Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przerobienie instalacji LANDI w polonezie

09 Maj 2006 01:24 1637 2
  • Poziom 25  
    Witam,
    Czytałem na forum rózne posty na temat przerobienia instalacji w polonezie 1.6 GLI - monowtrysk na bosch'u.
    Chodzi o to, że mam problemy z tą instalacja - generalnie chodzi o wolne obroty - faluja mi, spadaja ponizej 500 lub gwałtwonie rosna powyzej 2000...
    Dosc czesto zdarza sie tak, ze jak mojemu staremu poldkowi "depne" np na trójce przy wyprzedzaniu to pozniej jak wrzuce na luz gasnie - i za cholery go nie odpale na gazie - krece krece krece czuje gaz a tu nic - przelaczam na benzyne - odpala bez problemu - pozniej znow na gaz - pojezdze chwile i bajka sie powtarza.
    Moze to zbieg okolicznosci tylko, ale przy zimnym silniku jest troszke lepiej - tzn mam na mysli obroty na jalowym - w miare sie utrzymuja na 1.500.
    Wiem, ze cos jest nie tak z dawkowaniem powietrza - jezdze na starym filtrze powietrza bo po wymianie na nowy gasnie zaraz po odpaleniu lub wariujej jeszcze bardziej niz normalnie.
    Gazownicy tylko patrza zeby caly silnik najlepiej wymienic - a to nie jest rozwiazanie.
    A teraz opis mojej instalacji i prosba zeby ktos pomogl mi ja zidentyfikowac dokladnie - gdzie szukac jaki to typ instalacji.
    Reduktor jest LANDI - to wiem - jest jakis komputerek a od niego kilkanascie kabelkow - i wtyczka zaizolowana - ktora jak sie dowiedzialem powinna sterowac silniczkiem krokowym dawkowania gazu ktorego nie ma a w jego miejsce jest zawor ze sruba jak w przypadku gaznikowych samochodow.
    Chce zrozumiec istote dzialania instalacji gazowej - i mam nadzieje ze ktos mi w tym pomoze a administrator nie usunie mojego postu - mysle ze jezeli sie rozwinie bedzie bardzo edukacyjny dla innych.
    Interesuje mnie kilka pojec:
    emulator sondy lambda - czy ten termin oznacza to samo w przypadku instalacji samochodowej co i w elektronice - chodzi o "nasladowanie" pracy sondy podczas pracy na gazie? czy to zonacza ze sonda jest odlaczana podczas pracy samochodu na gazie?
    emulator wtryskow - tak jak wyzej - czy to rowniez oznacza ze wtryskiwacz nie "dziala" podczas pracy na gazie?
    Czy silniczek krokowy - ten ktory jest przy wtryskiwaczu spelnia jakas role i pracuje podczas pracy samochodu na gazie?
    To by bylo tyle na obecna chwile pytan teoretycznych.
    A wracajac do mojego tematu - czym tak naprawde steruje silniczek krokowy? w przypadku gaznika regulacje wolnych obrotow uzyskuje sie krecac srobka przy gazniku - w jaki sposob sa ustalane wolne obroty w monowtrysku?
    Prosze o zabranie glosu przez kogos kto sie na tym zna i wie cos na temat teorii.
  • Poziom 25  
    Witam.Poniekad na swoje pytania juz sam sobie odpowiedziales.
    Emulator sondy lambda slozy do aktywnej emulacji sondy lambda .Przy pracy silnika na gazie,odlacza sonde lambda i w zamian wysyla do centralki sterujacej silnika sygnal pracujacej sondy lambda tak jak na benzynie,co nie powoduje zapalania sie lampki kontrolnej silnika.
    Emulator wtryskiwaczy sluzy do odciecia wtryskiwaczy przy pracy silnika na gazie.Odcina przewody sterujace wtryskiwaczy,po wlasciwej ich identyfikacji i symuluje prawidlowa prace wtryskiwaczy,poniewaz ma wbudowane cewki,odpowiadajace charakterystykom cewek wtryskiwaczy,dzieki czemu komputer nie wychwytuje bledu i nie zapal sie lampka kontrolna silnika i silnik nie przechodzi w stan pracy awaryjny.Oczywiscie do kazdego autka sa rozne emulatory(musza odpowiadac charakterystykom cewek wtryskiwaczy).
    A co do silniczka krokowego.Sa dwa.Jeden jest do gazu(zwany prawidlowo Attuatorem.)A drugi jest do wtrysku paliwa.Ten pierwszy (Attuator),jest zaworem,ktory jest napedzany silnikiem krokowym bipolarnym reguluje dawke gazu i co za tym idzie sklad spalin i montowany jest na glownym przewodzie doprowadzajacym rozprezony gaz z reduktora do miksera zamontowanego w przewodzie dolotowym silnika.Jest to proste rozwiniecie instalacji gazowej 1 generacji,gdzie stosowano reczny zawor do ustawienia optymalnego skladu spalin.System,w ktorym jest stosowany zawor wlasnie stwrowany elektrycznie,nazywany jest instalacja 2 generacji.
    Natomiast silniczek krokowy,oznaczony jako IACV,ktory jest montowany przy wtrysku paliwa,jest to zawor regulacji powietrza,dostarczanego do wtrysku,w zaleznosci od predkosci obrotowej silnika.W chwili wlaczenia zaplonu,silniczek krokowy ustawia sie w polozeniu wstepnej regulacji.Do tego polozenia,w zaleznosci od temperatury plynu chlodzacego,dodawana jest pewna liczba krokow ,powodujaca wzrost predkosci obrotowej biegu jalowego zimnego silnika.Liczba krokow dla polozenia wstepnego i polozenia odpowiedniego do temperatury plynu chlodzacego jest zapamietywana w pamieci komputera.
  • Poziom 13  
    Daniel_GSM napisał:

    Interesuje mnie kilka pojec:
    emulator sondy lambda - czy ten termin oznacza to samo w przypadku instalacji samochodowej co i w elektronice - chodzi o "nasladowanie" pracy sondy podczas pracy na gazie? czy to zonacza ze sonda jest odlaczana podczas pracy samochodu na gazie?
    emulator wtryskow - tak jak wyzej - czy to rowniez oznacza ze wtryskiwacz nie "dziala" podczas pracy na gazie?
    Czy silniczek krokowy - ten ktory jest przy wtryskiwaczu spelnia jakas role i pracuje podczas pracy samochodu na gazie?
    To by bylo tyle na obecna chwile pytan teoretycznych.
    A wracajac do mojego tematu - czym tak naprawde steruje silniczek krokowy? w przypadku gaznika regulacje wolnych obrotow uzyskuje sie krecac srobka przy gazniku - w jaki sposob sa ustalane wolne obroty w monowtrysku?


    Sygnal z czujnika sondy lambda podpiety jest do komputera LPG, a nastepnie juz z emulatora podawany jest na ECU. Chodzi o to ze okres oscylacji na sondzie lambda przy zasilaniu z LPG jest znacznie dluzszy niz przy zasilaniu PB, a to nie jest bez znaczenia dla ECU i jakby nie bylo emulatora to jest duze prawdopodobienstwo ze ECU przejdzie w tryb awaryjny...
    Emulator wtryskow jak sama nazwa wskazuje oszukuje ECU podczas pracy na gazie - prawdziwe wtryski nie moga pracowac, gdyz zasilanie idzie z LPG :)