Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator napięcia zmiennego 230V na triaku.

zasoby 17 Mar 2009 12:12 98253 59
Optex
  • #31
    zemb
    Level 14  
    Zbudowałem regulator według tego schematu zmieniłem tylko triaka zamiast bt136 dałem bta16-600b i rezystor zamiast 500om jest 510om, brak jest jakiejkolwiek regulacji na żarówce 25w.
    Co jest nie tak? Bo już nie wiem. Wszystkie elementy nowe.
    Regulator napięcia zmiennego 230V na triaku.


    Zdjęcia i obrazki zamieszczamy w/g sposobu podanego w Regulaminie Forum.
    (dj-MatyAS)
  • Optex
  • #32
    janek_66
    Level 19  
    Ten schemat jest z błędami. Na pewno nie będzie działać. Najlepiej poszukać na Elektrodzie innego schematu, z podobną ilością elementów.
  • #33
    asyriusz
    Level 15  
    Witam mam pytanko czy ktoś wykonał z tej stronki jakiś układ i on działa potrzebuję właśnie taki regulator na napięcie sieciowe sporej mocy proszę o odpowiedz który z układów działa poprawnie
  • #34
    janek_66
    Level 19  
    Na początku tego postu (str. 1) jest schemat z płytką opisany przez kolegę 'zasoby'. Na pewno jest sprawdzony i działa. Moc jaką można układ obciążyć zależy od zastosowanego triaka oraz wielkości radiatora.
  • #35
    kruszek1986
    Level 2  
    witam zbudowałem ten układzik i działał regulacja żarówki bez zarzutu regulacja trafo również wszystko działało tylko nie mam pojęcia dlaczego po włączeniu pewnego razu do kontaktu regulatora a następnie w chwili podłączenia trafa pod układ wystąpił błysk i najprawdopodobniej jeden z kondensatorów wybuchł. tak sadze że to kondensator jeszcze nie sprawdzałem ale jeden z nich (raczej C2 bo teraz na 100% nie pamiętam) ma uszkodzoną obudowę. z początku myślałem że to może triak ale triak jest cały. jeśli ma ktoś jakiś pomysł to bardzo proszę o pomoc. proszę o wyrozumiałość z powodu braku doświadczenia z elektroniką.

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    ruszyłem dziś swoje szanowne 4 litery i wymieniłem kondensator i nic brak regulacji cały czas max. wpadłem na genialny pomysł wymienić triaka wymieniłem i tym razem to triak wybuchł?? dlaczego tak się dzieje?? koledzy możecie mi powiedzieć czy to możliwe że był za duży prąd na triaku i dlatego tak się stało?? bo nie wiem??
  • #37
    kruszek1986
    Level 2  
    trafo działa poprawnie. po podłączeniu do sieci działa tak jak działało wcześniej i napięcia są takie same. regulator włączam oczywiście w uzwojenie pierwotne. ale jeszcze jedno mam pytanie czy to normalne, że po podłączeniu regulatora z 18V robi mi się 17V mimo, że regulator jest na max!?!?!?!
  • #38
    p-p141
    Level 14  
    Witam
    Panowie potrzebuje podobnego regulatora napięcia do zasialania przetwornicy 12v 40wat.
  • #40
    elekstryk
    Level 13  
    Niewidać elementów kolego ,ja mam trika i cały układ w kostkę wklejony właczany w szereg twój na 100% też .Beż widoku elementów ciężko rozrysować ale pomiędzy wyprowadzeniami triaka powinno być wlutowane wyjście. Niebieski wygląda jak zasilanie układu jest tam "kostka" kondziołek {tak sądzę} a Czerwony nie widać co jest za {"ferro dławikiem"}czy tam jest jakiś element ?czarny może być bramka{dren} bez oznaczeń elementów lipa.Nie wiem jaki "mocny" ten diaks ,i czy ten radiatorek wystarczy?Pierwszy raz widzę taki regulator w odkurzaczu w mikserze zelmera {chyba nie pamiętam}były podobne na kt205 gdzie stojan i wirnik miał oddzielne wyjścia.
  • Optex
  • #41
    noe1
    Level 21  
    Ten ostatni układ który przedstawił "jacekk232" nadaje się do regulacji wszystkich odbiorników o charakterze rezystancyjnym . Nie nadaje sie do regulacji odbiorników o charakterze indukcyjnym, czyli trafo sieciowych też.
  • #42
    tomtom77
    Level 11  
    Szukam prostego układu na triakach do wysterowania oświetlenia na 230V.
    Musi być koniecznie elektroniczny gdyż na zwykłych przekaznikach były by zbyt mocno widoczne przerwy w rozłączaniu obwodu.
    Chodzi mi o to aby wysterować ośw. tak że czujnik ruchu z obw nr.1 załącza lampe w obw. nr.1, a niezałącza lampy w obw. nr2 i reszcie. i na zmiane czujnik nr.2 załącza lampe nr.2 ,a reszta jest zblokowana. Wszystko to musi pracowac na ściemniaczu tak jak to przedstawia ideowo rsunek ponizej. Nierozrysowywałem tam już przewodów neutralnych tylko sam przewód fazowy L .



    Regulator napięcia zmiennego 230V na triaku.
  • #43
    janek_66
    Level 19  
    Raczej w podanym schemacie czujniki ruchu nie będą prawidłowo pracowały. Typowe czujki potrzebują zasilania pełną sinusoidą 230V. Po regulatorze na triaku, wycięty jes fragment sinusoidy co może wpływać na działanie czujnika ruchu. Przy niewielkim przyciemnieniu żarówki układ ma szansę działać prawidłowo.
  • #44
    tomtom77
    Level 11  
    tak masz racje kolego moze troszke niedokończony jest ten rysunek ale to jest powrót z czujki na lampę zasilanie czujnika jest z oddzielnej żyły rozrysowałem tylko ideowo schemat aby był bardziej czytelny, i niemam pojęcia co można by zastosować na powrocie czujnika ruchu aby zapalał on lampy tylko w tym obwodzie do którego należy, a reszta lamp aby była zablokowana, bo wtym wypadku po uruchomieni jednego czujnika obojętnie którego zapalają mi się wszystkie światła w ogrodzie, przez to że są spięte na wyjściu ściemniacza.
  • #45
    Dinop
    Level 14  
    Witam
    Mam pytanie chciałbym zbudować ten układ do regulacji napięcia podawanego na silnik komutatorowy napędzający wentylator wywiewowy. W jaki sposób zmodyfikować układ do współpracy ze sterownikiem krokowym ? Sytuacja wygląda tak. Jeżeli temp wzrośnie do X załącza się pierwszy przekaźnik, temp X+1 dodatkowo załącza się drugi przekaźnik, temp X+3 trzeci itd. Są 4 przekaźniki. Chciałbym aby po włączeniu się pierwszego przekaźnika silnik dostał ok 50V 2-przekaźnik ok 80V, 3 ok 120V, 4 ok 160V. Silnik ma 335W mocy.
    Proszę o pomoc najlepiej z rysunkiem nie zbyt znam się na elektronice. Chodzi mi o to czy muszę budować 4 osobne takie same układy i na każdym ustawić inna wartość czy mogę zrobić to na jednej płytce bo np wystarczy dać tylko 4 triaki i 4 potencjometry?
    Pozdrawiam.
  • #46
    hakeros3
    Level 13  
    wydaje mi się że wystarczy że wystarczy jeden układ , z tym że kolejne przekaźniki będą włączać równolegle rezystory w danym układzie i obroty pójdą w górę
  • #47
    stachu_15
    Level 11  
    Witam,
    Uzbrajam swój warsztat w jakieś podstawowe narzędzia potrzebne elektronikowi - amatorowi. Aktualnie chcę zrobić sobie stolik do termotransferu bazujący na żelazku. Znalazłem w domu jakiejś stare, nieznanej firmy. Urządzenie jest sprawne lecz posiada pewien mankament. Termostat w żelazku jest wykonany w dość dziwny sposób. Kawałki bimetalu odpowiadające za załączanie i wyłączanie grzałki są na tyle duże, że:
    - temperatura (po ustawieniu pokrętłem) skacze od około 110 do 140 (po nagrzaniu do ok 140 wyłącza się grzałka a temp. spada do ok 110, po czym cykl jest powtarzany i to z dość dużym rozrzutem czasem 110 st. C jest 100, a czasem zamiast 140 jest 130 albo 150),
    - poza tym podczas załączania i wyłączania słychać dość spore iskrzenie na stykach, co z resztą uwidacznia się na małej żaróweczce włączonej równolegle z grzałką.
    Teraz nasuwa się moje pytanie czy można takową grzałkę (1000 W) sterować przy pomocy sterownika mocy silnika od odkurzacza? Dysponuję takim z odkurzacza Electrolux Cyclon XL (moc silnika: 2000 W). Co ewentualnie należałoby podmienić w tym sterowniku (jeśli nadawałby się w ogóle) aby uzyskać na tej grzałce żądany zakres temperatur?
    Pozdrawiam
  • #48
    hakeros3
    Level 13  
    lepiej troche sie pomęczyć i na mikrokontrolerze to zrobić. Bimetale nie są zbyt dokładne, tym bardziej ze starego żelazka..a tak- precyzyjny pomiar temperatury, progi min, max zapisane w programie, za kontrolerem tranzystor czy tam triak wysterowujący cewkę przekaźnika od grzałek i gitara. w 30 zł sie zamkniesz. chyba że dołożysz drugie tyle i wyświetlacz do tego, pomiar temperatury na bieżąco wyświetlany na ekranie..bajer:)
  • #49
    Creepyss
    Level 11  
    Odnalazłem ten temat i zastanawiam się jak to jest z tym diakiem skoro napięcie przebicia jest powiedzmy ok 30V a napięcie sterowania triaka max 1,3 czy 1,5V. Więc jak to jest że działa i nie uwala triaka?
    I też pytanie o cewke w obwodzie filrtującym, skoro nawinięta ma być drutem 1mm^2 a prądy w obwodzie roboczym są znacznie przekraczające dopuszczalny prąd dla takiego przekroju.
  • #50
    Frodus
    Level 12  
    Ja mam pytanko do autora tematu.

    Na schemacie tego regulatora, opis triaka jest "inny" niż jego nota katalogowa.

    Chodzi mi dokładnie o wyprowadzenia.

    W nocie jest podane:
    1 nóżka - T1
    2 nóżka - T2
    3 nóżka - G

    natomiast na schemacie owego regulatora:
    1 nóżka - T2
    2 nóżka - T1
    3 nózka - G

    I teraz, która wersja jest poprawna?
  • #51
    szymeski97
    Level 2  
    Witam.
    Ja użyłem takich elementów:
    C1 33nF/250V,
    C2 470nF/400V,
    T BT136/600V,
    D DB4 C744,
    R1 4,7 kOhm/0,25wW,
    R2 4,7 kOhm/0,25W,
    R3 47 kOhm,
    i mi nie działa. W sklepie elektronicznym usłyszałem, że małe różnice w wartościach elementów są bez różnicy (rezystor 4 kOhm jest praktycznie nie do dostania). Facet miał jednak wątpliwości co do DB4. Powiedział, żebym przyszedł jak nie będzie działało. Ja jednak chciałbym się Wam zapytać o faktyczną różnice powodującą zamianę w układzie diaka DB3 na DB4. Może facet się mylił i coś innego powoduje brak współpracy ze strony tego układu? Pozdrawiam.
  • #52
    Quarz
    Level 43  
    szymeski97 wrote:
    Witam.
    Ja użyłem takich elementów:
    C1 33nF/250V,
    C2 470nF/400V,
    T BT136/600V,
    D DB4 C744,
    R1 4,7 kOhm/0,25wW,
    R2 4,7 kOhm/0,25W,
    R3 47 kOhm,
    i mi nie działa. W sklepie elektronicznym usłyszałem, że małe różnice w wartościach elementów są bez różnicy (rezystor 4 kOhm jest praktycznie nie do dostania). Facet miał jednak wątpliwości co do DB4. Powiedział, żebym przyszedł jak nie będzie działało. Ja jednak chciałbym się Wam zapytać o faktyczną różnice powodującą zamianę w układzie diaka DB3 na DB4. Może facet się mylił i coś innego powoduje brak współpracy ze strony tego układu? Pozdrawiam.
    Różnice pomiędzy wartościami parametrów diaka typu DB3 a DB4 nie są tak znaczące - ZOBACZ - aby poprawnie zmontowany układ nie miał działać, ale, co widzę, to w/w wartości rezystancji są tu nieodpowiednie (za małe).
    Na temat tego układu ściemniacza napisano na tym forum dostatecznie wiele, więc poszukaj sobie jakie wartości rezystancji będą poprawne - również w moich starych postach.
  • #53
    Frodus
    Level 12  
    Za pierwszym razem układ mi nie zadziałał. Zmieniłem podłączenie triaka, zmieniając tylko jego wyprowadzenia i działa.
  • #54
    SETTer24
    Level 10  
    Witam kolegów. W pierwszym schemacie jest błąd. Zamienione są nóżki na triaku. Powinno być:
    nóżka 1- T1
    nóżka 2- T2
    nóżka 3- G
    Pomiędzy T1 a G powinno być około 570 ohm
    Zamienione są T2 z G ( noga 2 z nogą 3)
    Pozdrawiam wszystkich
  • #55
    MegaMaster1996
    Level 11  
    Witam, dołączę się do tematu ;) dostałem naprawdę kilka lat temu układ do ściemniania małej lampy kierunkowej, układ działał, później nie był potrzebny, przeleżał kilka lat w szufladzie i za bata nie wiem gdzie dolutować potenciometr i gdzie wpiąć odbiornik, w załącznikach zdjęcia ;) jest tam triak BTA140. Proszę o pomoc
  • #56
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    SETTer24 wrote:
    "]Witam kolegów. W pierwszym schemacie jest błąd. Zamienione są nóżki na triaku.
    Cud, ze przeżłył ten triak :D .
    @MegaMaster1996 Zrób porządne zdjęcie tej płytki, to ci powiem.
  • #59
    MegaMaster1996
    Level 11  
    Te zewnetrzne pod potenciometr pod 2 i 3cia nóżke a reszta to fazowy od urządzenia tak?