Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak regulować obroty rozrusznika

Leszek R 12 May 2006 12:33 15195 83
Przewód Toplex
  • #61
    Fajfer2
    Level 20  
    A ten:
    IXFN200N07
    Tylko b.drogi
    To jaki tam jest prąd rozruchu ? >>200A ?
    Jeśli tak , no to tyrystory mają tam sens
    lub równoległe połączenie tranzystorów
  • Przewód Toplex
  • #62
    Mariiusz
    Level 15  
    romoo wrote:
    ==>salem może skończmy z kręceniem dekielkiem bo: trzeba dekielek jakoś umocować żeby nie odpadł , chyba że ktoś się zobowiąże do trzymania dekielka. Po 2 Jest to rozrusznik 4 szczotkowy i ze stojana dochodzą 2 grube płaskowniki uzwojenia wzbudzenia jakby ktoś chciał je ukręcić to prosże kręcić dekielkiem.


    może to ciebie śmieszy ale trochę lawet przerobiłem i zapewniam cię że wyprowadzenia stojana jak i szczotek można zrobić bez wiekszego problemu chociażby do zmiany kierunku obrotów.szcotki nie muszą być mocowane do dekielka...
  • Przewód Toplex
  • #64
    Fajfer2
    Level 20  
    Jeszcze taka "zabaweczka" T0650TA52A , T1500TA25E
    Cena raczej nieprzystępna.
  • #65
    User removed account
    User removed account  
  • #66
    Tomasz.W
    Level 35  
    A co stoi na przeszkodzie (oprócz ceny) żeby zastosować tranzystor IGBT np. CM300HA firmy MITSUBISHI . Trzysta amper powinno chyba wystarczyć .
  • #67
    User removed account
    User removed account  
  • #69
    Mikrus2
    Level 12  
    Wracając do pierwotnej myśli czy nie można zastosować jakiegoś hamownika w postaci hamólca a prościej mówiąc kawałek deseczki między bęben a obudowe?
  • #70
    Fajfer2
    Level 20  
    Tyrystory do tanich (na takie prądy) też nie należą.
    IGBT są jednak na większe napięcia Uce,pozostają MOSFET-y
    im wyższe napięcie przebicia tym cena również wyższa.
    (do tych IGBT nie jest bezwzględnie konieczne ujemne napięcie)
  • #71
    User removed account
    User removed account  
  • #72
    zbigniew125
    Level 23  
    salem napisał

    może to ciebie śmieszy ale trochę lawet przerobiłem i zapewniam cię że wyprowadzenia stojana jak i szczotek można zrobić bez wiekszego problemu chociażby do zmiany kierunku obrotów.szcotki nie muszą być mocowane do dekielka...[/quote] -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Może byś coś więcej podpowiedział , bo mnie akurat to zaciekawiło , na jakiej zasadzie to działa , i dlaczego zmiana położenia szczotek względem stojana zmienia ilość obrotów ,a co z mocą , tak wizualnie w jakich granicach obrotów jest ta regulacja . A jeżeli jest to możliwe , to masz super pomysła a przerobienie to już małe piwo . Pozdrawiam
  • #73
    romoo
    User under supervision
    ==> Jak wyprowadzisz szczotki z położenia równowagi to silnik traci na mocy,ale gwałtownie mu prąd rośnie bo zmniejsza się SEM. SILNIK MA WTEDY CHARAKTERYSTYKĘ PODATNIEJSZĄ I NIŻSZĄ SPRAWNOŚĆ.Przy rozruszniku wiadomo jak się zkończy. BO przy silniku wycieraczek normalnie pobierającym 3A lekkie przekręcenie szczotek powoduje zwiększenie poboru . Wiem sprawdzałem bo przewijam silniki wycieraczek. Zresztą każdy silnik ma wycięcie przeciwdziałające obruceniu szczotkotrzymacza. Salem mówi prawdę: obroty silnika zmaleją ale pobór prądu znacząco wzrośnie.

    Tak gwoli ścisłości.
    Autor porzucił temat.
  • #74
    Mariiusz
    Level 15  
    coś taki nerwowy kolego romo. nie mam zamiaru szkolić cię tylko podsuwam koledze propozycję a że tobie się nie podoba.. .[ tajemnicze wycięcie już dawno jest przezemnie przestawiane ]. przerabiałem już chyba wszystkie rozruszniki jakie się nadają do wyciągarek w lawetach.tym sposobem da się zmniejszyć lub zwiększyć obroty gdzieś 1/3 . jeżeli to wystarczy to można atakować. problem osi - merc 123 , żuk ,starsze polo w dizlu . w tych rozrusznikach wirnik jest podparty na trzeciej tulejce a ta siedzi w wewnętrznej tarczy.głowicę można odciąć i mamy ośkę.z mercem najłatwiej pójdzie przesówanie szczotek jednak żuk pobiera mniej prądu.
  • #75
    zbigniew125
    Level 23  
    Salem to jak zrozumiałem wirnik pracujący centralnie w środku stojana , przestawiasz go w dół lub w górę tworząc mimośród [ po przestawieniu z jednej strony masz dużą lukę a z drugiej prawie co wirnik obciera o stojan ]tak to rozumie Pozd.
  • #76
    romoo
    User under supervision
    Salem wierzę ci, że pomysł ze środkową tulejką jest dobry- jak zrobiłeś to i działa..
  • #77
    Mariiusz
    Level 15  
    nie. szczelina między stojanem a wirnikiem jest tak mała że nawet wyrobiona tulejka spowoduje szorowanie.rozrusznik składa się z trzech zewnętrznych elementów 1- głowica [przeważnie aluminiowa .chyba że to żuk ] 2- stojan , 3 -tylny dekielek . jeżeli jest w środku tarcza to siedzi pomiędzy głowicą a stojanem i w niej jest trzecia tulejka i w wtedy można obciąć część głowicy odsłaniając ośkę do napędu jakiejś zwijarki.do dekielka jest przykręcony szczotkotrzymacz ze szczotkami i przestawienie jego względem stojana zmieni prędkość obrotową. szczotkotrzymacz trzeba odizolować od dekielka i zrobić możliwość jego obracania w pewnym zakresie wjedną i drugą stronę położenia orginalnego.do zmiany kierunku obrotów trzeba zamienić szczotki parami.-------- podsumuję trzeba wyprowadzić na zewnątrz wyjścia stojana i każdą szczotkę oddzielnie. odizolować szczotkotrzymacz od masy i zrobić możliwość obracania nim 45 stopni w jedną i w drugą stronę w stosunku do ustawienia orginalnego. jeżeli to pokonasz dalej już pryszcz.
  • #78
    zbigniew125
    Level 23  
    Salem dzięki za informacje tylko myśle sobie dlaczego [ na jakiej zasadzie ] to działa [jakie występują siły ]Pozd
  • #79
    romoo
    User under supervision
    Zbigniew salem mi rozjaśnił sytuacje a tam działają siły elektromagnetyczne i w ogóle dobrze prawi skoro lawety hantluje. Jak przekręcisz dekielek to ci się pola przestawią i będą nierówne obroty w prawo i w lewo. Nienawidzę prof. Skwarczyńskiego z AGH o mało co mnie nie udupił a teraz hm... orientuje się w tym i robię w polu cuda.
  • #80
    Mariiusz
    Level 15  
    zbigniew125 wrote:
    Salem dzięki za informacje tylko myśle sobie dlaczego [ na jakiej zasadzie ] to działa [jakie występują siły ]Pozd

    nigdy nie zastanawiałem się jakie siły działają.dawno temu byłem wkużony że zachodnie samochody tak ładnie kręcą rozrusznikami a mój polonez ciężko miele [ zresztą jak każdy ]. jako elektryk od sprzętów jeżdżących postanowiłem coś z tym zrobić. od tamtej pory tajemniczy znacznik ustawienia usuwam i ustawiam według potrzeb.wyprowadzenia na zewnątrz robię tylko przy lawetach , inne ustawić można bez . ZBIGNIEW- pamiętaj że ośkę rozrusznika możesz użyć tylko do napędu jakiejś zwijarki. nie próbój nawijać linki bezpośrednio na nią .
  • #81
    zbigniew125
    Level 23  
    Salem dzięki za informacje , ja doskonale wiem i rozumie - poprostu rozrusznik jako silnik ze zmianą obrotów połączony z wciągarką za pomocą sprzęgiełka Pozdrawiam
  • #82
    slawek p
    Level 11  
    Leszku, pomyśl lepiej o zwijaniu lin z powietrza, zaraz po wyczepieniu paralotni. Przerabialiśmy ten temat, regulacja rozrusznika zawsze doprowadzi do spadku mocy. Z glajciarskim pozdrowieniem :)
  • #83
    mczapski
    Level 39  
    Co do teori jestem za słaby. Ale regulatory są i ponoć działają. Spotkłem się z czymś takim. Jednak na krótko i z racji sporych kosztów nie podjąłem zainteresowania.
  • #84
    Leszek R
    Level 10  
    Witam i wszystkim dziękuję za porady. Wiele się nauczyłem , a problem rozwiązałem najproąściej i najtaniej - mechanicznie poprzez tarcie zmniejszam obroty.
    Pozdrawiam Leszek R