alnus
    Poziom 28  

    jeszcze odnośnie konstrukcji. napisałeś że na rurki przychodzi blacha miedziana. z tego zrozumiałem , że słońce pada na blachę i potem od niej grzeją się rurki, na które słońce nie świeci bezpośrednio. tak samo widziałem w fabrycznych kolektorach i zastanawiam się dlaczego nie układa się tego do góry nogami- tzn blacha na dole i od góry rurki ogrzewane bezpośrednio od słońca i od dołu od blachy.

  • #17 10 Cze 2006 08:06
    Rafix
    Poziom 10  

    Rurki znajdują się pod blachą dlatego że są przylutowane lutem miękkim a cyna nie da się czernić tymi odczynnikami i wyglądało by to okropnie. Bardzo ważne jest aby połączenie rurka blacha wykonać bardzo starannie.

  • #18 12 Cze 2006 10:12
    marekwarecki
    Poziom 12  

    Kiedyś jeszcze za mojego dzieciństwa. Ojciec w domku na wsi opracował własny patent na przepływowe ogrzewanie przez promienie słoneczne, wykorzystał do tego pomalowane smołą kaloryfery (płaskie oczywiście) umieszczone pod kątem w drewnianych ramach i dodatkowo od spodu izolowane styropianem, mimo kpin "miejscowych" spełniało to świetnie swoje zadanie.

  • #19 26 Cze 2006 17:06
    gsunr
    Poziom 10  

    czym i jakim spoiwem lut twardy i miękki,
    i może jakieś nowe dane temperaturowe, wszak jest czerwiec i upały.

  • #20 27 Cze 2006 14:35
    gReaT
    Poziom 17  

    Witam!! Mam pare pytań !! Oto one :

    1 Jak ociepliłeś wełną od której strony ??

    2 Czy blacha miedziana jest jakos połączona z rurkami ??

    3 Mozesz narysowac jak te rurki sa połączone i gdzie wlot i wylot wody bo jestem w tym amatorem a cos chciałem pomyśleć nad taka konstrukcją :)

    4 Czy mozna rurki wypełnic zamiast woda jakimś płynem i zastosowac boiler z wężownicą ??

    5 Czy z kazdej strony czerniłeś blache czy tylko od zewnątrz ??

  • #21 29 Lip 2006 14:49
    Rafix
    Poziom 10  

    odp. dla gsunr

    Rurki lutowałem lutem twardym użyłem do tego palników acetylenowo tlenowych, pierwsze luty proponuje zrobić na kawałkach miedzi a potem jak opanujesz tą łatwą sztukę lutowania to zabieramy się za absorber. Natomiast paski miedzianej blachy łączyłem do rurek lutem miękkim. Co do pomiarów to nie robiłem ich jeszcze ale zbiornik 60 l który mam po zalaniu rano wodą o temp. 10 ° C to o 17 woda ma 98 °C przy tych upałach

  • #22 30 Lip 2006 10:34
    Rafix
    Poziom 10  

    odp. dla gReaT

    ad. 1 dno kolektora wełna 50 mm a boki 20 mm
    ad. 2 blacha jest przylutowana lutem miękkim do rurek
    ad. 3 patrz rysunek
    ad. 4 można np. glikolem, wtedy zasobnik z wymiennikiem
    ad. 5 tylko od zewnątrz

  • #24 24 Lis 2009 14:42
    grabek_radek
    Poziom 21  

    Rafix napisales tak

    Cytat:
    Na poczernienie mojego panela zużyłem:

    - 34 litry wody
    - 1kg wielosiarczku potasu
    - 0,34kg chlorku amonu



    ok juz wiem jak zrobic ten roztwor ale panel w tym zanurzamy czy tym roztworem nakladamy na panel np pendzelniekm??

  • #25 24 Lis 2009 17:59
    Rafix
    Poziom 10  

    Witam,proponuję zrobić próby ale z moich doświadczeń najlepiej powłoka wychodzi jak zanurzymy absorber w tym roztworze, wtedy wychodzi jednolita struktura.
    Do swojego panela zrobiłem wannę z blachy ocynkowanej 1x2 m i w niej moczyłem absorber do uzyskanie czerni.
    Drobna uwaga, proces należy wykonać jednokrotnie przy próbie ponownego zamoczenia robią się plamy, widać to na zdjęciu wcześniej zamieszczonym, ale mimo to w lipcowy upalny dzień woda w zbiorniku 60l miała temp. 95°.

  • #26 03 Mar 2010 20:02
    volpek
    Poziom 2  

    Absorber jest zrobiony z taśmy miedzianej czy z pociętej na kawałki blachy, jaka jest jego grubość, użyłeś właśnie takich kawałków z jakiegoś powodu czy po prostu takie miałeś, czy może poto by łatwiej dało się wytłoczyć rowki pod rurki ? Prosił bym o krótką informacje jak je zrobiłeś, wiem jak można takie zrobić ale może masz prostszy sposób :) ? Z uwagi ze od kiedy zamieściłeś na forum swoja konstrukcje trochę już minęło to może napiszesz jak cała instalacja sprawdzała się przez ten czas - wprowadziłeś jakieś poprawki ,usprawnienia ?

  • #27 05 Mar 2010 19:00
    Rafix
    Poziom 10  

    Witam, absorber jest zrobiony z blachy miedzianej 0,2 mm grubości, pociętej na pasy o szerokości 110 mm, bo tak mi było łatwiej wykonać przetłoczenie swoją drogą to przetłoczenie zrobiłem na rowkarce blacharskiej do której mam dostęp na co dzień, musisz tylko dobrać odpowiednie rolki do rozmiaru rurki zrobić prowadnice żeby blacha miała się na czym spierać i wykonać przetłoczenia to tyle.
    Co do eksploatacji to panel miałem wystawiony przez 2 sezony niestety, ponieważ była to instalacja próbna na zasadzie obiegu grawitacyjnego ale przez ten czas moim zdaniem kolektor spisywał się wyśmienicie jak na zrobiony domowym sposobem(więcej danych patrz wyżej), nadal go posiadam ale nie używam może w przyszłości go reaktywuję. Jeśli chodzi o usprawnienia to nie wykonywałem żadnych, uważam że konstrukcja jest na tyle przemyślana i prosta że nie da się tu więcej nic wymyślić, jedyna moja uwaga to żeby nie robić obudowy z ocynkowanej blachy tylko aluminium albo coś innego, bo z czasem izolacja (wełna mineralna) w panelu minimalnie zawilgotnieje a ocynk tego nie lubi i korozja murowana ja tak miałem.

  • #29 19 Lip 2010 00:54
    szumigt
    Poziom 15  

    No no muszę powiedziec że osiągi super.

    Mam tylko jedno pytanie ... co zrobiłeś tuż przed zanurzeniem miedzi w rozworze ?? Trawie, czyszczenie jakieś coś w tym stylu ?? Opisz coś, jeśli możesz, na ten temat ... bo metoda wydaje się być całkiem całkiem.

  • #30 04 Lis 2010 10:54
    herminator
    Poziom 13  

    szumigt napisał:
    No no muszę powiedziec że osiągi super.

    Mam tylko jedno pytanie ... co zrobiłeś tuż przed zanurzeniem miedzi w rozworze ?? Trawie, czyszczenie jakieś coś w tym stylu ?? Opisz coś, jeśli możesz, na ten temat ... bo metoda wydaje się być całkiem całkiem.


    Na początku musisz odtłuścić:

    "..Dlatego tez musisz poprzestać na bardziej pracochłonnych, ale niemniej skutecznych metodach odtłuszczania, mianowicie za pomocą acetonu i wapna gaszonego. Najlepiej będzie, jeśli odtłuszczanie wstępne przeprowadzisz za pomocą tamponu waty obficie zwilżonego acetonem. Odtłuszczanie właściwe najdogodniej będzie Ci przeprowadzić wodorotlenkiem wapniowym, czyli wapnem gaszonym Ca(OH)2. Pamiętaj jednak, aby używać do tego celu wapno świeżo gaszone. Odtłuszczany przedmiot naciera się bardzo dokładnie ciastowatym wapnem gasszonym i następnie bardzo starannie płucze pod bieżącą wodą..."
    "..Pamiętaj również, aby odtłuszczonych przedmiotów nie dotykać bezpośrednio rękami, gdyż zmarnujesz niemal całą swą pracę. Przedmiot najlepiej jest zawiesić na mocno zakręconym drucie miedzianym lub mosiężnym i tylko za ten drut trzymać podczas i po odtłuszczeniu.."[1]

    Usunięcie tlenków:

    "..Teraz już tylko pozostaje usunąć z odtłuszczonych przedmiotów cieniutką i gołym okiem niewidoczną warstewkę tlenków, czyli dokonać trawienia i nareszcie można będzie przystąpić do ich pokrywania.."
    "Natomiast do trawienia miedzi i jej, stopów, a więc mosiądzu i brązu, radzę Ci przygotować roztwór o składzie:
    kwas siarkowy stężony H2SO4 55 ml,
    kwas azotowy stężony HNO3 54 ml,
    chlorek sodowy (sól kamienna) NaCI 15 g.
    Teraz musisz zachować jeszcze większą ostrożność, bo operujesz dwoma stężonymi i bardzo żrącymi kwasami. Kąpiel o podanym składzie nie tylko usuwa tlenki, ale ponadto wybłyszcza i rozjaśnia trawiony przedmiot. Kąpiel w roztworze trawiącym musi trwać bardzo krótko, dosłownie 4-6 sekund, gdyż w przeciwnym razie powierzchnia silnie zmatowieje."[1]


    1-Stefan Sękowski-Galwanotechnika

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo