Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nachylenie anteny sam. a jakość odbioru UKF

Teutel 22 Apr 2006 20:05 3313 10
  • #1
    Teutel
    Level 17  
    Dlaczego kąt nachylenia anteny samochodowej zależy od jakości odbioru na falach UKF? Zaobserwowałem u mnie że jeśli antena jest bardziej nachylona do poziomu (około 45°) wtedy jest lepszy odbiór niz 10° od pionu. Chciałbym wedzieć na czym to polega.
  • #3
    Teutel
    Level 17  
    Qbuś wrote:
    :D

    Nie zajmuję się fizyką ani elektroniką zawodowo. Z tego co sądzę, to chodzi o polarność płaszczyzny tych fal? Jeśli polaryzacja jest pionowa to antenę trzeba pionowo, a jak polaryzacja jest pozioma to poziomo? A jeśli antena jest na 45° to odbiera z obu? To w takm razie jaki jest optymalny kąt nachylenia? A co ma do tego JAKOŚĆ odbioru?
  • #4
    Qbuś
    Level 38  
    Dobrze kombinujesz :D .Do jakości odbioru przyczynia się jeszcze,moc nadajnika,odległość od niego,ukształtowanie terenu,przeszkody inne(miasto).W mieście raz odbiera dobrze a raz źle,nieraz wystarczy przesunąć się o 0,5m żeby odbiór znacznie się poprawił,do tego dochodzi jakość anteny i odbiornika,można by tak wymieniać i wymieniać..... :D .Nie ma jakichś optymalnych ustawień anteny,jest to indywidualne ustawienie zależne od sprzętu anteny a nawet marki auta,trzeba to ustawiać metodą prób i błędów.
  • #5
    asterix17td
    Level 17  
    U mnie w Cienkim bylo odwrotnie, czym bardziej pionowo była antena to lepszy odbiór.
    Pozdr
  • #6
    BHenryk
    Level 22  
    Witam w starszych odbiornikach mozna było dostroić antene do obwodów wejsciowych odbiornika w twoim wypadku widac typowe niedostrojenie anteny do odb nachylajac zwiekszasz jej pojemnosc jeżeli przeszkadza ci jej nachylenie to zmień antene pozdrawiam
  • #7
    SlaweK
    Level 43  
    Część stacji radiowych nadawana jest z polaryzacją poziomą a część pionową. Kąt ten to po prostu kompromis pomiędzy nimi. Wiadomo też że właśnie stacje nadajace programu skierowane właśnie do kierowców nadaja właśnie z polaryzacją pionową by antena zamontowa pionowo lepiej odbierała. Ale musimy pamiętać że radio w samochodzie przemieszcza się ża mało kiedy odbiera poprawny sygnał bezpośredni z nadajnika, zwykle jest to sygnał odbity od różnych przeszkód i ze zmienioną przez to kątem polaryzacji. Producenci samochodów w różnych miejscach proponują montaż anten i często właśnie po to nachylonych by uzyskać kompromis pomiędzy odbiorem polaryzacji poziomej i pionowej. Można nawet znaleść katalog aut z kątami nachylenia i tak np w Mercedesie anteny na tylnym błotniku mają nachylenie 37' i nie jest to idealne miejsce odbiorcze. Znacznie lepszym miejscem dla anteny jest dach auta. Im poważnej producent auta podchodzi do problemu tym wymyślniejsze konstrukcje wprowadza i tak np. BMW wprowadziło ponad 10 lat temu w lepszych autach system Antena Duversity, kilka anten ukrytych w różnych częściach auta i elektroniczny przełącznik wybierający najlepiej odbierającą w danej chwili antenę.

    SławeK
  • #8
    Teutel
    Level 17  
    :D dzeki za fachowe wytłumaczenie. Mam jeszcze pytanie, moja antena ma już około 18 lat i zauważyłem że dzisiaj anteny we wszystkich samochodach sa o wiele krótsze, moja ma 1,1 m. Czy trzeba ją skracać? Czy to może poprawić odbiór? Dodam że antena moja nie ma swoich 'dodatków elektronicznych'. Zamontowana jest przy przedniej szybie.
  • #9
    SlaweK
    Level 43  
    Antena samochodowa to dipol otwarty, długość jest obliczona z długości fali jaką ma odbierać lub jej krotność. Są dipole pełnofalowe, półfalowe, ćwierćfalowe itd... a także można sztucznie przedłużać długość dipola stosując elementy LC ale zysk z takie anteny jest mniejszy a wzmacniacz nigdy nie zastąpi dobrego sygnału. Jak już pisałem, niektóre fabryczne miejsca do montażu anteny jak przedni błotnik z przednim podszybiem czy tylny błotnik nie są najlepszymi i napewno projektanci zdawali sobie z tego sprawe ale nie chcieli psuć sylwetki auta bo na to klient najpierw zwraca uwagę przy zakupie auta a nie na jakość odbioru radia. Takie są realia.
    Swojego czasu w Polonezie rozwiązałem problem odbiory montując dachowy uchwyt od CB radia do rynienki i opierając o dach a na nim antenę. Antenę dobrałem na jakość odbioru i nie jest zasadą że im dłuższa tym lepsza, jak pisałem wyżej.

    A koledze z długą anteną proponuję jej przegląd i konserwację, oczyszczenie miejsc styku i jeśli jest rozbieralna to miejsca mocowania kabla. Kabel niezaszkodzi kupić nowy, z czasem też zachodzą w nim reakcje chemiczne i korozja. Szczególnie jeśli to antena firmowa, Hirschmann, Katrein, Fuba. Te firmy to liderzy w konstrukcjach anten i nie są one tanie ale jakość jest niesamowita. Miałem okazję porównać sporo różnych anten, samochodowych, satelitarnych, tv różnych firm i powiem, dobra firma i poprawny montaż gwarancją sukcesu. Szkoda tylko że mało ludzi ma wyobraźnie że przewód antenowy to nie przewód prądowy, to falowód i rządzi się trochę innymi prawami niż tylko prawo Ohma.


    SławeK
  • #10
    Teutel
    Level 17  
    Jeżeli długość fal UKF to obecnie 2,78m do 3,43m, to długość mojej anteny nie jest ani ½ ani ¼ długości fali. Jaka by była optymalna długość? Może 0,4m?
  • #11
    SlaweK
    Level 43  
    Teoretycznie powinna być to długość fali na środku zakresu dla dipola pełnofalowego, połowa dla półfalowego, ćwiarć dla ... itd. ale, w grę wchodzi jeszcze wiele czynników które mają znaczenie jak pojemność kabla, w końcu nie ma idealnego przewodu i wiele innych czynników które znajdziesz opisy w literaturze o antenach. A nie zawsze też producenci przykładają wagę do jakości anteny lub biorą pod uwagę kompromis, w końcu nie tylko na jeden aktualny zakres antena jest obliczona, starsze miały też odbierać inne zakresy. W sumie nie jest to proste zrobić dobrą antenę, jakoś nie wszystkim producentom się to udaje.

    SławeK