Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak podłączyć silnik 1-fazowy z kondensatorem pracy?

kopa60 15 May 2006 15:47 11261 6
  • #1
    kopa60
    Level 10  
    Mam silnik:

    mikroma
    SILNIK 1-FAZOWY
    Z KONDENSATOREM PRACY
    TYP SA-10 1~50Hz 220V
    0,32A 10W S4 2700OBR/MIN
    C-4 µF/400V Nr


    Czy taki silnik nadaje się do długotrwałej pracy? (przez 10h), jaki podłaczyć do niego kondensator? Jaki wpływ ma kondensator na prace?

    Odchodzą z niego 4 kabelki z jednej strony dwa żółte (mają podwójną izolację, ta zewnętrzna jest czarna) i jeden niebieski a z drugiej jeden czerwony.
  • #2
    ratik2
    Level 15  
    Do silnika 1-fazowego trzeba podłączyć kondensator równolegle do zasilania aby wytworzyć eliptyczne pole magnetycze (tego nie jestem pewien bo zawsze mi się myli z 3-fazowym ale to z kondensatorem na 100%). Jeżeli nie podłączysz kondensatora to silnik ruszy dopiero jak go ręcznie rozkręcisz.
  • #3
    jagrx
    Level 21  
    Co do dlugosci czasu pracy - tego to nie wiem .(sprawdzic karte katalogowa)Kondensator sluzy do rozruchu.Prawdopodobnie zolte na kondensator a niebieski i czerwony do sieci .
  • #4
    irek81
    Level 13  
    ratik2 wrote:
    Do silnika 1-fazowego trzeba podłączyć kondensator równolegle do zasilania aby wytworzyć eliptyczne pole magnetycze (tego nie jestem pewien bo zawsze mi się myli z 3-fazowym ale to z kondensatorem na 100%). Jeżeli nie podłączysz kondensatora to silnik ruszy dopiero jak go ręcznie rozkręcisz.


    Tak bo w silniku jednofazowym pole magnetyczne pulsuje a w 3 fazowym porusza się po okręgu. Więc w 3 fazowych nie stosuje się kondensatora, a w jednowazowym do wytworzenia wypadkowaego pola (uzwojenie rozruchowe załączane kondensatorem rozruchowym). Więc kondensator powinien nazywać się rozruchowym (w komutatorowych stosuje się kondensator filtrujący). Co do ciągłej pracy sinika to można to sprawdzić - czy bardzo się nagrzewa. W tej kwestii rozchodzi się o to aby nie doprowadzić do przegżania uzwojenia. Wszystko zależy od stopnia obciążenia. Ja mam silnik tego typu (od pralki automatycznej) w kosiarce i nie miał żadnego problemu, a pracował na dużym obciążeniu w dużym upale przez około godzinę.
    Co do podłączenia to można wykonać próbę.Wepnij dwa przewody do zasilania (upewnij się tylko wcześniej miernikiem że nie zrobisz zwarcia)Jeżeli silnik się nie obróci a będzie brzęczał to znaczy, że podłączyłeś uzwojenie robocze.I już wiesz który przewód jest do rozruchowego.Jeżeli się obróci i będzie się kręcił ale będzie głośno brzęczał to znaczy, że załączyłeś uzwojenie rozruchowe.Wiesz które jest robocze. Niech mnie ktoś poprawi jak sie myle.
  • #5
    Mariusz Ch.
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam.

    Problem z pracą ciągłą określa wpis S4 na tabliczce znamionowej.
    Jest to praca okresowa przerywana z rozruchem. Z całą pewnością nie będzie pracował 10 godzin bez przerwy. Zwykle czas pracy jest 15 minut/ 30minut.[b]

    Pzdr.
  • #6
    kopa60
    Level 10  
    Sorry za OT. ALe mam jeszcze silnik w pompy z lodówki. Pisze na nim S3-2. Taki będzie pracował przez 10h?
  • #7
    Mariusz Ch.
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam.
    Ten silnik też się nie nadaje się do pracy ciągłej. S3- praca okresowa przerywana. Czas pracy przy obciążeniu stałym znacznie krótszy od czasu postoju.

    Poszukaj silnika, który będzie miał rodzaj pracy S1.


    Pzdr.