Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

cici 06 Mar 2016 13:01 1088234 1671
  • #1591 06 Mar 2016 13:01
    kazimierz5533
    Poziom 8  

    Słuchaj ja kupywałem na allegro kompletne wkłady do wkrętarek cena za sztukę 30zł nowe .Mi brama działa na tych silnikach 2 lata

    Dodano po 3 [minuty]:

    Mogę ci podać gdzie kupić śruby z nakrętkami oraz łożyska oporowe na allegro .nie trzeba starych lewarków wszystko na allegr Kulisz mogę podać gdzie

    Dodano po 2 [minuty]:

    Krańcówki zwykłe samochodowe.Ale w tej konstrukcji najwarzniejszy element to krańcówki najlepiej hermetyczne albo kontraktrony

    Dodano po 22 [minuty]:

    Ja tu widzę że ludzi się gimnastykują a ja mam konstrukcje prosciutką.Pierwsze moje spostrzeżenie iż silnik od wiertarki sprawdza się dużo lepiej.Podań powody:1)silnik od wiertarki nie potrzebuje dużego napięcia,wystarczy 18volt,a natężenie 5A.zaś silniki od wycieraczek potrzebują większe napięcie dlatego że mają większe przełożenie.
    2)brama napędzana wkrętarką ma mniejsza moc co jest dobre-bezpieczeństwo,przecież nie ma zabezpieczenia fotokomórką .
    3)wygląd-silnik od wkrętarki montujemy wzdłurznie.U mnie cała konstrukcja niewiele różni się od orginału.Obudowy wykonałem z podstawy kwietnia.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ja podałem i tak napięcie i natężenie z naddatkiem.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Zrobię zdjęcia to pochwale się moją konstrukcją.Jeżeli będzie ktoś zainteresowany to podam gdzie co kupywałem na allegro.łożyska oporowe10zł za 4 szt.szpilki z gwintem prostym ok.15zł za szt.+nakrętki.sterowanie płytka z 2 pilotami75zł.krańcówki po 5zł.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Zasilacz- mam 12v 3,5A .trochę mały ale działa.Chodzi że przy otwierania chwile czekam i zrobiłem tak że pierw otwiera się jedno skrzydło następnie drugie.Mowie dlatego że za małe napięcie i trochę mało natężenia prądu.18v i 5A było by ok.Ale ja wole wolno.wolno to bezpiecznie.mieszkam na osiedlu-dużo dzieci, zabezpieczenia nie mam.

  • Fibaro
  • #1592 07 Mar 2016 19:07
    philips89
    Poziom 11  

    Możesz podpowiedzieć coś w temacie, na pewno się przyda. Najlepiej napisz na forum, więcej osób skorzysta. Fotki też mile widziane.

    Wkrętarki już zamówiłem te o których pisałem Bosch 14,4, może będą żywotniejsze niż no name.

    Teraz chciałbym kupić śrubę tylko nie wiem jaki wybrać skok gwintu i jej długość, doradźcie.

  • #1594 15 Mar 2016 11:08
    kazimierz5533
    Poziom 8  

    51104 Łożysko kulowe wzdłużne oporowe 20x35x10 MTM
    To wpisz w allegro,resztę na jego aukcjach kupisz

    Dodano po 5 [minuty]:

    Silnik przekładnia wkrętarki komplet rózne modele
    Ten silnik z allegro też kupiłem

    Dodano po 47 [sekundy]:

    Silnik przekładnia wkrętarki komplet rózne modele
    Też z allegro

    Dodano po 5 [minuty]:

    Do szpilki przyspawana śruba fi 20mm nakrętki dwie zkontrowane ,do śruby przyspawany inbus.dalej wkrętarka przymocowana cybantem.

  • #1595 16 Mar 2016 11:58
    philips89
    Poziom 11  

    Widzę że Ty masz siłownik wysuwający, ja myślałem żeby zrobić (nie wiem jak to nazwać) bolec wystający na dole, chodzący przez całą długość siłownika, szkic na wcześniejszej stronie. Myślę że moje rozwiązanie będzie bardziej odporne na warunki atmosferyczne (lód).

  • #1596 16 Mar 2016 22:10
    kazimierz5533
    Poziom 8  

    No nie wiem mi wogóle działa wszystko od dwóch lat nic nie marzenie.Ale możesz mieć racje

    Dodano po 1 [godziny] 22 [minuty]:

    philips89 pytałeś się jakie napięcie i natężenie.Ja do wszystkiego doszedłem metodą prób i błędów tzn.pierw zrobiłem siłowniki bez krańcówek,podłączyłem do niego akumulator samochodowy i już wiedziałem jak się zachowuje siłownik.Potem wziełem drugi akumulator ze skutera podłączyłem akumulatory szeregowo i już robiłem próby przy 24V.Powiem ci tak silniki mam zwykłe chińskie na 12V,takie silniki spokojnie wytrzymują 24V.Pewnie jak chodziły długo to by padły ale otworzyć zamknąć nic się nie działo.Teraz powiem ci tak przy 24V chodziło super.kilka sekund i brama otwarta.Tylko jest kilka problemów z dużą prędkością:co kilka dni coś się urwało.Zresztą jak zauwarzyłeś kupne siłowniki też chodzą wolno,chodzi o bezpieczeństwo i wytrzymałość.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Nie będę się rozpisywał.Ale powiem tak że jak chcesz określić dokładnie jaki zasilacz by Ci pasował,to rozbierasz baterie od wkrętarki tam w środku so paluszki grube.Każdy z paluszków ma ok.1,2V.Bierzesz akumulator i jeden pluszek 1,2V podłaczasz w szeregowo i już masz 13,2V i tak dalej dokładasz paluszki i sprawdzasz i wiesz wszystko,nie trzeba filozofować.A jeszcze do tego amperomierz szerogowo i już wiesz ilu amperowy zasilacz będziesz musiał mieć

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie trzeba być elektroniki trochę podstawowej wiedzy i działasz

    Dodano po 4 [minuty]:

    Płytkę sterującą też kupiłem zwykłą tanią z dwoma pilotami . do płytki sam zrobiłem podpięcie do krańcówek w ten sposób że przeciąłem ścieżki zasilające cewkę stycznika i wlutowałem wejście pod podpięcie krańcówek

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zresztą teraz na allegro tam gdzie kupywałem płytkę są już w sprzedaży płytki z tymi wyjściami

    Dodano po 4 [minuty]:

    Powiem tak podpatrywałem jak wyglądają te kupne siłownik kosztujące 2000 zł. Wszystko podobne.Różnica zamiast zwykłych krańcówek zastosowano kontraktrony ,dodatkowo zabezpieczenie fotokomórkami,bardziej rozbudowana płytka sterująca,zabezpieczenie przeciążeniowe,mechanicznie podobnie

  • #1597 17 Mar 2016 11:59
    philips89
    Poziom 11  

    Wkrętarki mam 14,4V, myślałem je podłączyć pod 12v (żeby za szybko się nie otwierało) tylko ile amper? Niestety nie mam amperomierza :/
    Na początku myślę zrobić siłownik bez krańcówek, tylko ustawione na czas i sprzęgło z wkrętarki. Zobaczę jak to będzie działać i wtedy będę myślał dalej.

  • Fibaro
  • #1598 17 Mar 2016 14:39
    kazimierz5533
    Poziom 8  

    Słuchaj krańcówki to prosty temat mogę Ci pomóc.Podać jaką płytkę i jak podłączyć

    Dodano po 58 [sekundy]:

    Krańcówki szt.4 5zł za każdą

    Dodano po 1 [minuty]:

    Krańcówki szt.4 5zł za każdą nie kombinuj ze sprzęgłem też próbowałem

    Dodano po 1 [minuty]:

    Na początek zasilacz komputerowy 30zł

  • #1599 18 Mar 2016 11:34
    philips89
    Poziom 11  

    Raczej chciałbym już kupić gotową centralkę, coś jak hb5, jest ona nawet z trafo, tylko 24v, nie wiem czy są na 12v. I ma zabezpieczenie przeciążeniowe, może działać z odbojnikami.

  • #1600 18 Mar 2016 13:31
    kazimierz5533
    Poziom 8  

    Jak bym kupywał wszystko gotowe to żadna satysfakcja
    Np płaskownik do zamocowania wkrętarki zrobiłem z zawiasu drzwi garażowych,krańcowki samochodowe takie co masz przy drzwiach w samochodzie,obudowa to stare kwietniki które miałem na strychu,zasilacz ze starego masażu do kąpieli.Ma12V 3.5A nie dużo a dwa lata chodzi.Dopiero taka konstrukcja cieszy.Kupić wszystko gotowe i podpiąć kabelki....tak kupił bym zestaw na allegro za 450zł i zgłowy.Sztuka zrobić coś z niczego.Każdy robi jak uważa-Ja mam takie podejście do tematu.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Pisałem że można kupić gotowe szpilki.Ale ja od znajomego mechanika kupiłem stare lewarki za 10zł.Rurki ze złomu kupiłem 15zł.wszystko jak najtaniej.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Kable- miałem sporo kabla telefonicznego 12żyłowego,pięć żył+ ,pięć - doskonale działa dwie ostatnie krańcówki.koszt 0zł.

  • #1601 18 Mar 2016 19:44
    philips89
    Poziom 11  

    Siłownik i wszystko inne zrobię sam, chcę tylko kupić sterownik bo po pierwsze nie mam czasu się z nim bawić, a po drugie nie mam na tyle wiedzy. Trafo chcę toroidalne, ponieważ podczas "postoju" pobiera mniej prądu niż zwykłe.
    Według mnie to nie ma tylko pracować, ale też być oszczędne.

    Żeby nie robić offtopu to zapytam jaki sterownik polecacie no i trafko do niego?

    Kazimierz, wstaw fotki swojego wynalazku.

  • Fibaro
  • #1603 21 Mar 2016 18:02
    philips89
    Poziom 11  

    @kazimierz5533 jakie parametry mają twoje silniki?

  • #1604 21 Mar 2016 21:14
    kazimierz5533
    Poziom 8  

    Słuchaj to są silniki Chińskie,nie opisane.z allegro pewnie jedne ze słabszych.Wszystko zależy od trafa.Jak podpiąłem 24V to śnieg by odśnieżały.A konstrukcja prosta.Kable nie mogą być za cienkie bo będą straty.Będziesz zainteresowany to chętnie wytłumacze dokładnie.Na silnik nie idą żadne siły,zauwarzyłeś że jest przykręcony jednym cybantem.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Po to są łożyska oporowe

    Dodano po 2 [minuty]:

    Tylko w opisie allegro było napisane że są na 12V

  • #1605 02 Maj 2016 14:54
    jammmo
    Poziom 14  

    Kazimierz5533 piszesz , że sztuką jest zrobić coś z niczego .Moim zdaniem sztuką jest zrobić coś samemu , i niekoniecznie za grosze, ale ma to być funkcjonalne i przede wszystkim estetyczne, a osiągnąć takie coś nie zawsze da się po kosztach, no ale to rzecz gustu. Sprawa druga to sterowanie.Wielu chłopaków tu na forum robiło samym tanie sterowania z tego co widzę bardziej profesjonalnie, czyli tak aby skrzydła otwierały się obydwa naraz tak, jak oryginalnie. Skoro masz zamontowane wyłączniki krańcowe na siłownikach ,to po co ci te nabite rurki w ziemi do przytrzymywania skrzydła?.Moim zdaniem jak ktoś nie posiada wiedzy elektronicznej pozwalającej na zbudowanie samodzielnie układu ,lepszą opcją jest zakup gotowej centrali z 200 czy 300 zł z wszystkimi zabezpieczeniami, niż jakąś prowizorkę. Sorry nie zrozum mnie źle ,nie piszę tego konkretnie odnośnie twojego projektu, ale w tym akurat przypadku mi się nie widzi pojedyncze otwieranie skrzydeł, pozdrawiam.

  • #1606 02 Maj 2016 16:12
    Mareczny
    specjalista -automatyka bramowa

    jammmo napisał:
    Skoro masz zamontowane wyłączniki krańcowe na siłownikach ,to po co ci te nabite rurki w ziemi do przytrzymywania skrzydła?

    po to , by sztywniej było "dopchnięte" , chociażby są odporniejsze (skrzydła) na napór wiatru , w "fabrycznych " siłownikach (niektórych modelach) są wręcz wymagane przez producenta .

  • #1607 02 Maj 2016 19:17
    jammmo
    Poziom 14  

    Trochę dziwna ta sugestia, rozumiem zamontowany ogranicznik przy zamknięciu bramy lub na otwarciu tam gdzie siłowniki są wyłączane przez przeciążenie ale normalnie ? krańcówka wyłącza i skrzydło staje . Jeżeli wszystko czyli siłownik i brama zrobiony jest z odpowiednich materiałów i pasowanie, to skrzydło nie powinno mieć żadnego luzu. Chyba, że robi się siłownik z byle czego tak jak niektórzy sugerują, czyli aby taniej, to potem wiadomo, że wszystko ręką można urwać. Wiem, bo swojego otwartego skrzydła nie drgnę nawet ręką a co dopiero wiatr. Mogę zrozumieć, jak by skrzydło było dużych rozmiarów i całe np. z blachy bez prześwitów to działały by opory wiatru ,ale takie z płaskownika ?
    Ja mam zrobiony siłownik gdzie tłoczysko jest wykonane z rurki KO 34mm i do środka jest nabita zwykła rurka 3/4". nie ma takiej możliwości, aby wiatr ruszył skrzydło, no ale porównując jak ktoś daje rurkę 1/2 cala na tłoczysku ,to o czym tu dyskutować.
    Oto moje siłownik.
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

  • #1608 02 Maj 2016 20:01
    Mareczny
    specjalista -automatyka bramowa

    To , że skrzydło nie powinno mieć luzu , to oczywiste , ale zważ , że skrzydło z siłownikiem tworzy konstrukcję na 4 zawiasach , nawet jeśli nie są łożyskowane , po latach zaczynają tworzyć się luzy ( wypracowanie konstrukcji zawiasu , praca słupków w przemarzaniu , itp) - krańcówka mechaniczna , bo o takiej piszę , jest jak najbardziej wskazana. Praca / napór wiatru na konstrukcję można szczególnie zaobserwować w rejonach narażonych na porywisty wiatr , reklamy kładzie i wyrywa z ziemi betonowe mocowania - by urządzenie było uniwersalne - montowane w każdych warunkach , producent zabezpiecza się właśnie w ten sposób - nie wie również , czy brama będzie lekka , czy ciężka , pełna , czy ażurowa...Po pewnym czasie , w miejscu gdzie zatrzymuje krańcówka elektryczna skrzydło , na śrubie zaczyna się wypracowywać luz , chociażby z powodu najlepszego dopasowania - pracuje stal , brąz ( jeśli przekładnia jest z brązu - kurczy się i rozszerza , zgodnie z tym , co technologia metalu nam do nauki wnosi).Warunki kurczliwości stali - od -20 do + 60 , rozszerzalność cieplna potrafi być zaskakująco duża. Dlatego luz musi być. Po za tym precyzja krańcówki elektrycznej nie daje idealnej pewnści zatrzymania w tym samym miejscu - do tego służy enkoder. Krańcówka elektryczna jest mniej precyzyjna od krańcówki mechanicznej , również z tego samego powodu , a dublowanie krańcówek aby uzyskać precyzję nie wchodzi z wielu innych względów w grę.

  • #1609 02 Maj 2016 20:20
    jammmo
    Poziom 14  

    Ja to wszystko rozumiem, ale przynajmniej u mnie brama prawie zawsze po wjechaniu na posesję zostaje zamykana , oczywiście w świetle bramy też mam zamontowany ogranicznik , do którego zostają dopchnięte skrzydła po zamknięciu. Natomiast po otwarciu bramy posiadającej automatykę , mało kto zostawia bramę otwartą, więc uważam , że tam montowanie ograniczenia usztywniającego mija się z celem. Zajmuję się częściowo produkcją bram i montując po ludziach zestawy FAAK nigdzie nie montuję odbojów na otwartym, wystarczy ustawić kąt otwarcia skrzydła na sterowniku i tyle.

  • #1610 03 Maj 2016 08:28
    Mareczny
    specjalista -automatyka bramowa

    To chyba dość krótko montujesz Faac`a - z takiego chociażby powodu , że czas otwierania skrzydeł w zależności od warunków panujących na zewnątrz , jest różny - czas pracy według producenta którego montujesz urządzenia POWINIEN być o 2-3 sekundy większy niż czas otwierania / zamykania - z powodu śniegu , mrozu itp. Inaczej otwiera się skrzydło latem , a inaczej kiedy zimą musi pokonać opór skurczonej stali zawiasów , przymarznięcia i śniegu . Po to właśnie dodaje się czas pracy skrzydła 2-3 sekundy.

  • #1611 03 Maj 2016 17:00
    jammmo
    Poziom 14  

    Owszem kolego Mareczny ,nie jest to z mojej strony jakieś seryjne montowanie , no i ostatnio odchodzę pomału już od tej roboty, ale z naszej rozmowy wnioskuję , że nie o to samo nam w tej dyskusji chodzi. Ja wcale nie kwestionuję twojej wiedzy na ten temat a i owszem potwierdzam ,bo widzę, że ją posiadasz. Cała dyskusja z mojej strony powstała, ponieważ ja kwestionuję potrzebę montażu odbojów na dojściu skrzydła do pełnego otwarcia bramy. W przypadkach gdy siłowniki posiadają jakiekolwiek wyłączniki krańcowe wydaje mi się to zbędne .Nie chodzi mi o to , że odbojów nie powinno nigdy np. być , ale o to , że jeżeli automatyka posiada w sobie wyłączniki krańcowe np. taka którą sam montowałem ,to według mnie ogranicznik, czy odbój jest zbędnym bajerem. Co do czasu otwierania się skrzydła +- 2s to ok, natomiast przy otworzeniu bramy ten 1- 2 cm w tą czy w tą nie ma znaczenia. Jak wiesz siłowniki FAAC nie działają tylko na zasadzie ustaleń czasowych, ale mają w sobie wbudowane krańcówki ,natomiast kąt uchylenia skrzydła programuje się w centrali (miejsce zatrzymania skrzydła), które to potem jest zakodowane w pamięci sterownika . Skoro więc po otwarciu bramy nic skrzydła nie ogranicza, to jakie to ma znaczenie np w zimie ,czy ono zatrzymało się centymetr wcześniej lub później.Nie wiem ,może i są jacyś producenci automatyki , którzy zalecają montaż odbojów na otwarciu skrzydła ,ale w tych automatach które ja montowałem , w szczególności FAAC takiej potrzeby nie ma, no chyba ,ze automat jest wyłączany przeciążeniowo ,to wtedy tak. Sumując więc ,dalej twierdzę , że jeżeli brama jest wykonana z odpowiednich materiałów i posiada odpowiednią sztywność, jak również i automatyka (czytaj siłownik) jest odpowiednio wykonany to wiatr nie powinien mieć wpływu i powodować skutków ubocznych na zachowanie otwartego skrzydła , oczywiście, tak jak pisałem parę postów wyżej, jeżeli skrzydło nie jest zabudowane w świetle np. blachą, bo wtedy to jest inna sprawa. Różne są właśnie te przypadki ,bo widziałem skrzydła , gdzie ramka wykonana była z kątownika zimno giętego 30x30 to wiadomo jak się to zachowuje gdy wpadnie w balans, no ale to są wyjątki, pozdrawiam.

  • #1612 03 Maj 2016 23:19
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Witam. Na wstępie "szacun"' dla kolegi @jammmo za wykonanie siłowników. Pełna "profeska"...Nie ważne że ile kosztowało ale wykonanie super i samodzielne - to cieszy!. Co do braku ograniczników na otwarciu przy zastosowaniu krańcówek to masz rację - wiele firm to praktykuje. Przy zamknięciu zgadzam się z kolegą @Mareczny - są ważne i usztywniają bramę. Co do FAAC - a to nie wiem ile kolega @jammmo ich zamontował i jakie, gdyż większość z nich nie ma krańcówek (flagowy model czyli 414 -brak, 415 -tylko modele LS). Jeżeli krańcówek nie ma to odboje powinny być (bądź inne ograniczniki otwarcia np. na słupkach) gdyż ich brak uszkodzi tubusy bądź "podkówki" je trzymające. Ponadto praw fizyki się nie pokona więc stosunoko niewielka siła przyłożona na skraju skrzydła daje dość duże obciążenia w siłowniku i jego mocowaniach. Nawet przy niewielkich drganiach lewo prawo elementy zużywają się szybciej niż przy dociśniętym sztywno skrzydle do obdboju.
    Pozdrawiam.

  • #1613 04 Maj 2016 08:45
    jammmo
    Poziom 14  

    Witaj Marek, przyznam Ci całkowitą rację co do modeli siłowników FAACa. Przyznaję się do błędu we wpisie z tymi krańcówkami w FAAKu, bo tak jak pisałem wyżej ,sam wszystkie parametry czasu otwarcie/zamknięcie ustawiałem na centrali a nie na siłowniku więc tu błędnie wpisałem.. Ale pomijając to , dyskusja rozwinęła się co do siłowników i filmu zamieszczonego wyżej przez kolegę Kazimierz5533. Sprawa odnośnie ogranicznika w świetle bramy do którego są dociskane skrzydła przez siłowniki przy zamknięciu , jest rzeczą oczywistą. Zanegowałem obecność tych nabitych rurek, ponieważ kolega sam stwierdził , że ma zamontowane krańcówki w swoich siłownikach. Sprawa druga i wydaje mi się bardzo ważna w takich przypadkach ,to jest centrala, bo jak wyżej piszesz Marku, praw fizyki się nie pokona . Wiadomo, że forum to jest dla osób które same wykonują swoje projekty, czy to siłowniki czy też sterowania. Jest tu wiele pomysłów chłopaków, którzy naprawdę znają się na elektronice ,ale są i takie osoby m. innymi i ja, których wiedza z tego zakresu jest zbyt skąpa, aby stworzyć własny projekt sterownika funkcjonalnego i bezpiecznego zarówno dla siłowników jak i otoczenia. Jako , że w sprawach technicznych mam jako takie zdolności , niestety z elektroniki nie posiadam odpowiedniej wiedzy i wykształcenia dlatego sam jestem zwolennikiem zakupu odpowiedniego sterowania niż zrobienia go na zasadzie włącz/wyłącz. Większość profesjonalnych sterowników posiada pomijając wszystkie funkcje bezpieczeństwa ,jakże ważną funkcję miękki start/stop , co z kolei jest ważne w przypadkach siłowników samoróbek ,które tworzone są z różnych typów silników o różnych zakresach przełożenia i prędkości ,co w praktyce przekłada się na różne zachowanie skrzydła podczas zatrzymania. Wracając jeszcze do tych ograniczników na otwarciu , stosując centralę z taką właśnie funkcją wiemy, że skrzydło które powoli dojdzie do zakresu max. punktu nie wymaga ogranicznika i nie stwarza obawy o uszkodzenie czegokolwiek. Widziałem filmy na YouTube, gdzie w takich własnych projektach brama otwiera się z taką prędkością , że wydawało by się, czy nie urwie zawiasu podczas zatrzymywania. No, ale to jest tylko moje zdanie na temat sterowników, robić czy kupować i w żadnym wypadku nie mam zamiaru nikomu z postronnych wykonawców sugerować czegokolwiek, bo jak sam wiem , zrobienie samemu czegokolwiek daje dużo radości, pozdrawiam.

  • #1614 12 Maj 2016 11:23
    jammmo
    Poziom 14  

    Witam, chciałem się podzielić swoimi nowymi spostrzeżeniami odnośnie robionych siłowników na silniczkach od wycieraczek .Parę stron wcześniej kolega "kotbury" napisał w swoim poście o konieczności montowania w naszych siłownikach wył. krańcowych. Wiadomo , że nie jest to prosty temat ,ponieważ montaż takowych wył. krańcowych, wiąże się z problemem obmyślania sposobu ich montażu oraz doboru opcji jego zastosowania, co zmusza do rozszerzenia projektu siłownika. Co do tego , że muszą być one dobre a w szczególności najlepiej hermetyczne to już nie wspomnę. Ja oczywiście w swoich siłownikach mam zamontowane krańcówki,ale ciekawy byłem jak zachowują się 12V silniczki wycieraczek zasilane napięciem 24V i wyłączane przez przeciążenie , sterowane oczywiście centralami wyposażonymi w te opcje. Osobiście do swoich siłowników mam zastosowaną oryginalną zakupioną przeze mnie centralę RSB-2S, która wyposażona jest we wszystkie opcje sterowania i bezpieczeństwa, i w zależności od wybranego programu ,może pracować bez krańcówek, może działać z krańcówkami tzw.zewnętrznymi jak również i tymi montowanymi w siłownikach.Centrala ta podczas automatycznego programowania sama dobiera sobie progi przeciążenia zależnie od zastosowanych silniczków i poborów prądu przez nie. Po odłączeniu krańcówek i przełączeniu bramy na tryb sterowania wyłączania siłowników przez przeciążenie, oraz jej zaprogramowaniu, zaczęły się problemy.Okazało się, że silniczki siłowników ( w moim przypadku od malucha) pracując w takim trybie pracy , ulegają szybkiemu zużyciu a konkretnie nie wytrzymują w nich te plastikowe koła zębate przekładni. Na początku wszystko było ok, lecz po kilku próbach otwierania i zamykania , w skrajnych położeniach skrzydeł gdzie powinno następować ich wyłączanie w silnikach dało się słyszeć terkotanie, które po moim sprawdzeniu ,okazało się przeskakiwaniem ślimaka po plastikowych zębach tego okrągłego koła zębatego przekładni.Oczywiście centrala nie mogła wyłączyć silników, przez co po upływie 60s przechodziła w tryb awaryjny, wywalając na wyświetlaczu kod błędu. Zmiany ustawień progu przeciążenia na mniejsze, dobranego oczywiście automatycznie przez sterownik na nie wiele się zdają ,ponieważ tylko nieznacznie wydłuża to okres pracy silnika. Wniosek z tego jest prosty, że jednak zastosowanie krańcówek jest obowiązkowym i najlepszym rozwiązaniem w naszych siłownikach niż stosowanie wyłączania przeciążeniowego , no chyba że mamy możliwość zastosowania silniczków posiadających wszystkie przełożenia metalowe, no ale to już są koszty, bo oryginalny silnik kosztuje do 200zł za sztukę.

  • #1615 12 Maj 2016 20:30
    j4rek
    Poziom 18  

    Moje siłowniki na silnikach z przekładnią od wkrętarki działają z detekcją przeciążenia już 2 rok i nic im się nie dzieje (sprzęgła zblokowane). Ten silniczek od wycieraczek też by pewnie więcej wytrzymał, gdyby sterownik bramy miał możliwość zwolnienia prędkości pracy przed końcowymi położeniami pracy.

    W swoim sterowniku dodałem niedawno świetną rzecz, mianowicie zliczanie obrotów siłownika poprzez kontaktron i magnesik w jednym z siłowników, dzięki czemu mogę określić położenie skrzydeł i realizować miękkie domykanie bramy, niezależnie od pory roku (oporów na bramie). Czasowe sterowanie prędkością było niestety bardzo zależne od temperatury.

  • #1616 12 Maj 2016 20:57
    jammmo
    Poziom 14  

    j4rek moja centrala ma miękki start i stop a pomimo tego tak się robiło z silniczkami., Ma ona
    również ustawianie czasu pracy silników dla każdego z osobna, ale pobór prądu jest przez te silniki od wycieraczek dużo większy jak od wkrętarek, no i sprawa trzecia to napięcie zasilania. Dając na silnik 24V to praktycznie podwajamy pobór prądu dlatego i parametry przeciążenia wzrastają, więc te plastikowe ząbki w przekładni nie dają rady.
    Ja w swojej centrali mam rozłożone ustawianie progów przeciążenia osobne dla pracy silnika na szybkim biegu oraz osobne dla zwolnionej pracy na końcach.Dodatkowo mogę ustawić szybkość zwolnionego biegu czyli miękkiego startu i stopu.

  • #1617 12 Maj 2016 21:10
    j4rek
    Poziom 18  

    Zostaje tylko szukać silników od wycieraczek z metalowymi przekładniami lub przerzucenie się na silniczki od wkrętarek ;)

  • #1618 13 Maj 2016 10:17
    jammmo
    Poziom 14  

    j4rek u mnie nie potrzeba zmiany silników, bo u mnie brama normalnie pracuje z krańcówkami i wtedy jest ok, poza tym , jakbym chciał zmienić u siebie silniki na inne, czyli z tymi metalowymi trybami jak piszesz, to trzeba by szukać silników na 24V od samochodów ciężarowych , bo chyba tylko tam mają matalową przekładnię, ale one różnią się znacznie gabarytami od tych od fiata czy innego samochodu osobowego i potrzebna by była u mnie przeróbka całej obudowy. Ale nie w tym rzecz. Wywód mój dotyczył doświadczenia, czyli próby pracy siłowników wyłączanych przez przeciążenie i stwierdzenia, jak zachowuje się 12V silnik wycieraczek sam. zasilony podwojonym napięciem czyli 24V i wyłączany przeciążeniowo. Muszę potwierdzić opinię, którą wydał już wcześniej tu na forum kolega " kotbury", że krańcówki są jeżeli nie zalecane to wręcz obowiązkowe przy tych rozwiązaniach, ponieważ silniki te po prostu nie nie wytrzymają długo.

  • #1619 14 Maj 2016 07:37
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Zaznaczę tylko dla jasności, że mój post traktował o bramie przesuwnej - bo w takowej używałem tych silniczków z przekładnią. W samodziałach śrubowych do bram rozwiernych problem zrywania koła odbiorczego powinien się mniej zaznaczać - aczkolwiek przy chęci stosowania przełożeń umożliwiających jak najszybszy ruch bramy też wystąpi. Zresztą w przypadku używek ze szrotu - np. do PF125 - te przekładnie po kilkudziesięciu latach pracy w aucie JUŻ są zdrowo dobite.

    Cytat:
    Moje siłowniki na silnikach z przekładnią od wkrętarki działają z detekcją przeciążenia już 2 rok i nic im się nie dzieje (sprzęgła zblokowane). Ten silniczek od wycieraczek też by pewnie więcej wytrzymał, gdyby sterownik bramy miał możliwość zwolnienia prędkości pracy przed końcowymi położeniami pracy.


    Niekoniecznie - silnik wycieraczek jest niskoobrotowy i o dużym momencie - jeśli obciążysz go ponad miarę (a o to nietrudno - obciążenie genetrowane przrz wycieraczki jest o niebo mniejsze niż to od bramy) to masz zębatki zerwane jak w banku. Silnik wkrętarki jest wysokoobrotowy (do 20000) i pierwszy - przeważnie plastikowy - stopień przekładni planetarnej spokojnie wytrzymuje nieduży moment obrotowy od silnika, drugi stopień - pracujący pod pełnym obciążeniem wrzeciona (a to przy wkręcaniu może być spore - przecież wkrętarka jest fabrycznie przystosowana do "przeciążania") jest ZAWSZE metalowy.

    Cytat:
    W swoim sterowniku dodałem niedawno świetną rzecz, mianowicie zliczanie obrotów siłownika poprzez kontaktron i magnesik w jednym z siłowników, dzięki czemu mogę określić położenie skrzydeł i realizować miękkie domykanie bramy, niezależnie od pory roku (oporów na bramie). Czasowe sterowanie prędkością było niestety bardzo zależne od temperatury.


    Pewnie że taki rodzaj "krańcówki" jest najlepszy (raz że b. dokładny, dwa - że nie wymaga obwieszania siłownika trudnymi w konstrukcji i uszczelnieniu krańcówkami) - ale wymaga albo "samodziałowej" i dość zaawansowanej, albo b. drogiej fabrycznej (bo tylko nieliczne i te z górnej półki mają możliwość odczytu enkodera) centralki. No chyba że zastosować (do zwykłego sterownika akceptującego krańcówki mechaniczne) osobny moduł symulujący działanie zwykłych krańcówek ale opierający się na enkoderach. Pole do popisu dla konstruktorów.
    Przy okazji można dodać "amperometrykę" czyli zabezpieczenie przed zgnieceniem - ale opierające się nie na pomiarze prądu silnika tylko na odczycie enkodera - zwolnienie impulsowania na skutek nadmiernego obciążenia lub zupełny jego brak na skutek zatrzymania na siłę powodowałoby generowanie impulsu zatrzymującego lub odwracającego ruch bramy.... (takie zabezpieczenie oparte na enkoderze jest obecne w olbrzymiej większości napędów podsufitowych bram garażowych.

  • #1620 14 Maj 2016 12:43
    jammmo
    Poziom 14  

    kotbury napisał:
    W samodziałach śrubowych do bram rozwiernych problem zrywania koła odbiorczego powinien się mniej zaznaczać - aczkolwiek przy chęci stosowania przełożeń umożliwiających jak najszybszy ruch bramy też wystąpi.


    Ja po przeróbce swoich siłowników , gdzie zmieniałem silnik poloneza na te od fiata 126p ze względu na zbyt duży pobór prądu, zastosowałem w nich, celem zwiększenia szybkości otwierania się skrzydeł, przełożenie z kół zębatych stożkowych w stosunku 1: 1.75. Użyłem tych zębatek, które były w lewarkach. Nie sądzę jednak ,aby w moim przypadku szybkość odgrywała taką role , tym bardziej , że sterownik realizuje opcję miękkiego startu i stopu, co wpływa na jego prędkość w końcowej fazie ruchu skrzydła.
    U mnie przy szerokich słupkach z cegły i wysuwie siłownika na poziomie 40cm ,czas otwierania bramy mam około 35 - 40 s. Jest to oczywiście uzależnione od użytego silnika (pomiędzy moimi silnikami występuje różnica około 3-5 obr/min ) i opcji, czy skrzydło jest otwierane czy zamykane , gdzie w tych przypadkach występują różnice na poziomie około 4s (przynajmniej u mnie). Uważam po prostu , że opcja z krańcówkami jest o wiele lepsza ,dlatego , że siły działające przez silnik na plastikową zębatkę są zbyt duże. Być może inaczej sytuacja miała by się, gdyby silnik 12V dostawał napięcie 12V tak jak przewidziano dla niego, to przy mniejszym prądzie te przeciążenia byłyby dużo mniejsze i nie działo by się tak jak w moim przypadku.Ja wiem , że stosowanie opcji wyłączania siłowników przeciążeniowo jest normalną rzeczą , ale muszą być do tego użyte odpowiednie podzespoły, czyli silniki o odpowiednich parametrach przeznaczone do tego typu obciążeń, ale oczywiście ,to jest tylko moje zdanie na ten temat.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo