Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Eltrox HurtonEltrox Hurton
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

cici 22 Sep 2009 15:24 1206272 1734
  • #751
    putekemil
    Level 11  
    czyli do otwierania bramy jest inny guzik niz do zamykania?
  • Eltrox HurtonEltrox Hurton
  • #752
    reigher
    Level 12  
    No pewnie że inny. U mnie na pilocie są 4 przyciski. 1-zamknij, 2-otwórz, 3-szukanie pojazdu, 4- nieaktywny.
    przycisk 1 służy do zamykania, 2- otwieranie, 3 do niczego bo to tylko sygnalizacja "szukanie pojazdu", 4-jest nieaktywny.
    Schemat centralki taki sam jak w linku wyżej w odpowiedzi do jarka9000
  • #753
    txt66
    Level 11  
    No i oto moja praca co prawda działa już pół roku i nic się nie dzieje ale teraz najtrudniejszy okres - zima, już działam nad nowym modelem na łożyskach samonastawnych i mocowaniu kulowym. Czas otwarcia bramy do 105 stopni wynosi 25 sekund więc mnie zadowala. Zdjęcia robione wieczorem i jak było mokro :)
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
  • #754
    matrix0606
    Level 15  
    całkiem miło panowie. ja jestem w trakcie realizacji całości, czyli razem z centralką mojego pomysłu. wkrótce przedstawię coś bliżej.
  • #755
    Prezydentrp
    Level 18  
    Witam
    Również jestem zainteresowany budową takiego napędu. Zacząłem nawet pisać program do sterownika i tu moja prośba do użytkowników którzy lepiej znają się na programowaniu bo ja przyznam się że nie znam się prawie wcale. Program napisałem tak "na logikę" i nie wiem czy ma prawo zadziałać. Później chcę jeszcze dodać wyjście na lampę sygnalizacyjną i wejście na barierę podczerwieni.

    Wyprowadzenia portów:
    PB.0 - otwieranie skrzydła1
    PB.1 - zamykanie skrzydła1
    PB.2 - otwieranie skrzydła2
    PB.3 - zamykanie skrzydła2

    PD.0 - sygnał otwierania
    PD.1 - sygnał zamykania
    PD.2 - krańcówka skrzydła1 - otwarta
    PD.3 - krańcówka skrzydła1 - zamknięta
    PD.4 - krańcówka skrzydła2 - otwarta
    PD.5 - krańcówka skrzydła2 - zamknięta


    Z góry dziękuję za wszelką pomoc
  • #756
    matrix0606
    Level 15  
    spojrzałem na Twój program i mam conajmniej jedno pytanie:

    jak chcesz wydostawać się z poszczególnych pętli DO..LOOP?

    ja mam juz gotowy soft na 2313 tylko programatora w tej chwili nie mam. muszę poczekać.
  • #757
    Prezydentrp
    Level 18  
    Właśnie się obawiałem że program może się zapętlić. Dopiero raczkuje jeśli chodzi o mikrokontrolery, znacznie lepiej czuję się w analogówce :) Mam do Ciebie gorącą prośbę, czy mógłbyś przesłać mi Twoj program na maila? Podpatrzyłbym jak Ty to rozwiązałeś i może udałoby mi się stworzyć coś działającego :) Juto będę miał dostęp do płytki testowej więc pokombinowałbym coś. Oto mój mail: bartekrompca(malpa)interia.pl
  • #758
    quito_maras
    Level 10  
    Witam słuchajcie może ktoś mi podać wymiary śruby napędowej podnośnika wiem na pewno, że jest to gwint trapezowy ale powiedzcie mi jaki ma skok gwintu i jaki skok gwintu powinna mieć nakrętka...

    Albo powiedzcie mi czy mogę coś z tym lewarkiem zrobić:
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydłoNapęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    czy lepiej przetoczyć i zrobić śrubę z gwintem trapezowym (jeśli przetoczyć to napiszcie mi najlepiej jaki ma być wymiar gwintu)

    pozdro
  • Eltrox HurtonEltrox Hurton
  • #759
    matrix0606
    Level 15  
    słuchajcie, ma 2 pytania. przewertowałem wszystkie strony tego tematu i nigdzie nie rzuciło mi sie w oczy.
    1 - jak wyprowadzić napęd z koła odbiorczego w przekładni silnika od wycieraczek? mam silniki z tylnej wycieraczki od kadeta i pojęcia nie mam jak to zrobić?
    2 - widziałem że do pracy zaprzężone zostały zwykłe łożyska. czy nie powinny być one oporowe? czy zwykłe łożyska wytrzymają siły osiowe?
  • #760
    Prezydentrp
    Level 18  
    Ponawiam prośbę do matrix0606 o udostępnienie do wglądu tego programu :)
  • #761
    matrix0606
    Level 15  
    Prezydentrp wrote:
    Ponawiam prośbę do matrix0606 o udostępnienie do wglądu tego programu :)

    jak tylko przetestuję ten soft, to obiecuję wstawić go tu całego i udostępnić za free. ale najpierw testy. nie wstawię czegoś co nie działa w praktyce.
  • #762
    Prezydentrp
    Level 18  
    Ok, wielkie dzięki. Jeśli program się sprawdzi to spróbuję zaprojektować jakąś płytkę żeby wszystko ładnie było w jednym miejscu. Zastanawiam się też jak zrealizować czujnik przeciążeniowy. Myślałem o wykorzystaniu spadku napięcia na jakimś niskoomowym rezystorze włączonym w szereg z zasilaniem silników i ustawieniu komparatora na wzmacniaczu operacyjnym tak żeby reagował na wzrost prądu o jakieś 15 - 20% powyżej typowej wartości.
  • #763
    matrix0606
    Level 15  
    Prezydentrp wrote:
    Jeśli program się sprawdzi to spróbuję zaprojektować jakąś płytkę żeby wszystko ładnie było w jednym miejscu.

    płytkę też juz mam. jestem właśnie w trakcie wiercenia otworów, ale odpowiedniego sprzętu brak.
    Prezydentrp wrote:
    Zastanawiam się też jak zrealizować czujnik przeciążeniowy.

    najlepiej wykonać na niedostępnym na chwilę obecną kicie AVT 2741 bodajże.

    ja mam już cały układ opracowany to jest:
    -program
    -sterownik na uP

    sterownik w spółpracuje z kilkoma kitami z AVT, między innymi z wyżej wspomnianym czyjnikiem przeciążeniowym, a ściślej mówiąc wyłącznikiem nadmiarowo prądowym, z pilotem dwukanałowym, zasilaczem komputerowym, kilka rozwiązań mojego pomysłu, a całość powędruje do wydawnictwa jako mój projekt sterownika do bramy.
  • #764
    Prezydentrp
    Level 18  
    W takim razie chylę czoła za wkład pracy. Ja na razie z braku czasu składam wszystko "w głowie" :). Oczywiście da się to wykonać w prostszy sposób, na przykład taki jak na początku tego tematu ale uważam że kwestia bezpieczeństwa i bezawaryjności jest bardzo ważna. Widzę że masz spore pojęcie w kwestii elektroniki i fajnie że chcesz podzielić się swoim projektem co na pewno wielu osobom pomoże, bo temat ten jak na razie cały czas idzie w kierunku mechaniki, a uważam że wiele już się nie da dodać, trzeba po prostu działać :)
  • #765
    matrix0606
    Level 15  
    na chwilę obecna mój sterownik wyposażony jest w podstawowe funkcje takie jak:
    -otwieranie bramy
    -zamykanie
    -zabezpieczenie w przypadku pojawienia się przeszkody w bramie (samochód), brama wówczas się zatrzymuje i można ja jedynie otworzyć
    -zamknięcie możliwe jest po usunieęciu przeszkody z bramy
    -mozliwość zatrzymania bramy w dowolnym momencie zarówno podczas zamykania jak i otwierania
    -mozliwość ponownego uruchomienia bramy w kirunku w którym się poruszała, bądź w przeciwnym
    -automatyczne zamknięcie się bramy po określonym czasie, ale...po usunięciu ewentualnej przeszkody z bariery (czujki)
    -możliwość podłączenia akumulatorka 9V jakoźródła zasilania awaryjnego
    -płytka wyposażona w złącze programowania ISP wyprowadzone na gniazdo DB9M więc soft można w każdej chwili aktualizować.

    silniki wykonawcze sterowane poprzez przekaźniki, a całość zmieściłem na dość dużej płytce, bo aż 130x120mm, ale na mniejszej nie dało się.
    zasilanie to zasilacz komputerowy standardu ATX. co wazne nikt nie straci gwarancji bo zasilacz podpinany jest na takich łączach jak w kompie, więc nie ma mowy o jakimkolwiek cięciu przewodów itp.
  • #766
    Prezydentrp
    Level 18  
    Czy sterownik ten wykorzystuje kilka napięć z zasilacza czyli np 12V i 5V czy tylko 12V a potem stabilizator na 5V? Pytam bo mam zamiar zasilać silniki napięciem ok 18-22V i zasilacz zastosowałbym inny. W jakim czasie planowane jest udostępnienie tego cudeńka? :)
  • #767
    matrix0606
    Level 15  
    wziąłem pod uwagę siłowniki napędzane silnikami na 12V, więc same siłowniki zasilane są tymże napięciem. linia 5V jest obciążona żarówką samochodową żeby linia 12V mogła oddać dostateczny prąd.

    stabilizator 5V jest, ale potrzebny jest tylko wtedy gdy całość zasilana będzie ze źródła zasilania awaryjnego .

    podczas czuwania procek i układy odbiorcze zasilane są z lini 5VSB gdzie napięcie jest zawsze, nawet gdy zasilacz komputerowy teoretycznie jest wyłączony, napięcie 12V podawane jest dopiero po odebraniu rozkazu otwierania lub zamykania bramy. w każdym innym przypadku (czytaj brama zamknięta lub otwarta) zasilacz jest wyłączony.

    czas pokazania tego na śwaitło dzienne zależny jest tylko i wyłącznie od tego, kiedy przyslą mi z AVT płytki programatora. oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie podpiąć się innym zasilaniem pod złącze ATX. miejsce na stabilizator 5V jest przewidziane więc śmiało można się podłączać z każdym (bezpiecznym) innym napięciem.
  • #768
    Prezydentrp
    Level 18  
    Witam
    Przysiadłem dzisiaj troszkę i napisałem program który nawet działa :) ale ma jedną wadę - aby uzyskać opóźnienie otwierania i zamykania jednego ze skrzydeł (ze względu na zakładkę) użyłem polecenia wait i tu własnie zaczyna się problem bo w tym czasie czyli ok 3 sekundy program nie reaguje na sygnał z wejścia na który podawany jest sygnał o zagrożeniu (bariera lub czujnik przeciążeniowy). Po upływie tych dwóch sekund wszystko jest ok. Jak można ten problem rozwiązać? Aha i mam jeszcze jedno pytanko - jak zrobić żeby stan wyjścia sygnalizującego zmieniał się z częstotliwością np 2Hz a nie swiecił na stałe, bo próby z pętlami kończyły się w moim przypadku zapętleniem programu

    W załączniku przesyłam program, a to wyprowadzenia pinów:
    PB.0 - otwieranie skrzydła1
    PB.1 - zamykanie skrzydła1
    PB.2 - otwieranie skrzydła2
    PB.3 - zamykanie skrzydła2
    PB.4 - wyjście na lampę sygnalizacyjną

    PD.0 - sygnał otwierania
    PD.1 - sygnał zamykania
    PD.2 - krańcówka skrzydła1 - otwarta
    PD.3 - krańcówka skrzydła1 - zamknięta
    PD.4 - krańcówka skrzydła2 - otwarta
    PD.5 - krańcówka skrzydła2 - zamknięta
    PD.6 - wejście z układu wykrywającego przeszkodę
  • #769
    matrix0606
    Level 15  
    żeby brama zareagowała, czujka musi być podpięta pod przerwanie. u mnie o najwyższym poziomie. ale cos czuję że trochę źle się do tego zabrałeś.
  • #770
    Prezydentrp
    Level 18  
    Wymyśliłem inaczej, czujkę podepnę pod reset procesora co przy przeciążeniu lub wykryciu obiektu automatycznie zresetuje wszytkie wyjścia i wyłączy siłowniki a potem można już dobrowolnie zamknąć lub otworzyć bramę z pilota. Bardzo możliwe że źle się do tego zabieram ale kombinuję przede wszystkim po to żeby czegoś się nauczyć bo sucha teoria do mnie jakoś nie przemawia, wszytko muszę sprawdzić :) A co z tym miganiem lampy sygnalizacyjnej? Jak można to rozwiązać?
  • #771
    matrix0606
    Level 15  
    spoko i to się chwali. nie mówię że na pewno się źle zabierasz. może to ja źle robię. nie jestem expertem w bascom avr. sam nie mogę się juz doczekać kiedy przyjdą mi te płytki programatora. chcę wypróbować czy mój soft działa w praktyce?

    a co z lampą? trzeba wykorzystać przerwanie od timera. one pracują niezależnie od przerwań zewnętrznych.
  • #772
    Prezydentrp
    Level 18  
    hmm i to właśnie problem, nie wiem jak to zrobić. Najwyżej zobaczę jak Ty rozwiązałeś to w swoim programie i wszystko stanie się jasne. Myślałem też żeby zaprzęgnąć do pracy ne555 ale trochę to głupie skoro może to wykonać proc. A programator? Na szybkiego przecież wystarczy wtyk lpt, kilka kabelków i rezystorków, no chyba że się nie ma lpt w kompie
  • #773
    matrix0606
    Level 15  
    Prezydentrp wrote:
    Na szybkiego przecież wystarczy wtyk lpt, kilka kabelków i rezystorków, no chyba że się nie ma lpt w kompie

    na szybkiego to mozna, aczkolwiek niekoniecznie, spalić port LPT, więc nie chce ryzykować kupna nowej płyty głównej. poczekam na programator.

    nadmienię że pętla główna w moim programie to tylko coś takiego:
    Code:
    do
    
          if licznik = 0 then
            call wybor
          end if
        loop

    i to wszystko. resztę robią etykiety i przerwania.
  • #774
    putekemil
    Level 11  
    jakie diody prostownicze zastosowac do ukladu reighera ze str.27

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło


    dlaczego w takim ukladzie gdy brama pracuje i dochodzi do tego momentu gdy rozwarta krancowka sie zwiera to uklad sie zatrzymuje? co jest nie tak?

    Dodano po 4 [godziny] 7 [minuty]:

    nie wiecie gdzzie moge kupic przekaznik dwutorowy do tego ukladuNapęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
  • #775
    j4rek
    Level 19  
    Przekaźnik dostaniesz praktycznie w każdym sklepie elektronicznym lub internetowym.
  • #776
    pawelo166
    Level 10  
    W elektronicznym sklepie są przekaźniki jakie tylko zechcesz.
  • #777
    putekemil
    Level 11  
    tylko ze u mnie nie ma sklepu elektronicznego
  • #778
    j4rek
    Level 19  
    Spróbuj poszukać na www.tme.pl. Możesz też zastosować 2 pojedyncze, takie same przekaźniki połączone równolegle cewkami.
  • #779
    marcin0311
    Level 12  
    Witam
    Zmajstrowałem u siebie napęd i hula aż miło :D
    Trochę zmodyfikowałem siłownik dzięki czemu uzyskałem miękki start i miękkie dociskanie bramy do ościeżnicy (brama dwuskrzydłowa garażowa). Szczegóły na foto Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    Przy zamykaniu/otwieraniu śruba ciągnie nakrętkę, po dojechaniu do ościeżnicy sprężyna ściska się do momentu zadziałania krańcówki. Przy otwieraniu sprężyna popuszcza nakrętkę, dzięki czemu brama miękko startuje, silnik nie ma "uderzenia" pod obciążeniem. Dzięki dwóm sprężynom wiatr lub inne przeszkody nie powodują dużego szarpania siłownikiem, taki swego rodzaju amortyzator.
    Pozdrawiam.
  • #780
    cordoba_2004
    Level 27  
    czy mógł by ktoś dodać foty jak macie polutowane elementy sterowania tak dla nieelektroników, schemat umiem czytać i mniej więcej wiem o co chodzi chciał bym widzieć polutowane te elementy.
    W poprzednich postach podawaliście namiary na trafa do zasilania mógł by mi ktoś napisać jakie parametry musi spełniać trafo zasilajace silniczek wycieraczek poloneza.
    Czy ja dobrze rozumiem że po zmianie biegunowości zmienia się kierunek obrotów silniczka od wycieraczek ?