Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

kłopotliwe zadania - pomocy... jak to zrobić?

22 Kwi 2006 20:56 1562 7
  • Poziom 19  
    Witam zadano nam w szkole dwa zadania z układów cyfrowych i kompletnie nikt z nas nie ma pojęcia jak to zrobić gdyż mało co w tym temacie jest opisane a trzeba posłużyć sie pomysłem małą wiedzą i sprytem jednak nic mi nie wychodzi :( Pomocy. Za schemat rozwiązania nagrodze punktami.

    Oto treść zadań:
    1. Zbuduj układ mnożący przez 3 czterobitową liczbę wejściową. Zadanie rozwiąż uzywając wyłącznie sumatorów.
    2. Mając sumator '83 zbuduj komparator.

    Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    Kombinuje Ale nie koniecznie mi coś wyjdzie a jesli nic nie wymodze do poniedziałku to mam pałe za zadanie domowe...forum traktuje jako deske ratunku i jako pomoc dzięki której uda mi sie to zrozumieć...Pozdro
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    x3
    na wejścia B pierwszego sumatora podajemy N, na wejścia A liczbę N przesuniętą o 1 bit w lewo, czyli pomnożoną przez 2 (2xN). Na drugim sumatorze sumujemy bit przeniesienia z pierwszego dodawania z najstarszym bitem podwojonej liczby. Wynik otrzymujemy na 6 bitach

    Komparator
    Trzeba by dodać liczbę A do zanegowanej liczby (B) i jeszcze dodać jeden (liczba -B). Wynik 0 - liczby równe, bit przeniesienia ustawiony gdy A>B
  • Poziom 19  
    Witaj marek_Łódź
    dziękuje Ci bardzo za wyzwolenie :) punkty przekazałem na twoje konto. Czy dało by się zrobić schemat do komparatora zbudowanego na sumatorach '83? Musze przyznać ze Układy cyfrowe nie są mi tak przyjazne jak analogowe... Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    radyjator napisał:
    Czy dało by się zrobić schemat do komparatora zbudowanego na sumatorach '83?


    Komparator 4 bitowy (większe analogicznie).

    Suma liczby A i zanegowanej liczby A daje na wyjściu same jedynki, co daje się zdekodować bramką AND (liczby A=B). W przypadku gdy liczba niezanegowana jest większa od zanegowanej, wychodzimy poza zakres i generowany jest bit przeniesienia A<B.

    Jeśli dodatkowo potrzebujemy wykryć sytuację odwrotną (A>B), najprościej dać bramkę NOR, która w przypadku braku dwóch powyższych sytuacji wygeneruje na wyjściu jedynkę.

    Całość mozna przenanlizować rozpisując tabelkę przejść układu.
  • Poziom 36  
    andre1979 napisał:
    Może jednak byś troche pokombinował , a nie czekał na "gotowca" . Trochę nie toleruje takich tematów .
    W sumie masz rację, niemniej kolega dostał bonusa za szczerość. Może się przy okazji czegoś nauczy. Pozdrawiam wszystkich.

    Sorry, chciałem to dopisać do poprzedniego postu, z rozpędu wyszedł nowy.
  • Poziom 19  
    Jeszcze raz dzięki za tego "gotowca" :/ Oczywiście jest on pomocny w zrozumieniu cyfrowej magii. Gratuluje wiedzy. Nawiasem zawsze znajdzie sie się ktoś kto więcej narzeka niż pomoże lub wytłumaczy. Bo chyba nie po to jest forum...Pozdrawiam i zamykam