Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

cici 29 Gru 2006 14:06 1183001 1730
  • #181
    marcin0311
    Poziom 12  
    Witam kolegów.
    Zaglądam od czasu do czasu na forum, i natrafiłem na ten właśnie wątek. Musze przyznać, że Wasza pomysłowści fachowość jest na wysokim poziomie.
    Znalazłem w internecie taką stronkę: http://scelektronika.fm.interia.pl/inde.html
    Ciekawe układy tam proponują. Mam chęć zrobić sobie siłowniki do bramy.
    Pytanko: czy nie łatwiej byłoby wykorzystać części takie jak do zrobienia siłownika z tematu tego wątku a wykonać coś takiego jak na podanej stronce?
    Znalazłem kiedyś na necie taki prostacki i tani układ sterowania co prawda do bramy przesuwnej ale nie ma problemu z dostosowaniem do skrzydłowej, oto sznurek do tej strony: http://www.czarnikm.republika.pl
    Pozdrawiam serdecznie.
  • AdexAdex
  • #182
    maxreif
    Poziom 10  
    Witaj Bolid 1
    Mimo zapewnienia że się odezwiesz do mnie na e-mail narazie nie mam żadnej widomości. Proszę abyś napisał czy masz ochotę wysłać mi dokładne info o twoim projekcie i dokładne zdjęcia czy raczej nie.
    Chcę już zacząć wykonywanie urządzenia i nie wiem czy jeszcze czekać na twoją odpowiedź.
    Pozdrawiam
    maxreif
  • #183
    prokopcio
    Poziom 29  
    Zamierzam zbudować mechanizmy CICI'iego i uważam, że ktoś mądrze zauważył, że przydało by się zabezpieczenie przed "ucięciem głowy dziecku", raczej sterowanie będe robił sam na procesorku a tam będzie spora możliwość rozwinięcia projektu bez nakładów pracy fizycznej i finansowej jedynie - ulepszając program. Przy zastosowaniu wyjść PWM i prowizorycznego pomiaru prądu można śmiało pominąć krańcówki, które mogą być słabym punktem w zimie (tak mam zrobione w aucie szyby elektryczne fabrycznie), można też kontrolować, czy brama nie napotkała na przeszkodę a dzięki Wyjściu PWM mieś łagodny start i stop. Napewno będzie układ jednoprzyciskowy otwórz-stop-zamknij-stop..... aby było możliwe tylko lekkie uchylenie bramy - głównie pod kątem bramy garażowej. Narazie czekam aż będę miał bramy (narazie mam domek w stanie surowym) więc może z miesiąc/dwa coś będę myślał i mierzył ale napewno tu wrócę z fotkami ;-) pozdrawiam i życzę wszystkim niezawodnej automatyki....
  • #184
    Raf31
    Poziom 13  
    Witam
    Widzę że kolega prokopcio mnie uprzedził. Chciałem zaproponować użycie prostego i taniego tranzystora i kawałka drutu miedzianego zamiast krańcówki. Może po kolei. Zadaniem krańcówki jest odcięcie (lub zwarcie) styków po dotknięciu elementu końcowego. Zadanie tranzystora i kawałka miedzi jest takie samo jak krańcówki lecz przy przekroczeniu danego progu prądowego. Jak wiadomo przepływ prądu przez przewodnik powoduje spadek napięcia. Można to wykorzystać w przypadku bramy do jej zabezpieczenia lub odcinania napięcia silników. Działałoby to mniej więcej tak, że po przekroczeniu przykładowo 5A na przewodniku (cewce) powstanie spadek napięcia który będzie wystarczająco duży aby wysterować tranzystor. Może to być np. BC337 (NPN) http://www.fairchildsemi.com/ds/BC%2FBC337.pdf który kosztuje 20groszy. W przypadku wykorzystania tranzystora NPN sterować będziemy masą. Jeżeli potrzeba sterowania plusem to trzeba wykorzystać tranzystor PNP.
    Polecam tak jak mój poprzednik mikroprocesor do sterowania bramą ponieważ można dowolnie zmieniać parametry. Dodam jeszcze że procesor który potrzebuje do zaprogramowania jedynie zasilania i programatora kosztuje zaledwie 6 zł (np. atmega8). Programator można zrobić praktycznie zerowym kosztem podłączając mikroprocesor bezpośrednio do portu drukarkowego lpt (nie polecam tego sposobu programowania ponieważ procesor szybko się zużywa). Poza tym że przy użyciu procesora mamy możliwość zmian bez ingerowania mechanicznego, jeszcze warto podkreślić, że można sterować każdym silnikiem z osobna, a co za tym idzie można odpowiednio opóźniać załączanie silnika (tego który steruje przęsłem bez zakładki).
    W załączniku „schemat” jak ma wyglądać wpięcie w obwód cewki. Zapomniałem dodać do rysunku że wyjście przeciążeniowe to sygnał -
    Programowanie procesorów wcale nie jest takie trudne!!
  • #185
    prokopcio
    Poziom 29  
    Raf31 - Twoje założenia są na starcie skazane na niepowodzenie ze względu na zastosowanie cewki(indukcyjności) - raczej należałoby zastosować po prostu rezystor o odpowiednio dobranej rezystancji i mocy. Dodatkowo należy zastosować rezystor na bazie tranzystora ograniczający prąd przez nią płynący... jeśli masz jakiś program symulacyjny to zbuduj układ z cewką i załączaj/odłączaj napięcie zasilania to zobaczysz co się stanie... Jeśli natomiast zmontujesz taki układ Fizycznie będzie kupa dymu ;-)
    Ale pomysł dobry ;-) (według mnie)...
  • #186
    Raf31
    Poziom 13  
    Witam
    Faktycznie pomyliłem się przy rysowaniu schematu, przepraszam.
    Schemat który zamieściłem poniżej działa poprawnie. Indukcyjność zastosowanego zwoju drutu w niczym tutaj nie przeszkadza pod warunkiem że nie znajduje się blisko elektroniki. Stosowałem już podobne rozwiązania i działały bez problemów. Należy jeszcze zaznaczyć, że rezystory o których wspomniał kolega prokopcio muszą być o mocach około 60W na każdy silnik a to dość drogie elementy dlatego polecam przewód o odpowiednim przekroju.
  • #187
    prokopcio
    Poziom 29  
    --> do kolegi RAF31 :-) nie chodziło mi tutaj o zakłucenia - jeśli prąd zaczyna płynąć(gwałtownie podczas załączenia) to na indukcyjności pojawia się dość duże napięcie (wyższe od 0,7V bezpiecznego dla bazy tranzystora) co w pierwszym schemacie uszkodziłoby odrazu tranzystor, w drugim da tylko sygnał o przekroczeniu prądu ale gorsze jest wyłączenie(gwałtowne) zasilania silnika (zanik prądu), który powoduje wyindukowanie się napięcia ujemnego (kilkakrotnie większego od napięcia zasilania - nawet ponad 100V). Nie wiem dlaczego się upierasz przy kombinowaniu z przewodami miedzianymi(cewkami) - opornik powinien mieć ok.0,15om (R = U / I = 0,75 / 5A ) co daje maksymalną wydzieloną moc jedynie 3,75W - można dać np dwa równoległe oporniki 0,33om / 2W... nie mam pojęcia skąd wwyliczyłeś tą moc 60W - to byłyby rzeczywiście ogromne oporniki ale przecież "budując" taki opornik też moc musiałbyś zachować na tym samym poziomie ;-) - dodadkowo trzeba i tak dorzucić było kondensatorek pomiędzy bazą a emiterem żeby był układ odporny od zakłuceń i procesor nie reagował na "iskrzenie na szczotkach" i takie tam... Widzę kolego, że masz bardzo mało doświadczeń praktycznie sprawdzonych jak również brakuje Ci troszkę teori... ale przecież to Forum jest poto, żebyśmy wszyscy się uczyli... POZDRAWIAM.
  • #188
    bolid1
    Poziom 11  
    Bolid1 dodaje opis i zdjęcia ( zdjęcia nie są po kolei na ) Pręt śrubę trzeba ospawać na dłogości 30mm do około ponieważ nie zrobimy gwintu (podnośnik 96r nie musiałem spawać bo nie był do końca nagwintowany lewym gwintem) nastepnie stoczyć na wymiar 10mm na długość 30mm pasownie pod łożysko 6200 potem frezujemy kwadrat o grubości 6.5 mm na długość 10mm pod najmniejszą nasadkę potem robimy gwint M10 zwykły na długości 14mm pod nakrętkę samokontrującą na klucz 17 -nabijamy łożysko zakręcamy nakrętkę.Nypel 1/2-1 cieńszą stronę staczamy na wymiar 25mm długość 14mm w środku nypla toczymy siodełko pod łożysko 30mm długość 2mm . Kruciec sluży do zablokowania łożyska gwint hydrauliczny jest stożkowy wiec trzeba go poprawić mój tokarz robił to nożem tokarskim długość gwintu 20mm długość krućca już zależy od silniczka jaki zastosujecie ja mam od hondy civic 97r. Krążek pod silniczek jest ze złomu środek 34mm (grubość krućca) na zewnątrz 85 mm.Drugi koniec siłownika zakończony jest tuleją ,grubsza część na zewnątrz 32mm cieńszą wchodząca do profila 25mm o długości 10mm środek 21.5 mm całość długość 20mm .
  • #189
    maxreif
    Poziom 10  
    Witaj Bolid1
    Wielkie dzięki za przesłanie info i fotek. Teraz wreszcie będę mógł się zabrać za tworzenie urządzenia dla siebie.
    Jak coś stworzę to się tym podzielę na forum.
    Pozdrawiam
    maxreif
  • AdexAdex
  • #190
    marcin0311
    Poziom 12  
    Witam.
    Stworzyłem na razie siłownik do etapu połaczenia śruby z silnikiem i tu pojawia sie mój problem: śruba w podnośniku jest skrzywiona i ma bicie na boki tym samym na połączeniu z silnikiem powstaje bicie i nie mogę ustawić silnika w jednej osi ze śrubą. Trzymając w ręce silnik hula pięknie i śruba ładnie ciągnie ale jak połączę na sztywno to silnik ma bardzo ciężko. Próbowałem śrube prostować ale to jest niewykonalne, co prawda trochę pomaga ale nie jest za dobrze :(
    Pytanie: czy wasze śruby też sa skrzywione czy prościutkie? Może miałem jakiś trefny podnośnik /od poloneza/?
    Pozdrawiam.
  • #192
    slaweek_22
    Poziom 16  
    W moim przypadku obydwie śruby były idealnie proste. jedna mi sie trochę skrzywiła przy odkręcaniu tego aluminiowego tryba od przekładni ale wszystko sie dało wywarzyć na tokarce i juz jest ok. Jak na razie wszystko jest na etapie składania, jak będe miał chwile to wrzucę parę fotek.
  • #193
    marcin0311
    Poziom 12  
    slaweek_22 napisał:
    W moim przypadku obydwie śruby były idealnie proste. jedna mi sie trochę skrzywiła przy odkręcaniu tego aluminiowego tryba od przekładni ale wszystko sie dało wywarzyć na tokarce i juz jest ok. Jak na razie wszystko jest na etapie składania, jak będe miał chwile to wrzucę parę fotek.

    Tak właśnie myślą, że spieprzyłem śrubę przy demontażu z lewarka, ale może coś wykombinuję.
    POzdrawiam.
  • #194
    maxreif
    Poziom 10  
    Witaj "kerim 15"
    Z twoich zdjęć nie mogę rozszyfrować czy twoja brama otwiera się do środka posesji czy na zewnątrz?
    Jak możesz to napisz na forum jak jest.
    Pozdrawiam
    maxreif
  • #195
    marcin0311
    Poziom 12  
    maxreif napisał:
    Witaj "kerim 15"
    Z twoich zdjęć nie mogę rozszyfrować czy twoja brama otwiera się do środka posesji czy na zewnątrz?
    Jak możesz to napisz na forum jak jest.
    Pozdrawiam
    maxreif

    Moim zdaniem na bank do wewnątrz posesji :) Widac po zawieszeniu siłowników.
    Mam pytanie/ankietę: jakie sterowniki koledzy proponują do sterowania bramą dwuskrzydłową?
    pozdrawiam
  • #196
    kerim15
    Poziom 11  
    Oczywiście że do wewnątrz posesji.
    Ja zastosowałem sterownik Bramster od Starmacha zakupiony na Allegro ok.2 miesiace temu. U mnie działa od dwóch tygodni.
    Sprawuje się wyśmienicie zasięg pilota blisko 200m ale z anteną zewnętrzną
    którą sam dorobiłem,fabrycznie jest kabelek.

    Dodano po 31 [minuty]:

    Sterownik częściowo podłączony, zdjęcie z zeszłego roku gdy jeszcze wszystko było w proszku.
    Dla zainteresowanych moim projektem mogę zamieścić więcej fotek
    i szczegółów proszę pytać.
  • #197
    slaweek_22
    Poziom 16  
    mam pytanie do kolego kerim15. W jaki sposób dorabiałeś antenę? Ja mysle zakupić sterowniki radiowe satela do systemów alarmowych tam tez jest kabelek. Myślałem zrobić tak. częstotliwosc jest 433MHz dł_fali=3*10^8/433*10^6=0,692. Antene zrobiłbym na pół fali o długości 34,6cm. Czy dobrze myślę?
  • #198
    kerim15
    Poziom 11  
    Jest to antena samochodowa, taka montowana na szybę, po małych przeróbkach, jest ona długości równej długości kabelka przy sterowniku.
    Jeśli chodzi o sterownik Satela to proszę zwrócić uwagę na temperaturę
    w jakiej może pracować.Jeśli dobrze pamiętam to on powinien pracować
    w temperaturach plusowych.
  • #199
    slaweek_22
    Poziom 16  
    Co do temperatur sterownika Satela to nie jest tak zle:
    Zakres temperatur pracy odbiornika ....-10 do +50ºC
    Zakres temperatur pracy nadajnika (pilota)...-20 do +55ºC

    ale myśle że nawet poniżej -10 odbiornik powinien prawidłowo działać. Zdecydowałem sie na Satela ze względu na renomę firmy bo trochę bałem sie tych samoróbek z allegro, choć cena była ok 30% nizsza.

    PS kerim15 jeśli masz jeszcze troche fotek najlepiej przed złożeniem wszystkiego do kupy to wrzuc na forum, chetnie popatszę a może komuś podsuną nowe pomysły.
  • #200
    gonzo_17
    Poziom 2  
    Mam taki problem
    nie wiem jaki wybrać strownik do bramy dwu skrzydłowej. Silniki zasilane są 15V DC na każdy. Zamontowałem także wyłączniki krańcowe oraz fotokomórke i mam problem z wyborem dobrego i w miare nie drogiego układu sterowania radiowego na min. 2 piloty. Z góry dziękuje za pomoc
  • #201
    kerim15
    Poziom 11  
    Mam tylko te z których coś widać, reszta nie czytelna.
    Na zdjęciu poniżej łożysko jest w obudowie która jest dospawana
    do lewarka.W obudowie i śrubie są rowki na pierścienie zegera.
    Krańcówka to włącznik stopu od poloneza.
    Silnik się trzyma na jednej śrubie średnicy 8mm.
  • #202
    marcin0311
    Poziom 12  
    W czasie przemyśleń nad realizacją siłownika wg powyższych przepisów nasunęła mi się wątpliwość: co w zimie będzie z siłownikiem jeśli zamarznie na tej części wysuwanej deszcz albo śnieg? Często zimowym rankiem brama jest oblodzona. Warto chyba pomyśleć o zabudowaniu/zasłonięciu rurki wysuwającej się z siłownika przed lodem i śniegiem?
    Pozdrawiam.
  • #203
    janek1815
    Poziom 38  
    Raf31 napisał:
    Programator można zrobić praktycznie zerowym kosztem podłączając mikroprocesor bezpośrednio do portu drukarkowego lpt (nie polecam tego sposobu programowania ponieważ procesor szybko się zużywa).

    8-O :) mozesz opisac to zuzywanie sie przy podlaczeniu bezposrednio przez 3 oporniki do portu LPT bo jakos nie moge w to uwierzyc programuje zazwyczaj na Atmega 32 i jakos nigdy mi sie nie zuzyl choc byl setki razy programowany. A tak w ogole to pomysl z ta brama jest super juz rozebralem lewarek nabilem rure aluminiowa na stalowa i oddalem do toczenia bo ciut jest za gruba
  • #204
    prokopcio
    Poziom 29  
    Raf31 napisał:
    "Programator można zrobić praktycznie zerowym kosztem podłączając mikroprocesor bezpośrednio do portu drukarkowego lpt (nie polecam tego sposobu programowania ponieważ procesor szybko się zużywa)."
    HaHaHa! Dobre - tego jeszcze nie słyszałem :-)
  • #205
    Raf31
    Poziom 13  
    Widzę, że janek1815 ma problemy z czytaniem. Napisałem że mikroprocesor podłączony BEZPOŚREDNIO do portu lpt zużywa się szybciej a nie przez rezystory i tak faktycznie jest. Jeżeli programuje się bezpośrednio to już po stukrotnym zaprogramowaniu można napotkać na błędy zapisu.
  • #206
    janek1815
    Poziom 38  
    zobacz PROKOPCIO tez to uwaza za bezsens az z ciekawosci musze to sprawdzic. nigdy nie widzialem programatora bez opornikow w szeregu z LPT. Dosc ze ten port jest dosc wrazliwy na ladunki zwarcia itd to jeszcze mam usunac rezystory? pokaz gdzies taka aplikacje? I tak w ogole to czytam dokladnie a wiec zastanow sie zanim cos napiszesz.
    Czy ktos moze pokazac swoj sposob przymocowania krancowek oraz dzwigni ktora je naciska ? (foto z boku i od dolu) dziekuje i pozdrawiam
  • #207
    Raf31
    Poziom 13  
    janek1815 napisał:
    zobacz PROKOPCIO tez to uwaza za bezsens az z ciekawosci musze to sprawdzic. nigdy nie widzialem programatora bez opornikow w szeregu z LPT. Dosc ze ten port jest dosc wrazliwy na ladunki zwarcia itd to jeszcze mam usunac rezystory? pokaz gdzies taka aplikacje?


    Jest dokładnie tak jak piszesz. Port LPT jest bardzo wrażliwy na zwarcia. Dlatego nie polecam tego rozwiązania na dłuższą metę. Jak chcesz to wyślę Ci schemat jak zrobić programator który zabezpiecza LPT (koszt to około 6zł jeśli dobrze pamiętam). Oto linki do rozwiązania bez rezystorów:
    http://www.patron.net.pl/artykuly/AVR_tutorial.htm
    http://www.bsdhome.com/avrdude/
  • #208
    janek1815
    Poziom 38  
    dobra nie bedziemy sie sprzeczac :) odbiegamy od tematu nie chce schematu gdyz na 74hc244 uklad ten u mnie nie dziala a wiec tylko dlatego programuje za pomoca rezystorow. (robilem sam programator rowniez kupowalem na allegro i nic u mnie nie dziala) cos mam z LPT
  • #209
    Raf31
    Poziom 13  
    janek1815 napisał:
    dobra nie bedziemy sie sprzeczac :) odbiegamy od tematu nie chce schematu gdyz na 74hc244 uklad ten u mnie nie dziala a wiec tylko dlatego programuje za pomoca rezystorow. (robilem sam programator rowniez kupowalem na allegro i nic u mnie nie dziala) cos mam z LPT

    Ja też na początku miałem na początku problemy z uruchomieniem programatora. Nie wiem jak u Ciebie ale u mnie problem tkwił w zasilaniu programatora i układu. Zasilanie bezpośrednie z LPT w niektórych komputerach nie jest wystarczające i dlatego trzeba zasilać układ i programator z innego źródła np. z USB. Nie wiem jakim programem programujesz ale trzeba również wybrać odpowiedni programator z menu programmer.
  • #210
    janek1815
    Poziom 38  
    moj programator jest zasilany z programowanego ukladu. wiec nie moze byc tego problemu . Programuje tak od okolo 4 lat i raczej tego nie zmienie chyba ze uszkodze port ale to raczej sie ne zdarzy