Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak hermetycznie połączyć kable???

roburek123 21 Kwi 2006 08:50 20048 27
  • #1 21 Kwi 2006 08:50
    roburek123
    Poziom 13  

    Witam, mam problem w jaki sposób wykonać połączenie hermetyczne dwóch kabli. Jast to kabel zasilający pompy głębinowej, który będzie sie znajdował w rurce PCV pod ziemią. Czy są gotowe złącza hermetyczne, czy można się poratować koszulkami termokurczliwymi i jakimś uszczelniaczem????

    1 27
  • Sklep HeluKabel
  • #2 21 Kwi 2006 08:58
    Figi
    Poziom 37  

    Ja zatapiałem łącza w nieprzewodzącym kleju, na wierzchu na wszelki wypadek owijając taśmą. Kabel działa już pod wodą ładnych kilka lat.

    1
  • #3 21 Kwi 2006 09:45
    marbac
    Poziom 15  

    Ja uszczelniałem połączenia z zewnątrz silikonem dekarskim i na to koszulka termokurczliwa. Minęły dwa lata i na razie nie ma problemów.

    1
  • #4 21 Kwi 2006 10:46
    Tomasz22
    Poziom 11  

    niektórzy elektrycy zalewają po prostu smołą - ale nie wiem jak to sprawdza się pod wodą
    jeśli to ma być w wodzie to załałbym klejem z żywicą chemoutwardzalną
    można i sposób łączony - smoła w środku jakaś puszka i na zewnątrz klej i druga puszka - wszytko zależy od tego jak bardzo ma być to wytrzymałe i ile kasy mamy zamiar wydać na połączenie

    oczywiście najważniejsze jest tu bezpieczeństwo

    3
  • #5 21 Kwi 2006 11:00
    milik
    Poziom 23  

    Witam

    Polecam sposób z żywicą epoksydową ^^. Wkłada się miejsce gdzie jest połączenie do jakiegoś pudełka i porostu zalewa. To jest najlepsze rozwiązanie jakie znam. Warunkiem jest oczywiście to aby kabel był dobrze odtłuszczony.

    1
  • #6 21 Kwi 2006 11:13
    roburek123
    Poziom 13  

    muszę tu trochę sprostować temat, gdyż kabel będzie szedł w osobnej rurce pcv, która chroni kabel od wilgoci z gruntu, ale połączenie musi być hermetyczne gdyż mogą w nim powstać skropliny, spróbuję z klejem i koszulką termokurczliwą, jaki klej polecacie ???????

    1
  • Sklep HeluKabel
  • #7 21 Kwi 2006 12:18
    marbac
    Poziom 15  

    roburek123 napisał:
    jaki klej polecacie ???????

    Polecam Distal, polski klej epoksydowy, dwuskładnikowy (koniecznie wolno utwardzalny, jest też odmiana szybko utwardzalna, ale nie jest już tak dobra).

    0
  • #8 21 Kwi 2006 12:36
    sp5wcx
    Poziom 33  

    Odnośnie koszulek termokurczliwych, to polecam takie z klejem. Używane powszechnie od lat w telekomunikacji i coraz częściej w energetyce. Poza tym to cały czas rozumiem, że mówimy o kablach w izolacji i powłoce PCV a nie gumowej. Bo w przypadku gumowych to juz trochę inna technologia i materiały.

    0
  • #9 21 Kwi 2006 14:34
    papa10
    Poziom 14  

    Panowie mamy 21 wiek stosujmy technologie naprawcze kabli to naprawdę kosztuje niewiele w porównaniu z urządzeniem.
    http//www.cellpack.de
    Jak chcesz to tym handluję. (:

    3
  • #10 21 Kwi 2006 17:39
    Kobra
    Poziom 17  

    Witam
    papa10 Masz rację Słusznie zauważyłeś, że mamy 21 wiek!
    Przy dzisiejszych technologiach wypisywanie czegoś takiego jak

    Cytat:

    Polecam Distal, polski klej epoksydowy
    czy
    Cytat:
    Polecam sposób z żywicą epoksydową
    lub (co mnie najbardziej rozśmieszyło)
    Cytat:
    niektórzy elektrycy zalewają po prostu smołą
    jest wyraźnym zaniżaniem poziomu elektrody Ludzie, opamiętajcie się !!!
    Cytat:
    roburek123 napisał:
    jaki klej polecacie ???????

    Polecam Distal, polski klej epoksydowy, dwuskładnikowy (koniecznie wolno utwardzalny, jest też odmiana szybko utwardzalna, ale nie jest już tak dobra).

    Kolego marbac
    Jakoś nie mogę sobie wyobrazić trwałego połączenia PCV z distalem
    Efekt tego połączenia będzie taki sam jak np klejenie dętki żywicą epoksydową
    Jest pewna prosta zasada przy klejeniu, oczywiście tylko jeśli chcemy coś dobrze skleić ! Klej a właściwie wyschnięta warstwa kleju musi mieć podobne parametry co podłoże Czym mniejsze są różnice tym klejenie jest bardziej trwałe Tyczy się to wszystkich klei Klej musi pracować z podłożem! Musi rozciągać się kurczyć tak samo jak podłoże
    Przepraszam że odbiegłem od tematu, ale mnie po prostu trafiło
    Pozdrawiam Artur

    1
  • #11 21 Kwi 2006 17:46
    papa10
    Poziom 14  

    Cóż za często w telewizorze występował Adam Słodowy i ludziska kombinują.(:

    0
  • #13 22 Kwi 2006 06:30
    DonRomano
    Poziom 33  

    Oryginalny zestaw firmy GRUNDFOS (producenta pomp) do łączenia przewodów zawiera 3 metalowe tulejki i 4 rurki termokurczliwe.Z tulejkami można sobie dać spokój ponieważ potrzeba praski, a przewody można np. zlutować.
    3 koszulki są na pojedyncze przewody a czwarta jest długości ok. 30 pokryta od wewnątrz klejem tego tupu co klej na gorąco (do pistoletu).Takie rurki można bez problemu kupić.
    Takie połączenie nadaje się do bezpośredniego zakopania w ziemię.
    Wykonałem kilka takich połączeń, najstarsze ok 9 lat temu i do tej pory nie było problemu.

    0
  • #14 22 Kwi 2006 09:17
    papa10
    Poziom 14  

    Kolega opisał właśnie typową mufę kablową NN, Cena takiego zestawu zależnie od rozmiaru waha się między 20-80zł, do nabycia w każdej hurtowni elektrycznej.
    Grundfos nie produkuje muf więc podejrzewam że cena będzie o wiele wyższa. (:

    1
  • #15 22 Kwi 2006 12:07
    marbac
    Poziom 15  

    Odp. dla Kobra

    Nie widzę żadnych przeciwskazań do tego, aby przewody zalewać klejem czy żywicą epoksydową w jakiejś puszcze albo ryrce, która jest sztywna.
    A co do nowych technologii XXI wieku, to i owszem, są dobre i tanieją. Pracuję jednak od wielu lat w przemyśle spożywczym, gdzie ludzie o niskiej kulturze technicznej codziennie myją maszyny myjkami ciśnieniowymi i wierzcie mi, woda potrafi sie dostać wszędzie, nawet IP67, o IP65 nie wspomnę. Wyjątkiem są moduły szczelnie zalane żywicą.

    0
  • #16 22 Kwi 2006 12:41
    ArteXL
    Poziom 24  

    Witam, żyły kabla lutowane plus izolacja samowulkanizująca. Do nabycia w sklepach i hurtowniach elektrycznych.

    Pozdrawiam
    ArteXL

    2
  • #17 22 Kwi 2006 14:53
    papa10
    Poziom 14  

    Tak też można tylko po co, też tak robiłem jak zestawy były drogie i nie popularne.

    A teraz parę argumentów:

    Czas wykonania sposobem ArteXL dla przeciętnego kabla 4x4 do pompy głębinowej 1-1.5h, czas wykonania mufy zestawem np. SMH4 ok. 20-30min.
    Koszt materiałów podobny, Koszt godziny pracy dźwigu potrzebnego przy wymianie pompy ok 300zł.
    Roboczogodzina ludka ok. 30zł.
    Kto umie dodawać zrozumie.

    Jeszcze jedno: pompy głębinowe najczęściej tłoczą wodę pitną. Smoły epidiamy itp. nie są na liście materiałów dopuszczonych do kontaktu z żywnością.

    Do marbac:
    http://www.cbcpoland.pl/index_pliki/tech/ip.pdf
    przeczytaj i już będziesz wiedział dlaczego.

    0
  • #18 22 Kwi 2006 15:50
    marbac
    Poziom 15  

    papa10 napisał:
    Jeszcze jedno: pompy głębinowe najczęściej tłoczą wodę pitną. Smoły epidiamy itp. nie są na liście materiałów dopuszczonych do kontaktu z żywnością.

    Bezpośredniego kontaktu z żywnością! W każdej maszynie są komponenty szkodliwe lub nawet trujące. Ale nie mają one kontaktu z żywnością bezpośredniego.

    papa10 napisał:
    http://www.cbcpoland.pl/index_pliki/tech/ip.pdf
    przeczytaj i już będziesz wiedział dlaczego.

    I co z tego wynika?

    0
  • #19 22 Kwi 2006 16:49
    Kobra
    Poziom 17  

    Kolego marbac
    Jeśli uważasz że przewody mimo że są dokładnie umocowane nie pracują, to jesteś w błędzie Czy znasz takie zjawisko jak wzajemne przyciąganie się kabli pod wpływem przepływu prądu elektrycznego Czy uważasz, że kable pod wpływem obciążenia nie rozgrzewają się Wszystko to ma bezpośredni wpływ na pracę izolacji Żadna żywica epoksydowa nie uszczelni izolacji kabla Bez względu czy złącze jest umieszczone w jakimś pudełku czy nie Woda i tak przeniknie między warstwą kleju a izolacją kabla Jeśli dalej upierasz się przy swoim to zastanów się ile kosztuje wymiana takiego kabla w studni głębinowej
    Pozdrawiam i życzę Ci sukcesów w uszczelnianiu epoksydem, ale tę informację pozostaw tylko dla siebie
    Artur

    0
  • #20 22 Kwi 2006 16:58
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    Ja kiedyś ,ponad 10 lat temu izolowałem połączenie kabli w zatopionej pompie głębinowej taśmą samowulkanizującą firmy Scotch.Pompa nie była wyciągana od tamtego czasu więc połączenie chyba jest niezawodne.

    0
  • #21 22 Kwi 2006 22:59
    k3048
    Poziom 37  

    oczywiście sposoby wyżej opisane i dobrze wykonane spełnią swoje zadanie ,tylko poco bawić się w izolowanie taśmą scoth czy bichop,czy paragumą,a jeszcze dawniej klejono gumę,jak z pomocą zestawu rur termokurczliwych można to zrobić łatwo i przyjemnie,i jak wyżej napisałem przy dobrym wykonaniu z gwarancją niezawodności,co przy zasilaniu pomp głębinowych ma kluczowe znaczenie,zważywszy na koszty wyciągnięcia i ponownego zatopienia pompy.

    1
  • #22 02 Maj 2006 10:29
    roburek123
    Poziom 13  

    Witam, wykonałem to połączenie wg. Waszych zaleceń, najpierw żyły kabla połączone koszulką termokurczliwą, na to klej termiczny, później koszulka termokurczliwa, jeszcze warstwa taśmy samowulkanizującej i jeszcze jedna koszulka termokurczliwa.
    Wielkie dzięki za pomoc :-)

    1
  • #23 05 Mar 2009 22:46
    Andrzej87
    Poziom 9  

    Witam.

    Odgrzewam kotleta, żeby nie zakładać nowego tematu.

    Mam następujący problem. W ogródku w ziemi mam poprowadzony kabel 220 V do gniazdka w skrzynce. Chciałbym postawić taką drugą skrzynkę w innej części ogrodu. Pomysł jest taki, żeby przeciąć stary kabel i dołączyć do niego przewód do tej przyszłej skrzynki, tylko nie wiem jak hermetycznie zabezpieczyć to połączenie. Niestety rurki termokurczliwe odpadają, gdyż jest to trójnik. Jakie macie propozycje?

    Pozdrawiam

    1
  • #24 06 Mar 2009 03:39
    cranky
    Poziom 26  

    Warstwa samowulkanizującej, na to warstwa zwykłej izolacji (nie jedna warstwa taśmy oczywiście). Nie wierzyłem, jak mi mówili że coś takiego doskonale izoluje. Kiedy odciąłem i pociąłem na plasterki połączenie kabla pompy głebinowej która spędziła 6 lat w wodzie stwierdzam że to najlepszy sposób.

    0
  • #25 06 Mar 2009 07:23
    bandzior2
    Poziom 26  

    My izolowaliśmy pompy wpierw żyły taśmą izolacyjną a następnie wulkanizacyjną jak zostawało to na stałe w wodzie. Zdarzało się że samą izolacją na żywy i na cały kabel i też działa bez problemu ;)

    0
  • #26 06 Mar 2009 11:29
    A-Mail
    Poziom 22  

    Można taśmą samowulkanizacyjną, ale duzo prościej i szybciej kupić mufę kablową termokuczliwą odpowiedniej średnicy, jest ona właśnie przystosowana do pracy pod ziemią

    0
  • #27 06 Mar 2009 18:15
    bonanza
    Spec od Falowników

    Robiłem nieraz tak, że dawałem na złącze grubą rurę termokurczliwą, do środka silikon z tuby aż przejdzie na wylot i nie będzie bąbli powietrza, i końce tej rury na świeżo trochę obkurczałem.
    Mufa klejona na gorąco też pewnie dałaby radę - trzeba by do środka wrzucić cienką laskę kleju, grzać powoli i długo, aby wszystkie szczeliny zalał i jeszcze wypłynął.

    0
  • #28 06 Mar 2009 23:07
    Kobra
    Poziom 17  

    Witam
    Puszka IP 67 do tego odpowiednie dławiki i po problemie Warunek jest tylko jeden Wszystko dokładnie oczyszczone z brudu, pyłu i odpowiednio skręcone W ostateczności zawsze można puszkę zalać silikonem
    Pozdrawiam

    2
  Szukaj w 5mln produktów