Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytanie zwiazen o badanie silnika indukcyjnego jednofazowego

20 Kwi 2006 10:56 2810 8
  • Poziom 13  
    jestem poczatkujacym w temacie Sielnik jednofazowy i ostatnio na laboratorium zastanawialem sie ale wolalem wykladowcy nie pytac:):) dlaczego do silnika podlaczone bylo dodatkowe napiecie stale??? moze mi ktos wyjasnic PO co i dlaczego:)???temat dotyczy 1 fazowego ale domyslam sie ze w 3 fazowym tez sie tak robi tylko o co chodzi to nie wiem:/
    zwiazen o badanie ?
    Rady:
    - dbaj o styl swojej wypowiedzi
    - nie popełniaj błędów
    - nie zaniżaj poziomu elektroda.pl
    Dziękujemy! [h]
  • Poziom 15  
    Gdzie podłączone było to napięcie stałe?
    Czasami napięcie stałe stosuje się do hamowania maszyn indukcyjnych i prawdopodobnie to było stanowisko do badania zjawisk związanych z hamowaniem.
  • Poziom 13  
    No nie pamietam co bylo tamnapisane ale chyba zerczywiscie chodzilo o hamowanie!! i pamietam ze prwadzacy kazal dokonywac pomiary przy roznych mometach i wtedy wlasnie gdy nie moglismy ustawic dobrego momentu to regulowalismy pradem stalym zeby miec okragle wartosci moment, ale teraz chcialbym wiedziec jka to dziala i o co doladne chodzi bo jutro mam zaliczenie z tych laborek
  • Poziom 33  
    pax3 napisał:
    No nie pamietam co bylo tamnapisane ale chyba zerczywiscie chodzilo o hamowanie!! i pamietam ze prwadzacy kazal dokonywac pomiary przy roznych mometach i wtedy wlasnie gdy nie moglismy ustawic dobrego momentu to regulowalismy pradem stalym zeby miec okragle wartosci moment, ale teraz chcialbym wiedziec jka to dziala i o co doladne chodzi bo jutro mam zaliczenie z tych laborek


    Najprościej to by było zajrzeć do notatek kolegów, którzy nie olali tej laborki. Poza tym prowadzący zawsze udostępnia materiały do przygotowania się do danej laborki. Na pewno coś o tym tam było.
  • Poziom 13  
    sp5wcx swojea glupia uwage epiej zachowaj dla siebie bo po pierwsze nitk tutaj laborki nie olal tylko na wykladzie koles jeszcze nie doszedl do silników jednofazowycha po drugie prowadzacy dakl skrypt w ktorym sa przygotowania do cwiczen i to co tam jest ma w jednym palcu ale akurat tego tam nie ma!!! wiec lepiej pilnuj siebie i nie obrazaj mne okresleniem trzeba bylo nie olewac !!!!
  • Poziom 33  
    Sory że poczułeś się dotknięty, ale taki wniosek nasunął mi się po przeczytaniu pytania (między innymi liczne błędy ortograficzne).

    A teraz do rzeczy:
    Czy ten silnik jednofazowy był obiektem badań czy też połączony był wałem z inną maszyną, która akurat była badana? Czy oprócz tego stałego napięcia do silnika podłączone było "na sztywno" napięcie sieci lub inne napięcie, albo na przykład jakieś obciążenie w postaci np. opornika wodnego?
    Zamieść skan stanowiska pomiarowego ze skryptu, a na pewno coś się podpowie.
  • Poziom 13  
    za błedy ja przepraszam ale daltego ze szybko pisze i nie zastanawiam sie :):)
    ale fakt musze sie poprawic:)

    a wiec obiektem badan byl wlasnie ten silnik jednofazowy i badalismy go w stanie zwarcia, jalowym i badalismy moment rozruchowy dla roznych impedancji wlaczonych w obwód (tak jak napisales byl to opornik wodny) oczywiscie byl zasilany z autotransformatora a to napiecie stale chyba wlasnie bylo do hamowania bo znalazlem juz trohe informacji na ten temat:)
  • Poziom 15  
    pax3 napisał:
    badalismy go w stanie zwarcia, jalowym

    Co było zwarte w stanie zwarcia, stojan? To znaczy, że wał silnika musiał być napędzany inną maszyną. Najlepiej jak byś wrzucił jakieś schematy ze skryptu.
  • Poziom 33  
    1) Czy badaliście tylko sam silnik, bez obciążania go inną maszyną?
    2) W jaki obwód włączony był ten opornik wodny?
    3) No i w jaki sposób w tym silniku wytwarzany był moment rozruchowy? A najlepiej to podaj typ i dane silnika odczytane z tabliczki znamionowej. W czasach kiedy ja studiowałem, ćwiczenie rozpoczynało się od spisania danych maszyn z ich tabliczek znamionowych do protokołu (sprawozdania).
    4) No i prosimy o zamieszczenie skanu układu pomiarowego. Na prawdę wiele to wyjaśni.

    Bo coś tu się nie zgadza. Skoro badaliście moment rozruchowy, to bada się go przy zahamowanym wirniku (w stanie zwarcia). Wiec po co to dodatkowe napięcie stałe? Po co hamować coś co już jest z definicji zahamowane? Piszesz też że badaliście silnik w stanie biegu luzem, co z definicji wyklucza wprowadzanie dodatkowych momentów hamujących.
    A nie piszesz że badaliście silnik w stanach pośrednich. A do tego celu (jako zmienne obciążęnie) wykorzystywaliśmy prądnicę prądu stałego. Regulując stałe napięcie jej wzbudzenia zmienialiśmy obciążenie silnika. Może o to napięcie stałe Ci chodzi? Obciążeniem prądnicy był rezystor wodny.