Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

cici 02 Sep 2006 15:36 1207619 1734
Fluke Kamera Termowizyjna
  • Fluke Kamera Termowizyjna
  • #62
    JonyP
    Level 11  
    darek222 mam do ciebie pytanie czy w tym sterowniku jest taka możliwość jak otwieranie bram nie jednocześnie czyli najpierw jedna po dłuższej chwili druga przydaje sie to do uchylania jednej bramy żeby tylko wejść.w naszym przypadku jest to ważne bo do garażu nie tylko sie wjeżdża samochodem czasami trza wejść po klucze lub z sąsiadem na kielicha :D!
    A nadmienie że są takie sterowniki widziałem coś takiego u kolegi wpuszcza przez taką bramę gości
  • #63
    darek222
    Level 11  
    Szczerze mówiąc nie zastanawiałem się nad tym. U mnie jest taka sytuacja, że mam oprócz bramy wejście do warasztatu obok bramy. To mi daje ten luksus, że nie muszę otwierać bramy, aby wejść do garażu a eliminuje także problem stałego zasilania awaryjnego. Nie ma prądu wchodzę przez warsztat, podpinam akumulator i otwieram.
    Na stronie którą podałem jest instrukcja i schematy.
  • #64
    cici
    Level 17  
    Aciu wrote:
    Ja to widżę i nie myszę mieć symulacjii czy też budować układu :D


    No właśnie nie widzisz dlaczego twój układ niedziała a mój działa.
    W stanie spoczynku ja na silniku mam dwie masy a ty dwa plusy.
    Wiec u mnie samopowstrzymanie przekaźników jest realizowane plusem a u ciebie minusem

    Wiec jeśli mam zwartą przynajmniej jedną krańcówke -a tak jest zawsze- to plus ze startu idzie na cewke 1, z drugiej strony cewka ma mase z silnika - od strony drugiego przekaźnika 2 - wiec przekaźnik 1 musi sie ruszyć podając plus na silnik i cewke od przekażnika nr 2 - pozbawiając go możliwości zadziałania oraz przez diode jest na samopowstrzymaniu dopuki nie rozłączy go krańcówka.

    Mój schemat jest taki dlatego że chciałem wykożystać jeden przycik (kanał) do zamykania i otwieranbia.

    Można zrobić prosttrzy układ gdzie są dwa przyciski "zamknij " "otwórz:

    Dodano po 9 [minuty]:

    JonyP wrote:
    Fajnie że podzieliłes sie swoimi informacjami mam identyczną sytuację jak ty z tym że ja próbuje wyeliminować wogóle tą rurę wysuwającą (może błąd) ale przypatrując sie orginalnym siłownikom w naszym przypadku ona wogóle nie jest stosowana.
    Przy lewarku wychodzi taki trzpień co sie go wkłada w karoserią samochodu owy trzpień przymocowałem bezpośrednio do bramy no i jestem w fazie prób efekt jest raczej kiepski (może wie ktoś dlaczego)
    pominołem te łożysko jesli silnik wycentrowany jest przymocowany na stałe stwierdziłęm ze łozysko jest zbędne i bedzie dawał niepotrzebny opór
    wogóle te siłowniki wysuwają sie bardzo wolno nawet przy napieciu 30V tyle że zastosowałem lewarki od wardburga (może inny skok gwintu)
    No i najważniejsze pytanie do poprzednika jaki sterownik kupiłeś bo było proponowne ich kilka. Będe niebawem zamawiał taki sterownik, wiec proszę o dość szybką odpowiedz

    Jeśli robie jakis krytyczne błedy które wpływają na pracę siłowników proszę o kometarz (no i reprymęde że idę na skróty):cry:


    Siłownik bez rurki nie bedzie działał gdy słupek bramy jest gruby 20-30 cm bo robi sie za mały trójkąt i braknie mu skoku.
    łożysko musi być zamienione na kulkowe bo oporowe przenosi siłe tylko w jedną strone.
    Sterowanie może być do centralnego zamka jest tańsze.

    Dodano po 4 [minuty]:

    darek222 wrote:
    Witam
    Na forum jestem nowy, ale już trochę czasu obserwuję.
    Podpatrzyłem temat napędu, bo pomysł naprawdę godny uwagi.
    No i zrealizowałem, lecz dla troszkę innej bramy. Wprowadziłem troszkę zamian. Ogólnie po to żeby wyeliminować spawanie w "delikatnych" miejscach tego mechanizmu.
    U mnie napędy działają w bramie garażu, w którym brama otwiera się na zewnątrz. Drzwi są wypychane. Konstrukcja taka sama jak przedstawiana przez Autora. Spawarka niezbędna. Łożyska zamknięte o średnicy wewnętrznej 12mm. Zamiast spawania łożyska do korpusu lewarka zastosowałem uchwyt do rur PCV o średnicy 28mm. Zamiast spawu na ośce silnika aluminiowy nit. Zamiast aluminiowej rurki - rurka 1/2 cala i centrowanie poprzez przyspawaną podkładkę. Sterownik polecany w temacie - i nie trzeba żadnych dodatkowych przekaźników. Oprócz tego wyeliminowałem temat "w którą stronę brama zacznie się poruszać". Wyłączniki krańcowe - zwykłe samochodowe.
    Jeśli zainteresują kogoś moje rozwiązania to proszę pisać. Może komuś przydają się moje pomysły. Jeśli jestem w stanie zamieścić zdjęcia to chętnie to zrobię, tylko nie wiem czy się da.
    Ogólnie: wielkie brawa dla autora


    Nie jestem przekonany czy takie mocowanie łożyska utrzyma siły wzdłużne by nie obciążać wcale silnika.
    Po zatym jest super
  • #65
    JonyP
    Level 11  
    Cici zasugerowałem sie tym: https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=177187 przecież tam nie ma żadnej rury i działa !!! wprawdzie widziałem to w realu u znajomego ma wykute w słupku taki wręb żeby skrócić drogę do bramy nadmienie że ja mam bardzo cieńki słupek ok 15cm
    - a co do szybkości wie ktoś czy lewarki od wardburga mają inny skok gwintu brama sie otwiera ponad 1min przy napięciu 30V co ?? zwiększyć jeszcze napięcie nie chciałbym przesadzić !!
    - Jakie zasilacze stosujecie jedyne co mi przychodzi do głowy to prostownik do akumulatorów 24V są jeszcze inne pomysly ?? bo nie mam takiego a nie chciałbym wydawać na coś takiego wielkich pieniędzy!!
    - I jeszcze jedno pytanie jaki pobór prądu u was wychodzi bo u mnie na jeden silnik ok 4A a na dwa ok 7A czy aby nie za duży bo prostownik ma co robić w tej sytuacji !!
  • #66
    Aciu
    Level 14  
    Cici masz rację popełniłem błąd. Teraz już widzę, rysunek poprawiłem (w załączeniu)
    Jedyna wada tego rozwiązania, nie da się zatrzymać pracy bramy - chyba, że odłączymy zasilanie. W sytuacjii zatrzymania bramy podczas pracy, faktycznie ponowne uruchomienie nie gwarantuje kierunku pracy (zamykanie lub otwieranie).
    Pozdrawiam i jeszcze raz przepraszam za błąd :D
  • #67
    zibi20
    Level 12  
    Witam wszystkich bardzo ciekawe rozwiązanie , chciał bym zapytać autora i innych konstruktorów czy taki siłownik jest w stanie otworzyć brame 2,5 m skrzydło kłutą i czy to długo trwa
  • #68
    cici
    Level 17  
    zibi20 wrote:
    Witam wszystkich bardzo ciekawe rozwiązanie , chciał bym zapytać autora i innych konstruktorów czy taki siłownik jest w stanie otworzyć brame 2,5 m skrzydło kłutą i czy to długo trwa

    spokojnie otworzy - zapas siły jest ogromny - może powyrywać mocowania do słupków a co dopiero brame otworzyć.
    Warunek to podwyższone napiecie na silnikach.
    Ja mam teraz tak że przez
    ok 2 sekundy jest 24V jako miekki start
    ok 10 sekund jest 48V
    ok 2 sekund jest 24V jako hamowanie

    Silnikom choć na 12V nic nie jest bo pracują 15s a i prąd wcale nie jest duży bo max 5A na silnik (czyli moc siłownika ok 250W)
  • #69
    XenonSG
    Level 11  
    dodam cos co zaobserwowałem odnosnie lewarkó i silników ... mam silniki od wycieraczek z poloneza (bo takei akurat miałem pod ręką) i owy silnik kręci sie w jedna strone szybciej niz w druga a pozatym nie kupujecie lewarkó z malucha jest ich wiecej ale sa troche krótsze wiec brama sie nie otwiera dokońca (przekonałem sie o tym...) i do tego lewarki z poloneza chyba mają odwrotny gwint bo na maluchowskich brama sie otwierała na prawych obrotach a w polonezie na lewych ....


    Dalej pozostaje moje pytanie bez odpowiedzi .... jakie najlepiej zastosowac przewody zasilająco by wydaje mi sie ze trzeba poprowadzic 6 przewodów na 1 siłownik (po 2 na krańcówki(4) i 2 na silnik razem 6)
  • Fluke Kamera Termowizyjna
  • #70
    zibi20
    Level 12  
    Wielkie dzięki cici a możesz powiedzieć w jaki sposób realizujesz to połączenie , że przez 2s jest 24 v a przez 10 jest 48 zastosowałeś jakiś sterownik ? może masz jakieś schematy
  • #71
    cici
    Level 17  
    Żadnych sterowników. Ja stosuje tylko proste rozwiązania ale przemyślane.

    Układ działa tak
    Wciśniecie na chwile STARTU przyciskiem lub z pilota (centrala ma programowany czas załączania przekażnika - ustawiłem 2s) powoduje oprócz wyzwolenia silników, załączenie przekaźnika PK1. Przełączenie kotwicy powoduje ładowanie kondensatora C przez rezystor R do +24V.
    Puszczenie STARTU lub 2s od wciśniecia pilota powoduje że PK1 przełącza kondensator na cewke przekażnika PK2.
    Bedzie on załączony dopóki w kondensatorze starczy energii (u mnie ok 10s) podając na silniki 48V zamiast 24V
    R ok 5-10 ohm (zabezpieczenie przekaźnika przed zespawaniem)
    C dobierany indywidualnie w zależności od czasu na jaki ma sie przełączyć PK2 i od rezystancji cewki PK2 (ja mam 3300 mikroF)
  • #72
    zibi20
    Level 12  
    Wielkie dzięki troche mi przybliżyłeś zasadę działania tego układu bo elektroniki to nie kumam wogóle jeśli mógłbyś lub ktoś inny z tego forum rozrysować cały schemat tego wszystiego wraz z tymi diodami co były podane we wcześniejszym przykładzie tak nachłpski rozum zebym mógł sobie to sam podłączyć bo niby rozumiem o co chodzi ale podłączyć to już nie bardzo wiem jak :/
  • #73
    tonaberykuli
    Level 11  
    z stą srubą od maluch ato bzdury kolega pisze wystarczy 20 cm sruby a brama sie otworzy zdaje sie ze che nam tu wmówić ze podnosnik od malucha ma mniej niz 20 cm
  • #74
    JonyP
    Level 11  
    Czy do sterowania użył ktoś tego:
    http://www.altad.com.pl/index.php?product_id=87
    jest trochę tańszy niż prezentowane wcześniej nie chciałbym ryzykować dla tych dwudziestu złotych i mieć problem z jakością urządzonka

    -A i przy okazji zapytam czy zna ktoś sterownik na docelowo dwóch bram (siłowników)
    -a wy jak rozwiązaliście ten problem? na schematach przedstawionych jest umieszczony jeden silnik a przecież bramy nie zamkną i otworzą sie idealnie w tym samym czasie??
  • #75
    XenonSG
    Level 11  
    tonaberykuli wrote:
    z stą srubą od maluch ato bzdury kolega pisze wystarczy 20 cm sruby a brama sie otworzy zdaje sie ze che nam tu wmówić ze podnosnik od malucha ma mniej niz 20 cm



    wiec widocznie zalezy to wszystko od sposobu wykonania siłownika. Wykonałem go tak jak w opisie jest do siłowników na lewarkach poloneza i brama otwiera sie o około 75-80 stopni wiec mozliwe jest tylko ze przy innej kombinowanej konstrukcji siłowników system zadziała ale w tym wypadku kiedy do długosc jednego z ramion dochodzi jeszcze odcinek kontownika na który jest silnik to ukłąd nie otworzy do końca ...
  • #76
    slaweek_22
    Level 16  
    Gdzie można kupić taka puszkę na sterownik aby można go było umieścić na słupku ogrodzeniowym. Szukałem w marketach budowlanych ale niestety nie udało mi sie znaleźć.
  • #77
    JonyP
    Level 11  
    W każdym sklepie z akcesoriami elektrycznymi (nie mylić z elektronicznymi) choć w tych też są obudowy ale nie takie :-)
  • #78
    tonaberykuli
    Level 11  
    nie zależy to zbytnio od konstrukcji siłowinika a raczej od jego mocowania grubości słupka zdaje sie ze było juz to walkowane na którejś stronie niechciałbym dublowac wypowiedzi teraz tyle afer z tymi plagiatami jest :).Polecam tw. pitagorasa ewentualnie funkcje trygonometryczne ale generalnie najłatwiej, najszybciej zmierzyc kawałkiem druta lub sznurka w którym miejscu bedzie najbardziej korzystne mocowanie dla konkretnej konstrukcji siłownika
  • #79
    cici
    Level 17  
    Aby brama sie otworzyła siłownik musi sie skrócić o
    odległość zawiasu bramy do fronty słupka ( najczęściej połowa słupka) + odległość od frontu słupka do miejsca w którym zamocowany jest koniec siłownika (długość wspornika musi być jak najmniejsza czasami nawet ujemna - wkucie w słupek)
    To widać na moich zdjęciach.
    Prawidłowy montaż jest ważniejszy od siłownika!!
    Na początku też mi brakowało skoku w siłowniku, tyeraz mam zapas ok 6 cm.
  • #80
    tonaberykuli
    Level 11  
    mozna jeszce w inny sposób mocować siłownik metoda ta była stosowana w pierwszych napędach bram mozliwe jest zastosowanie siłownika o nbardzo małym skoku przesuwamy mocowanie na bramie bliżej zawiasu oczywiście siły działające na brame są znacznie większe i siłownik zamuje wiecje miejsca bardziej rzuca sie w oczy no ale cóż coś kosztem czegoś
  • #81
    slaweek_22
    Level 16  
    mam pytanie co do układu sterującego skokiem napięcia z 24V do 48V. A mianowicie. CICI napisał że ustawił czas działania przekaźnika e układzie pilota na 2 sec aby łagodnie brama ruszyła i zdążył sie kondensator naładować. I tutaj pojawia sie moja wątpliwość. moim zdaniem silnik podziała te 2 sekundy a po tym czasie nie będzie zasilania linii START a tyn samym nie będą zasilane cewki przekaźników w układzie z wcześniejszego rysunku zmieniające kierunek obrotów silnika. Czy może źle przeanalizowałem schemat układu zmieniającego kierunek obrotów i po podaniu napięcia na start przez 2 sec układ będzie działał aż do rozłączenia przez krańcówkę??
    Proszę o małe wyjaśnienie tego problemu. Mam jeszcze pytanie do Autora całego pomysłu. Jaki sterownik radiowy zastosowałeś?
  • #82
    XenonSG
    Level 11  
    problem:
    otóz chodzi o to gdzie zamontowac ukłąd sterowania ?? przy bramie czy w garazu problem wyszedł taki ze moje silniki (polonez) pobierają prąd 5A i jesli zasilanie do tych silników leci przez ponad 10 metrów kabla to siłowniki otwierają brame 2 razy wolniej niz gdybym zasilanie podpioł bezpośrednio pod silnik a nie przez tak długi odcinek kabli ....
    wiec pytanie brzmi gdzie zamontowac sterowanie, jakie dać zasilanie, i jakie stosować najlepiej kable....?
  • #83
    slaweek_22
    Level 16  
    Dołączam sie do pytania kolegi powyżej. Jak sprawa zasilania jest rozwiązana w sterownikach fabrycznych? chodzi głównie o umieszczenie transformarora. trafo w budynku i jakieś 25m kabla czy trafo na słupku?? Jak będzie wyglądała kwestia spadków napięć?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Czy umieszczenie transformarora w jednej skrzynce ze sterownikiem radiowym nie zakłuci jego pracy?
  • #84
    cici
    Level 17  
    slaweek_22 wrote:
    mam pytanie co do układu sterującego skokiem napięcia z 24V do 48V. A mianowicie. CICI napisał że ustawił czas działania przekaźnika e układzie pilota na 2 sec aby łagodnie brama ruszyła i zdążył sie kondensator naładować. I tutaj pojawia sie moja wątpliwość. moim zdaniem silnik podziała te 2 sekundy a po tym czasie nie będzie zasilania linii START a tyn samym nie będą zasilane cewki przekaźników w układzie z wcześniejszego rysunku zmieniające kierunek obrotów silnika. Czy może źle przeanalizowałem schemat układu zmieniającego kierunek obrotów i po podaniu napięcia na start przez 2 sec układ będzie działał aż do rozłączenia przez krańcówkę??
    Proszę o małe wyjaśnienie tego problemu. Mam jeszcze pytanie do Autora całego pomysłu. Jaki sterownik radiowy zastosowałeś?


    Wystarczy że na STARCIE pojawi sie krótki impuls dalej przekaźniki są na samopodtrzymaniu.
    Ja mam taki sterownik radiowy
    http://www.satel.pl/produkty/rx4k.php
  • #85
    darek222
    Level 11  
    XenonSG wrote:
    problem:
    otóz chodzi o to gdzie zamontowac ukłąd sterowania ?? przy bramie czy w garazu problem wyszedł taki ze moje silniki (polonez) pobierają prąd 5A i jesli zasilanie do tych silników leci przez ponad 10 metrów kabla to siłowniki otwierają brame 2 razy wolniej niz gdybym zasilanie podpioł bezpośrednio pod silnik a nie przez tak długi odcinek kabli ....
    wiec pytanie brzmi gdzie zamontowac sterowanie, jakie dać zasilanie, i jakie stosować najlepiej kable....?


    No i właśnie
    Ja mam podobny problem.
    Zastosowałem te siłowniki do otwierania bramy garażowej.
    Całe sterowanie umieściłem po lewej stronie bramy i w ten oto sposób kabel do lewego siłownika ma długość 2m a do prawego 7m.
    Cały problem w tym, że lewy siłownik "idzie jak burza" a prawy wolniej. W ten sposób lewa strona otwiera się jakieś 100 - 110 stopni (tak ustawiłem krańcówki) a prawa 90 stopni.
    Zamieniałem silniki między sobą, siłowniki również choć są takie same i nic. Cały czas to samo.
    Wyłączniki krańcowe mam umieszczone na lewym siłowniku no i prawe skrzydło musi się wyłanczać według lewego. Dając czas prawej stronie (do czasu zadziałania krańcówek) lewa otwiera się do 110 stopni.
    Mam jeden taki silnik nie wiem z czego, ale kreci szybciej i myślałem zastosować go na prawą stronę, tylko dojdzie do sytuacji, że prawa strona się już zamknie a na lewej nie zadziała jeszcze krańcówka - no i PAD.
    Co z tym zrobić ???
    Może ktoś już rozwiązał ten problem.
  • #86
    kojot123
    Level 12  
    Podłącz silniki na oddzielnych obwodach i będzie działać niezależnie.

    Mam wielką prośbę do autora pomysłu. Czy mógłbyś mi dokładniej wyjaśnić lub jeszcze lepiej zobrazować to fotkami jak jest wykonane miejsce łączenia silnika z śrubą od lewarka? Jak umocowana jest ta śruba, by nie poruszała się wzdłużnie tylko obrotowo? Jaki rodzaj łożyska zastosowałeś i dlaczego nie może być standardowe takie jak było, wydaje mi się że powinno być takie jakie jest oryginalnie tyle że powinno się dodać jeszcze jedno podobne od drugiej strony.
  • #87
    XenonSG
    Level 11  
    witam
    no i pojawił się problem ze sterowaniem :/
    zmontowałem układ w całość tak jak jest na schemacie i nie działa tzn działa ale nie tak jak powinien po podaniu na wejscie START zasilania (+) i przy odpowiednio zwartej jednej z krańcówek dzieje sie tak jak powinno silnik dostaje te obroty które powinien tylko ze ....
    z przekaźnika słychac taki dzwięk jakby jego styki sie nbie zwierały tylko ciągle tykały bardzo szybko tak jakbym ciągle przykładał i odejmował napięcie.... i jeszcze jedno przekaźnik wogule działą TYLKO wtedy gdy trzymam START ciągle na zasilaniu (+)
    co może być przyczyną ? czy mogą to być diody ? albo co innego ?
  • #88
    cici
    Level 17  
    Jeśli obie krańcówki przewodzą (siłownik w położeniu środkowym) to może być problem z zatrzaśnieciem przekażnika ( są zbyt podobne - ich czs działania jest jednakowy - można wtedy troche odgiąć kotwice od jednego a dogiąć od drugiego.

    Jeśli siłownik rozłącza jedną krańcówke a tak sie dzieje to trzeba zamienić polaryzacje na silniku lub kolejność krańcówek.
  • #89
    XenonSG
    Level 11  
    tzn w sumie to testowałem to wpierw bez zamontowania na silownik tzn silnik luzem na podłodze podłączony wszystko ok a przed podpięciem zasilania na start (+) poprostu zamykałem palcami jedną krańcówke,
    jesli chodzi o położenie środkowe to faktycznie nie ma szans zeby prędzej zadziałał 1 przekaźnik bo kupiłem 4 nowe wiec przy obu krańcówkach przewodzących poprostu oba przekaźnik izaczynają buczeć....

    co moze byc przyczynątego ze nie ma tego samopodtrzymania ??? tylko ze przekaźnik wogule pracuje tylko wtedy gdy ciągle start jest przyłączony do napięcia ?
  • #90
    kojot123
    Level 12  
    Acha miałem poprosić o jeszcze jedną sprawę.
    Z racji tego, że ze mnie elektronik jak z Ojca Rydzyka burdel mama, mam taką prośbę czy mógłbyś umieścić schemat zasilacza do tych silników. Chodzi mi głównie o układ prostujący bo transformator to akurat mam na 24V.

    Moderated By Bartek_Wosik:

    Na górze każdej strony tego Forum jest link do wyszukiwarki. Temat budowy mostka prostowniczego oraz prostych układów zasilających wielokrotnie pojawiał się na Forum - wystarczy poszukać.