Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Już zgłupiałem - kupować siłowniki master i slave czy nie?

cherry34 07 May 2006 18:26 11963 22
  • #1
    cherry34
    Level 13  
    Witam wszystkich.
    W końcu odkryłem, że model autoalarmu który jest w moim bolidzie to prawdopodobnie Anakonda Ar7. Niestety nie mam centralnego, który zamierzam sobie założyć. Podczas oględzin i przekopywania internetu dowiedziałem się, że na 2 przewodach podczas załączania/wyłączania alarmu pojawiają się na 1,5s impulsy +12 i -12 (gdy zmierzę napięcie między masą samochodu a tymi przewodami osobno to zawsze mam 12V, a gdy zmierzę między tymi dwoma kabelkami to raz jest +12, a raz -12). Teraz się głowię jakie siłowniki mam kupić. Master i slave, czy 2x slave, czy 2x master. Raczej z kluczy nie mam zamiaru otwierać drzwi, więc powinien wystarczyć zestaw 2x slave, ale nie jestem pewien czy się nie mylę.
    Podpowiedzcie jakie silowniki kupić.
    Z góry wielkie dzięki.
    Pozdrawiam
  • #2
    martinpl
    Level 27  
    a to juz zalezy tylko i wylacznie od Ciebie :) mozesz dac 2 slave, mozesz dac 2 mastery, mozesz jeden taki, drugi taki, ale mysle ze najlepiej jak w drzwiach kierowcy dasz master, zawsze bedziesz mogl recznie otworzyc/zamknac wszystkie drzwi w aucie swoimi...
  • #3
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Siłownik master ma dodatkowo przełącznik, który ujmożliwia otarcie drzwi z kluczyka. Możesz dać jeden master do drzwi kierowcy, dwa na przód. to zależy tylko od ciebie. Mastery umożliwią ci otarcie samochodu z kluczyka a nie z alarmu. Jeśli zastosujesz same slavy, to przy otwieraniu auta z kluczyka zamki będą się zachowywały jakby centralnego nie była, a nawet będą cięzej chodzić, bo bedziesz jeszcze musiał pokonać opór siłownika. Mastery i sterowanie z alarmu możesz spiąć równolegle i jeśli dobrze uregulujesz mastery, to nie powinny sie one zakłócać i wszystko będzie działać poprawnie.
  • #4
    cherry34
    Level 13  
    Póki co dzięki. Biorę master i slave. A sprawa tych impulsów? Rozumiem że każdy siłownik (jeśli mam master i slave to daję impuls na master) jest sterowany za pomocą tych 1,5s impulsów.
  • #5
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Strownie siłowników i przełącznik w masterze to dwie różne sprawy. Sterowanie daje impulsy pod wpływem których siłownik otwiera i zamyka drzwi.A przełącznik w masterz daje informację do centrali o otwieraniu/zamykaniu drzwi.
    Działa to tak: centralka alarmu wysyła impulsy masy do sterownika centralnego zamka. Impulsy te mogą trwać rzeczone 1,5 sekundy. Podobne impulsy, tylko "stałe", czyli pojawianie sie masy na odpowiednich przewodach przekazuje do sterownika centralnego master w czasie otwierania i zamykania drzwi kluczykiem (ciągniesz za cięgno master i wewnętrzy przełącznik w masterze przełącza masę na odpowiedni stan zamknięte/otwarte i na podstwie tego stanu sterownik wysterowuje resztę zamków i tego mastera też, tak ze dostajesz jakby wspomaganie otwieranego kluczykiem zamka). Master i centralka alarmu mogą pracować równolegle.
  • #6
    cherry34
    Level 13  
    Zakręciłem się. Kupiłem master i slave. Sterownika centralnego jako osobnej puszki nie mam. Jedyne co mam to te impulsy. Czy ja teraz mam połączyć te siłowniki równolegle i wpiąć do centralki alarmu? Po kiego czorta w siłowniku master jest 5 przewodów?
  • #7
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Alarm daje impulsy masy 1,5 sek. MAXYALNE obciążenie tych wyjść to zazwyczaj 200 mA (miliAmper czyli 0,2 A). No chyba, ze masz w alarmie wbudowany steronik centralnego... I te impulsy podłączasz do sterownika centralnego zamka. A jak nie mas zalarmu to te rzy dodatkowe przewody z mastera robią za podajnik impulsów do streownika centralnego zamka.
    Poprzeglądaj sobie schematy podłączeń centralnego zamka, choćby sterownika ST 1000. To ci powinno wyjaśnić. Najprostszy sterownik można zrobić już z dwóh przekaźników. Gotowy kosztuje około 15 - 20 zł.
    Siłowników NIE MOŻESZ podłączyć bezpośrednio do alarmu jeśli nie ma on wbudowanego sterownika centralnego bo spalisz tranzystory sterujące w alarmie.
  • #8
    cherry34
    Level 13  
    Hmm. Obejrzałem schemat podłączenia ST1000 i teraz mam zagwostkę. Do ST1000 mam podać impuls sterujący, a mi z centralki alarmu wychodzi impuls między dwoma przewodami:?: Jak mogę rozpoznać czy w alarmie mam wbudowany sterownik zamka? W obudowie alarmu są 3 przekaźniki. Alarm to Altim Anakonda, prawdopodobnie Ar-7 (może Ar-7-1z ale nie sądzę).
  • #9
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jak to przechodzi ci impuls między dwoma przewodami??????????
    Wyjaśnij to.
    Na tych przewodach pojawia się impuls masy. Raz na jednym, raz na drugim przewodzie. W "międzyczasie" tam mogą być jakies dziwne stany...
    Spróbuj poszukać opisu do alarmu w necie lub rozbierz centralkę i prześledź czy przewody do sterowania zamkiem idą do tranzystorów czy do przekaźników.
  • #10
    cherry34
    Level 13  
    Na bank jest tak:
    wpinam miernik między te dwa przewody i jest 0V; włączę alarm - pojawia się +12V, wyłączę -12V. Czas trwania to prawdopodobnie rzeczone 1,5s. Sprawdzałem też jak wygląda sprawa między tymi przewodami, a masą auta i tam jest 12V (miernik wpinam raz między masę a jeden przewód, raz między masę a drugi przewód). Nie dam sobie nic uciąć że na obu przewodach ale wydaje mi się że tak.
    O! Przypomniało mi się.
    Piloty mają 2 przyciski z czego jeden jest "martwy". Jeśli byłby to model alarmu Ar-7-1z, to by znaczyło że drugi guzik jest do zamka. To mi podsunęło pewną myśl - posłucham przekaźników pstrykając drugim guzikiem.
    Jak pomyślałem tak zrobiłem. Przekaźników nie słychać. Dowiedziałem się orzy okazji, że na bank jest to model Ar-7-1z.
  • #11
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Spróbuj tak:
    1. Zmierz czy w spoczynku na obydwu przewodach jest masa i czy jest przejście na karoserię pojazdu.
    2. Co się pojawia na tych przewodach względem masy (karoserii) w momencie sterowania alarmem?
    3. Ile bezpieczników odzie w wiązce do alarmu?
    4. Powypinaj je po kolei. Po wypięciu jednego stanie ci cały alarm (bezpiecznik główny, ten zostaw w spokoju).
    5. Jeśli na przewodach wychodzących z alarmu pojaiwają się impulsy +12V, to sprawdź czy nie zanikają one po wyjęciu któregoś bezpiecznika. Jeśli tak, to masz sterownik wbudowany w alarm.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Spróbuj tak:
    1. Zmierz czy w spoczynku na obydwu przewodach jest masa i czy jest przejście na karoserię pojazdu.
    2. Co się pojawia na tych przewodach względem masy (karoserii) w momencie sterowania alarmem?
    3. Ile bezpieczników odzie w wiązce do alarmu?
    4. Powypinaj je po kolei. Po wypięciu jednego stanie ci cały alarm (bezpiecznik główny, ten zostaw w spokoju).
    5. Jeśli na przewodach wychodzących z alarmu pojaiwają się impulsy +12V, to sprawdź czy nie zanikają one po wyjęciu któregoś bezpiecznika. Jeśli tak, to masz sterownik wbudowany w alarm.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Czy to ten alarm?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=617516#617516
  • #12
    cherry34
    Level 13  
    Na 99,999% to ten alarm.
  • #13
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    To tam jest w instrukcji wyraźnie napisane: pkt7 i 8 "impulsy do otwierania i zamykania centralnego zamka, pojawia się impuls masy 1,5 sek".
    I temat można uznać za zakończony.
    Oj nie chciało się szukać... ;)
  • #14
    cherry34
    Level 13  
    Oj szukało szukało i dawno tą "instrukcję widziało".
    Właśnie poleciałem z miernikiem do auta i jest tak jak pisałem wyżej. Między masą auta a punktami 7 i 8 jest cały czas +12V. Podczas włączania/wyłączania alarmu napięcie tam spada do 0V.
  • Helpful post
    #15
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czyli dostajesz IMPULSY MASY. Tak jako rzecze ta instrukcja. koniec. Kropka. Potrzebujesz sterownik centralnego. Choćby ten St 1000. I siłowniki podłączasz pod wyjścia (zielony i niebieski) a do wejścia dajesz te przewody oznaczone na instrukcji jako 7 i 8. Równocześnie możesz równolegle do tych przewodów podłączyć wyjścia z siłownika master (brązwoy i biały), a czarny podłączyć do masy.
    Ufff... Problem uważam za rozwiązany. Napisz czy wszystko jasne...
  • #16
    cherry34
    Level 13  
    Ale kolega nerwowy. Ojojojoj
    Pewnie na co dzień montuje alarmy i cyka wszyściutko aż miło. Ja niestety (albo stety) tego na co dzień nie robię, a jeżeli coś mi sie wydaje dziwne wolę zapytać. Teraz już się trochę boję ale spróbuję. Te punkty 7 i 8 powinienem podłączyć do wejść w sterowniku zamka. Na schemacie ST1000 widzę jedno wejście ale wyszukałem sterownik TOP-32, który mi bardziej przypadł do gustu i ma 2 wejścia.
    Dobra. Już o nic nie pytam.
    Tak czy siak wielkie dzieki.
  • #17
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Faktycznie ten TOP32 jest łatwiejszy.
    Ja nerwowy? Skąd. Ja trochę zmęczony jestem...
    Pytać możesz śmiało.
    W tym topie chyba nawet kolory przewodów są zgodne z tymi w siłownikach. Więc łączysz wszystko po kolorach i uruchamiasz. Powinno działać z kluczyka. Musisz pamiętać o właściwym ustawieniu mastera, bo będzie ci zamek wariował. I do działającego układu podpinasz do brązowego i białego odpowiednie przewody z alarmu.
    Jeszcze tylko podaj jakie to auto.
  • #18
    cherry34
    Level 13  
    Trochę się wstydzę ;-)
    CC704
  • #19
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie ma czego. W sumie to nawet dobrze. Bo to proste auto do auki (ja zaczynałem od seicento). Nie wiem tylko, czy nie będziesz potrzebował założyć przelotek do drzwi, bo tamtędy chyba nie przechodzą żadne przewody. Najlepiej kupić gumowe (oryginalne fiatowskie są drogie). Uniwersalne kupisz za około 10 zł szt. Od biedy możesz założyć peszla (czarna karbowana rurka). Przewody dodatkowo otaśmuj (dobra jest taśma parciana - jest cały czas miękka). Siłowniki dajesz pionowo pod zamkiem. Nie pamiętam czy nie łatwiej było montować cięgno od siłownika jak się podpiłowało kawałek obudowy zamka. Cięgno siłownika dajesz równolegle do cięgna od przycisku w drzwiach. Pamiętaj żeby zamontować je tak by ci śruby spod tapicerki nie wylazły.
  • #20
    cherry34
    Level 13  
    Dzięki, dzięki za wszystkie rady. Właśnie zamówiłem TOPa32 (koszmarne pieniądze chcą w sklepach tradycyjnych za podobne rzeczy). Dam znaka jak mi poszło. Mam nadzieję, że w łikend jużbędzie wszystko działałało.
    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [godziny] 23 [minuty]:

    No i chyba jednak wtopiłem :-(
    Zamówiłem TOP32 a chyba powinienem TOP33.
    Oby tak nie było. Ale zamieszanie.
  • #21
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nada się ten sterownik. Tym razem ty daj se na luz ;)
    Podłącz wszystko tak jak jest na rysunku pod tabelką (opis wziąłem ze strony www.amt-alarmy.pl ). Najlepiej złóż sobie połącz sobie te siłowniki i sterownik na stole i zobacz jak działa sterując go z mastera i poprzez podawanie sygnałów masowych na wejścia. Po wszystkim w aucie zepniesz tak sami i dodatkowo podepnisz pod odpowiednie wyjścia z alarmu.
    Odezwij sie po montażu i się pochwal.
  • #22
    cherry34
    Level 13  
    Taaa. Wiem że się nada bo już dzwoniłem żeby zmieniać zamówienie :D. Chcę najpierw go w powietrzu złożyć i zobaczyć co i jak.
    Jeszcze raz wielkie dzięki ;-)
  • #23
    cherry34
    Level 13  
    Chwalę się :D
    Zameczek działa aż miło. Montaż prosty jak konstrukcja cepa. Troszkę kabelków zbiegło, bo razem z TOPem kupiłem wiązkę przewodów do centralnego zamka (bardzo mądry zakup - wszystko pokolorowane jak trzeba) do 4o drzwiowego autka :D.
    Jakby ktoś szukał centralki centralnego :-) to hasło do google'a - AMT +TOP32.
    Jeszcze raz wielkie dzięki dla Błażeja.
    Pozdrawiam