Opór powietrza jest z grubsza proporcjonalny do prędkości ruchu, siły między magnesami są z grubsza niezależne od prędkości,
więc zmniejszenie prędkości zmniejszy wpływ oporu powietrza; pozwoli ono też zrobić delikatniejsze łożyskowanie, które będzie
dawać mniejsze tarcie. Zwiększenie wymiarów bez zmiany prędkości liniowej: opór powietrza wzrośnie proporcjonalnie do nich
(gradient prędkości powietrza zmaleje proporcjonalnie do wzrostu wymiarów, powierzchnia wzrośnie proporcjonalnie do kwadratu
wymiarów), siły magnetyczne też (gradient pola zmaleje proporcjonalnie do wzrostu wymiarów, powierzchnia wzrośnie...), więc
sama zmiana wymiarów nie zmieni stosunku oporu powietrza do sił magnetycznych. Bardziej skomplikowana jest ocena wpływu
zmiany prędkości wymiarów na oddziaływania magnes-cewka, samo zwiększenie rozmiarów (łącznie z grubością drutu, przy
zachowaniu ilości zwojów) dla uzyskania takiego samego pola magnetycznego wymaga zwiększenia prądu proporcjonalnie
do rozmiarów, i niezmienionego napięcia na oporności drutu - a więc straty rosną proporcjonalnie do rozmiarów, a siła, jaka
działa na uzwojenie cewki umieszczone w polu magnetycznym, jest proporcjonalna do iloczynu prądu i długości, a więc do
kwadratu rozmiarów - czyli zwiększenie rozmiarów poprawia stosunek opór powietrza / siła oddziaływania magnes - cewka.
Również wzrost prędkości poprawia działanie silnika: SEM rośnie proporcjonalnie do prędkości, przy stałym prądzie cewki
tak samo rośnie moc, a straty spowodowane przez oporność cewki są te same (albo inaczej: siła pozostaje taka sama,
większa prędkość daje większą moc - jest to korzystniejsze, niż zwiększanie siły poprzez zwiększanie prądu cewki). Ale
rosną straty spowodowane przez opór powietrza, i to proporcjonalnie do kwadratu prędkości, dlatego dla silnika istnieje
prędkość optymalna - wtedy, gdy straty spowodowane oporem powietrza i opornością cewki są sobie równe.
Ogólnie sprawność silników elektrycznych rośnie z rozmiarami i z prędkością liniową, i w dużych silnikach zamiast magnesów
stałych stosuje się elektromagnesy, gdyż pozwalają kosztem niewielkiej mocy wytworzyć silniejsze pole, niż daje magnes.
W typowych silnikach dużej mocy opór powietrza ma - mam wrażenie - mały wpływ w porównaniu z opornością uzwojeń.
Aha, jeszcze może być dość istotne: zmniejszenie ciśnienia nie zmienia oporu powietrza (w łatwo osiągalnym zakresie ciśnień
- przy ciśnieniu około
paskala opór powietrza maleje, ale takiej próżni nie wytworzy się przy użyciu amatorskiego sprzętu).