Czesc, mam takie pytanie, wsumie mam kosiarke spalinowa Husqvarna 343R , jest tam silnik dwusuwowy i tak sie zastanawiam czy mozna do niej wlac paliwo 98 oktanowe ??, czy cos sie stanie czy nie. Jak sie pytam u sprzedawców to niektorzy mowia ze tak a niektorzy ze nie , takze nie mam pojecia.
[30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
liczba oktanów w tym wypadku 98 to liczba określająca odporność na spalanie bezstukowe, więc nic ci to raczej nie da, o mocy swidczy liczba centanowa, którą zwykłe paliwo 98 ma taka jak 95, tak czy inaczej nie ma sensu przepłacac tymbarzdziej, że to dwusów.
Najogolniej mowiac liczba oktanowa to odpornosc paliwa na spalanie stukowe.
Liczba oktanowa wlanego paliwa powinna byc dostosowana do stopnia kompresji silnikia lub wieksza
NIc nie powinno sie stac. Wyobraz sobie jakac niewiem warszawe jak wlejesz 78 to pojedzie jak wlejesz v pover 99+ czy jakis wynalazek z tej serji tez pojedzie
Ale jak do auta ktore ma miec 95 wlejesz 78 to konsekwecje moga byc juz rozne.
AZ kosiarka jest tak samo jesli wlejesz paliwo o wiekszej ilosci oktanow niz zaleca producent nic sie nie stanie ale moc ci od tego nie wzrosnie.
Pamietaj tyko zeby mixolu nie lac do paliwa a specjalny olej do kosiarki bo mixol sie do kosiarek nienadaje
A wlasnie jako ciekawostka dodan ze silnikowi 2T nie robi roznicy czy paliwo jest olowiowe czy bezolowiowe
-----------
Edit
mickemaster
Liczba cetanowa odnosi sie do olejow napedowych i okresla zdolnosc do samozaplonu
wiec tak wlałem ta 98 i w sumie jest ok, spaliłem 3 litry. Różnicy nie zauważyłem.
Mam jeszcze takie inne pytanie bo chciałbym zrobić obrotomierz do 10000obr/min . Widział bym to w ten sposób ze
a) zastosował bym czujnik halla, tylko ze nie wiem gdzie moge dostać ??
b)bral bym napiecie z cewki zapłonowej a poźniej jakos bym obniżyl to napięcie.
Normalnie jak widzialem takie obrotomierze to byly zrobione na czujniku halla, ale niestety kosztuja ok 700zl , bo sa robione tylko dla serwisów.
Czekam na opinie/wlasne propozycje wsprawie tego obrotomierza.
Pozdrawiam
Tylko czym bedziesz zasilał ten obrotomierz w tej kosiarce? Bo tam nie ma instalacji elektrycznej. Jest tylko iskrownik lub ukłąd tyrystorowy z cewką zasilającą moduł. Musiałbyś mieć podczepione jakieś zasilanie.
Wiec tak sygnal bym kierowal przez jakis wtornik, na atmega i mierzyl bym czestotliwosc tego sygnalu no i oczywiscie wyswietlal, obrotomierz jest mi ten potrzebny do ustawienia gaznika, takze bym by on raz na jakis czas uzywany. Pewnie teraz sie zastanawiacie czemu nie dam jej do serwisu, no daltego ze nie mam samochodu i jest mi ciezko ja transportowac i pozatym troche sobie licza za serwisowanie.
W kosiarce napiecie jest indukowane na cewce, ktora to znajduje sie przy kole zamachowym ( do kola jest doczepiony magnes ).
Mam pyatnie jak bym sygnal z tej cewki zaplonowaj dal przez jakis rezystor, pozniej na kolektor tranzystora NPN ( jakis tranzystor na wys. napieica ), baze bym podlaczyl do +5V, to czy na emiterze uzyskal bym ten sygnal o amplitudzie kolo 4,3V ??
A co ty sie chcesz z tą kosiarką tak pieścić? Jest sens? Przecież ten gaźnik jest banalnie prosty. Śrubka lub dwie do regulacji. Jej zasady znajdziesz w keżdej książce poświęconej silnikom dwusuwowym lub motocyklom. Zresztą w internecie też jest tego trochę. Choćby: www.forum.motocyklistow.pl Jeśli jest tam tylko cewka pod kołem magnesowym, to najprawdopodobniej jest to zapłon iskrownikowy. Takie cudo to miały nasze wski, czy też komarki (w każdym bądź razie nie miały te wynalazki cewki zewnętrznej).
Zamiast kombinować nad komputerowo sterowanym stanowiskiem do diagnozowania kosiarki idź lepiej na grilla
Ja jestem bardzo spokojny człowiek Tylko to jest dla mnie "przedumanie" nad rozwiązaniem prostego problemu. Przecież w kosiarce masz manetke od gięgna gazu i nią możesz regulowac obroty. Poza tym nie możesz ustawić za wysokich obrotów. Niby jak? Gaźnik przecież ustawiasz na dwa parametry: skłąd mieszanki, który to w silnikach dwusuwowych jest bardzo ważny (zresztą w każdych jest), bo złe proporcje paliwo/powietrze doprowadzają do wadliwej pracy silnika: za bogata - kopcenie, słąba moc, za uboga - przegrzewanie się silnika, wypalanie tłoka. Drugim parametrem są wolne obroty, które muszą być ustawione na poziomie który zapobiegnie gaśnięciu silnika. Zwykle jest podany przez producenta, a zazwyczaj oscyluje wokół 800 - 1200 obr/min. Poza tym w kosiarce powinno być sprzęgło odśrodkowe, które pozwala na pracę silnika bez obracania noża, a dopiero po przekroczeniu pewnych obrotów łapie i obraca nożem (przypatrz się jak pracują piły spalinowe).
no umnie sa 3 pokretla sa wolne obroty, wysokie obroty no i skład mieszanki. Owszem jest sprzeglo odsrodkowe. CO do ustalenia wolnych obrotów to nie ma problemu tak samo z mieszanka, ptroblem juz mam z wyoskimi obrotami
Będę zgadywał. Ta trzecia śrubka - od wysokich obrotów - to po prostu mechaniczne ograniczenie otwarcia przepustnicy. Zgadłem? Ustaw to po prostu "z głową". czyli tak, by dorze kosiło, a silnik nie miał ochoty się rozlecieć. Powinieneś usłyszeć i wyczuć, kiedy silnik pracuje w optymalnych warunkach, a nie chce się wyrawć z mocowań.
A jeśli już się chcesz wyposażyć w obrotomierz, to może spróbuj zrobić obrotomierz modelarski (schemat był gdzieś w Elektronice praktycznej). Działał on na zasadzie refleksyjnej, tzn nie trzeba się było wpinać w elektrykę zapłonu, a jedynie nalepić na jakimś wirującym elemencie biały pasek i skierować na niego czujnik.
Po co kmbinować jak koń pod góre z obrotomierzem? W kosiarce producent zastosował gaznik o tak dobranym przelocie gardzieli by silnik pracował w zakresie max momentu obrotowego. Maksymalne otwarcie przepustnicy nie zpowoduje wiec uszkodzenia silnika jesli skład mieszanki jest prawidłowy. Jesli jest to tak zwana kosa spalinowa to posiada gażnik membranowy . Koszenie nią wymaga zawsze max otwarcia przepustnicy.
Jeśli jest to kosiarka na wózku jezdnym to powinna posiadac pneumatyczny regulator obrotów. Jest to klapka na którą oddziaływuje cisnienie powietrza z dmuchawy chłodzacej silnik. Jesli obroty sa za duze to klapka zmniejsza ustawienie przepustnicy. Silnik w takiej kosiarce powinien sie kręcić ok 3000 obr/ min. W kosach ok 8000 - 10000 obr/min.
Jeśli na tomiast chcesz koniecznie obrotomierz to kup na szrocie obrotomierz od fiata 125 lub poloneza . W tym obrotomierzu wymienisz kondensator z 220nF na 470nF i powinien wskazywać prawidłowo dla silnika 2T 1 cylindrowego. Zasila się go napieciem 12V a jako przewód do pomiaru mozna wykorzystac gaszenie silnika. Masa obrotmierza musi byc podłączona do masy silnika.
Paliwo raczej tylko 95 i dobry olej.
Ma ono mniejszą temperaturę spalania. W silnikach chłodzonych powietrzem to bardzo ważne.
W gaźniku są trzy śruby L ( niskie ) H ( wysokie ),i T ( bieg jałowy ) Wkręć obydwie śruby (L i H) do lekkiego oporu, następnie wykręć je o 1 obrót, uruchom silnik, poczekaj chwilkę aby się rozgrzał, następnie wciskaj i zwalniaj cyngiel gazu wprowadzając go na wysokie obroty, sprawdzając czy płynnie przechodzi z niskich obrotów do wysokich, jeśli nie to delikatnie wykręć śrubę L (dosłownie o 1mm) i znowu na chwilkę dodaj gazu.
Postępuj tak aż do momentu gdy nie będzie problemu z przejściem z obrotów niskich do wysokich.
Gdy to osiągniesz przystąp do regulacji wysokich obrotów (H)
Generalnie możesz trochę cofnąć śrubę H jeszcze np o pół obrotu, teraz wprowadzić silnik na maksymalne obroty i wtedy powoli wkręcaj śrubę H aż obroty wzrosną do momentu aż usłyszysz, że dźwięk pracy silnika jest stabilny i nie odnosi się wrażenia, że "silnik się męczy"
Po prostu uważaj by obroty nie były za wysokie, najlepiej ustaw tak wysokie obroty jak to możliwe a potem cofnij śrubę H tak by trochę zmniejszyć obroty maksymalne.
Teraz zwolnij dźwignię gazu, sprawdź jeszcze raz czy przejście z wolnych obrotów na wysokie odbywa się w sposób płynny (czy silnik ma "dobre przyspieszenie" ).
Teraz przystąp do ustawienia wolnych obrotów biegu jałowego.
Ogólna zasada jest taka, że należy wkręcić śrubę T aż nóż zacznie się obracać a następnie powolutku cofaj śrubę T aż do momentu zatrzymania noża . Jest to taki domowy sposób. Moja rada, aby mieć pewność że obroty są dobrze ustawione trzeba jednak zrobić to w warsztacie .Cena to kilka złotych w porównaniu z naprawą silnika po zatarciu (zbyt wysokie obroty ) to pestka