Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Fabryka Prądu
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik Adamsa - sprawność większa niż 100%?

Misian@ 04 Cze 2006 22:10 197915 880
  • #1
    Misian@
    Poziom 27  
    Witam!

    ostatnio zabrałem się za budowę silnika Adamsa
    Wszystko już mam "prawie" gotowe czyli całą część mechaniczną tylko jeszcze 4 statory musze nawinąc.

    Natknąłem się na pewną przeszkodę mianowicie do sterowania tego silnika jest potrzebny ugn3120u i nigdzie go znaleźć nie mogę i chciałem się zapytać o jakiś zamiennk tego "układziku" albo jak by go można było czymś innym zastąpić


    http://free.of.pl/z/zlabs/technika/freee/adams/adams.htm

    Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc
    Pozdrawiam
  • Fabryka Prądu
  • #3
    Misian@
    Poziom 27  
    Dzięki wielkie!

    A mógłby ktoś napisać zasadę działania takiego czujnika?
    Co ja mam do przyłozyc blisko magnesu??

    Pozdrawiam
  • #5
    sneak
    Poziom 17  
    hej
    ja tez biore sie za silnik adamsa , mam 4 HDD na rozwalenie :D
    uzywaj ferrytów a nie neodymów, bo musiałbyś mieć B. wys napiecie na cewkach. Sprawnośc silnika nie polega na sle magnesów,
  • #6
    pukury
    Poziom 35  
    witam !! ferryty też tam mają - a jak chcesz to zrobią Ci dokładnie takie jakich potrzebujesz . pozdrawiam !!
  • #7
    sneak
    Poziom 17  
    Wiesz nie majątakich małych ferrytów abym mógł ge zmieścić do HDD (może jeszcze pokombinuję ;) ale wrzuce noedymy tak 5mm fi, 6 sztuk w rotorze. wymysliłem też własny (nowy sposób zasilania) problem ze nie wiem dokładnie jak zrobić elektronikę :/.

    Czy układy 555 mogą dać przebieg prostokątny (tzn normalnie jest puls wartość 0 lub 1, mi potrzeba -1 0 1) teoretycznie gen prostokąta byłby dobry lecz on pracuje przez cały czas , no chyba zeby czujnik halla odłączał zasilanie... ale wolałbym na 555 robić?? Doradzisz mi coś w tym??
    Oraz gdezie kupić czujnik halla u mnie w skepie nie mają i nie wiem kiedy (czy) będzie???
  • #8
    Misian@
    Poziom 27  
    Witam!

    odnawiam temat i mam taki pomysł. Naszkicowałem już wstępny projekt wirnika(statora) no i znalazłem magnesy neoydmowe, 15x10.

    http://www.allegro.pl/item138681218_magnes_magnesy_super_silne_20x5_oraz_15x10_.html

    No i pomyslałem sobie zeby na wirniku dań np. 16 magnesów poziomo. i żeby cewki były na górze i na dole, to będzie tak jak by były 2 silniki połączone....
    wyglądało by to tak.....


    [---------n---------] - elektromagnes


    [---------N---------] - magnes
    [---------S---------]


    [---------s---------] - elektromagnes...


    No i żeby było 36 cewki czyli rotory....


    Na wstępnych pomiarach wyszło mi, że jeśli cewka wypchnie magnes z swojego pola działania, to on już będzie sie przyciągał do kolejnej cewki.... magnest na moim projekcie są oddalone od siebie co 20mm a każdy magnes ma średnice 15mm i "łebek" elektromagnesu też ma 15mm bo za rdzen elektormagnesy dam śruby m8....

    Tylko mam problem z doborem indukcyjności cewek do rdzenia i siły magnesu, aby elektromagnes wypchną magnes z swojego pola działania, i aby cewka w miarę możliwości jak najszybciej zdemagnetyzowała rdzeń

    macie jakieś pomysły jakim drutem ją nawinąć i ile zwoi??

    Zasilanie to myslałem na poczatek 10 akumulatorków 1,2V 1,6Ah bo takich 10 mam.... czyli 12V 1,6Ah

    Pozdrawiam
    Misian@
  • #9
    sneak
    Poziom 17  
    A więc odpowiadam :D

    Nie radzę kombinowania z takim ustwianiem cewkek (pionowo) naudin tak zrobił i jego silnik adamsa nie dał mu ochładzania :P

    lepiej wiec nie zmieniac podstawowych konfiguracji, mozan tylko kąbinować z układami. Myslałem też aby troche przekręcić magnesy lub dać dodatkowe pod kątem.

    Kumpel razem pokazywał ten silnik i widział spadke temperatury, więc są to dla mnie, dobre motywacje do badań
    www.free.of.pl/z/zlabs/technika/freee/adams/adams.htm

    Ja wykorzystałem ferryty, też fajnie śmiga :D dla ferrytów powinno być ponad 2000 zwoji ( ja mam 1600 i trochę mało) Sam nawijałem. Przy neodymach i innych powinno być kilka razy więcej , przynajmniej 2x. Chyba że dasz większe cewki.
    Siłę potrzebnądo odepchnięcia można obliczyc z programów. Fajnie było by aby rdzenie cewek był ferrytowe, podniosło by to obroty.

    Polecam dać te magnesy 15/10 i dać je w jarzmach (tzn 2-3 magnesy złączyć razem) w zalężnosci od gabarytów cewki.

    Kumpel mówił mi iż przy takich magnesach zastosował cieńsze śruby ale z duzym łebem tak aby powierzchnia była róna powierzchni magnesu (można dokleić taki łeb nie będzie przeszkadzać. cewka miałą ok 4 cm długości.
    w sprawie zasilania i samozasilania to proponował bym użycie duzego kondensatora, na ładowanie aku, zużywa się znacznie wiećej prądu sprawność takich aku chyba 5 %?? ale mogę być w błędzie.

    reszte znajdziesz w arcie, pytaj też mnie na maila i na gg.
    Jesli ktoś nie ma "kasy" to mogę wysłąć na maila te pliki :)

    Moderowany przez McRancor:

    Usunąłem akapit odnośnie wydzielonego wątku



    Pozdrowienia dla wszystkich.

    PS
    czujniki halla też zamawiałem z tamtąd, węź pzrynajmniej 2 sztuki, przydadzą siędo ukłądu na 2 halle, pomysl też o chodzeniu IRFa (nie wiele się grzeje ) oraz halla (zawsze gorące nawet przy 6V) przyklejany radior byłby OK, ew sprubuj zbić prą wejściowy do halla (jakimś potencjometrem na ok 3V), pod warunkiem ze niespadną ci obroty!!! Silnik zrób solidnie aby konstrukcja się nie rozleciała :P
    Irf może ci paśc wiec bądz przygotowany aby kupić 2, aj zrobiłem układ z szybszym przeładowaniem bramki. Jesli nie wiesz gdzie jak oznaczyć nożki to wyszukaj w necie specyfikacji części

    Ja też najpierw na papierze rozrysowałęm sobie rotor, aby równo przykleić magnesy. Kumpel przy pracy silnika czuł jakieś efekty "psycho-fizyczne" spowodaowane było tym iz "dynamiczne" pole magnetyczne byłó siane w otoczenie. Nic mu się nie stało ale obawa o zdrowie przychamowała prace nad silnikiem. Zauwązcie że MaszynaN i Distatika też generuje takie efekty, świadczy to pośrednio o wystąpieniu "efektów" :D
  • Fabryka Prądu
  • #11
    marek_Łódź
    Poziom 36  
    Misian@ napisał:
    Witam!
    Ja wymysliłem takie coś: tylko dodac jeszcze będę musiał ograniczenie max napięcia 14V na czujnik halla
    Nie możesz dać zasilania driverów z napięcia ujemnego przy sterowaniu względem masy bo wtedy będziesz miał na bramkach tranzystorów zawsze wysokie napięcie (od 30V), które nie tylko Ci wysteruje tranzystory na stałe, ale może też spowodować przebicie bramek (ponad 30V!!) i tranzystory sterujące, a w efekcie spalić cały układ. W sumie układ można zasilić z jednym napięciem (niestabilizowanym), pod warunkiem ograniczenia napięć na bramce irf i na czujniku (stabilizator do części sterującej). W układzie czujnika korzystnie by było zastosować monowibrator, co by Ci umożliwiło dodatkową regulację sterowania bez kombinowania (przesuwania) czujnikiem. Nie będę pytał dlaczego stosujesz dwa tranzystory mocy, bo rozumiem, że na to pytanie nie ma odpowiedzi. Tyle co do elektroniki.

    Po poprawkach - lepiej. Można było zostawić niewielki opornik w bramce tranzystora mocy, ale nie jest to element krytyczny.

    Rozumiem, że to jest dopiero połowa stanowiska i trzeba by jeszcze dorobić jakąś hamownię z odczytem mocy, która by pozwoliła zmierzyć moc na wale silnika. Oprócz tego trzeba by jeszcze dać mierniki w torze zasilania układu i najlepiej jeszcze jakiś komputerek, który by sporządził bilans energetyczny.
    No chyba, że uważasz, że silnik bez żadnych badań, od razu zacznie Ci generować nadwyżkę energii i masz zamiar go zaprzęc do pracy.
  • #12
    sneak
    Poziom 17  
    Marek Łódź: dobrze kombinujesz z tą hamownią, niestety moze być z tym problem...
    Na początek polecam hamowanie palcem. Silnik najbardziej chłodzi się podczas startowania (największe opory ruchu ) póznioej nie widać już spadku.

    Misian: zbij jescze napięcie zczujnika halla, nawet przy 9V grzeje się i to mocnno, potrzebny radiator. radzę zaopatrzyć się w potencjometr, który być wpiął do ukałdu aby zbić napięcie. Warto też pomyśleć o gniazdu Jack aby podałczyć silnik do PC i zbadać impulsy.

    I apeluję, nie ustawiaj cewek i magnesów pionowo tylko POZIOMO, Naudin tak budował i mu nie wyszło!!! chyba zę możesz to łatwo zmienić (ale nie polecam takich układów) popatrz dobrzr na mój silnik lub inne.

    Jak ci się uda uzyskać spadek temperatury (to jesteśw domu, mi narazie tylko wzrasta w kalorymetrze, musze zmienić układ i dorobić jakiś odbiornik.
  • #13
    Misian@
    Poziom 27  
    To może taki układ był by ok, który jest w poście wcześniejszym moim...
    Zrobiłem tak jak chcialiście, tylko ze nie mam dostepu do kompa, tzn nie bede czegoś takiego pogłączał do mojego kompa za 2,700zł....
    Fakt przyda by sie jakis stary, ale niestety musze sie obejsc smakiem....

    Co do silnika, to sam silnik jako tako to się kręci, mi chodzi o to aby był to silnik ciepły aby odpierał i transformował negegię cieplą w jakąś inną, u nas machaniczną lub elektryczną...

    Zastanawiałem sie, czy by czasem na każdej cewce nie dodać "na górę" dogatkowego uzwojenia, które nie było by połaczone z elektroniką sterując, tylko żeby z tego uzwojenia pobierac tą energię...?

    Efekt ochładzania otoczenia, to już pewien sukces, a drugi sukces o samozasilenie tego silnika i dodatkowo np. z niego zasilanie jakiegos innego użądzenia...

    Jesli ten silnik ma ~600% sprawnoci
    A tak apropo, ile watowy Twój silnik jest?
    Bo jesli by to policzyć dokładnie, to przy 10W wejściowej mocy, powinniśmy miec 60W na wyjściu(czyli przedwodach zasilających cewki)

    Pozdrawiam
    Misian@
  • #14
    MAAKX
    Poziom 12  
    Witam
    Ciekawe to jest -od pewnego czasu szukałem silnika działającego na odpychanie pola (czy takie istnieją) nie na przyciąganie tak jak sa tradycyjne silniki
    Chciałem wykorzystać w silniku przyciąganie i odpychanie biegunów żeby uzyskać dużą moc silnika przy małych gabarytach właśnie i przypadkiem wpadłem na to:
    http://darmowa-energia.eko.org.pl/

    "Silnik magnetyczny Minato wykorzystuje magnetyczne odpychanie jako podstawowe źródło energii i charakteryzuje się bardzo niewielkimi stratami. Prawie nie wytwarza ciepła i jest znacznie wydajniejszy (do 330%) niż silniki konwencjonalne."
    Czy to częściowo nie silnik Adamsa?

    Nie wiedziałem jeszcze że silnik Adamsa też działa na przyciąganie i odpychanie

    Dodano po 8 [minuty]:

    http://www.japaninc.net/article.php?articleID=1302
  • #15
    sneak
    Poziom 17  
    Hmm.. zasilam mój 9V i ok 1,2A dokałdny odczyt z multimetra (choć silnik pewnie pobiera nieco mniej amperażu) Wygodaniej , łątwiej lepiej jest dać mniej cewek, chyab ze silnik ma byc duży ale mangesy dośc mocno przyciagają rdzenie statorów i im więcej małych cewek tym gorzej ruszyć (zasada 1 a porządnie)

    Maakx: tak minato jest b. podobny do adamsa (niestety nie wiem dokładnie jak zbudowany jest minato (adams nie działa tak od razu, trzeba popracować nad nim) więc dobrze było by minato-adamsa zrobić

    te 600% to nie wiem czy ktoś osiagnał ale ok 200% to tak, a po co te 4 kondy?? jaka pojemnośc z tego co widzę to twój ukałd działać bedzie zgrubsza tak jak mój. Jak jest pole magnetyczne to jest podawany ciagle prąd (fajnie było by zrobitak alby szedł tylko 1 impuls)
    Ja podłączałem pod kopma za 5 patyków :P (3 out z halla i 2 gnd, ale zalezy jescze jakie napięcie bedziesz miał ew, podumaj z opto-switchem itp..)

    adams działa praktycznie tylko na odpychanie, przyciąganie i tak trzeba (przepchnąć)

    dodatkową energię z adamsa można odebrać mechanicznie na rotorze lub, na tzw back emf waves ( znacie inne? )

    Jesli chcecie mieć typowy generator "telekinetyczny" to trzeba skupiać się na elkektronicznych wersjach a nie mechanicznych ( coś jak: pająkowa bateria telekinetyczna)

    Zmontowalem układ na kostce 555 wg schemat uze strony i mi nie zadział, czyżby były jakies błędy w układzie? moze ktoś rzucić okiem i poprawić ew. błędy?
    http://free.of.pl/z/zlabs/technika/freee/adams/adams.htm
  • #16
    MAAKX
    Poziom 12  
    Nie ma rozpędza, ale przyciąganie bieguna jest, magnes przyciąga metal bieguna cewki!

    Minato nie wymyślił nic nowego tylko udoskonalił silnik Adamsa
    Popatrzcie tylko na jego budowę zewnętrzną czy nie to samo tylko większe?
  • #17
    Misian@
    Poziom 27  
    Witam! ja myślałem nad takim układem, żeby było tyle samo cewek, co magnesów, albo dwa razy tyle. Tak ja chciałem to zrobić i dlatego chciałem dać magnesy poziomo, aby oba pola magnetyczne magnesu jednakowo oddziaływały na cewki i cewki na magnesy.
    Wirnik w którym sa magnesy poziomo, czyli jednym polem działa a drugie pole jest nie aktywne, czyli do środka wirnika to strata energii... przynajmniej mi sie tak wydaje....
    Zastanawiam się tylko czy Twój kolega nie miał tego efekty ochładzania otoczenia, ponieważ silnik był poziomo, i jako tako nie było pionowego przepływu temperatury tzn "komina" cieplnego...

    Zastanawiałem sie właśnie nad ułożeniem silnika, chciałbym zrobić tak jak swoją koncepcję założyłem, tylko że silnik był by pionowo... czyli były by magnesy po bokach a wirnik był pionowo.... hmmm

    A jeśli mowa o poziomym wirniku, to może by wziąć takie magnesy?

    http://www.allegro.pl/item141179500_magnesy_magnes_ultramocny_20x4x5_hq_jakosc_smco.html

    Ja mam dojście do płyty bakielitowej 12mm... to tak myślałem aby naznaczyć tak np. 12 magnesów, nawiercić cieniutkim wiertłem w płycie otwory )aby płyta nie pęknęła, i żeby wkręty miały prawidłowe prowadzenie) i w te otworki wkręcić wkręty do drzewa które by mocowały te magnesy na obwodzie wirnika... i by było wszystko poziomo. no i tyle samo cewek ile magnesów....

    Zastanawia mnie jeszcze jedno.... jak nawinąć cewkę??
    Standartowe trafo ma ~40zw na 12V AC... tutaj silnik pracuje na nieco wyższych czestotliwościach ~100Hz... czyli jak to nawijać??

    Ja mam dużo drutu 0,8mm^2 to tak mysłaem nawinąć tak gdzieś z 50zwoi na jedną cewkę....
    Co o tym myslicie??
    Bo tego jeszcze nie rozgryzłem :(

    Pozdrawiam
    Misian@
  • #18
    sneak
    Poziom 17  
    misian: to jest ten silnik co w linku wdać na zdj. Ilośc cewek/magnesów jest dobrym pomysłem ja mam 3cewki i 6magnesów.

    W cale nie jest powiedziane ze poziomo, 'marmują" się siły mangetyczne dorzucę rysunek jak układaja się pola magnetyczne podczas pracy (będzie pózniej w artykule) sam silnik mozna obracać pionowo i poziomo, ale układ magnes-cewka musi być tradycyjny (rewolucji narazie nie zrobisz w tym ;)

    Komin cieplny?? hmm a na odległości kilku cm udało by się nagle wytworzyć gradient 2st celcjusza? i to podczas początokwego rozruchu pózniej temperatura podobno waraca do normy.
    silnik może być pionowy ale linie poł magnetycznych powinny przechodzić tak jak promień wirnika a nie prostotpadle!!!! załączę odpowiednie rysunki.

    5O zwoji to jakie napiecioechcesz dać ,220V ? jesli podasz nawet 12V to magnesy ani drgną. Zagadaj do mnie na gg to udzielę ci kilku porad jescze... Z biegeim czas uwszystko umieszczę w swoim artykule
  • #19
    submariner
    Poziom 32  
    Jesli dobrze zrozumialem i prawda jest to ze silnik obniza temperature podczas pracy to mozna by wyjasnic pobieraniem energii cieplnej z otoczenia na rozpraszanie dipoli magnetycznych w rdeniu cewki , dziwi mnie tylko sam pomiar temperatury mianowicie na tranzystorze ktory rzekomo obniza temp.
    To akurat chyba bujda bardziej wiarygodne byloby obnizanie temp cewek.
    Czy moze ktos zrobil cos takiego , kiedys w tv pokazywali wynalazce ktory skonstruowal taki silnik - strasznie jestem ciekaw czy to prawda czy kolejna sensacja typu latajace spodki?
  • #20
    MAAKX
    Poziom 12  
    Czy ktoś wie jak podłączyć te hallotrony ze HDD ?
    są SMD i mają cztery końcówki
  • #21
    zarkman
    Poziom 2  
    Witam wszystkich
    Zbudowałem taki silnik tyle że nie stosowałem halotronu do określenia położenia rotora tylko diodę i fotodiodę do tego mikrokontr. '51 podłączyłem do tego wyświetlacz LCD by monitorować obroty i z moich pomiarów wynika że przy zastosowaniu mag. neodymowych kręcił się około 1600 obr/min. niestety pomiary temp. otoczenia były niedokładne. Faktem było to że ze wzrostem obrotów temp. cewek malała i wynosiła t_otoczenia+ 2st. Dla obr. ok. 800 grzały się i to nawet o 10st. więcej. ale i długość impulsu zasilającego była dłuższa by wypchnąć magnesy z pola cewek.
    Obecnie planuję wymianę magnesów na ferryty i dalsze badania

    pozdrawiam
    Rafał
  • #22
    leonow32

    Poziom 30  
    Witam :)

    Przeczytałem różne teksty na temat tego typu silnika i zastanawiam się, dlaczego cewki i magnesy muszą być skierowane do siebie biegunem północnym. A południowy nie może być? Mógłbym prosić o wyjaśnienie, dlaczego biegun północny jest rzekomo lepszy niż południowy?
  • #23
    SQ6DGF
    Poziom 11  
    leonow32 żaden biegun nie jest lepszy od drugiego, to sprawa czysto umowna. Możesz zamontować na rotorze magnesy biegunem południowym na zewnątrz i wystarczy, że zamienisz końce cewki aby silnik pracował poprawnie.
  • #24
    _jta_
    Specjalista elektronik
    zarkman, czy dobrze zgaduję, że szybsze obroty silnika zapewniały lepszą wentylację cewek? ;)
  • #25
    martigun
    Poziom 11  
    Chcialbym zapytac znawców tematu Silnika Adamsa czym ten silnik różni się od silnika bezszczotkowego z wirującym magnesem (BLDC) ?

    Drugie pytanie to czy można zrobić Silnik Adamsa z silnika krokowego ? Zadasa działania identyczna. Po co bawić się w skałdanie magnesów i cewek skoro mechanizm jest identyczny ? :)

    pozdrawiam
  • #26
    submariner
    Poziom 32  
    ale silnik Adamsa jest bardziej mistyczny :) wiadomo , ze nie dziala - tzn nie dziala bez dostarczanej mu energii ale moze ktos nie ma racjii i warto sprawdzic.
  • #27
    zarkman
    Poziom 2  
    co do pytania _jta_: czy dobrze zgaduję, że szybsze obroty silnika zapewniały lepszą wentylację cewek?
    Może i tak, ale nie sądzę by przy tak dużej masie (ilości ciasno nawiniętego drutu) nastąpiło szybkie wystudzenie cewek, tym bardziej że do rotora nie ma zamontowanych żadnych łopatek a i wiatr też rewelacyjnie nie hulał. Moim zdaniem cewki grzały się z prostej przyczyny: długi impuls = dużo prądu = dużo ciepła.

    Mam do Was takie pytanie: Czy czytając te wszystkie posty na różnych forach nie odnieśliście wrażenia że jest kilku, lub kilkunastu gości którzy zbudowali silnik napisali o tym wrzucili *.wmv lub *.jpg i tyle, a cała reszta jakieś 90% to tylko kłutnia i teorie typu perpetum mobile.. 2 zasada termodynamiki.. to nie może działać.. i takie tam. Może się lepiej zebrać razem, wymienić doświadczeniami z budowy, ustalić jeden sposób konstruowania albo jeszcze lepiej: spotkanie w realu każdy ze swoją konstrukcją w jednym miejscu i wtedy razem da się coś uradzić ? Dajcie znać jeżeli jesteście zainteresowani - to by było coś, wreszcie można by było powiedzieć tak działa albo nie działa.

    pozdrawiam
    Rafał
  • #28
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Może być jeszcze jeden powód mniejszego nagrzewania się przy szybszych obrotach:
    silnik wytwarza większą SEM, więc mniejszy prąd przez niego płynie (bo I=(U-SEM)/R).

    Już kiedyś był temat Free Energy - moze to w koncu zweryfikowac? - obejrzyj.
  • #29
    kuczuone
    Poziom 9  
    Silni Adamsa.....Hmmmm mozna z niego zrobić perpetum mobile!!! Ja wiem, a wy, pomyślcie:)