Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

cici 19 Feb 2018 20:48 1207778 1734
  • #1681
    rudyroman
    Level 16  
    Panowie spalił mi się pierwszy silnik przez zbyt wysokie napięcie:/ mam 24V przed wyprostowaniem... A niestety na 12-16V jest zbyt wolno. Mam starą wkrętarkę toya na 14,4V. Tylko obawiam się o pobór prądu bo bramster ma max 10A przepływu na silnik... Jakie mniej więcej prądy pobierają wam takie wkrętarki w napędach?
  • #1682
    jammmo
    Level 14  
    To ciekawe co piszesz. Silniki wkrętarki na ogół maja duże obroty i to nie te 2-biegowe, tylko zwykłe na 550obr/min. Ja początkowo miałem trafo odwinięte na 20VAC, ale wszystko chodziło zbyt szybko , więc zmniejszyłem na 12V AC i wtedy było ok, natomiast czas otwierania był w granicach 13-15s. Co do tych 10A w sterowniku to na pewno ci nie powinno przekroczyć . Ja mam centralę RSB-2s i tam mam przed silnikami dodatkowe bezpieczniki , które chronią silniki .
  • #1683
    rudyroman
    Level 16  
    Aaaa jammmo bo chyba mnie nie zrozumiałeś:) Sam zresztą nie dokładnie sprecyzowałem:) Bo aktualnie mam silniczek od wycieraczek samochodowych:P I nie dość że wolno to i spalił mi się silnikxD Dlatego też myślałem o silniku od wkrętarki:) Mówisz że nie powinno mi przekroczyć tych 10A? Bo wiesz ja mam układ na jednym silniku który otwiera mi dwa skrzydła jednocześnie, ale niby skrzydła dosyć lekkie i nie jakieś bardzo duże (3m łącznie szeroko, 2m wysoko, poszyte blachą trapezówką).

    jammmo a jeszcze takie pytanko. Napięcie puszczałeś bezpośrednio na silnik, czy przez regulator w miejsce gdzie normalnie podpina się baterię?
  • #1684
    jammmo
    Level 14  
    Ja mam centralę RSB-2s i prąd z sieci bezpośrednio mam podany na trafo , które wpięte jest do centrali na wejściu 12-24V AC. Potem następuje już wyprostowanie prądu w centrali i poprzez dodatkowe bezpieczniki wychodzi na silniki.
    Co do poboru prądu , to powiem tak. Silniki od wycieraczek zastosowane bez dodatkowej przekładni pracują wolno , gdyż generują obroty na poziomie 70 obr/min. Ja w pierwszych projektach miałem właśnie takie silniki od wycieraczek, ale miałem zastosowaną przekładnię zwiększającą obroty o 1.5 raza . Niestety pobór prądu podczas pracy wahał się w niektórych momentach od 8-10A na jeden silnik przez co moja centrala zaczęła głupieć, chociaż ma parametry właśnie do 10A na silnik. Nie było możliwości zaprogramowania automatycznego i często brama podczas pracy wyłączała się na przeciążeniu. Może dla sterowania na robionych układach, czyli radioliniach + przekaźniki takie prądy nie są problemami , bo można zastosować odpowiednie przekaźniki i problem znika. Ja natomiast potrzebowałem w swoim projekcie centralę z wszystkimi zabezpieczeniami ( wyłączanie przeciążeniowe, fotokomórki itp.) oraz funkcjami np. wyprzedzenie skrzydła , więc zdałem się na zakup profesjonalnej centrali, jednak one wszystkie maja parametry prądowe do 3.5A, jedynie ta moja ma do 10A na silnik, ale i tak wystąpiły problemy. W związku z tym podjąłem decyzję o nowym projekcie i zastosowaniu silników od wkrętarek. Na tych silnikach już prąd nie był problemem dlatego napisałem ci , że na tych od wkrętarek 10 A ci wystarczy. Jak jest w rzeczywistości , to trzeba by podpiąć miernik i zmierzyć prąd podczas pracy.
  • #1685
    rudyroman
    Level 16  
    Dzięki za rzeczową wypowiedź! Stwierdziłem że jak tylko zrobi się cieplej to też przerabiam na silnik od wkrętarki. Mam wolne trafo i silnik od wkrętarki na 14,4. A przy okazji uproszę całą konstrukcję napędu.
  • #1686
    jammmo
    Level 14  
    Witam, nie wiem jaki masz projekt odnośnie siłowników , ale jeżeli mogę ci coś doradzić to najlepszym rozwiązaniem siłowników jest wykonanie ich na zasadzie budowy siłownika Nice Wingo, czyli opcja, gdzie nakrętka przesuwa się po śrubie a nie tak jak u mnie na zasadzie tłoczyska, które jest wsuwane i wysuwane z rurki. Chodzi głównie o to, że tak jak u mnie w rurce jest nabita na końcu tulejka prowadząca z teflonu. Tłoczysko chowając się wciąga do środka wodę lub szron osadzający się na nim i o ile w lecie nie ma to na nic wpływu , to w zimie woda zamarza w tej tulejce i powoduje przymarzanie tłoczyska , przez co te silniczki nie są w stanie ruszyć siłownika. To z kolei doprowadza do palenia bezpieczników lub uszkodzenia silników. Jedynym sposobem w takim przypadku jest zamontowanie na początku rury tzw. zgarniacza ( tak jak w oryginalnych siłownikach) jest to coś z wyglądu jak uszczelniacz czy simering do oleju , który zapobiega wciąganiu do środka brudów. Ponadto w zimie przy zamkniętej bramie , na wysuniętym tłoczysku zbiera się śnieg który zamarza jak i woda która tworzy warstwę lodu i to również jest utrudnieniem przy otwieraniu. Rozwiązanie na wzór Nice Wingo nie maja tego problemu , gdyż śruba z nakrętką znajduje się pod spodem , czyli obudową i nie jest narażona na bezpośrednie działanie warunków atmosferycznych.
    Myślę że wiesz o co chodzi ale jak by nie to na fotce masz wzór rozwiązania w tych Nice Wingo
  • #1688
    rudyroman
    Level 16  
    U mnie ten plus że napęd jest do bramy garażowej więc wszystko mam w garażu pod dachem i nie muszę się bać o wodę, mróz ani lód:) Ja nie chcę dawać żadnych dodatkowych przekładni bo to już wiadomo większy koszt, więcej elementów to więcej rzeczy do uszkodzenia no i na każdej przekładni dodatkowe straty. Ja zrobione mam właśnie na śrubie trapezowej gdzie nakrętka pcha wąsy które rozpychają drzwi, całość jest w kształcie literki Y, gdzie dolna część literki to śruba trapezowa do której zamontowany będzie silniczek od wkrętarki, a górne kreseczki to wąsy zamocowane do drzwi które je otwierają i zamykają.
  • #1689
    Bananek12
    Level 13  
    @rudyroman mam nadzieję, że masz osobne wejście do garażu, bo w razie awarii tylko siąść i płakać.
  • #1690
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Od 5 lat mam założony system taki jak u rudegoromana, tyle że użyłem gotowego napędu - najtańszego jaki znalazłem wtedy (czyli Chamberlain ML500) za niecałe 350 zł czyli blisko kosztu sumarycznego gotowej centralki i pozostałych elementów - wyszedł złoty środek między taniością i DIY a funkcjonalnością (jest i awaryjne rozsprzęganie i amperometryka).
    Obecnie nówexy stoją nieco drożej (ponad 400 zł) a ok 300 zł używki.
    W razie awarii jest baza do pełnego DIY.
    A ten ML jak narazie nie przejawia chęci do pożegnania więc wyszło nieźle....
  • #1691
    Paci2
    Level 9  
    Witam potrzebuję pomocy. Zrobiłem dzis cała elektrykę tak jak na schemacie Citi zastosowałem kontaktrony hyba nc bo jak przykładam magnes są zamknięte a jak zabieram otwarte. Mój problem polega na tym że jak zabieram magnes od kontaktrona to silnik staje. Kontaktron ma 2 przewody.Moje pytanie czy coś nie tak podłączyłem czy też to wina kontaktronów? Pomóżcie
  • #1693
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Możesz i tak użyć zwykłych kontaktronów. Umieszczasz przy nich na stałe małe magnesiki ferrytowe z biegunami na ściankach równoległych do kontaktronu, a do wózka dajesz dłuższy magnes z biegunami na końcach. Kontaktron jest na stałe zwarty swoim magnesem - w chwili gdy dojeżdża do niego tym samym biegunem magnes wózka - pola magnetyczne się znoszą (odpychanie) i kontaktron się rozwiera.
    Ale musisz nieco poeksperymentować z ustawieniem magnesów i kierunkiem biegunów magnetycznych.
    Ogólnie nie polecam takiego rozwiązania. Nawet w wydaniu fabrycznym jest mocno awaryjne (o czym często gęsto przekonują się użytkownicy napędów FAAC 740 z działającymi na w/w zasadzie krańcówkami magnetycznymi). Kontaktronom lubią sklejać lub permanentnie namagnesowywac się styki (praca w ciągłym i stałym polu magnetycznym na zdrowie im nie wychodzi), a poza tym są one elementami delikatnymi, nie lubiącymi przepięć i przeciążeń.

    Są specjalne kontaktrony NC (ze stykami rozłączającymi się w polu magnetycznym) n.p. :
    https://sklep.avt.pl/kontaktron-przelaczny-no-nc-20mm.html
    albo obudowany: https://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/KONT9...lina-30-mm-tylko-kontaktron-bez-magnesu/35484 ale z racji skomplikowania podejrzewam, że są jeszcze bardziej awaryjne od zwykłych.

    Może zrób krańcówki na zwykłych mechanicznych mikroswitch-ach?

    PS. Ogólnie nie używaj neodymów do sterowania kontaktronami (w każdym razie nie w bezpośredniej bliskości kontaktronu) bo wykończysz je 1000 razy szybciej niż ustawa przewiduje...
  • #1694
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Nie stwierdzamy wadliwej pracy krańcòwek na kontaktronach, ròwnież z neodymem. 2 bramy z napędem Wiśniowski 20 lat eksploatacji bez awarii.
  • #1695
    Paci2
    Level 9  
    Wychodzi na to że chciałem sobie polepszyć by w zimie styki z krańcówki nc nie zamarzły a wychodzi na to że i tak je muszę kupić.Jak więc je zabezpieczyć przed wodą bo i oczywiście jak podłączyć. Jakie styki?

    PS. Chce zrobić swoje siłowniki na lewarkach z malucha i silniczkach z laguny II czy ktoś czegoś nie poleca bać doradza do konstrukcji?
  • #1696
    Paci2
    Level 9  
    witam mam jeszcze jedno pytanie przez pomyłką kupiłem sterownik do bram nie do ałta na sterowanie plusem. Proszę o napisanie czy dobrze myślę z podpięciem tej centrali do pomysłu CITI.


    Tu Mam Opis Opis działania Centralki


    ZDALNE STEROWANIE RADIOLINIA QN-KIT01

    Przeznaczenie:
    Klucz radiowy sterowany pilotami o przeznaczeniu uniwersalnym
    Zastosowanie w systemach zabezpieczeń i automatyki bramowej

    Specyfikacja techniczna:
    - Zasilanie 12/24V DC
    - Ilość kanałów: 2 (przekaźniki)
    - Tryby pracy:
    Przerzutnik - bistabilny
    Podtrzymanie - monostabilny
    - Max obciążenie styków przekaźnika: 5A
    - Max napięcie przełączane przekaźnikiem: 230V AC
    - Ilość zapamiętywanych kodów przycisku pilota: 128
    - Częstotliwość pracy pilota: 433,92Mhz
    - Dodatkowe piloty: Wzystkie wzory Pilotów AMT
    - Dwa piloty w zestawie
    - Wymiary podstawowe modułu odbiornika: 60x44x28mm

    Programowanie ustawień sterownika:
    Naciśnij i puść przycisk P1 umieszczony na płycie sterownika:
    - 1 raz to przekaźnik R1 zaprogramujesz do pracy w trybie monostabilnym
    - 2 razy to przekaźnik R2 zaprogramujesz do pracy w trybie monostabilnym
    - 3 razy to przekaźnik R1 zaprogramujesz do pracy w trybie bistabilnym
    - 4 razy to przekaźnik R2 zaprogramujesz do pracy w trybie bistabilnym
    EFEKT: zapali się dioda led na płycie sterownika
    następnie naciśnij przycisk pilota , który zamierzasz zaprogramować do tej funkcji
    EFEKT: użyty przycisk pilota zostanie zaprogramowany do wybranej funkcji

    Kasowanie ustawień pilotów
    Naciśnij przycisk P2 na ok. 8 sekund
    Dioda LED zapali się następnie zgaśnie a piloty zostaną wykasowane z pamięci centrali
  • #1697
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Nie tak.
    Masę odbiornika podłącz do masy układu od Cici, plus zasilania tak samo.
    Plus zasilania podepnij do COM pierwszego przekaźnika w odbiorniku a jego wyjście NO do wejścia sterującego (start +) układu Cici.
    Kanał od tego przekaźnika ma być ustawiony w tryb monostabilny.
  • #1698
    Paci2
    Level 9  
    Dobra jest już znajomy mi pomógł i zamontowałem ją.
  • #1699
    ziguś
    Level 23  
    Ja kupiłem dwa lata temu siłowniki HARL-1218+ na 12V ale plany się zmieniły i nawet nie wyjąłem ich z opakowań, jak by ktoś chciał to zawsze można się dogadać ...
  • #1700
    Paci2
    Level 9  
    Witam wszystkich mam kłopot z instalacją. Dziś podłączyłem silniki do przekaźników. Sprawa ma się tak. Po podaniu sygnału z centralki na przekaźniki silniki ruszają ale po dojechaniu do krańcówki z powrotem zaczynają wracać i tak w kółko. Po dojechaniu do krańcówki prawidłowo powinno się zatrzymać ale zamiast tak się stać to jeździ tam i z powrotem.


    Jak myślicie co może być przyczyną takiego działania?
  • #1701
    zszcech
    Level 13  
    Daj jakiś schemat podłączenia to pomogę. Podejrzewam że masz źle podloczone
  • #1702
    Paci2
    Level 9  
    Shemat jest taki jak na pierwszej stronie shemat citi.
  • #1703
    zszcech
    Level 13  
    Podejzewam że masz źle podloczone diody albo cewki przekaźników. Sprawdź to jeszcze raz
  • #1704
    Paci2
    Level 9  
    Diody sprawdzałem są prawidłowo podłączone i działają sprawdzałem miernikiem.Co do przekaźników to nie wiem nie patrzyłem na nie. Wydaje mi się że jak jakiś czas temu sprawdzałem poprawność działania całości tak na podłodze to działało a teraz coś jest nie tak. Choć głowy nie dam sobie pociąć ze na pewno działało.Plusy i minusy mam podpięte tam gdzie powinny być.




    Czy kolejność podłączenia przewodu do krańcówki ma znaczenie bo to mnie zastanawia

    Dodano po 1 [minuty]:

    https://static.elektroda.pl/attach/thumb/sterowanie_silnikiem_8016.jpg

    Dodano po 4 [minuty]:

    według opisu mają być krańcówki Nc czyli jak jest nie włączona ma mieć przejście jak załączona brak przejścia ?
  • #1705
    zszcech
    Level 13  
    Normalnie zamknięty czyli jak siłownik dojedzie do krańcówki to ja powinien otworzyć przerwać. Jak patrzysz na schemat to krańcówka po prawej stronie załącza cewkę przekaźnika po prawej ale uziemienie jest wtedy brane z lewe strony silnika. A z drugiej strony masz odwrotnie

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jeszcze sprawdź biegunowość zasilanie przekaźników czy nie masz ich odwrotnie policzonych? Na przekaźniku NC musiy być minuna na NO plus

    Dodano po 6 [godziny] 37 [minuty]:

    Jeżeli masz wszystko sprawdzone i jest ok to sprawdź czy centralka daje sygnał jak nacisniesz pilot czy jest cały czas napięcie po naciśnięciu. Powinien być krótki sygnał.
  • #1706
    Paci2
    Level 9  
    dziś znowu męczyłem się cały dzień i dalej nic.

    Jeden silnik podłączyłem i działa na krańcówkach tak jak się należy a na drugim kombinowałem cały dzień i nic mi to nie dało jak dojedzie do krańcówki to przełancza sie w drugą stronę i tak w kółko.

    jak podłaczę oba silniki to ten co odbija to odbija ciągle ale jak ten co działa prawidłowo dojedzie do krańcówki to wyłącza oba silniki.


    Zgłupiałem co może być nie tak ???

    Czy to że obie instalacje przekaźników są razem wspólnie podłączone pod jedno zasilanie + i -
  • #1707
    zszcech
    Level 13  
    Jak możesz to dodaj zdjęcie połączeń przekaźników. Obydwóch silników
  • #1708
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Z mętnego opisu wynika że masz 2 osobne zestawy przekaźników (sterowniki) do dwóch siłowników.
    Wyprobuj każdy sterownik podpinając po kolei oba siłowniki. Jeśli złe działanie będzie powtarzać się na którymś sterowniku - w nim szukaj błędu, jeśli błąd będzie się ciągnął za jednym z siłowników na obu sterownikach- coś źle z krańcówkami w nim.
  • #1709
    Paci2
    Level 9  
    Sprawdzałem silniki na tym układzie co chodzi jak należy i wszystko ok jednak na tym drugim układzie nie działa należycie.Odlanczajac jeden silnik pierwszy układ działa poprawnie jak zrobię na odwrót to drugi układ nie działa poprawnie odbija się bramą od krancowek cały czas.krancuwki sprawdziłem działają poprawnie przy miezeniuprzejscia miernikiem. Po podlaczeniu obu drugi uklad odbija ale jak pierwszy dojedzie do krancowki wyłącza całość
  • #1710
    zszcech
    Level 13  
    Układy na przekaźnikach muszą być takie same i tak samo muszą być zasilane tylko podłączasz odwrotnie silnik i odpowiedniej strony wyłączniki. Porównaj obydwa układy