Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prośba Jak wykonać miękki start silnika DC

08 Maj 2006 08:55 8580 7
  • Poziom 2  
    Jestem bardzo początkującym miłośnikiem elektryczności i mam problem buduję układ, w którym sterowanie silnika DC 15V odbywa się poprzez przekaźnik a zależy mi na miękkim starcie tego silnika z opóżnieniem (czyli po otrzymaniu prądu np. 5sek. wstrzymania a potem wolny start). Czy ktoś może mi pomóc jak zmienić sygnał z przekaźnika.
  • Poziom 31  
    Witam

    Właściwie wszystko zależy od mocy tego silnika. Jeśli prąd tego silnika nie jest zbyt duży można pokusić się o zrobienie układu na LM317. Układ wygląda właściwie tak samo jak w podstawowej konfiguracji jednak do potencjometra równolegle należy dodać kondensator o odpowiednio dużej pojemności. Powinno się także dać diodę równolegle do rezystora , który jest wpięty między wyjście zasilacza a wyprowadzenie ADJ. Bodajże taki układ jest w nocie katalogowej tego układu. Układ ten kiedyś wykonywałem i sprawdzałem z silnikiem, który pobierał przy pełnym napięciu niecałe 3A. Układ działał jednak trochę się grzał. Układ taki był robiony do nawijarki cienkich drutów (bardzo cienkich). Z uwagi na dość duże moce strat w układzie powstał nowy układ oparty o uC i sterowanie PWM. Układ spisuje się doskonale. Można regulować dość precyzyjnie w szerokim zakresie napięć zasilających (w moim wypadku 48V).

    --
    pzdrawiam
  • Poziom 2  
    Tak dzięki ale czy ten układ będzie sam się rozpędzał po otrzymaniu prądu czy też ja będę musiał kręcić potencjometrem. Jeśli możesz napisz coś więcej o nowym układzie uc i PWM.

    Gdzie mogę znaleść ten schemat. Jakiego kondesatora i diody użyć.

    Robert
  • Poziom 31  
    Witam ponownie

    Potencjometr w tym wypadku jest zadajnikiem napięcia. Ustawiasz nim poziom napięcia dla pełnej mocy. Kondensator należy dobrać doświadczalnie aby uzyskać określony czas rozruchu. Tu http://elenota.iele.polsl.gliwice.pl/pdf/National_Semiconductor/lm317.pdf masz noę katalogową układu LM317. A na stronie 6 schemat. Napięcie wejściowe powinno być większe o około 3V od napięcia znamionowego silnika. Przy pełnej mocy (napięciu) unikniesz strat mocy w stabilizatorze szeregowym. Co do regulacji PWM to trzeba do tego zaprzęgnąć jakiś uC. Może być ze sprzętowym PWMem lub można go zrealizować programowo. Lepiej oczywiście sprzętowo. oprócz proceosra z odpowiednim programem trzeba jeszcze użyć tranzystora MOSFET i bufora nim sterującego. I to właściwie ogólny zarys tego zagadnienia. Teraz musiz wybrać jedną opcję i ją dopracować. W razie czego pomogę na provie.

    --
    pozdrawiam
  • Poziom 2  
    Czy o ten schemat chodzi. Jaksię on zachowa po wyłączeniu prędu czy nastąpi natychmiastowe zatrzymanie silnkia.

    Dziękuję za pomoc i przepraszam za głupie pytania. Jaki zastosować potencjometr oraz C1.
  • Poziom 31  
    Witam

    Proponuję jako R1 dać rezystor o wartości 200 omów, jako R2 rezystor 2.2kiloomy lub potencjometr o tej wartości. Przy takich wartościach elementów napięcie wyjściowe wyniesie 1.25V*(1+R2/R1) czyli dokładnie 15V. Przy takim napięciu wyjściowym napięcie wejściowe powinno być zbliżone do 18V. Przy pełnych obrotach moc strat będzie minimalna. Oczywiście w trakcie rozruchu będzie jaka bedzie i nic się z tym nie da zrobić - no może solidny radiator. Na wejściu i wyjściu stabilizatora powinno się dać kondensatory blokujące o wartości 100nF. Zapobiegają one wzbudzaniu się układu. Na wejściu tegoż układu powinien znaleźć się kondensator o znacznej pojemności np. 4700uF a na wyjściu nie mniejszy niż 470uF. Brak kondensatora na wyjściu lub zbyt mała pojemność spowoduje, że układ nie będzie prawidłowo regulował obrotów. Wartość kondensatora C2 (na schemacie) wynosi 10uF jednak proponuję dać na początek 220uF i zobaczyć jaki będzie efekt rozruchu. W razie potrzeb dobrać go. Diody D1 i D2 zabezpieczają układ LM317. Zamiast układu LM317 można również użyć układu LM350. Jego wydajność prądowa przy odpowiedniej - minimalnej mocy strat przekracza 3A. W obu przypadkach radiator powinien być dość duży. Trudno powiedzieć dokładnie jaki bo np. użebrowanie lub jego brak decyduje o jego sprawności w oddawaniu ciepła do otoczenia. Najlepiej wziąć jakiś użebrowany profil aluminiowy o rozmiarach nie mniejszych jak 5x5x5 (np. wentylator z procesora Pentium I).
    To czy silnik się zatrzyma od razu zależy od poboru prądu, pojemności kondensatorów, obecności lub braku przekładni w silniku, samej konstrukcji silnika. Mój silnik miał przekładnię i pomimo dużych pojemności wejściowych i wyjściowych zatrzymuje się niemalże od razu.

    --
    pozdrawiam
  • Poziom 27  
    Jakiś czas temy potrzebny był układ do silnika modelu samochodu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1907026#1907026
    Troche zmodyfikowany i połączony z opóznieniem 5 sekund masz na rys.
    Układ działa nastepująco: po podaniu napięcia + 15 V z przekaźnika startuje opóźnienie na NE555 a potem działa układ miękkiego startu do silnika.
    Z elementami jak na schemacie silnik rozpędza się od zera do pełnych obrotów w ciągu następnych 5 sekund. Można regulować ten czas od 2 do 5 sekund potencjometrem 1M
    Kondensator 2,2 uF w bramce MOSFET-a (z kanałem P) nie może być elektrolityczny, może być np. typu MKT lub podobny blokowy.

    pozdr.
  • Poziom 2  
    Dziękuję przystępuję do prac. Dam znać jak działa jeszcze raz dzięki.

    Robert