Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki filtr do suba ?

markuz20 08 Jun 2003 12:56 4049 15
  • #1
    markuz20
    Level 13  
    Subwoofery aktywne renomowanych firm takich jak np. JBL czy PARADIGM stosują filtr LINKWITZ-RILEY 24dB/oct.
    Zbudowałem już kilka subwooferów na BUTTERWORTH 12dB/oct oraz 18dB/oct i za każdym razem niezależnie od zastosowanego głośnika mam wrażenie że w tym dźwięku czegoś brakuje: bas wydaje się nieprecyzyjny, jest mało dynamiczny chociaż jest go bardzo dużo, a czasami powoduje męczące buczenie i przeciążenia.
    Mam w posiadaniu amplituner YAMAHA RX-V430RDS i posiada on filtr na suba. Po podłączeniu go do subwooferów dżwięk jest czyściutki, dynamiczny, bas kończy się tam gdzie powinien , nie ma przeciążeń.
    Ale niestety ten filtr w ampie uległ uszkodzeniu.
    Czy ktoś budował inne filtry niż BUTTERWORTH i może porównymał je ?
    Najbardziej zainteresowany bym był tym LINKWITZ-RILEY 24dB/oct (regulacja częst. odcięcia mile widziana).
    A może inny filtr : CZYBESZEW lub BESSEL ?
    Proszę o opinię na ten temat.
    Dziękuję.
  • #2
    igod
    Level 24  
    W przypadku subwoofera nie ma znaczenia, czy jest to Linkwitz czy Czybyszew, czy jeszcze coś innego. Charakterystyka w miejscu odcinania nie ma znaczenia, a o charakterystyce impulsowej nie ma co mówić w takich filtrach. Inaczej sprawa wygląda przy filtrach pasywnych. Robiłem kilka filtrów i też zauwazyłem, że niektóre grają bardzo kiepsko (np ten z EdW), ale wina chyba nie leży w typie filtra.

    Jestem ciekaw co napiszą inni, temat ciekawy.
  • #3
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Wydaje mi się że cały dowcip polega na bardzo ostrym cięciu (mam na myśli 24dB).Pracowałem na krosie EV o zmiennej charakterystyce od 12 do 24 dB i efekty były doskonałe.W zależności od kolumn (a dokładniej od ich konstrukcji) stosowałem wymiennie 18 lub 24.Poza tym była tam możliwoś ustawiania wartości pośrednich (np 19 czy 16 dB).Moim zdaniem firmy renomowane mają bardzo dokładne filtry o mocnych nachyleniach dające tak jak to opisuje markuz20 czysty,przejrzysty niczym nie zbrużdżony dźwięk.
  • #4
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Jeszcze raz ja.Jako ciekawostkę zamieszczam schemat filtra z syntezatora (syntezatory to moja pasja).Jest to filtr o reg.nachyleniu maxymalnie 24dB reg.napięciem częstotliwości granicznej (cutoff) i przełączanymi charakterystykami (LP BP).Ciekaw jestem co wy na to?Jeszcze jedno filterek ten na pewno nie grzeszy jakością (przy instrumentach nie jest to tak ważne) ale zmieniając wzmacniacze operacyjne można by się było pokusić się o polepszenie parametrów.
  • #5
    markuz20
    Level 13  
    IGOD to więc w czym leży wina takiej jakości dźwięku. W ostatnią niedzielę byłem na wolumenie i widziałem kilka subwooferów , nie były to jakieś firmowe suby ale STX i jakiś inny. Oba subwoofery miały taki sam panel aktywny na TDA7294 a WO to lm324 tyle że było ich z 5 kości na płytce. Dźwięk nie był może rewelacyjny ale można to już było nazwać subwooferem. Bas był szybki i dynamiczny, bez żadnego buczenia i podbarwień.
  • #6
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Wzmacniaczy miałeś dużo bo i nachylenie było duże.Zauważ że w schemacie filtra który zamieściłem zastały zastosowane aż cztery wzmacniacze OTA (mogą być także normalne ale w tedy nie ma możliwości sterowania napięciem odcięcia filtra) stąd filtr ten opisany został jako "4 pole filter".Szeregowe łączenie filtrów zwiększa ich nachylenie (przecie moduły na LM13600 {patrz schemat } zostały powielone co daje 4*6dB=24dB).Nie zapomnij jeszcze że w sprzężeniu zwrotnym istnieje potencjometr "resonance" którym możesz zmienić poziom częstotliwości znajdującej się zaraz przed cięciem co daje bardzo słyszalną zmianę brzmienia (podbijając częstotliwości np. w zakresie 1/5 oktawy przed punktem cięcia uzyskujemy "na ucho" jeszcze mocniejszy efekt wycinania częstotliwości poza tym punktem).
  • #7
    smakismaki
    Level 16  
    robiłem na próbę filtry o innej niż BUTTERWORTH-a charakterystyce ale nie były jakościowo lepsze od butterwortha, moim ulubionym jest filtr 5 rzędu na 1 wzm. operacyjnym
  • #8
    markuz20
    Level 13  
    DO SMAKISMAKI
    Na jednym wzmaku ? A jak to wygląda bo 4 rzędu jest na dwóch.
    Do PAWEŁ.KO
    Masz może schemat montażowy płytki pod ten filtr ( chodzi mi o ten w pdf ).
  • #9
    Benio12
    Level 1  
    filtr ma dużo do powiedzenia ale ważna jest także pojemneść skrzyni rezonansowej i wylot BASS-REFLEKS
  • #10
    markuz20
    Level 13  
    Ja mam suba na STX 25-150-8 SC w bass-refleksie.
    Jego dane to:
    sprawność 93dB
    pasmo 30Hz-4,5kHz
    fs 32Hz
    Vas 83 l
    Qes 0,44
    Qms 1,56
    Qts 0,34

    Objętość obudowy wynosi 38l a bass-reflex zestroiłem na 34 Hz.
    Gra naprawde świetnie ale pod dobrym filtrem. Narazie mam wstawiony kiepski ten z kitu AVT 12dB/okt.
    Oto jego zdjęcia:

    Posiada on także płynną regulację częst. odcięcia oraz przełącznik zmiany fazy. Dzisiaj mam zamiar wstawić mu płynną regulację fazy , ciekawe jakie będą efekty.
    Zasilacz jest na trafo 150W 2*24V co po wyprostowani i odfiltrowaniu daje jakieś +/- 35V. Kondensatory to 40 000uF . Mostki prostownicze dałem 3 i połączyłem równolegle w celu zmniejszenia rezystancji dynamicznej ( taki zabieg jest naprawde odczówalny w dźwięku ).

    Co myślicie o moim subie ?
  • #11
    smakismaki
    Level 16  
    filtr 30dB/okt na 1 oper. ma wzmocnienie napięciowe 2V/V i dzięki temu można uzyskać charakterystykę butter. , dzięki eliminacji operacyjnego tor jest krótszy a dźwięk ma najlepszą jakość, schematy tego typu filtrów proponował Giesberts w Elektorach (niestety nie posiadam żadnych numerów arch. Elektora )Jako ciekawostkę podam, że mam także amplifiltry 5 rzędu ( końcówka mocy high-end pełniąca jednocześnie rolę filtru wzmocnienie ok.20V/V , projekt własny )do sterowania średnich i wysokich tonów, ale do takich celów nadają się dobrze jedynie wzmacniacze najwyższej klasy (tłumienie itp.), układ na fuzie TDA czy LM to nienajlepszy pomysł. Na wolumenie sub będzie znacznie równiej grał, mały pokój ma ogromny wpływ na charakterystykę, poza tym zniekształcenia subów nawet przy kilku watach osiągają wartości kilku, nawet kilkudziesięciu procent na tanich głośnikach w kiepskiej skrzynce, wpływ filtru na efekt końcowy jest znacznie mniejszy.
  • #12
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    DO markuz20: Niestety nie mam rysunku płytki filterka.
  • #14
    markuz20
    Level 13  
    Do Smakismaki
    Moim zdaniem wpływ filtru ma bardzo duże znaczenie na jakość końcową.
    Tak jak wcześniej napisałem podłączyłem suba pod wyjście LFE z Yamahy rx-v430 i basik był przepiękny ,
    nie przedłużał się , nie buczał , nie męczył słuchacza. A kiedy podłączyłem go pod zwykły filtr ( kit AVT ) to już nie było to samo. Stracił on na dynamice i głębia basu jest już mniej odczuwalna.
    Także moje zdanie jest takie że to głównie filtr ma największy wpływ na jakość końcową.
    Pozdrowienia.
  • #15
    KrzysiekSX
    Level 12  
    pytanie tylko czy filtr w tak chwalonej jamaszce to jest zwykły filtr, czy może coś bardziej skomplikowanego, jakiś procesor basu czy coś, z tego co widac z instrukcji (załanczam instr użytkownika, nie schemat :) to jest tam od cholery elektroniki i różnych dekoderów dźwięku , więc co by szkodziło dodac jeszcze jeden
    od basu :sm38:
    Attachments:
  • #16
    markuz20
    Level 13  
    to jaki filtr w subie najlepiej zastosować ?