Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Katalizatory samochodowe. Co jest z nich odzyskiwane?

twierdza szyfrów 14 May 2006 12:38 150069 13
Nazwa.pl
  • #1
    twierdza szyfrów
    Level 15  
    Zaciekawił mnie ten temat. Po zakupie strumiennicy na allegro dostałem chyba z 10 emaili zebym sprzedał stary katalizator ( uszkodzony) Do warsztatu równiez przyjezdzają i pytaja ,czy czasami nie mam ktalizatorów?. oferują 100 zł za zużyty katalizator. Nie wiecie moze co z tych resztek jest pózniej odzyskiwane?
  • Nazwa.pl
  • #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • Nazwa.pl
  • #3
    Roli
    Level 26  
    Sorki za offtopa, ale jak jest prowadzone odzyskiwanie w/w metali z zużytego kata, a po drugie to czy jest to aż tak opłacalne, przecież tych materiałów są tam śladowe ilości !!!
  • #4
    twierdza szyfrów
    Level 15  
    Recykling katalizatorów jest pożądany zarówno ze względów ekonomicznych jak i ekologicznych. Uzyskanie 1 kg platyny wymaga wydobycia około 150 ton rudy z głębokości 1000 metrów. Wydobyta ruda poddawana jest mieleniu, sortowaniu a następnie obrobiona metodami pirometalurgicznymi i hydrometalurgicznymi.
    W czasie tego procesu powstaje wiele produktów odpadowych wymagających składowania. Proces technologiczny przeróbki rud platynowych jest bardzo energochłonny, a ponadto powoduje szkody w środowisku naturalnym. W porównaniu z procesem produkcji, zawartość metali szlachetnych w katalizatorze jest dość wysoka, ponieważ z 2 ton starych katalizatorów, czyli około 0,5 tony wkładu ceramicznego uzyskuje się około 1 kg platyny.
    Stąd tez zagrożenia ekologiczne oraz zapotrzebowanie energetyczne w recyklingu metali szlachetnych jest kilkakrotnie mniejsze jak przy ich produkcji. W 1993 roku do produkcji katalizatorów na całym świecie zostało zużytych około 52 tony platyny i 11 ton rodu, co stanowi odpowiednio 42% i 90% ogólnego zużycia tych metali. W 1994 roku w Europie Zachodniej dopuszczonych do ruchu było około 44,5 mln samochodów wyposażonych w katalizatory. Ilość materiałów zużytych do produkcji katalizatorów w tych pojazdach to około 66,5 ton platyny i 13 ton rodu. Przeciętna trwałość katalizatorów właściwie eksploatowanych to około 80 tysięcy km, czyli biorąc pod uwagę roczny przebieg pojazdu jest to okres 4 lat. Ja z tego wynika ogromna ilość pieniędzy zainwestowana w budowę katalizatorów po niedługim stosunkowo czasie mogłaby trafić na złomowiska. Należy również stwierdzić, że ilość materiałów zużytych na katalizatory z roku na rok się powiększa. Początkowo przy nieznacznej ilości samochodów wyposażonej w katalizatory oraz słabo rozwiniętej sieci przedsiębiorstw zajmujących się demontażem i odzyskiem metali szlachetnych wystarczyło, aby rozbieranie katalizatorów odbywało się ręcznie. Problemem było oddzielenie nośnej budowy metalowej od części zawierającej metale szlachetne. Katalizator musiał być wielokrotnie poddawany procesowi rozdzielania, co znacznie zwiększało koszty. W późniejszym czasie zastosowano proces, w którym w specjalnej maszynie do rozdrabniania mechanicznego ze zintegrowanym odzyskiem i dodatkowa separacją, materiały użyte na produkcję katalizatorów (ceramiczne i metalowe) mogły zostać ponownie wykorzystane. W przypadku rozdrobnienia katalizatorów metalowych pokrycie zawierające metale szlachetne odpada od monolitu metalowego i zostają oddzielone od folii nośnej, a następnie podlegają segregacji. Przy demontażu katalizatorów ceramicznych monolit wraz z korpusem zostaje rozbity na małe części. W wyniku rafinacji metali szlachetnych otrzymuje się wolna od metali frakcję monolitu. Odzyskane metale, także osnowa druciana, zostają przesłane do hut. Przy rafinacji metali szlachetnych następuje ich zżużlowanie przy użyciu korielitu. Odzyskanie metali szlachetnych z ceramicznych lub metalowych układów katalizatora odbywa się przy wykorzystaniu dwóch technologii. Pierwsza metoda polega na wytrawianiu metali z nośników, a następnie wydobycie ich z roztworu. Przy zastosowaniu drugiej metody pirometalurgicznej, układy katalizatora zostają stopione w piecu, z dodatkiem innego metalu, spełniającego funkcję wiążącą. Metale szlachetne pozostają w stopie a nośniki rozdzielone. Po podgrzaniu stopu, następuje oddzielenie platyny, palladu i rodu, które nie reagują z tlenem. Pozostałe metale tworzą tlenki, które są oddzielone w procesie technologicznym. Obie metody cechuje wysoka wydajność, pozwalającą odzyskać prawie 90% platyny i palladu oraz około 70% rodu. Stosowana rafinacja pozwala na uzyskanie metali szlachetnych o niezbędnym stopniu czystości. Niestety odzysk metali jest operacją kosztowna, pochłaniającą wiele energii elektrycznej lub, jak w przypadku rafinacji chemicznej, uzyskuje się ścieki o dużym stopniu skażenia. Z drugiej strony oszczędza się zasoby metali z grupy platynowców i miejsca na odpady. Polepszona przez zastosowanie izolacji z wkładem z włókien ceramicznych funkcjonalność katalizatora ceramicznego zostaje okupiona pogorszoną zdolnością do recyklingu. Biorąc pod uwagę trzy
    katalizatory: ceramiczny z matą spęczającą, ceramiczny z osnowa drucianą i metalowy, najkorzystniej pod względem recyklingu przedstawia się katalizator metalowy, ponieważ jego powłoka cechuje się największym stężeniem metali szlachetnych. Mniej korzystny jest katalizator ceramiczny z matą spęczniającą, ponieważ musi zostać poddany rafinacji z częściami monolitu, a to z kolei zmniejsza stężenie metali szlachetnych do 20%.
    Również pod względem ponownego wykorzystania materiałów powstałych z recyklingu katalizatora zachowana jest ta kolejność.
  • #5
    parajo
    Level 11  
    bardzo mnie zainteresował ten artykuł o katalizatorach tylko nie bardzo wiem gdzie najlepiej można sprzedać ten wkład katalizatora w większej ilości
  • #6
    Agnieszkaturek
    Level 2  
    Czy może ktoś wie jaka firma wyciąga pierwiastki znajdujące się w katalizatorze:?:
  • #7
    maciej123
    Level 24  
    Agnieszkaturek wrote:
    Czy może ktoś wie jaka firma wyciąga pierwiastki znajdujące się w katalizatorze:?:


    Rozmawiałem z gościem który regularnie odwiedza nasz serwis i skupuje katalizatory to powiedział że są one składowane a później w większej ilości wywożone do niemiec a tam jest huta która się tym zajmuje. Ponoć jest to skomplikowany proces technologiczny i w Polsce niema takiej huty.
  • #8
    wowka
    Level 28  
    Az nie moge uwiezyc ze nie zdajecie sobie sprawy jakim chodliwym i drogim towarem sa stare katalizatory. U nas za katalizator od golfa 1800cm mozna okolo 200zl dostac, Niektorzy ludzie co kiedys jezdzili po czasci na zachod dali sobie z tym spokoj i teraz jezdza jeszcze dalej poza niemcy tylko po katalizatory, bo jak na jednym mozna zarobic od 100 do ponad 400zl (zalezy od wielkosci) to jak sie trafi na dobry zlom albo serwis to na takim jednym wyjezdzie mozna ponad 5000zl zarobic (oczywiscie jak dobrze pojdzie). Wielu ludzi wycina ze swoich samochodow katalizatory, bo poco komu stary zapchany katalizator, lepiej sie go pozbyc i na dodatek wziasc za niego calkiem niezla kase
  • #9
    Agnieszkaturek
    Level 2  
    Ja bardzo dobrze zdaję sobie sprawę z tego ile jest wart katalizator sami je skupujemy tylko nie wiem co dzieje się z nimi potem i dlatego tu piszę za katalizator od golfa taki jak tu piszesz też płacę 200zł. Ale szukam kogoś kto potrafi właśnie tą platyne i wszystko inne z niego wyciągnąć.
  • #10
    Staszek3
    Level 1  
    Mam 470 katalizatorow z roznych marek samochodow -czekam na oferty.
    Staszek3
  • #11
    urazio
    Level 1  
    Czy kolega staszek3 ma jeszcze te katalizatory ? pozdro.:d
  • #12
    piotr $$$
    Level 1  
    :)kolega piotr$$$ ma dosc sporo katalizatorow(20 feet conteiner each 6 weeks),oprocz odsprzedazy,interesuja mnie jakiekolwiek dane na temat uzyskania technologii,do odzysku metali szlachetnych metoda "roztworowa"
  • #13
    asikw
    Level 1  
    Czy mozna prosic o udostepnienie informacji dotyczacych,metod odzysku palladu z zuzytych katalizatorow samochodowych?
  • #14
    Ryfi
    Level 1  
    Witam. Czytałem co piszecie na temat odzysku katalizatorów i chciałby tylko nadmienić że w Polsce nie odzyskuje się metali szlachetnych z katalizatorów. Potentatami w tej dziedzinie są włosi i niemcy. Jednakże nie bardzo można wierzyć w opowieści że jednorazowy wyjazd daje nawet do 5000 zł zarobku. Ilośćplatyny jest znikoma a w dodatku podczas odzysku około 10% zawartej platyny przepada.