Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

cici 30 Cze 2010 11:50 1138766 1730
  • #871 30 Cze 2010 11:50
    wojto15-05
    Poziom 18  

    Jak sobie rozrysowałem schemat to doszedłem do wniosku że pobawię się z tą centralką bo i tak leży i się kurzy.
    No i sygnalizację mogę rozwiązać podłączając wyjście na kierunkowskazy do żarówki (bo takowe wyjście posiada ten sterowni, jest to jakiś BX o ile dobrze pamiętam)
    Może da radę to zrobić "po taniości" jak mi się uda to się podzielę z Wami ;)

    A może ktoś wie jak przedłużyć czas "trzymania" przekaźnika w takiej centralce?
    było by prościej :D

  • Sklep HeluKabel
  • #872 30 Cze 2010 13:31
    reigher
    Poziom 12  

    No na kierunki wyjście jest ale to tylko dwa impulsy po 1s i potem plaża, a dobrze by było aby sygnalizacja działała podczas pracy bramy. A przekaźnik można dać na podtrzymaniu przez krańcówkę i chyba efekt będzie pożądany. Rys poglądowy poniżej:

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    Oczywiście trzeba by dołożyć jeszcze jakiś bezpiecznik w gałąź zasilającą.

  • #873 30 Cze 2010 19:14
    wojto15-05
    Poziom 18  

    Tak dokładnie myślałem że dam na podtrzymaniu :)
    Ale mam problem jak przerobić stacyjkę tak aby przekaźniki się zamykały na dłużej niż 3,5s bo taką opcję najdłuższą w niej posiadam...
    Jak nie wymodzę nic to podłączę ją tak jak master w samochodzie czyli sterowanie na przemian + i - do tego dołożę 2 przekaźniki na 12V powiedzmy że ~10A przy wyprowadzeniach diody jedna w stanie zaworowym a druga przepustowym i do jednego i drugiego przekaźnika podtrzymanie przez krańcówkę.
    Jednak wolał bym rozwiązać inaczej dłuższe "trzymanie" przekaźników już w stacyjce.
    Po rozebraniu okazało się że czas 0,5s to zwarcie masy przez rezystor do nóżki jakiegoś układu a 3,5s to zworka "dla picu" bo zwiera masę z masą...
    jak by było odwrotnie można wstawić potencjometr i regulować płynnie czas....
    Jakieś pomysły ?

  • #874 30 Cze 2010 22:55
    kuczera15
    Poziom 19  

    Już problem z iskrzeniem chyba rozwiązałem ( nie sprawdziłem jeszcze). Okazoało się że mam inne przekaźniki :( jeden był dobry (561), ale drugi miał dwa wyjścia po 87 (bez "a"). Jutro kupię i zobaczę czy będzie działać.
    Jeżeli ktoś ma jakieś pomysły co do umieszczenia siłowników na bramie, która się otwiera na zewnątrz posesji to bardzo proszę o wsparcie. :)
    Pozdrawiam i dziękuje za wcześniejsze rady.

  • #875 01 Lip 2010 18:00
    reigher
    Poziom 12  

    Kolego kuczera15 za mało danych aby coś wymyślać moim zdaniem, najlepiej zapodaj jakąś fotkę to wtedy będziemy widzieć jak to u Ciebie wygląda. Czy jest jak umocować do słupka czy nie, czy konstrukcja bramy pozwala na jakieś w miarę rozsądne rozwiązanie czy trzeba by całość spawać, ciąć itd.

    Do wojto15-05 dokładnie to mi chodziło o to że takie podtrzymanie zrobić wewnątrz centralki, czyli zewrzeć przez diodę na płytce styk roboczy z cewką, a przecież krańcówki i tak musisz dać żeby Ci bramy nie urwało:D. Czyli jak naciśniesz guzik na pilocie to reakcja będzie jak w aucie pyknie (otwiera) i trzyma dopóki dopóty krańcówka nie rozłączy podtrzymania. I ta sama historia z zamykaniem, wciskasz guzik (zamyka) i trzyma etc. I to by Ci działało, jedyny warunek to taki że Twój układ (silniki siłownika) musi pobierać niedużo prądu bo spłoną ścieżki w centralce. Osobiście też mam sterowanie na zwykłej centralce od zamków ale dokładałem dodatkowe przekaźniki na siłownik żeby nie "przemęczać" centralki która tylko daje sygnał. To tyle, jeżeli coś namieszałem to sorry ale wydaje mi się że dobrze rozumuje. :D

  • #876 02 Lip 2010 00:21
    kuczera15
    Poziom 19  

    Jeszcze nie zamocowałem siłowników, ale zrobię zdjęcie mojej bramy i słupków. Proszę jeszcze o poradę co do kabla. Jaki trzeba kupić żeby można było go wkopać??

  • #877 02 Lip 2010 12:20
    reigher
    Poziom 12  

    W ziemię kładzie się kable o oznaczeniu YKY, ale według mnie możesz spokojnie położyć YDY przekrój 1.5mm^2 powinien śmiało wystarczyć ( ilość żył zależna od zapotrzebowania)i też będzie dobrze. I rzecz jasna YDY jest tańszy. Żeby nie narobić się w przyszłości puść go w rurce jakiejś. Pamiętaj też aby przysypać z 10cm i położyć folię celem zabezpieczenia się przed przypadkowym przecięciem podczas prac ziemnych w przyszłości. Osobiście u siebie wkopałem na około 0,5m rurę kanalizacyjną fi 50mm i puściłem przewód zwykły 7x1mm^2, taki od instalacji samochodowej, bo akurat mam go dużo i już 4 rok bezproblemowo działa. W razie awarii w rurę łatwo wciągnąć inny bez kopania całości. Może to nie do końca w zgodzie ze sztuką elektryczną ale działa. :D

  • Sklep HeluKabel
  • #878 02 Lip 2010 14:32
    wojto15-05
    Poziom 18  

    Ja u siebie będę wkopywał linkę 3x2,5mm + 2dodatkowe, 4x0,25mm do domofonu i kamery.
    Wybrałem linkę o takim przekroju bo moja odległość od źródła zasilania to ~50m
    oprócz bramy chcę zrobić hermetyczne gniazdo 230V w razie prac w okolicach bramy, żeby nie rozkładać przewodów.
    Wszystkie te przewody pójdą bezpośrednio w ziemię i zostaną przysypane piaskiem itp itd jak wiadomo ;P czyli tak jak być powinno.

    Osobiście mam jakieś większe zaufanie do linki niż do drutu, jeśli mowa o zakopywaniu w ziemi. Ale wiadomo każdy robi tym co ma pod ręką :D

  • #879 05 Lip 2010 23:15
    kuczera15
    Poziom 19  

    Przesyłam zdjęcia bramy i słupków.

    Proszę o porady. :)
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

  • #880 05 Lip 2010 23:56
    j4rek
    Poziom 18  

    Musisz tylko zrobić odpowiednio wysunięte wysięgniki ze słupków do zamocowania silnika i tyle, najprościej to chyba takie w kształcie litery L :)

  • #881 06 Lip 2010 17:41
    reigher
    Poziom 12  

    No j4rek ma rację, masz dość szeroką bramę więc siłowniki nie powinny przeszkadzać.
    Zobacz zdjęcie poniżej:

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    to zielone to blacha do słupka która powinna być wygięta jak pokazuje strzałka, kąt wygięcia trzeba dobrać doświadczalnie, czerwone to zawias, a pomarańczowe ..wiadomo. Chodzi o to żeby tak dobrać długość blachy i kąt wygięcia żeby siłownik nie odstawał nadmiernie i żeby nie był za blisko bo coś się pognie.

  • #882 06 Lip 2010 22:18
    kuczera15
    Poziom 19  

    ale od słupków w kierunku posesji i światła bramy???

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

  • #883 06 Lip 2010 22:48
    reigher
    Poziom 12  

    No dokładnie, a jak inaczej. Tam gdzie namalowałem dajesz zawias i powinno hulać.

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

  • #884 06 Lip 2010 23:03
    kuczera15
    Poziom 19  

    Ok.
    A proszę, powiedz mi jeszcze jakie powinny być wymiary tego trójkąta?? (brama, odsadzenie, siłownik??)

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło


    nie wiem jakie proporcje zachować??

  • #885 07 Lip 2010 00:21
    j4rek
    Poziom 18  

    Celuj w opcje nr 1. Mocowanie siłownika do skrzydła musisz dać minimum w 1/3 długości. Trochę długie do skrzydło i przydałby się długi siłownik.

  • #886 09 Lip 2010 00:20
    kuczera15
    Poziom 19  

    A jeszcze powiedzcie mi czy jakoś zabudowujecie te siłowniki?? chodzi mi o ten element od silnika do rurki, która się wysuwa?? Czy zostawiacie takie nie zasłonięte??

  • #887 14 Sie 2010 11:43
    kaniowy7
    Poziom 12  

    Temat trochę umarł to przy okazji mojego pytania może się odświeży. Proszę konstruktorów swoich napędów o odpowiedź czy takie kontraktrony będą sie nadawały do silownika:

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    - Szczelina 19mm
    - Wyjście alarmowe NC
    - Kolory: brązowy
    - Wymiary (śr. x dł.): 10 x 30mm

    Czujki magnetyczne składają się z dwóch elementów: czujnika magnetycznego (kontaktronu) i magnesu. Kontaktron umieszczony w pobliżu magnesu zamyka obwód elektryczny.
    Każdy z elementów czujki został umieszczony w identycznej wodoszczelnej obudowie - część zawierająca kontaktron ma wyprowadzone dwa przewody elektryczne.

    Proszę kolegów o radę, czy mogą one zastąpić moje krańcówki?

  • #888 18 Sie 2010 19:47
    kaniowy7
    Poziom 12  

    Proszę odpowiedzcie na moje pytanie, pomóżcie w potrzebie :cry:

  • #889 18 Sie 2010 20:58
    j4rek
    Poziom 18  

    Jeżeli robisz wg. projektu osoby, która założyła temat to wystarczyło dobrze przeczytać, że mają być to krańcówki NC. Te alarmowe niestety są rozwarte bez magnesu, a powinno być tak, że przewodzą bez magnesu, a przykładając magnes (czyli np. położenie końcowe siłownika) przerywa obwó.d

  • #890 19 Sie 2010 12:23
    kaniowy7
    Poziom 12  

    Dzięki za jakiś odzew. Siłowniki i sterowanie już mam zrobione, brama już działa jakiś czas, jednak krańcówki są zawodne i czasem się jakaś przycina, dlatego chciałem je zastąpić kontraktronami. Myślałem, że te się nadadzą, ale jak widzę nic z tego i trzeba kupić zwykłe szklane bańki, przełączne. Podpowiedzcie jeszcze czy między nimi jest jakaś różnica, czym sie różnią i na co trzeba zwrócić uwagę przy zakupie? Może jakiś konkretny model ktoś podpowie?

  • #891 19 Sie 2010 13:08
    reigher
    Poziom 12  

    Ogólnie jeżeli masz już te kontaktrony i nie chcesz kupować innych, to można by je zastosować tylko trzeba by zastosować dodatkowo po przekaźniku na każdą krańcówkę (kontaktron). Tylko teraz musisz sobie odpowiedzieć na pytanie: czy chcesz dawać dodatkowe przekaźniki i tym samym nieco przerabiać sterowanie? Osobiście dołożyłbym po przekaźniku i już, zapyta ktoś dlaczego, ano dlatego że te kontaktrony są w ładniej hermetycznej obudowie i nie trzeba kombinować jak koń pod górę żeby je uszczelnić. Też miałem u siebie kontaktrony i swoje przed deszczem umieściłem w kawałku dekalanu i zalałem klejem na gorąco. Wola Twoja. Jeżeli chodzi o kontaktrony i ich typ to poszukaj w TME, trochę ich mają. Ja kupiłem chyba te akurat:
    http://www.tme.eu/html/PL/kontaktrony-serii-kakc/ramka_2199_PL_pelny.html

  • #892 21 Sie 2010 17:23
    kaniowy7
    Poziom 12  

    Nie mam tych kontraktronów, więc raczej kupię inne bo nie chce mi sie przerabiać sterowania. Ty masz na myśli te KC-90, bo ktoś tu już pisał o nich, więc skoro drugi raz się już pojawiają to chyba te będę musiał kupić.

  • #893 25 Sie 2010 11:31
    kola13
    Poziom 10  

    Witam
    Uruchomiłem prototyp siłowników zasilany był z akumulatora teraz nie wiem jaki transformator nabyć TS300VA 230/28V czy lepiej będzie TS250VA 230/24V?

  • #894 25 Sie 2010 21:32
    j4rek
    Poziom 18  

    Zależy jaką będziesz miał odległość do siłowników od zasilacza. Pamiętaj, że napięcie wzrośnie po wyprostowaniu i filtracji - z trafa 28V będzie około 38V, wydajność prądowa obu traf podobna. Ja bym wziął to 230/28 - będzie szybciej pracowała brama, a zawsze można odwinąć trochę uzwojenia.

  • #895 26 Sie 2010 14:26
    kola13
    Poziom 10  

    Dziękuje za odpowiedź postaram się nabyć w taki razie TS300VA 230/28V.
    Transformator i całe sterowanie chciałbym zamontować w piwnicy i wystawić antenkę na zewnątrz. Odległość była by wtedy około 8 metrów do jednego siłownika i i jakieś 11,5 metra do drugiego.
    Jakiej grubości przewód powinienem zastosować pomiędzy transformatorem a silnikami?

    Zamieszczam schemat mojego sterowania bramą.

    Zdjęcia zamieszczę jak wszystko będzie skończone.
    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

  • #896 26 Sie 2010 16:06
    j4rek
    Poziom 18  

    Jak najgrubszy, dobrym rozwiązaniem mogło by być wykorzystanie przewodu 4x2,5 i połączyć przewody parami dla plusa i minusa. Niestety wg układu cici potrzebne jest więcej przewodów - do sterownia. Ja bym proponował przerobić układ krańcówek na ta taki jak jest w siłownikach satelitarnych (schemat podawałem w tym temacie) wtedy do siłownika wystarcza przewód dwu żyłowy. Siłowniki sat są na mniejsze prądy (do 2A) i wbudowana krańcówka to uciągnie. Wasze konstrukcje pobierają większe prądy i kontaktrony nie wystarczą, ale jest proste rozwiązanie - dołożenie przekaźnika w obudowie siłownika i kontaktrony/krańcówki sterują tylko jego cewką. Styki NO podają zasilanie na silnik.

    Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

  • #897 10 Wrz 2010 14:50
    dominator1982
    Poziom 12  

    Panowie,

    Zrobiłem siłowniki według schematu. Wszystko ładnie sobie działa na pilota. Jest jeden problem. Niekiedy (tak co 10'te otwarcie) brama po otworzeniu sama zaczyna się zamykać. Siłownik po dojściu do krańcówki otwarcia zamiast się zatrzymać zmienia kierunek ruchu. I wtedy brama działa w pętli dopóki nie odłącze całkowicie zasilania. Na chwilę obecną wymieniłem wszystkie diody i dalej to samo. Dodam, że cały układ działa na zasilaniu z akumulatora 12V. Proszę o poradę

  • #899 17 Paź 2010 22:15
    demsy
    Poziom 22  

    Witam serdecznie
    Mam pytanie do forumowiczów. Zrobiłem sobie siłownik w wakacje i do niedawna wszystko było dobrze dopóki nie przyszły mrozki. Siłowniki stały się awaryjne poprzez krańcówki, więc chciałby rozwiązać ten problem stosując kontaktron i tranzystor który po podaniu napięcia na bazę otwierałby koletor i emiter, wogóle są takie tranzystory?

  • #900 18 Paź 2010 19:29
    j4rek
    Poziom 18  

    Napisz co chcesz osiągnąć tzn. po co te tranzystory jeśli można sterować bezpośrednio cewką jakiegoś przekaźnika.