Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik z rozrusznika - jak zmieniać kierunek obrotów?

thunder_18 05 Oct 2006 20:32 11758 33
Bosch Black Friday
  • #31
    thunder_18
    Level 10  
    Widze że nie wszystko jest tutaj jasne, ja swór rozrusznik przerobiłem wg schematu Breżniewa który jest zamieszczony wyżej z tym , że zamiast przełącznika zastosowałem automaty z rozrusznika (4 automaty) które parami łączą kable tak jak przełącznik na schemacie. Kable sterowania tak jak ktoś pytał wczęśniej to kable które włączają elektromagnes który zwiera dwie końcówki elektromagnesu.

    30 A to prąd bez obciążenia mieżony na kablu aku > elektromagnes, wczoraj próbowałem wciągnąć tego busa na holownik i nie było problemu, kable były letnie a rozrusznik zimny, elektromagnesy wmiare gorące, jeden zresztą padł ale nie były one nowe, wygrzebałem je gdzieś ze starych rozruszników.

    Jak wcześniej zaznaczyłem jestem laikiem i nie wiem jakby podłączyć te mosfety a tym bardziej jaki model kupić gdyby ktoś był tak miły i podał jakiś schemacik albo model byłbym wdzięczny.

    A co do radiatora to chciałbym wiedzieć jaki zastosować do całej kombinacji. I niema możliwości zastosowania osobnego akumulatora, całość jest zmasowana z pojazdem i podłaczenie plusa do masy tak jak sugerował ktoś wcześniej nie jest mozliwe.
  • Bosch Black Friday
  • #32
    Jan Nojszewski
    Level 18  
    W windach towarowych samochodów ciężarowych też są stosowane rozruszniki oraz automaty jako przekaźniki.
    Jako odłączniki akumulatorów w ciężarówkach są stosowane elektrowłączniki dwucewkowe. Włączenie oraz wyłączenie na każdą cewkę oddzielnie następuje krótkim impulsem. Odpada problem grzania się uzwojeń, a styki są na duże prądy jakie są w samochodach ciężarowych.
  • Bosch Black Friday
  • #33
    _jta_
    Electronics specialist
    Dobrze by było po pierwsze zdecydować, czy chcemy na tranzystorach zrobić włącznik do tych elektromagnesów
    - tylko ze schematu widzę, że są 4 sztuki, z których trzeba włączyć 2, więc jak popłynie przez nie po 30A, to razem
    wychodzi 60 (chyba, że można je połączyć szeregowo, wtedy i prąd przez elektromagnes mniejszy, bo mniejsze
    napięcie na nim, i prądy się nie sumują - ale słabiej będą przyciągać, mogą nie dać rady;

    czy zamiast włączników od rozruszników zastosować tranzystory.

    W pierwszym przypadku pytanie, czy te cewki od włączników do rozruszników mają oba końce dostępne,
    czy też jeden z nich jest połączony z masą (bo jeśli tak, to z łączenia szeregowego nici).

    W drugim przypadku trzeba określić, jaki największy prąd może pobierać ten rozrusznik - może masz do niego
    jakąś instrukcję, jakieś parametry na tabliczce znamionowej, gdzie to jest napisane - prąd na zatrzymanym,
    albo jaki ma opór, to z tego prąd można wyliczyć. Bezpośrednio prądu ani oporu nie dasz rady zmierzyć.
  • #34
    DarekBytom
    Level 18  
    A ja myślę czy do sterowania i przełączania obrotów tego rozrusznika nie warto zastosować np. gotowych styczników od przełączników kierunku jazdy z wózka widłowego ?. Z reguły wytrzymują one prądy do 350~500A , a cewki mają na 12 czy 24 V. Przedewszytkim mają układ styków taki jak na schemacie powyżej - tak więc jeden stycznik załatwia cały problem .