Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włączniki gniazd 230V. Jak podłączyć diody? Jaki mostek i bezpiecznik?

29 Kwi 2006 14:02 3008 14
  • Poziom 10  
    Witam. Chciałbym zrobić sobie taką skrzynkę z gniazdami pod 230v i każde gniazdo ma swój włącznik i jak dane gniazdo bylo by włączone to żeby dioda się paliła a jak wyłączone to by mrugała albo coś w tym stylu by było wiadomo czy jest włączone czy nie. Mianowicie nie wiem jak podłączyć te diody, jakiego mocnego mostka i bezpiecznika użyć. Na każdym wyjsciu miało by być ok 100W
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 24  
    Zacznijmy od mostka. Jezeli chcesz miecan kazdymgnieździe po min 100W a gniazd masz 4 to minimalna nmoc mostka to 400W. Proponuja dac mostek ze sporym zapasem..nie wyjdzie duzo drozej a mneijsze szanse ze go spalisz.Ja bym proponował mostek B1000C15000-K. Maksymalne napięcie to 1000V a prąd 15A przy 55degC.Kosztuje ok 5 zł wiec grosze, Ma on jeszcze jedna istotną zalete, posiada wyprowadzenei w postaci konektorów, myśłe ze w Twojej aplikacji bedzie to duzy plus.Sprawa LEDów, Wg mnei lepiej było by zrobć 2 diody czerwona i zielona paląca sie w zalezności od tego cze dane gniazdo jest włączone czy nie.. Podłaczeni bardzo proste łaczesz diody z rezystorem 22k. Podłaczasz tak ze jedna taka para podłaczoan ejst do styków normalnei otwartych i normalnie zamknietych. A jeszcze sprawa bezpiecznika ja bym dał na kazde gnizadko po jednym powiedzmy 0,63A. Nie zapomnij o jednej istotnej sprawie, mianowicie na diodach amsz zawsze jaksi spadek napiecia, chodx w przypadku 230 V bedzie to niewielki procent raczej nei wpływający na nic.O własnei an co Ci taki dziwny ukąłd....co chcesz zasilać wyprostowanym napieciem 230V?
    Pozdrawiem
  • Poziom 10  
    Uklad ten bedzie przeznaczony do sterowania swiatlem...a mostek dalem gdyz chcialem zastosowac te LEDy a na zmiennym to chyba nie bardzo...a co do tych bezpiecznikow na kazdej lini to gdzie dokladnie je zapodac..? za czy przed wlacznikiem?

    sorry za takie pytania ale jestem jeszcze zielony w tym temacie a gdzies uczyc sie trzeba... :P
  • Poziom 24  
    Daj przed włacznikiem, tak profilaktycznie, Chox nei ma to specjelnego znaczenie.Ten przed mostkiem tez moze byc, tylko ze gdzies tak z 10A. A ja bym proponowłą jadnek zasiląc te LEDy nie napięciem 230V tylko jakims mniejszym-zwiększy to zdecydowanei bezpieczeństwop a jego nigdy nie za wiele.
  • Poziom 27  
    Mrugająca dioda LED zasilana z napięcia większego niż 40V ( jest to związane z diakiem ) . Napięcie może być nawet większe niż 220V wszystko zależy od wartości opornika R1 im wyższe napięcie tym większy opornik. Od wartości tego opornika i wartości kondensatora zależy częstotliwość błysków rezystor R2 decyduje o długości błysku i jasności świecenia , zabezpieczając LED-a przed zniszczeniem. Ten układ pobiera tak znikomy prąd że zastosowałem go do sygnalizacji wolnej linii telefonicznej (zamiast diody mostek żeby się uniezależnić od polaryzacji , R1 510kom , R2 1kom C1 2,2uF) w takim układzie mruga to z częstotliwością około 1Hz. Kondensator może być elektrolityczny lub nie.
  • Poziom 10  
    No wlasnie mniejsze napiecie na LEDy bylo by lepsze tylko ze jak obnizyc... chcialbym uniknac stosowania trafa
  • Poziom 32  
    Po mostku na gniazdach bedziesz miał jakies 300 V DC
  • Poziom 24  
    Chwileczke kolrgo Jacur, jesli BarOsh nei zastosuej zadnych kondensatorów to napięcie wg mnie nie moze wzrosnąc. Istotnei jeśli wstawi tam jakiś kondensator i to raczej dośc duzej pojemnosci to napiecie wzrosnei, i bedzie wynisci tyle co wartośc skuteczne czyli Um=1,41*Urms-Uprzewodzenia mastka.Z grubasza będzie to ok 320V, zeby policzyć dopkąłdnei potrzemne jkest napiecie przewodzenei a myśle ze róznica powiedzmy tych 5-10V nie jest tu istotna, i tak napiecie w gniazdku ma dośc duze wachania. I przy okazji zamiast ukałdu z diakiem proponyje zasotsowanei migających LEDów. No i dalej pozostaje przy propozycji uzycie trafo, nei wiem czemu kolega barOsh nei chce uzywąc trafo.Moze odstrasza Cie cena, zawsze mzoesz cos wygrzebać z jaeigos starego telewizora, zreszta iel tych LEDów masz zamiar mieć na jednym właczniku?
  • Poziom 27  
    Po zastosowaniu mostka na gniazdach będzie nadal 230V wartości skutecznej tylko prąd i napięcie będzie jednokierunkowe , zasilanie urządzeń wymagających prądu zmiennego np. transformatora odpada. Jeśli chodzi o użycie trafa do każdego przełącznika ( po zastosowaniu mostka niewykonalne ) będzie drogie najtańszy transformator kosztuje kilka złotych , użycie mrugającej diody wymaga zastosowania rezystora na którym trzeba stracić na ciepło ponad 2W , prawdopodobnie dioda LED musiała by być zbocznikowana zenerką. Rozwiązanie które przedstawiłem pobiera znikomą ilość prądu , w oporniku R1 wydziela się znikoma ilość ciepła a dioda błyska bardzo jasno.
  • Poziom 10  
    na jednym wlaczniku 2 diody jedna do sygnalizacji jak jest wlaczone gniazdo a druga jak jest wylaczone... co do trafo to czy by wystarczylo 1 na te wszystkie diody i jak to wtedy by mialo byc podlaczone bo nie mam pojecia?
  • Poziom 24  
    Oczywiście zgadzam sie z kolegą RSP jesli chodzi o to napięcie 230V(odjąc napiecie przewodzenai mostka). Dalej przychylam sie do rozwiazanei z migającą LED ale moze tylko dlatego ze nigdy nie uzywałem diaków?Tak naprawde to i to rozwiazanie jest chyba dobre.Oczywiście uzucie trafo po wyprostowaniu odpada.Ja jednak zastosował bym oczywiście trafo przed mostkiem.Jak pamietam kolabe Barosh chciał by miec 4*100W (iel ma być tych LEDów bo chyab jakas gigantyczna ilosc).Proponowął bym zasoosowanei jakiegos trafo to zarówwek halogenowych maja korzysty stosunek mocy do ceny, W twoim przypadku polecam TSTH350W(11,5V, Imax=30,43A, P=350W, koszt ok 75złmoze rozwiazanei drozsze ale zdecydowanie setke razy bezpieczniejsze, szczególnei ze kolega pisał ze jest "zielony", Zreszta czy naprawde konieczna jest ci taka moc, Dioda LED pobeira ok 10-20mA(zalezy od modelu) stosujac napiecie 12V, 100 Ledków pobiera 12-24W. Z tego wychodzi ze z takeij jednej lini mógł bys zasilić 400Ledów>co Ty zameirzasz budowąc reflektro rodem z wiezienia?
  • Poziom 10  
    EE chyba sie nie rozumiemy... nie chodzi o zasilanie LEDów... w gniazdka maja byc wpiete zwykle zarowki takie pod 230v ok 100w na jedno gniazdo... ledy maja tylko sygnalizowac czy jest wlaczone dane gniazdo czy nie
  • Poziom 24  
    To w takim bąx razie co zamierzasz zasilac wyprostowanym napieciem ok 230 w przy mocy 100W. Jestem po prostu ciiekawy.No tak nie zrozumieliśmy sie. Ale kwestie tych ledów sygnalizacyjnych juz wyjaśnilismy. Jedne sygnalizująca załaczenei po prostu rezystor 22K i dioda podąłczoan to styku załączonego (tek jak gniazdko) a druga do drubiego stuki o minyusa zasilanei wg pomysłu kolegi RSP z diakeim lub mojego z migająćą LED...
  • Poziom 10  
    Juz wczesniej pisalem ze maja byc podlaczone do tego swiatla... a co w tym takiego dziwnego w tym wyprostowanym napieciu? nie wiem moze sie myle ale na wyprostowanym to chyba te diody do sygnalizowania lepiej beda dzialac niz na zmiennym?
  • Poziom 19  
    Maznąłem szybki schemacik (niestety, w Paincie) z dwoma LEDami ew jedną dwukolorową. Przy rozwartym włączniku świeci tylko LED zielony/niebieski, po załączeniu świeci czerwony. Układ ten ma jedną (na razie) wadę: przy zwarciu styków w wyłączonym gnieździe LED wyparuje. Dodanie po diodzie prostowniczej w szereg z każdą led usunie ten problem...
    Przy okazji: Ten mostek na początku jest tylko ze względu na LEDy? Jeśli tak to wymieniłbym go na diody prostownicze bezpośrednio przy LEDach: taniej wyjdzie i w gniazdach będziesz miał normalne 220 VAC