Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prośba Jak wykonać miękki start silnika DC

08 Maj 2006 08:55 8580 7
  • Poziom 2  
    Jestem bardzo początkującym miłośnikiem elektryczności i mam problem buduję układ, w którym sterowanie silnika DC 15V odbywa się poprzez przekaźnik a zależy mi na miękkim starcie tego silnika z opóżnieniem (czyli po otrzymaniu prądu np. 5sek. wstrzymania a potem wolny start). Czy ktoś może mi pomóc jak zmienić sygnał z przekaźnika.
  • Poziom 31  
    Witam

Właściwie wszystko zależy od mocy tego silnika. Jeśli prąd tego silnika nie jest zbyt duży można pokusić się o zrobienie układu na LM317. Układ wygląda właściwie tak samo jak w podstawowej konfiguracji jednak do potencjometra równolegle należy dodać kondensator o odpowiednio dużej pojemności. Powinno się także dać diodę równolegle do rezystora , który jest wpięty między wyjście zasilacza a wyprowadzenie ADJ. Bodajże taki układ jest w nocie katalogowej tego układu. Układ ten kiedyś wykonywałem i sprawdzałem z silnikiem, który pobierał przy pełnym napięciu niecałe 3A. Układ działał jednak trochę się grzał. Układ taki był robiony do nawijarki cienkich drutów (bardzo cienkich). Z uwagi na dość duże moce strat w układzie powstał nowy układ oparty o uC i sterowanie PWM. Układ spisuje się doskonale. Można regulować dość precyzyjnie w szerokim zakresie napięć zasilających (w moim wypadku 48V).

--
    pzdrawiam
  • Poziom 2  
    Tak dzięki ale czy ten układ będzie sam się rozpędzał po otrzymaniu prądu czy też ja będę musiał kręcić potencjometrem. Jeśli możesz napisz coś więcej o nowym układzie uc i PWM.

Gdzie mogę znaleść ten schemat. Jakiego kondesatora i diody użyć.

Robert
  • Poziom 31  
    Witam ponownie