Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zatrzymać szybko silnik przed zmianą obrotów

29 Kwi 2006 21:05 3731 7
  • Poziom 23  
    Potrzebuje porady Posiadam tokarkę TUD 50 [nowy nabytek] i w skrzynce jest chyba zepsuty hamulec . Chodzi o to że przy gwintowaniu trzeba zmieniać obroty np. z lewych na prawe i odwrotnie , wszystko odbywa się w jednym ciągu pracy . I tu problem ponieważ przy zmianie obrotów musi nastąpić wyhamowanie machinerii . Proszę tu o podpowiedz czy można wyhamować silnik przez podanie napięcia na którąś z faz , według mojego mniemania ,musiało to by trwać tylko krótką chwile aby nie uszkodzić uzwojeń. Silnik trzy fazowy około 7 KW . Proszę o jakieś konkretne sugestie za co z góry dziękuje . Pozd.
  • Poziom 30  
    Witam !!

    Prowadziłem próby hamowania silnika prądem stałym, do takiego silnika polecałbym tak na oko 24V na jedno uzwojenie. Najprościej jest podłączyć np. akumulator 12V przez amperomierz i jedno uzwojenie silnika, sprawdzić płynacy prąd. Nie powinien przekraczać prądu znamionowego silnika. Jeśli prąd jest za niski można zwiększyć napięcie do 24 V. Przy podłączonym prądzie z akumulatora można sprawdzić jaki opór stawia silnik.

    Proszę napisać jak połączony jest silnik - trójkąt czy gwiazda, czy jest sterowany przełącznikiem czy przez stycznik. Wtedy można by skreślić jakiś schemacik.

    Pozdrowienia - DANThE
  • Poziom 15  
    Ta "maszyna" - ma fabryczny hamulec -eletryczny (chyba TUK ?!).
    Ps. kolega zbigniew 125 :Każda tokarka z śrubą pociągową ma chamulec. Ale Ty masz : tokarkę, czy masz mieć ?
  • Poziom 33  
    Ja mam tokarkę w domu taką srednią, starą polską, modelu nie pamietam (TUM ....), silnik 3kW i tam tez jest sruba pociagowa, ale hamulca nie ma. Po prostu przelaączasz szybko na obroty w drugą strone i jest ok. Byc moze nie ma bo jest mały silnik i nie ma az takiego duzego prądu podczas przełączenia kierunku obrotów. W kazdym razie jak poprawialem jej kiedys instalacje to nie bylo tam nic takiego jak hamulec elektryczny.
    Co sie dzieje jesli szybko przełączysz kierunek obrotów wajhą? Sorki za nieprecyzyjne nazewnictwo, ale na tokarkach raczej sie nie znam, ona jest ojca, ja "widze" ją od strony elektrycznej.
    Czy ta twoja posiada silnik przełączany gwiazda/trójkąt? Ile kabli przychodzi od silnika do skrzynki? Jezeli ma hamulec elektryczny i nie dziala prawidłowo, to moze da sie to naprawic? najlepiej jak bys podrzucił tu na forum zdjęcie elektryki tej tokarki.
  • Poziom 23  
    Tokarnia to jak pisałem mój nowy nabytek , jestem w obecnej chwili w trakcie drobnych napraw .------- Mam już podobną co prawda wiele elementów jest innych , ale w tej po postawieniu w stan nieruchomy nie mogę pokręcić wrzecionem , na to wychodzi że jest hamulec mechaniczny .------- Natomiast w tej ''nowej'' w stanie nieruchomym [przy włączonym biegu] moge pokręcić wrzecionem. Problem powstaje przy gwintowaniu kiedy trzeba przy wysokich obrotach wrzeciona [uchwyt 315mm] zmienić bieg . Jest to za duża siła aby to zrobić szybko ponieważ z obrotami idzie i posów i szybko można się znależć na uchwycie a wtedy małe bum :cry: dlatego przy zmianie obrotów nieodzowny jest hamulec Co do pytań o jej elektryke silnik trzy fazy 7 Kw sterowany stycznikiem , jak podłączony to nie wiem ,musiałbym zdjąć pokrywe z silnika [ a tam dojście ho ho a dzisiaj niedziela] Pozd.

    Dodano po 1 [godziny] 20 [minuty]:

    Zdjęcia elektryki mojej tokarki(niewiem czy sobie z tym poradze) Silnik posiada dwie fazy obrotów pierwsza 4kW obroty 750- druga 6,7kW 1500 obrotów przełanczane włącznikiem głównym. Reszte zdjęć dodam puźniej

    POZDROWIENIA.:D
  • Poziom 23  
    Nie wiem jak usunąć punkty
  • Poziom 21  
    Witam są różne sposoby hamowania ale jak wiem u nas w firmie też padaja mechaniczne hamulcew skrzynkach biegów i radze naprawic ten hamulec bo te elektryczne nie maja takiej sprawności za duża siła kinetyczna na wale przecież mozna zastosowa falownik lub najprościej poda napięcie stałe na uzwojenie w okreslonym czasie ale to za mało jeśli chodzi o gwintowanie musi by natychmiastowe zatrzymanie u nas operatorzy kontruja załaczając przeciwne obroty jak maja popsute hamulce ale padają bezpieczniki na zasilaniu mozna jeszcze stosowa sprzęgla jako hamulce np: w dlutownicach do zatrzymania skoków dłutaka ale przeciez polskie tokarki też miały sprzęgła ale ja bylbym za tym by naprawic ten oryginalny hamulec wtedy sa pożądane efekty dzięki
  • Poziom 30  
    Uchh!

    Strasznie ciężkie te zdjęcia. A ja mam dostęp ino przez GPRS (max 5kB/sec, 0,30PLN/1MB.
    może jakaś kompresja - nieco mniejsze zdjęcia?