Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dwa wzmacniacze. samochodowy| samochodowo-domowy.

JElo_masta 22 Maj 2006 20:59 6184 26
  • Witam.
    Chciałbym się pochwalić moimi ostatnimi dziełami. Skonstruowałem dwa wzmacniacze samochodowy i samochodowo domowy, jako pierwszy opisze samochodowy.
    1. Wzmacniacz samochodowy.
    Od dawna konstruuje wzmacniacze ponieważ nie wieże w bajer znanych firm (typu allpine) okłamując nas pisząc, że wzmacniacz ma Miljon wat a tak naprawdę ma max 100W. A wiec, wzmacniacz składa się z dwóch kondensatorów po 22000 mikro na wejściu 12V z akumulatora, przetwornicy na układzie TL494(po niżej schemat. Układy dostępne w każdym zasilaczu ATX) 4 tranzystorach STP55NE06, 2 transformatorów nawiniętych samodzielnie na rdzeniu od zasilaczy ATX, Oraz dwóch diod prostowniczych CTU32R, C25M również z zasilacza ATX, na wyjściu z transformatorów uzyskałem +-40V(mierzone w samochodzie) następnie zasilanie wspierają 4 kondensatory po 4700 mikro 40V( z kondensatorami nie wiele podniosło się napięcie wyjściowe, ponieważ prąd w samochodzie w zasadzie jest idealnie równy i niema skoków powinniście wiedzieć o czym pisze). To tyle o zasilaniu. Wzmacniacz ciężko mi opisać ponieważ nie znam jego pochodzenia schematu nigdzie w Internecie nie ma ale po dokonaniu obliczeń(dla upartych mogę napisać jakich, dla kumatych wystarczy to: amperomierz wychylał się do 4A, skokowo do 5a) teoretycznie ma 200W (z mostkowany) przy zasilaniu +-40V i obciążeniu 4 omy. Pracuje na zwykłych tranzystorach niestety nie wiem jakich bo napisy się wytarły ale są dosyć spore. Wiec wiele o wzmacniaczu się nie dowiedzieliście ale jeżeli chodzi o dźwięk jest czysty i co najważniejsze potężny do tego dodałem aktywny filtr(schemat dodam jak przerysuje) 20 -150 Hz przepuszcza tylko niskie tony resztę ucina. Do tego dochodzi subwoofer 100W 4omy No name. Na membranie są trzy ósemki(fota niżej) W samochodzie pięknie gra. Powyższy opis należy do wzmacniacza podpisanego na fotach ,,samochodowy"

    2. Drugi wzmacniacz ochrzciłem samochodowo domowy ponieważ można go podłączyć do samochodu jak i do sieci 220V w domu czyli taki uniwersalny. Krótki opis. Zacznijmy od zasilania, z sieci 220V transformator Unitry +- 24V do tego mostek 35A i dwa kondensatory po 4700mikro 40V. Zasilanie drugie, przetwornica na układzie TL494 dwa tranzystory IRFZ44N, dwie diody MU22R, F12C20C(z zasilacza ATX) transformator ze starego wzmacniacza Pionier +-24, cztery kondensatory po 2200mikro 25V, to wszystko zasila przedwzmacniacz i wzmacniacz mostkowany na układach TDA7294 (max 120W 4 omy) Po niżej foty podpisane ,,samoch-dom".

    I to wszystko. Są to moje pierwsze pokazowe konstrukcje wiec nie oceniajcie za surowo i nie krytykujcie subwoofera. Jak na razie nie stać mnie na lepszy. Pozdrawiam i życzę miłego oglądania fot.

    To pierwsza cześc fot niżej reszta. Wrazie pytań prosze pisac.

    Przepraszam za skłądnie i błedy jestem dyslektykiem.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #3
    Gibon007er
    Poziom 22  
    JElo_masta napisał:
    Do tego dochodzi subwoofer 100W 4omy No name. Na membranie są trzy ósemki(fota niżej) W samochodzie pięknie gra.


    Pewnie .... a slyszałeś jakieś inne głośniczki :?:

    Ja mialem okazje slyszec w samochodzie Jl .... to gra pieknie ...
    ....a nie... no name z trzema ósemkami....

    a jak kupujesz wzmacniacz samochodowy i to jeszcze znanej i dobrej firmy to wszystkie informacje o sprzecie sa dokladnie podane :!:
  • #4
    yety
    Poziom 12  
    ta 8 to nie jest wcale taka zła jak za ta kase. kumpel ma taka i nie gra to az tak zle. napewno lepiej niz nie jeden alphard a cena nmiej wiecej taka sama
  • #5
    ALTON
    Poziom 38  
    Już nie chciałem nic mówić o tym stwierdzeniu

    "Od dawna konstruuje wzmacniacze ponieważ nie wieże w bajer znanych firm (typu allpine) okłamując nas pisząc, że wzmacniacz ma Miljon wat a tak naprawdę ma max 100W" Oj tutaj jesteś w gigntycznym błędzie. Wzmacniacze samochodowe mogą w dzisiejszych czasach osiągać nawet 26 000W przy 14,4V sin (prototyp pewnej firmy o wadze 50kg) wzmacniacze o mocach 500-2KW to żaden wyczyn.

    Co do wykonania. Postaraj się bardziej. Osobiście bał bym używać takiego wzmacniacza w aucie. Wykonanie elektroniki słabe wizualnie również.
    Patrząc na całośc (głośnik + wzmacniacze) widać amatorszczyznę i nic więcej - nie zrozum mnie źle, niechce cię urazić.

    Ogólnie 3/10

    Cytat:
    ta 8 to nie jest wcale taka zła jak za ta kase. kumpel ma taka i nie gra to az tak zle. napewno lepiej niz nie jeden alphard a cena nmiej wiecej taka sama
    tego też nie będę komentował...
  • #6
    Gibon007er
    Poziom 22  
    ....mam jesczze jedno pytanko...

    ta zapalka na membranie to w celu akustycznym :?:

    czy wizualnym :?:
  • #7
    vacpan
    Poziom 19  
    Mnie sie podoba, zwłaszcza ta partyzantka w drewnianej konstrukcji. Tylko, mam obiekcje czy to sie w samochodzie nie rozleci ( chociaż jak ktoś lubi spokojną jazdę, to czemu nie ). Proponuje też umieścić w miejscu tak gdzie koło zapasowe, a pajaki zalać glue gunem. Swoją drogą obudowa skojażyła mi się z radiem które mój dziadek zrobił w czterdziestym którymś. Wtedy to było coś ale teraz obudowa z plastiku kosztuje ok 10zł .
    A ten głośnik to szpachlą jest przyklejony ?
  • #8
    JElo_masta
    Poziom 14  
    Gibon007er :arrow: Podłączałem Dibesi 400W i Boschmann 200W. Dibesi najgorzej grało. Boschmann tak podobnie do tego no name 888. a zapałka jest tak dla jaj. Głośnik po przejsciach.

    ALTON :arrow:

    Cytat:
    Oj tutaj jesteś w gigntycznym błędzie. Wzmacniacze samochodowe mogą w dzisiejszych czasach osiągać nawet 26 000W przy 14,4V sin (prototyp pewnej firmy o wadze 50kg) wzmacniacze o mocach 500-2KW to żaden wyczyn.

    Możliwe ze sa takie ale kosztują niewiadomo ile a zwykłego zjadacza chleba nie będzie stać na taki bajer. A te proponowane na allegro lub innych sklepach internetowych są hmm nie za mocne. Sam przyznaj.
    moze wygląda jak by miało sie rozlecieć ale zapewniam ze trzyma sie solidnie.

    vacpan :arrow: A wież że ta skrzynka jest ze starego radia :| to sie nie rozleci było robione na sztywno. I to nie jest szpachla tylko silikon.

    Zapomniałem dodac że oba wzmaki sa jednokanałowe.


    Ludzi z okolic zapraszam na pokaz.
  • #9
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Az dziwne ze to dziala:) I to ma byc "pokazowka"? To plexe na wierzch i diody:P
  • #10
    czarodziej1968
    Poziom 14  
    Tak tylko wtrącę małą dygresję, zawsze bawiła mnie pogoń za mocą w samochodzie, z przerażeniem czytam opisy zabudowy auta ze wzmacniaczami o łącznej mocy dochodzącej do 1 KW, pytam po co. Sam używam w aucie Rodeka 680, 4x80 + 320 W RMS. Wykorzystuję z tego wszystkiego maksymalnie 350 W. Gdy czasem się zapomnę i dam czadu to wysiadam z samochodu z bólem głowy i przytłumionym słuchem.
    Teraz konkretnie, mam pytanie, jak rozbierasz te trafa od zasilaczy ATX, próbowałem na kilku i zawsze mi pękał rdzeń. Mam sporo popalonych zasilaczy i można by te trafa wykorzystać, tylko jak. Opisz procedurę. PLEASE.
  • #11
    JElo_masta
    Poziom 14  
    chaka :arrow: mnie nie dziwi na zdjeciach wyglada troch egożej niż w rzeczywistosci. mam taki zamiar dac kilka neonow do środka ale po remacie w przyszłym miech zamawiam wzmaka 400w.

    czarodziej1968 napisał:

    Teraz konkretnie, mam pytanie, jak rozbierasz te trafa od zasilaczy ATX, próbowałem na kilku i zawsze mi pękał rdzeń. Mam sporo popalonych zasilaczy i można by te trafa wykorzystać, tylko jak. Opisz procedurę. PLEASE.

    Wsadz trafo do piekarnika lub mikrofalówki na jakies 5-10 min klej puści i trafo rozbiera się jak mażenie.
  • #12
    Mody
    Poziom 25  
    Tak dodam ja trafka gotuje tak około 1 godziny i same się rozklejają.

    Pozdrawiam
  • #13
    Granat :)
    Poziom 34  
    Też się ze zdziwieniem zastanawiam się, czytając o tych super mocnych wzmacniaczach do samochodu, PO CO taka moc :)
    Z porządnymi kolumnami i wzmacniaczem na tranzystorach Sankena 2x100W można nieźle się nasłuchać. W samochodzie to już chyba nadmiar... a jeszcze jak słyszę o tych kilowatach... :)
    Swoją drogą górna granica natężenia akustycznego, którą człowiek zniesie raczej bez uszkodzenia słuchu to jakieś 120dB :D

    Pozdrawiam
  • #14
    x-trail
    Poziom 10  
    jeśli ktoś potrzebuje mega bau to może zamontować The Jackhammer :D:D
  • #16
    JElo_masta
    Poziom 14  
    Jeżeli chcecie uzyskać porządny bass to sklepcie ten filtr polecam go w 100%. Daje strasznie czysty bass. Zamiast LM78L05 można dać obojętnie jaki stabilizator 5V.
  • #17
    Granat :)
    Poziom 34  
    To nie wygląda najlepiej :|
    Lepiej byłoby zrobić najnormalniejszy sumator i podłaczyć plus głośnika lewego do jednego wejścia a plus drugiego głośnika do drugiego. Będzie działać nawet jeśli wzmacniacz pracuje w trybie mostkowym. Chociaż najlepiej byłoby wziąść sygnał liniowy, ale taki jest zazwyczaj niedostępny w zwykłym radio samochodowym. Trzeba znać wzmocnienie wzmacniacza w radiu i ustalić identyczne tłumienie w powyższym sumatorze. :)
    A zasilanie i ustalanie punktu pracy tranzystorów op-ampa lepiej jest zrobić inaczej i tak się zazwyczaj robi. Stabilizatorek na 9-12V i podłączamy do nóżki plus op-ampa, a nóżkę minus do masy. Ew. jakąś niewielką cewkę przed stabilizatorem, żeby były mniejsze zakłócenia od innych urządzeń np. przetwornicy 12/220V :D
    Potem robimy dzielnik z dwóch takich samych rezystorów i dodajemy kondensatorki 100uF, 100nF. Do uzyskanej połowy zasilania op-ampa podłączamy wejście nieodwracające sumatora i resztę kondensatorów filtra. O samej charakterystyce filtra się nie wypowiadam, niech sobie każdy dobierze filtr dla siebie i swojego głośnika :)
    Mogę napisać jeszcze, że zwykły filtr Sallen Key'a drugiego rzędu daje dość dobre tłumienie i małe "odkształcenia" fazowe :)

    Jak ktoś były zainteresowany takim filtrem to mogę podesłać jakiś schemat z wyliczonymi wartościami elementów dla odpowiedniego odcięcia i tłumienia :)
  • #18
    adammc

    Poziom 26  
    Widze , że złamałes wszelkie zasady którymi kierują sie konstruktorzy wzmacniaczy samochodowych , chodzi mi o obudowe oczywiście .
    A jezeli sądzisz ze na IRFZ44czy z 46 zbudujesz mocny zasilacz to sie grubo mylisz , niestety mają one stosunkowo duzą rezystance DS po włączeniu i to je dyskwalifikuje , natomiast pomysł by połączyć ich kilka równolegle i zmniejszyć w ten sposób Rds też jest byle jaki ponieważ wzrasta wypadkowa pojemnośc Cgs co ma niekorzystny wpływ na czas wyłączenia klucza ponieważ mamy wtedy więcej ładunku do odprowadzenia z bramek , w ten sposób klucze zamiast generowac prostokąt generują taki pozaokrąglany prostokąt co ma wpływ na grzanie sie kluczy i obnizenie sprawności całego zasilacza.
    Proponuje IRF 3205 on ma Rds(on)=8mΩ zas IRFZ44 ma Rds(on)=24mΩ
    cena jest bardzo podobna .

    dla przykładu wzmacniacz Alpharda posiada 2 IRF-yZ46 fuj i ciągle je trafia szlak a co dziwne wzmak jest cieplejszy od strony przetwornicy a nie koncówki mocy a skoro w nim siedzi końcówka w klasie AB to ona powinna dominowac nad przetwornicą w wydzielaniu ciepła, a tak nie jest.

    dla porównania wzmacniacz Punch 201S Rockford-a w przetwornicy ma zastosowane 2 tranzystoryIRF3205 i osiąga 230WRMS , zaś po półgodzinnej pracy tegoż wzmaka strona przetwornicy jest letnia a końcówki mocy parzy (macałem bo posiadam egzemplarz), tak własnie powinno byc.

    Jak bede miał chwile czasu to rozkręce tego wzmaka i sfotografuje , niech jego flaki będą wzorem dla konstruktorów wzmacniaczy samochodowych, jak zobaczyłem pierwszy raz jak jest zrobiony w środku to nie mogłem uwierzyć ,że kosztuje on jedynie 90$,
    90%na elementach SMD wszystko w środku pieknie usytuowane zero bałaganu itp, na dodatek w stopniu mocy koncówki są mosfety a na obudowie nie ma szyderczego napisu "moswet amplifier czy power"jak na wszystkich alpchardach magnatach i temu podobnym bywa .
    Niestety na obudowie jest napis "600" :| ale to wybaczyłem już Rockford-owi po tym jak go usłyszałem pierwszy raz :D .

    Chciałbym jeszcze zobaczyć Twoją instalacje zasilającą w aucie ,
    ogólnie to wyrazami krytyki się nie przejmuj- ja nigdy wzmaka samochodowego nie zrobiłem :cry: .
    Co do głośnika to szkoda strzępic język.
  • #20
    JElo_masta
    Poziom 14  
    adammc :arrow: w tym pierwszym wzmacniaczy "samochodowym" zastosowałem 4 STP55NE06 były 6 ale dwa ostatnie niechcacy spaliłem.(maja spora rezystancje ale zapewniam ze sie nie grzeją), dwie sztuki na jedno trafo, potem połączyłem transformatory równolegle. A w tym drugim wzmacniaczy samochodowo domowym zastosowałem IRFZ44N, zamontowałem je ponieważ nie miałem innych na stanie. W sumie miałem BUZ11 ale sami wiecie jakie są......

    Zasilanie w samochodzie jest takie sobie, dałem bezpiecznik przy akumulatorze 60A kablem 0,6mm poprowadzony plus do bagaznika a minus ciagne z karoseri, przykręciłem kabel 0,6mm do śruby w bagażniku.
    wszystko dyskretnie pochowne pod progami. Mam forda mondeo kombi. A wzbudzacz z radia.

    a co do głośnika to wiem ze nie zaciekaw. mam Dibeisi ale wole go tu nie pokazywać :D gdzieś sa jego foty na forum. ale i tak to badziewo za 60 zł. 400W 4Ω 30cm
  • #21
    adammc

    Poziom 26  
    JElo_masta napisał:


    Zasilanie w samochodzie jest takie sobie, dałem bezpiecznik przy akumulatorze 60A kablem 0,6mm


    te 0,6mm to uznam za Twoją ortograficzną pomyłkę, bo takim kabelkiem jak napisales to nie spalisz tego bezpiecznika wiec pozostaje on na parade.
    Ja mam u siebie w autku kable po 16 mm^ niestety takie udalo mi sie tylko uczciwe dostac , ogladałem 30 to była powleczona aluminium , a mi to nie robi, zaś po rozizolowaniu kawałka 20 zauwazyłem ,że druciki zachowują sie jak spręzynki , co do miedzi nie jest podobne.
    Chyba najlepiej bedzie kupowac do zasilania wzmacniaczy w autach kable w hurtowni elektrycznej bo tam przynajmniej sprzedają czystą miedź.
  • #22
    JElo_masta
    Poziom 14  
    Cytat:
    te 0,6mm to uznam za Twoją ortograficzną pomyłkę, bo takim kabelkiem jak napisales to nie spalisz tego bezpiecznika wiec pozostaje on na parade.


    To nie bład mam kabel 6, miedziany. kawałek tego kabla jest na zdjeciu "samochodowy5" robiłęm zdjecia przed zamatowaniem go w samochodzie. czarny 6 i czerwony 6. Kupiony w sklepie z artykułami elektrycznymi :P to amatorka nie na pokazy tylko dla ucha...
  • #23
    adammc

    Poziom 26  
    no to 6 a nie 0,6 jak wczesniej wpisales .
  • #24
    JElo_masta
    Poziom 14  
    O kurde :| dopiero teraz zauważyłem mój błąd sorki hehe. Nie długo dam fotki nowego Wzmacniacz na tranzystorach HEXFET o mocy 400W oczywiście samochodowego.
  • #25
    mr_nuke
    Poziom 17  
    Witam

    Mam pewne pytanie co do tego schematu filtra.
    Mianowicie jaka jaes częstotliwość odcięcia?

    Pozdrawiam
  • #26
    JElo_masta
    Poziom 14  
    20-150Hz. Jak pisałem wyzej ten filtr daje zaskakujaco niski, czysty i zarazem mocny bass.
  • #27
    wynalazca6
    Poziom 12  
    Mam wzmacniacz 2x22W i potrzbuje zrobic do niego filtr tylko niewiem jaki .Mógłby mi ktos pomóc zrobić taki filtr i czy jest on potrzebny . Prosilbym o schemat jak , co i gdzie podłączyć ????