Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tips&Tricks budowanie skrzynek, stolarka ;)

lukasik 24 Maj 2006 14:45 1836 13
  • #1 24 Maj 2006 14:45
    lukasik
    Poziom 16  

    Witam! Szukam informacji na temat budowania skrzynek. Będą to informacje bardziej ze stolarki ;)
    Nie szukam informacji na temat obliczania i doboru obudów itp, tylko juz na temat fizycznego wykonania obudów. Najlepiej jakieś sprawdzone przepisy, linki, zdjęcia:
    - jakie grubości ścianek dobierać, czy wiórówka, sklejka, mdf
    - jak wpuszczać ścianki w siebie, zakładki itp
    - jak łączyć ze sobą , czy kleić, na kołki, czy skręcać
    - wzmocnienia, rozpórki itp.
    - mocowanie głośników
    - ew. sprawdzone sposoby nadawania ładnego wyglądu, oklejanie itp

    P.S. jak dotąd, robiłem skrzynki w prosty sposób, 6 ścianek z płyty wiórowej 18mm ew sklejki, na krawędziach skręcane a powierzchnie styku uszczelniane przed skręceniem masą akrylową. Kiedyś przy większym subwooferze (~75l) wstawiłem miedzy przeciwległymi ściankami rozpórki, żeby nie drgały duże powierzchnie.

    Jednak chciałbym sie dowiedzieć jak to robić w bardziej profesjonalny sposób.

    0 13
  • #2 24 Maj 2006 16:13
    Eliminator
    Poziom 24  

    Najlepiej jest uzywac wkretów a przed skreceniem posmarowac klejem deski na łaczeniach. Dobry wyglada mozna nadac uzywając forniru do wykonczenia chociaz okleina tez daje dobre efekty.

    0
  • Pomocny post
    #3 24 Maj 2006 18:36
    elktro
    Poziom 18  

    Trochę ogólnikowo pytasz, tak jak i obliczanie kolumn tak i ich konstrukcja to temat rzeka. Po krótce:
    1. grubości ścianek (w zależności od wielkości i mocy kolumn) nie mniej niż 20mm na ściankę czołową możesz przeznaczyć nawet 30-40 mm, niektóre firmy składają taką ściankę frontową z kilku warstw różnych materiałów, które mają inne cechy akustyczne. Jako materiał na budowę najlepszy jest MDF, sklejka i drewno lite, często stosowana płyta wiórowa ma gorsze parametry akustyczne, zależy między innymi od jakości samej płyty. Z drewna litego polecałbym sosnę, buk, mahoń, no i może jeszcze kilka gatunków by się nadawało, należy jedynie pamiętać aby drewno było wysezonowane, a od środka przykręcone listwy przeciwprężne. Najlepiej (kompromis pomiędzy kosztami a wyglądem) gdy front kolumny wykonany jest z drewna litego a reszta z płyty lub MDFu okleinowanego lub foliowanego (niższa cena ale i trwałość powłoki)
    2. Zależy to od Twoich chęci, zdolności i możliwości oraz wyposażenia, przedewszystkim obudowa musi być szczelna i solidna (wzmocnienia w narożnikach i miejscach łączenia elementów)
    3. Kleić, uszczelniać na łączeniach, dodatkowo proponuję skręcać na konfirmaty, zamiast zwykłych wkrętów.
    4. Oprócz wzmocnień w narożnikach, lub wzdłuż łączeń ścianek w postaci kostek lub listew drewnianych, można a nawet pożądane jest wstawianie wzmocnienia(ń) wewnątrz kolumny w postaci przegrody poprzecznej koniecznie pochylonej, aby wyeliminować powstawanie fal stojących, wszystkie krawędzie wewnętrzne zaokrąglone, a otwory podfrezowane,
    5. Oczywiste jest aby stosować podfrezowania pod głośniki i uszczelniać połączenia, mocowanie wkrętami do obudowy
    6. A tu co do głowy tylko przyjdzie, co do okleinowania, lub wykorzystania drewna litego warto poszukać czegoś z ładną strukturą słojów, wtedy można lakierować bezpośrednio lub wcześniej podbarwić bejcą, ścieniować fragmenty obudowy, co do lakieru proponuję lakier akrylowy z utwardzaczem, (lakiery wodne mają słabą i niską trwałość, no chyba że ktoś ma możliwość zastosowania lakierów wodnych utwardzanych UV -te są twardsze), mniejsze kolumny ciekawie wyglądają oklejone tapetą samoprzylepną, ze względu na duży wybór wzorów, ale ja i tak jestem za drewnem naturalnym i okleinami :)

    Jeśli ktoś ma jakieś konkretniejsze pytania co do wykończenia i/lub konstrukcji drewnianej to proszę tu, lub priv. W miarę możliwości doradzę co jak i z czym ;)

    pozdr

    0
  • #4 07 Lip 2006 12:58
    lukasik
    Poziom 16  

    Na dniach bede sie zabieral za budowe subwoofera.

    glosnik juz mam 46cm coś ala JBL2241 , tylko, ze przerobiony do uzycia do samochodow GTI1800.

    Obudowa bedzie miala okolo 200litrów. Przyjmijmy na dzien dobry wymiary okolo 100x50x40cm (+- kilka cm jeszcze dokladnie podlicze). BR. 4 szt. po 12cm sr

    planuje umiescic glosnik na przedniej scianie centralnie i do tego 4ry BR dwa nad i dwa pod glosnikiem z mozliwoscia zatykania dwóch w celu przestrajania obudowy w zakresie 30-40Hz w zaleznosci od potrzeby.

    obejzalem karte katalogowa subwoofera mp418s z glosnikiem 2241 i wyglada na to, ze jest zrobiony ze skleji 18mm. http://www.jblpro.com/mpro/PDF/MP418S.pdf

    Dlatego ja tez nie bede robił bunkra ze sciankami 40mm. Zrobie ze sklejki 18mm, tylko przod dam 25mm. I do tego wzmocnienia/rozpórki wewnętrzne... i na tym chcę się skupić.

    Moje pytanie brzmi, jak najlepiej rozplanować wzmocnienia w środku, żeby ograniczyć drgania ścianek i tym samym straty?

    Moja propozycja jest taka:

    - dać 2 rozpórki pomiędzy przednią i tylnią ścianką. jedną tuż nad glośnikiem, a drugą tuż pod głośnikiem.

    - do tego jedną rozpórkę pomiędzy bocznymi ściankami.

    ... jeszcze myślałem nad rozwiązaniem, przymocowania listew (np 2cm/5cm) wzmacniających przymocowanych wzdłuż przekątnych największych ścianek, czyli boki i tył. oczywiście wyższa krawędź prostopadle do powierzchni ścianki.

    i nie wiem czy lepiej dać rozpórki, czy lepiej te listwy po przekątnych? Czy moze dać to i to?? a moze coś innego?

    0
  • #5 07 Lip 2006 14:09
    DEMON-FX
    Poziom 22  

    Witam. Dodam w załącznikach pare zdjęci z twoim projekem. Powinieneś doprze uszczelnić rogi bo to naprawde duża paczka na gośnika. A rozmieszczenie rozpurek zamieściłem na zdjęciach. Tylko pamiętaj aby rozpurki nie przeszkadzały ci w zamontowaniu głośnika. Wystarczy troszkę je przesunąć. Na fotkach jest to zrobione podglądowo w miere mozliwości. Te zielone to rozpurki. W sumie jest ich 10. Zreszta wszystko widzisz na zdjęciach.


    Gwarantuje ze paczka bedzie solidna a i parametry akustyczne bedą dobre jeżeli przerwy miedzy krokwami bedą mniewięcej 10-20cm na 10-20 cm i wszystko bedzie git.

    A tak poza tym to ogromna to bedzie maczucha. Zobaczyi jak skonczysz

    0
  • #6 07 Lip 2006 14:55
    lukasik
    Poziom 16  

    fajna symulacja :spoko:

    ... jest mala rozbieznosc, bo ja, opisujac mialem na myśli obudowę stojącą, ty ją połozyłeś. ale mniejsza o większość.

    w każdym razie 4ry krokwie można zapodać pomiędzy przodem i tyłem, blisko głośnika.

    pomiędzy najmniejszymi ściankami myślę, że wystarczy jedna krokwia.

    no i dwie krokwie pomiędzy pozostałymi ściankami.

    w takim razie jaki przekrój tych krokwi bedzie wystarczający? 3cmx3cm wystarczy? ... to by trzeba dodać jakies 3,5l do objętości.

    na krzyżowaniu się, skręcać je ze sobą? czy nie musi być taki panzerwagen?

    ...........

    Czy ktoś moze się wypowiedzieć na temat takiego wzmocnienia duzych powierzchni. (jak na rysunku w załączniku) ?

    0
  • #7 07 Lip 2006 15:01
    DEMON-FX
    Poziom 22  

    3x3 mogą już być choć koszt 4x4 albo 5x5 nie bedzie dużo większy. Jak bedą one sie stykać to je płącz solidnie nie bedzie żadnych drgań.


    A co do przedstawionym umocnieniu to jest to dobre ale wtedy powierzchnia muisaiala by byc naprawde ogromna na przyklad 2m na 2 m.

    0
  • #8 07 Lip 2006 15:11
    lukasik
    Poziom 16  

    DEMON-FX napisał:
    3x3 mogą już być choć koszt 4x4 albo 5x5 nie bedzie dużo większy. Jak bedą one sie stykać to je płącz solidnie nie bedzie żadnych drgań.

    A co do przedstawionym umocnieniu to jest to dobre ale wtedy powierzchnia muisaiala by byc naprawde ogromna na przyklad 2m na 2 m.


    to juz nie kwestia ceny, tylko 5cmX5cm zabiorą mi już 10l.

    Czy ktos jeszcze moze cos napisac o wzmocnieniu "poprzecznym" i jego skuteczności?

    0
  • #10 15 Lip 2006 13:36
    lukasik
    Poziom 16  

    Jaki klej bedzie odpowiedni? Oczywiście do drewna i ma sie później nie wykruszyć od wibracji > (w moich starych kolumnach tonsil altus klej popękał i przednia ścianka zaczela latać, a to był chyba vikol)

    Wszystkie ścianki zamierzam połączyć w ten sposób, że wewnątrz, wzdłóż wszystkich krawędzi łączeniowych będą przebiegały listewki, do ktorych to scianki będą przyklejone i skręcone, ponieważ nie chcę wkręcać wkrętów w sklejkę od krawędzi bo się rozwarstwi.

    Wzmocnienia w ostatecznej wersji będą to rozpórki 7szt (4ry przod-tyl blisko glosnika, dwie pomiędzy pozostałymi większymi ścianami, i jedna między pozostałymi najmniejszymi ścianami), i dodatkowo jedna listewka usztywniająca powierzniowo sciankę na przeciw głośnika.

    Myślę, że dzięki temu obudowa będzie miała dwie zalety: w miare niska masa (sklejka 18mm zamiast 25mm) i jednocześnie bedzię dość sztywna, przez co będą mniejsze straty.

    0
  • #11 08 Wrz 2006 14:47
    lukasik
    Poziom 16  

    w jaki najlepszy sposób łączyć ze sobą krawędzie sklejki? czy jak będę wkręcał w nią konfirmaty równolegle do płaszczyzny czy się nie rozwarstwi?

    jaki klej użyć, żeby po zaschnięciu nie był kruchy i nie popękał (tak jak np vicol)?

    0
  • #12 08 Wrz 2006 23:58
    elktro
    Poziom 18  

    Co do łączenia sklejki na konfirmaty to jeśli już to musisz dopasować otwór w sklejce pod konfirmat, jak będzie za małej średnicy to napewno się rozwarstwi - zależnie też od jakości sklejki

    Co do klejenia to jeśli nie chcesz używać wikolu to proponuję klej chlorokauczukowy (przy okazji dobrze uszczelnia) nie wiem jak wygląda sprawa klejenia na gorąco np. klejem kostnym ponieważ go nie używam i nie wiem jak jest z jego kruchliwością ale napewno dobrej wytrzymałości jest łączenie

    0
  • #13 09 Wrz 2006 09:26
    zeberko
    Poziom 31  

    Interesują mnie wszelkiego rodzaju doświadczenie dotyczące impregnacji, malowania i lakierowania płyty MDF.
    Za wszelkie uwagi, wielkie dzięki.

    0
  Szukaj w 5mln produktów