Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

cici 18 Jul 2008 12:36 1218341 1736
Optex
  • #511
    kerim15
    Level 11  
    Ja zastosowałem stycznik R15 , są z cewką na 230v~ jak i na 24v stały bądź przemienny.
  • Optex
  • #512
    dibo1
    Level 10  
    Witam wszystkich Pasjonatów tego arcy ciekawego tematu.Jak wszyscy śledzący ten wątek wykonałem siłowniki do mojej bramy na podstawie pomysłu i opisu CICI-ego.Moje różnią się tylko tym od pierwowzoru że silniczki skierowane mam ku dołowi.Obudowę siłownika a konkretnie jego część poziomą (podnośniki od FSO) wykonałem poprzez założenie rurki z PCV i uszczelnienie miejsca z którego wysuwa się rurka o mniejszej średnicy.
    Niestety brak mi pomysłu jak i z czego wykonać estetyczną i szczelną obudowę silniczków, bo przecież nie mogą być pozostawione na wierzchu. Czekam na ciekawe pomysły rozwiązania tego problemu -najlepiej poparte zdjątkami.Mirek
  • #513
    subaru555
    Level 13  
    Szczerze mowiac to przed zobaczeniem pomyslu CICI-ego myslalem nad czyms takim. Uzyc samozamykacza do drzwi, takie jak sa na klatkach schodowych w blokach, tylko w miejsce mechanizmu zamykajacego wstawic silnik. Niestety silnik od wycieraczek jest za slaby i za szybki. Nalezalo by pomyslec nad zwiekszeniem przelozenia i zmniejszeniem obrotow. Wtedy moglo by to dzialac:)
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    Dodano po 5 [minuty]:

    [quote="treborrrrr"]A co jak ktoś ma murowany wjazd?
    W tym rozwiązaniu silnik miałby pciężko. Małe ramię ma pracować obrotowo z całym skrzydłem bramy. Potrzeba dużego przełożenia i twardych materiałów. Może wygląda lepiej i prościej od siłownika z podnośnika, ale na pewno nie będzie łątwe do wykonania a ostatecznie z pewnością nie będzie miało takiej siły jak siłownik "podnośnikowy".

    Zgadzam sie z treborrrrr , a w dodatku z awaryjnym otwieraniem takiego systemu moglby byc jeszcze wiekszy problem. Takze dostepnosc elementow gotowych do tego rozwiazania byla by napewno mniejsza. Ale nie badzmy tez takimi pesymistami. Trzeba prubowac...od tego sie wszystko zaczyna :D
  • Optex
  • #514
    marcinb21
    Level 13  
    treborrrrr wrote:
    Mam wątpliwości co do schematu. Ukłąd jest po zatrzymaniu awaryjnym lub podobnie. Brama nie rozwiera żadnej krańcówki bo po prostu jest pomiędzy nimi. Załączamy zasilanie-brama rusza w stronę w którą jej pozwala ukłąd załączający "sprawniejszy przekaźnik".
    I co dalej? Jedzie do krańcówki.. Ale jeśli pojechałą w stronę krańcówki która silnika nie wyłączy to co wtedy? Mamy problem.
    Jest proste rozwiązanie. Sprawdzić w którą stronę pojedzie brama przy starcie ze środka i po tej stronie zainstalować krańcówkę która ją zatrzyma, bo wiadomo że zatrzymuje tylko jedna.
    Ale co jeśli przekaźniki załaczają się przy takiej sytuacji losowo?
    Można dać opornik na cewkę żeby mniejszy prąd później załączał styki. Myśę że trzeba to dopracować...

    Jak dobrze połaczysz układ to sie przekonasz że odpowiednie połączenie cewek na schemacie CICIEgo sprawdza sie. Ja mam tak połączone że w przypadku zaniku napięcia kiedy brama sie otwierała czy zamykała i stanęła po środku i krańcówki były zwarte to ponowne danie sygnały start powoduje że brama u mnie sie otworzy bez znaczenia czy sie zamykała czy otwierała przed awarją.

    A co do otwarcia bramy przy zaniku napięcia to u mnie wystarczy zdjąć siłownik ze śruby na bramie i po sprawie.
    https://obrazki.elektroda.pl/68_1183579507.jpg
  • #515
    treborrrrr
    Level 18  
    Mam taki pomysł na proste włączanie transformatora dużej mocy do sieci tylko w czasie pracy. Oprócz trafa potrzeba nam jeszcze przekaźnik i dwa mostki gretza za jakieś 1,5A. Teraz podłączamy wejścia pierwszego mostka równolegle z silnikiem 1 i wejście drugiego mostka z silnikiem 2. Wyjścia z mostka łączymy +z+ -z- i podajemy na przekaźnik załączający duży transformator. Start układu napędowego i przekaźnika następuje poprzez zasilanie z akumulatora, który jest stale łądowany niewielkim prądem przez zasilacz z transformatorem małęj mocy.
    Co o tym myślicie?
    A co do zabezpieczenia to mam w planie zrobić małą cewkę w na przewodzie zasilającym silnik z odpowiedniej grubości drutu. Wewnatrz cewki wyłącznik termiczny. Zatrzymujemy silnik-cewka się grzeje i wyłącza napęd.
    Proste tylko kwestia dopasowania tej cewki, ewentualnie rezystorów na większą moc o małej rezystancji.
    Wył. termiczny na silniku to duży czas nagrzewania i większe ryzyko uszkodzenia części mechanicznych przed wyłączeniem.
  • #516
    gbd.reg
    Level 21  
    Rowik wrote:
    Potrzebuje pomocy... Otóż tworzę napęd do bramy garażowej tym razem (ale sterowanie zostaje takie same jak do bramy wjazdowej, czyli ten schemat co pomysłotwórca przedstawił. Jednak z racji że drzwi mają zamek, chciałbym ten schemat przerobić, a zabardzo mi to nie wychodzi...
    Cele do osiągnięcia:
    - do układu chce żeby były dodatkowo 2 siłowniki od centralnego (jeden do ryglowania, żeby nie dało się ręką klamki otworzyć, drugi do ,,przekręcania,, klamki żeby zamki odpuściły
    - sterowanie jednym przyciskiem (byłoby najwygodniej, ale zdaje sobie sprawę że może to być TRUDNE :/ ) lub
    - sterowanie dwoma przyciskami (zamykanie/otwieranie) z opcjami:
    -po naciśnięciu ,,zamknij,, na sam koniec siłownik ma przesunąć zabezpieczenie aby nikt nie mógł otworzyć drzwi.
    -po naciśnięciu ,,otwórz,, mają zadziałać 2 siłowniki (jeden który odbezpieczy zamek i CHWILE pozniej drugi który ten zamek zwolni.
    Zdaję sobie sprawe, że jeśli to wszystko zadziała na raz to będzie jeden wielki klops, dlatego ważna jest kolejność.... (na początku zabezpieczenie, później zamek, na końcu silnik)
    - no i oczywiście pamiętać trzeba o tym żeby np siłownik od ryglowania zadziałał tylko raz (jak już będą drzwi zamknięte...

    Mam nadzieję że w miarę dobrze wytłumaczyłem o co mi chodzi. Stawiam piwo osobie która poradzi sobie z tym sterowaniem ;) Z góry wielkie dzięki.



    Mam schemat (opracowałem do bramy swojego garażu) który działa dokładnie tak jak chcesz jednym przyciskiem!!! Można go dołączyć do układu ciciego, albo do dowolnego układu w którym prąd silnika płynie raz w jedną a raz w drugą stronę, np Bramster.
    Krańcówkę otwarcia bramy zostawiamy na swoim miejscu, a zamiast krańcówki zamknięcia bramy podłączamy krańcówkę zamknięcia zamka. Wyżej wymienionych krańcówek nie ma na schemacie. Układ wstawiamy oczywiście w miejsce silnika. Wszystkie krańcówki są w pozycji nienaciśniętej

    Oto schemat:
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    Rowik wrote:
    Stawiam piwo osobie która poradzi sobie z tym sterowaniem

    A gdzie mieszkasz??

    PS. Sorry za jakość schematu, ale przerysowywałem na szybko z kartki.
  • #517
    luki.kl
    Level 12  
    mam pytanie do tych co używają bramstera do otwierania bramy. Jak otwieracie bramę tz poprzez nacisniępie przycisku P1 a zamykacie P2 czy może poprzez przytrzymanie P1 żeby wyzwolić sygnał na 3sekundy. ?? jak macie u siebie bo nie wiem jak podłączyć tego piernika:/
  • #518
    treborrrrr
    Level 18  
    Dodam jeszcze że właśnie dziś sprawdziłem jak sprawuje się silnik od golfa od tylnej wycieraczki. Jest wiele mniejszy i pobiera niecałe 2A a wychodzące ramię siłownika przesuwało mnie bez problemu po betonie. Polecam ;)
  • #519
    werbel222
    Level 11  
    poniewaz ja mam bramke wejsciowa w bramie skonstrulowalem sobie naped do bramy /zasilany gora/ i wydaje mi sie ze to jest bardzo tania konstrukcja .wykozystalem do tego kolumne kierownicza od malucha napedzana silniczkiem wysieraczki malucha na silniczku wycieraczki zamontowane kolko rozrzadu male a na kolumnie kolko rozrzadu duze oczywiscie polaczone lancuchem rozrzadu .do kolumny kierowniczej dospawany odpowiedniej dlugosci pret ktory otwiera lub zamyka brame .zasilanie--trafo 150w.220/12v i krancowki ktore reguluja szerokosc otwieranie wszystko jak narazie dziala juz pare lat bezproblemowo
  • #520
    gbd.reg
    Level 21  
    Pewien użytkownik poprosił mnie na PW o wersję schematu z jednym siłownikiem, więc zamieszczam go również tutaj:
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
  • #521
    treborrrrr
    Level 18  
    No i udało się. Jeszcze tylko największy problem-obudowa. Moja brama miała na jednym skrzydle ogranicznik którego dotykało drugie skrzydło. Nie odciąłem tego i siłownik zablokowany na tym elemencie nie mogąc otworzyć bramy wygiął skrzydło. Silnik który to napędzał to ten mały... od wycieraczki tylnej. Radzę uważać bo wsadzając palec np między krańcówkę a element który ją atakuje można nieźle uszkodzić sobie dłoń. Pozdrawiam i życzę jak najwięcej udanych konstrukcji.
  • #522
    e11
    Level 17  
    Mam pytanie do wszystkich ,którzy wykonali już napęd. Jak dobieraliście długość ramienia wysuwanego czy w ogóle ma to znaczenie ,czy ramie dłuższe to lepiej czy krótsze lepiej . Chodzi mi o już sprawdzone napędy nie o teorie.
    Już chyba znalazłem odpowiedź
    chyba że ktoś ma inne własne przemyślenia
    https://obrazki.elektroda.pl/24_1202333556.jpg
  • #523
    dominator1982
    Level 12  
    Witam
    Po długim okresie przerwy (choroba) wróciłem do konstruowania bramy. Mam kilka pytań do użytkowników forum.

    1) MarcinB21 narysował schemat (rysunek poniżej) z którego wynika, że bramstera zasila napieciem stałym. W schemacie który dostałem wraz z bramsterem wynika, że jest on zasilany napięciem zmiennym. Więc jak pownienem zasilać bramstera? Dodam, że mam trafo 230/24 , 8 amperów. Czy takie trafo może uszkodzić bramstera?

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    2)Na schemacie powyżej do wyzwalania przekażnika jest używane wyjście bramstera WZ oraz GND. Nie chciałbym spalić bramstera więc moje pytanie to którego GND używać?

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    Jak widać na foto powyżej są dwa GND przy antenie oraz GND przy zasilaniu bariery. Któe powinienem użyć wraz z wyjściem Wz dla wysterowania przekaźnika.

    3) W specyfikacji starmacha dla bramstera wyczytałem , że układ nie jest odporny na wilgoć. Gdzie zainstalowaliście sterownik.? Czy jest on w jakiś sposób zadaszony czy zamontowany zupełnie na powietrzu obok bramy.

    4) Zamówiłem bramstera i otrzymałem wszystko zgodnie z zamówieniem, ale nie wiem co z anteną do niego. Otóż w miejsce wpiecia anteny był wpięty przewód. Tym przewodem były spęte piloty. Czy rolę anteny ma pełnić ten kawałek przewody, czy też np. nie otrzymałem w przesyłce anteny. Jak wygląda antena u was. Może ktoś podeśle foto, bo mam obawy , że nie dostałem kompletnej przesyłki.



    pozdrawiam Dominator
  • #524
    suzzi00
    Level 2  
    Panowie,
    szukam taniego rozwiazania do podnoszenia blatu (zakres 500mm). Istnieja rozwiazania jak silowniki elektryczne, ale moze daloby rade wykorzystac silnik od wycieraczek?Predkosc nie musi byc duza ale wazny jest udzwig - 60kg
    Mozecie sie podzielic doswiadczeniami?
  • #525
    gbd.reg
    Level 21  
    @dominator1982
    ad 1. Bramstera należy zasilać napięciem zmiennym 24v. Można również zasilić napięciem stałym, bo i tak to napięcie jest wewnątrz bramstera prostowane.
    Trafo nie uszkodzi bramstera, jeżeli na wyjściu jest nie więcej niż 24v (spodziewam się ze wytrzymałby nawet więcej)

    ad 2. Używaj gnd bezpośrednio z trafa. Możesz również użyć tego z anteny.

    ad 3. Przejdź się do sklepu el. i spytaj się o skrzynkę hermetryczną na elektronikę (na pewno widziałeś u kogoś na słupie, kto ma sterowanie bramy)

    ad 4. Nie wiem czy to jest antena dołączona do zestawu, ale wynika z tego co inni piszą, że nie jest (bramster ma wbudowaną)

    @suzzi00
    Przekładnia ślimakowa daje bardzo dużą siłę, więc bezproblemowo uciągnie ten blat do góry tym bardziej że niektórym powyginała bramę.

    :idea: Tak myślałem nad jakimś mniejszym silnikiem z osią wyprowadzoną poziomo i znalazłem siłownik od szyb z BMW (niestety tylko jeden). Jest dosyć silny (nie zatrzymasz ręką, a jak złapiesz i uruchomisz to trudniej utrzymać niż te od wycieraczek) a obroty na 12v ma mniej więcej takie jak od wycieraczek na 24v.
  • #526
    qnik
    Level 11  
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Oto moja brama skrzydłowa.
    Z tą wersją siłownika pracowala ponad rok po czym spalił się jeden silnik robiąc zwarcie popalil reszte łącznie z transformatorem.
    Sterowanie bramy odbywa sie za pomocą uniwersalnego sterownika z firmy scelektronika, ok 60m zasięgu, z opoźnieniem jednego skrzydła. Działa na zasadzie zaprogramowanego czasu pracy, a wyłączniki krańcowe odłączają zasilanie silnika wiec wystarczy do siłownika dwa przewody.

    Rozważam użycie innego silnika gdyż ten od malucha na 24v nie ma zbyt długiej żywotności niestety.
    Może krokowe, choć ich zasilanie komplikuje sprawe niepotrzebnie
  • #527
    gbd.reg
    Level 21  
    No bramy tu nie widzę :D

    Co do tych silników od malucha to się nie zgodzę że mają małą żywotność, bo niektórym od pięciu lat chodzą bezawaryjnie. Jeśli ci jednak one nie pasują to dwa posty wyżej pisałem o silnikach od szyb z BMW E34.

    Jeśli chcesz uniknąć takich sytuacji, że zwarcie na silniku spowodowało spalenie całego układu, to zastosuj bezpieczniki przy każdym silniku, wtedy to one ulegną spaleniu a nie cała elektronika.

    PS. Ładna obudowa.
  • #529
    subaru555
    Level 13  
    Witam !!!
    Mam pytanie do uzytkownikow, ktorzy wykonali schemat zamieszczony przez CICI-ego, oparty na dwoch przekaznikach samochodowych (ponizej). Ja wlasnie usiluje go zrobic ale widocznie cos musze robic zle, gdyz po podlaczeniu napiecia "-" na NC a "+" na start obok przycisku wlacznika przekaznik po nacisnieciu startu zaczyna bzyczec. Gdy nacisne jedna krancowke przestaje bzyczec przekaznik pierwszy i zaczyna drugi i tak w kolko dopoki nie puszcze startu.
    Czy ktos wie czym to jest spowodowane ??? Dodam ze przekazniki sa nowki, wiec napewno jest dobry styk itd.
    Bardzo prosze o wskazowki i porady.

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
  • #530
    eLKa0306
    Level 11  
    Witam wszystkich, sledze temat od jakiegos czasu i postanowilem ze i ja zrobie sobie taka automatyke. Tylko po dluzszym zastanowieniu zrobilbym sobie 2 komplety: drzwi garazowe i brama wjazdowa. I w zwiazku z tym mam problem. Czy moze ktos doradzic jakie sterowniki/centralki i jakie piloty kupic zeby mozna bylo sterowac i brama i drzwiami jednym pilotem? A moze jest taki ktory obsluzylby i to i to? Moje umiejetnosci co do lutowania koncza sie na polaczeniu urwanego kabla w zasilaczu, wiec nie podejme sie robienia sterownika samemu. Dodam ze googlowalem w miare sporo i z tych co znalazlem wiekszosc jest do silownikow zasilanych 230V. Czy te ktore wymieniacie we wczesniejszych postach spelnia moje wymagania?
    Pozdro
  • #531
    aqq123
    Level 12  
    proponuje wejść na stronę http://amt-alarmy.home.pl/ tam oprócz bramstera znajdziesz inne sterowniki na pewno cos wybierzesz i na pewno będziesz mógł obsłużyć wszystko jednym pilotem
  • #532
    eLKa0306
    Level 11  
    dzięki za namiary
    po(gg)adałem tam z technicznym i doradził co będzie najlepsze dla moich potrzeb - Bramster za 140zl do bramy przesuwnej bo nie potrzebuje funkcji furtki bo w bramie wjazdowej jest oddzielna furtka a do garażu tez mam dodatkowe wejście
    dziś już będę miał komplet części do siłowników i od jutra zaczynam prace, muszę tylko poszukać jakiegoś tokarza w okolicy
    jak zrobię wrzucę jakieś zdjęcia - chociaż nie wiem czy jeszcze potrzebne ;D
  • #533
    luki.kl
    Level 12  
    mam pytanie z innej beczki każdy montuje silniczek od szyb wirnikiem do góry dlaczego ?? czy może on być do dołu ?
  • #534
    aqq123
    Level 12  
    montuje się zębatką do dołu dzięki temu jak pada śnieg nie zamarza na kole które jest schowane pod silnikiem
  • #535
    tymek21
    Level 13  
    Witam
    Jestem w trakcie montażu dwóch siłowniczków .Zastanawia mnie możliwość wyeliminowania krańcówek ,tzn wyłączników otwarcia i zamknięcia .Myślałem o wykorzystaniu do tego styków umieszczonych na zęmbatce plastykowej silnika .Gdy silnik jest uruchomiony to styki slizgaja sie po pierścieniu z brązu który jest porozcinany czego efektem tego jest zwieranie obwodu i rozwieranie .Gdyby wykorzystać układ zliczający takie impulsy ,który pózniej przetwarzał by na komendy stopu bądz startu bądz zwalniania silnika przy zamknieciu .Mam zmontowany w czesci układ jesli go uruchomie i bedzie działał to podziele sie na forum moimi uwagami :)

    Ps: Montowałem zestaw do bramy uchylnej prod. FAAC i tam centralka sterowała siłownikami bez urzycia krańcówek.Uklad był podobny i wykorzystany do tego celu byl mikrokontroler

    Pozdrawiam Paweł
  • #536
    dominator1982
    Level 12  
    Witam
    Mam problem z prawidłowym działaniem układu.
    Otóż podłączyłem wszystko według schematu ciciego (przynajmniej mi sie tak wydaje), ale siłowniki nie działąją tak jak powinny.
    Problem pojawia się jak są podłączone dwa siłowniki. Jak mam podłączony jeden to jest wszystko ok. Jak dochodzi do krańcówki to sie zatrzymuje. Natomiast jak podłączam dwa to ruch wysuwania siłowników jest nie prawidłowy. Jak są podłączone dwa powinny działać niezależnie. Natomiast u mnie podczas ruchu wysuwania siłowników jak jeden dojdzie do odpowiedniej pozycji, to zamiast się zatrzymać silnik piszczy tak jak by miał ciężko i próbuje iść dalej. Natomiast ten drugi siłownik zamiast iść do końca ruchu jest uzależniony od pierwszego siłownika. W momencie gdy ten pierwszy siłownik dotrze do końca ruchu drugi siłownik maksymalnie zwalnia i coś próbuje ale tak jakby nie maił mocy (słychać pisk i milimalnie ruchy ). Jak ręką wcisnę krańcówkę na tym drugim siłowniku (tą do której proboje dotrzeć) to wówczas wyłączają sie oba siłowniki(przestają piszczeć).
    Może jeszcze raz w skrócie.
    1)Pierwszy siłownik podłączony jako jeden do układu działa ok
    2)Drugi siłownik podłączony do układu jako jeden działa ok
    3)Dwa siłowniki podłączone do układu podczas ruchu wsuwania siłowników działają ok.
    4)Dwa siłowniki podłączone do układu podczas ruchu wysuwania = działają nieprawidłowo.

    Pomieżyłem napięcia. Podczas normalnego działania mam 24V(pracują dwa siłowniki),28V (jeden siłownik), Natomiast w momencie wysuwania po tym jak już jeden siłownik dotrze do pozycji to na drugim jest 0,6V.
    Panowie pomocy!!
  • #537
    marcinb21
    Level 13  
    Jak podłączyłeś dobrze wszystko to powinno działać bez zarzutu. Sprawdź sobie według tego schematu który się pojawił juz kilka stron wcześniej a to jest schemat cicego
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
  • #538
    gbd.reg
    Level 21  
    @subaru555
    + Podajesz na NO, a nie na start. Start do plusa zwierasz naciśnięciem przycisku (np na pilocie) i zaraz go puszczasz. To że przy nienaciśniętej żadnej krańcówce układ nie startuje spowodowae jest równoczesnym zatrzaśnięciem obu przekaźników.

    @tymek21
    Nie ma to najmniejszego sensu, ponieważ potrzebna by była dodatkowa elektronika. jeśli zależy ci na niezawodności układu to zamontuj kontaktrony.

    @dominator1982
    Używasz jednego układu na oba silniki, czy osobno na dwa? Jeśli dwóch to przy napięciu na start daj diodę przed każdym układem (skierowaną "w stronę" układu, bo najprawdopodobniej napięcie przechodzi ze startu jednego do startu drugiego, przez co silnik się nie zatrzymuje.
  • #539
    dominator1982
    Level 12  
    Witam
    @gdb.reg
    Mam dwa oddzielne układu podłaczone tak jak na schemacie MarcinaB21..
    Wspólne mają zasilanie, oraz wspólny sygnał start. Jeżeli odłącze jeden układ (jeden siłownik)-czyli odłacze zasilanie na ten siłownik i odłącze sygnał start to jest ok. Podbnie zrobie z drugim siłownikiem i jest ok. Czyli te dwa układy pracują (samodzielnie) poprawnie.

    Problem jest gdy pracują razem. Dokładnie gdy zamykają bramę. Ruch otwierania jest ok. Natomiast przy zamykaniu jeżeli jeden siłownik dotrze do celu (zamknie swoją połówkę), to drugi zamiast iść do końca ruchu (żeby dotrzeć do krańcówki) to staje, a silnik piszczy. Mierzyłem napięcie to podczas takiego ruchu wynosi ono 0,65V. Diody mam tak jak w schemacie MarcinaB21 (może mi się spaliły bo widziałem jak raz poszła iskra z diody).
  • #540
    gbd.reg
    Level 21  
    Jeśli twierdzisz że jedna z diód uległa spaleniu, to ją wymień. Te diody muszą wytrzymywać dosyć duże natężenie, także mam nadzieję, że odpowiednio je dobrałeś. Jeśli masz licznik z omomierzem, to sprawdź diody, czy nie przepuszczają w drugą stronę napięcia (opór powinien być bardzo duży. W szczególności sprawdź te diody na czerwonej linii.