Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

dziwny pomysł-zmiana z 6v a 12v w komarku

kokodin 29 Kwi 2006 02:16 2291 22
  • #1 29 Kwi 2006 02:16
    kokodin
    Poziom 21  

    witam ubzdurałem sobie że w moim komarku będzie instalacja nie 6v jak normalnie tylko 12v po pierwsze łatwiej dostać żarówki po drógie będą mniejsze procentowo skoki napięcia
    znalazłem nawet artykuł o takiej przeróbce ale nie jest on jeszcze ukończony
    http://motorower.net/modules/articles/article.php?id=20
    jest tam opisane jak zrobić zapłon i jak zrobić prądnice 12v ale nie jest napisane jak to zebrać do kupy żeby było ładowaniw aku a ja awet nie widziałem prostownika więc nie wiem jak to pozłanczać

    wymyśliłem natomiast coś takiego napiszcie czy nic nie schrzaniłem i jak ewentualnie ochronić aku przed przeładowaniem

    0 22
  • #2 29 Kwi 2006 07:57
    jacobsek
    Poziom 22  

    Nie wiem czy to co narysowałeś to zwykły stabilizator 12V?, jeśli tak to nie zadziała bo aku musi mieć napięcie wyższe od znamionowego przy ładowaniu czyli dla 12 woltowego musi to być układ zapewniający napięcie ok.13,8V,przy podawaniu 12V nie będzie prawidłowo ładowany.

    0
  • #3 29 Kwi 2006 13:38
    kokodin
    Poziom 21  

    a jak dam stabilizator 14v tak jak w projekcie tego gościa to jak to sie ma do pracy innych podzespołów (żarówki itp) jak można zrobić równocześnie ładowanie aku z tych 14v i zasilanie instalacji z 12 dwa stabilizatory czy co :?: jakieś pomysły, rozwiązania będe rozdawał pomógł :D na prawde chce to wiedzieć

    0
  • Pomocny post
    #4 29 Kwi 2006 17:56
    Kolek
    Poziom 25  

    W samochodzie też są żarówki 12V, a napięcie ponad 14V. Żarówki i inne obwody są do tego przystosowane. Jak nie dostarczysz do akumulatora ponad 14 V to go szybko zniszczysz, zasiarczy się z powodu ciągłego niedoładowania.

    0
  • Pomocny post
    #5 29 Kwi 2006 18:36
    kuras147
    Poziom 19  

    musisz byc przynajmniej 14v bo i tak jak odpalisz i wlaczysz swiatla,kierunki itp to przeciez wszystko nei bedzie ladowac akusia bo prad pojdzie na kolejne podzesfoly np u mnie akus ma 5,5Ah a jak mam wlaczony na swiatlach itp to do akusia trafia prad ok 3Ah a mam stabilizator 14v wiec u ciebie bedzie podobnie :)

    0
  • #6 29 Kwi 2006 19:02
    kokodin
    Poziom 21  

    dobra rozumiem musi być stabilizator 14v i wszystko będzie ok jedna sprawa z głowy

    teraz dróga jaki akumulatorek
    wiadomo że w granicach 4-8 Ah ale jaki
    zwykły elektrolitowy i tylko czy można dać np żelowy bo słyszałem że są jakieś lepsze

    0
  • #7 29 Kwi 2006 19:04
    kuras147
    Poziom 19  

    moze by zelowy ale moze byc zwykly daj najlepiej 12v5,5Ah -to jest ze simsona full wersji i taki wystarczy

    0
  • #8 29 Kwi 2006 20:10
    kokodin
    Poziom 21  

    myślałem o żelowym 4,5 Ah powinno wystarczyć jak nie to dam taki jak radzisz :D

    teraz jeszcze jedno nic nie piszecie o moim schemaciku napiszcie czy jest dobrze narysowany po braku złych opinii wnioskuje że jest ok ale chciał bym sie upewnić :D

    0
  • #9 29 Kwi 2006 20:28
    MacGyver 7
    Poziom 21  

    Nie wiem poco ktoś sie bawił w takie kombinacje z tymi dwoma prostownikami przy cewkach. Skoro itak są to przewinięte cewki to prościej jest odwinąc oryginalne cewki od świateł i nawinąć je 2/3 ilością zwojów niż oryginał lecz grubszym drutem. Następnie owe cewki połączyć szeregowo (oryginalnie są łączone równolegle jeśli mnie pamięć nie myli) i już będzie 12v z jednym prostownikiem. Sporo to uprości całą instalacje.

    0
  • #10 29 Kwi 2006 20:45
    kuras147
    Poziom 19  

    kokodin napisał:
    myślałem o żelowym 4,5 Ah powinno wystarczyć jak nie to dam taki jak radzisz :D
    zelowy moze byc ale troche maly mi sie wydaje

    1
  • #11 29 Kwi 2006 22:06
    kokodin
    Poziom 21  

    mostki są tanie :D a grubszy drucik chyba będze miał większą indukcyjność i w rezultacie większe natężenie prądu więc im grubszy tym lepszy :D
    a co do mocy akumulatorka nie jest mi chyba potrzebna kolumbryna samochodowa tylko mała zgrabna bateryjk i ma działać tylko w razie gdy prądnica nie wyrabia czyli jak będe skręcać ;) lub ekstremalnie zwolnie

    0
  • #12 29 Kwi 2006 22:40
    kuras147
    Poziom 19  

    samochowe maja po kilkadziesiat Ah a takie do motorowerow po kilka Ah wiec wieesz ktory wybrac :)

    0
  • #13 29 Kwi 2006 23:53
    kokodin
    Poziom 21  

    nie twierdze że 5,5 Ah jest samochodowy :D z doświadczenia wiem że tamte mają i po 100 i więcej Ah
    a że na allegro nie widziałem malutkich 5,5 Ah tylko 4,5;7i 9 wybrałem najzgrabniejszy czyli 4,5 z resztą jedna amperogodzina mnie nie zbawi jeżeli ładowanie będzie działać prawidłowo to nawet nie będzie wymagany do jazdy :D

    0
  • #14 30 Kwi 2006 09:40
    jacobsek
    Poziom 22  

    Myślę że spokojnie wystarczy taki 4,5 Ah,jeśli ładowanie zrobisz oki to będzie działać.
    Pozdrawiam

    0
  • #16 01 Maj 2006 15:06
    Kolek
    Poziom 25  

    Nie wiem czy taki akumulator żelowy to dobry pomysł jeśli chodzi o motory. Te akumulatory zostały stworzone do pracy buforowej (awaryjne podtrzymanie zasilania UPS-y,centralki alarmowe) i wtedy najlepiej pracują. Nie wiem czy taki zwykły obwód ładowania go nie zniszczy.

    0
  • #17 01 Maj 2006 15:59
    kuras147
    Poziom 19  

    nie moze go zniszczyc bo on jest przystosowany do np skuterow itp a tam instalka jest jak rozbudowana i chodzi a tu to bez problemu bedzie pasowal moze po kilku latach siadzie na amen ale watpie

    0
  • #18 01 Maj 2006 16:52
    kokodin
    Poziom 21  

    zalezy mi na zelowcu ponieważ nest mały i wstrząso odporny nie tak lak niektóre elektrolity a poza tym nie trzaba się w nim babrać rozrabiać jakichś płynów itp :D

    0
  • #19 01 Maj 2006 17:08
    Kolek
    Poziom 25  

    W skuterach lub wózkach elektrycznych one nie są ładowane, tylko mają osobne ładowarki lub obwody ładowania z ograniczeniami prądowymi i napięciowymi. Nie wiem ile prądu jest w stanie dostarczyć prądnica, ale napewno więcej niż 1,5A co jest teoretycznie maksymalnym granicznym prądem ładowania tego akumulatora (0,3 C). Najlepiej jakby był ładowany prądem 0,1 C czyli 0,5A.

    0
  • #20 01 Maj 2006 18:49
    kuras147
    Poziom 19  

    no jak tak mowisz to moze tak jest ale to tez mozna zrobic odzielny ulkad tylko dla ladowania na 0,5A i moze bedzie grac chodz podejrzewam ze nic sie nie stanie przez 2-3 lata jak bedzie normalnie ladowanie no ale wybor nalezy do kokodin

    0
  • #21 01 Maj 2006 19:17
    peter_froze
    Poziom 10  

    Witam. Chciałbym dać kilka wskazówek: ostatnio wykonałem w jawce podobną(6v) instalację. Zastosowałem w niej akumulator żelowy(6V) jednak on wymaga precyzyjnego napięcia ładowania!!! Proszę zajrzeć na stronę pierwszego lepszego producenta. Dla mojego to 7,2- 7,3 V. Aby osiągnąć takie napięcie zastosowałem stabilizator impulsowy na LM2576 (National Semiconductor). Schemat zerżnąłem z noty katalogowej. Przy zastosowaniu sporego radiatora nie występują żadne problemy. Układ zasila zapłon, światła i ładuje akumulator. Odpala nawet bez akumulatora, a światła można zapalić jak doda siętrochę gazu(bez aku oczywiście). Odradzam inne sposoby ładowania tych akumulatorów.

    0
  • #22 01 Maj 2006 22:35
    kokodin
    Poziom 21  

    a jak jest z ładowaniem , wytrzymałością wstrząsową i to "obsługowością" zwykłych aku z elektrolitem ewentualnie ile ważą i ile kosztują

    elektronik to ze mnie wielki nie jest kita zlutuje ale bardziej zaawansowanych układów wole nie konstruować :D więc powiedzcie co wiecie o nowoczesnych elektrolitach :D

    0
  • #23 02 Maj 2006 00:31
    Kolek
    Poziom 25  

    Tu masz akumulatory przeznaczone do motocykli zarówno żelowe jak i kwasowo-ołowiowe :
    http://www.e-moto.pl/index.php/component/page...e/category_id,9/option,com_phpshop/Itemid,69/
    A tu specyfikacje żelówek YUASY : http://www.cosys.it/downloads/Informazioni%20YUASA.pdf
    Co do wyboru między żelówką a zwykłym to lepsza żelówka, ale już ze specyfikacji widać jakie ma być ładowanie.
    Co do ładowania zwykłego akumulatora kwasowego to jest prościej, nie ma takich surowych wymagań.

    0