Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stan akumulatora Ni-Cd. Jak go szybko sprawdzić?

cudak10 04 Cze 2006 08:57 3364 6
  • #1 04 Cze 2006 08:57
    cudak10
    Poziom 15  

    Witam!!!
    Jak mozna szybko sprawdzic stan akumulatora Ni-Cd??
    Chodzi mi o jakis prosty schemat.

  • #2 04 Cze 2006 19:00
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Najprościej to pomiar napiecia biegu luzem i prądu zwarcia. Miernik uniwersalny / amperomierz na 10A.
    Jaki akumulator? Ile amperogodzin? Czy pojedyńcze ogniwo, czy zestaw? Czy ma wbudowany bezpiecznik?

  • #3 04 Cze 2006 19:42
    cudak10
    Poziom 15  

    Jerzy Węglorz napisał:
    Najprościej to pomiar napiecia biegu luzem i prądu zwarcia. Miernik uniwersalny / amperomierz na 10A.
    Jaki akumulator? Ile amperogodzin? Czy pojedyńcze ogniwo, czy zestaw? Czy ma wbudowany bezpiecznik?

    Chodzi mi o stan pojedynczego ogniwa z zestawu do wkrętarek.
    Pojemności są różne, chodzi mi o regeneracje baterii w pracy.
    Czy mogę prosić o wiecej informacji jak to zrobic?? Jestem laikiem jezeli chodzi o elektronike

  • Pomocny post
    #4 04 Cze 2006 20:05
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Najpierw naładuj cały zestaw używając standardowej ładowarki (takiej, jaka jest na wyposazeniu). Potem musisz otworzyc obudowę, zeby dostać sie do pojedyńczych ogniw. Sprawne ogniwo w chwili zakończenia ładowania ma 1,4V, potem napiecie nieco spada, do 1,3 - 1,35V.
    Jeżeli zmierzysz prąd zwarcia takiego ogniwa przy użyciu taniego miernika cyfrowego (są takie na Allegro poniżej 10,- zł - typ "830" i podobne), to powinien być prąd w granicach 10 - 15A. Jeżeli prąd zwarcia jest poniżej 5A, to takie ogniwo jest podejrzane, a jeżeli jest poniżej 3A, to jest już niesprawne. Ogniwa, które po ładowaniu nie wykazują napięcia powyżej 1,25V też są podejrzane, należy je rozładowac do 1 - 1,1V i ponownie naładować i sprawdzić.
    Jak już będziesz wiedział, które ogniwa są niesprawne - czy masz zapasowe, na wymianę?

  • #5 05 Cze 2006 15:49
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Nie jest dobrym pomysłem wymiana pojedyńczych ogniw w pakiecie - ogniwa muszą mieć jednakowe
    charakterystyki, żeby poprawnie działały razem, jak mają różne, to któreś z nich się uszkadza.
    Zresztą jak któreś ogniwo wysiadło, to przypuszczalnie inne są już mocno zużyte, i nic nie warte.

    Ładowarki do wkrętarek są zwykle badziewne - trafniejsza nazwa to niszczarki akumulatorów. ;)
    Ale przypuszczalnie akumulatory wysiadają równie często od zbyt głębokiego rozładowania, jak od
    nieprawidłowego ładowania przez taką ładowarkę - jak wytrzymają parędziesiąt cykli, to duży sukces.

    Sprawdziłem akumulatorki w jakimś pakiecie, który kiepsko działał - okazało się, że część z nich miała
    zwarcie w środku (napięcie zero, i próby ładowania nic nie dają - pozostaje zero).

    Jak chcesz, żeby to podziałało długo (setki cykli), to:
    (1) zrobić porządną ładowarkę - na Elektrodzie są do tego jakieś schematy;
    (2) pakiet z akumulatorów dobrej firmy, z jednej partii i dobranych parametrami;
    (3) nigdy nie rozładowywać do końca - a najlepiej zrobić zabezpieczenie...

  • #6 05 Cze 2006 19:46
    cudak10
    Poziom 15  

    _jta_ napisał:
    Nie jest dobrym pomysłem wymiana pojedyńczych ogniw w pakiecie - ogniwa muszą mieć jednakowe
    charakterystyki, żeby poprawnie działały razem, jak mają różne, to któreś z nich się uszkadza.
    Zresztą jak któreś ogniwo wysiadło, to przypuszczalnie inne są już mocno zużyte, i nic nie warte.

    Ładowarki do wkrętarek są zwykle badziewne - trafniejsza nazwa to niszczarki akumulatorów. ;)
    Ale przypuszczalnie akumulatory wysiadają równie często od zbyt głębokiego rozładowania, jak od
    nieprawidłowego ładowania przez taką ładowarkę - jak wytrzymają parędziesiąt cykli, to duży sukces.

    Sprawdziłem akumulatorki w jakimś pakiecie, który kiepsko działał - okazało się, że część z nich miała
    zwarcie w środku (napięcie zero, i próby ładowania nic nie dają - pozostaje zero).

    Jak chcesz, żeby to podziałało długo (setki cykli), to:
    (1) zrobić porządną ładowarkę - na Elektrodzie są do tego jakieś schematy;
    (2) pakiet z akumulatorów dobrej firmy, z jednej partii i dobranych parametrami;
    (3) nigdy nie rozładowywać do końca - a najlepiej zrobić zabezpieczenie...


    Akumulatorki są porządne ładowarki również bo 90% to są Feiny koszt takiej wkrętarki to jest oklo 2000zł reszta to Bosche i Makity z najwyzszej półki. Te wkrętarki chodzą po 24h na dobe przez 6 dni w tygodniu.
    Pracuje w Oplu więc tam nie może być bubli, zwykła wkrętarka pochodziła by max 2 dni a to i tak tylko te wytrzymalsze.

  • #7 05 Cze 2006 20:57
    _jta_
    Specjalista elektronik

    To jedyna, co ma sens: jak pakiet nie daje się naładować do pełnego napięcia - przyjmij, że ma być minimum
    1.35V na ogniwo - czyli pakiet "14.4V" ma się naładować co najmniej do 16.2V - to wymieniasz wszystkie ogniwa.

    Poza tym sprawdź prąd zwarcia całego pakietu - 5A to dają akumulatorki NiMH od komórki, jak już wysiadają,
    te powinny dawać więcej, pewnie nowy pakiet będzie dawał 50A, jeśli nie ma bezpiecznika polimerowego.
    Nie wiem, ile potrzeba, żeby wkrętarka dobrze działała, ale chyba poniżej 15A wszystkie ogniwa do wymiany.

    Nie baw się w wymianę pojedyńczych ogniw, bo jak to są firmowe, to wszystkie wysiadają prawie jednocześnie,
    więc wymieniając wadliwe uzyskasz to, że pochodzą najwyżej kilka dni, a potem po pierwsze pozostałe będą
    do wymiany, po drugie jak już wymienisz resztę, to taki pakiet dużo krócej podziała - więc po co?

    A swoją drogą ładowarki proponuję sprawdzić - renomowane firmy też potrafią dawać badziewne, być może
    po to, żeby więcej zarobić na sprzedaży akumulatorów - przecież z badziewną ładowarką szybciej wysiadają.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo