Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

UPS apc 2000 jako przetwornica 12/220 V

09 Cze 2006 15:53 2874 2
  • Poziom 10  
    Witam

    Prosze o odpowiedz na moich kilka pytań
    1.Czy UPS APC 2000 da sie przerpbic na zasilane 12 a nie jak on ma 24V bo chcialbym go uzyc jako przetwornicy samochodowej
    2. Czy jezeli wezme dwie przetwornice przykładowo o mocy 280W i ich wejscia 12 woltowe połącze równolegle i podłacze do akumulatora i wyjścia 230 woltowe tez połącze rownolegle to czy bede miał razem 560W ? Czy jes to mozliwe ? Mam już taka jedno przetwornice
    http://allegro.pl/item107595976_m_g_e_ups_system_pulsar_el_4_od_1_zl.html
    chce dokupić druga Czy jest sens i taka możliwość ?
  • AdexAdex
  • Poziom 34  
    Witam,
    proszę bardzo - odpowiedzi na Twoje pytania:

    1. Nie, gdyż UPS-y większej mocy standardowo wymagają zasilania z baterii 24V. Dlaczego ? - a mianowicie problem tkwi w tym, że przy większej mocy i tym samym napięciu pobierany prąd z baterii wzrasta bardzo pokaźnie - co widać i tak po dość grubych przewodach łączących baterię UPS-a z układem. Zwiększenie napięcia do 24V pozwala zmniejszyć pobierany prąd przy tej samej mocy oddawanej - no i kwestia stosowanych tanzystorów mocy jako klucze w przetwornicy. Transformator niestety ma tak dobraną przekładnię aby pracował przy napięciu 24V. Tak notabene wzór na moc P = U x J ma tu jak najbardziej jeszcze zastosowanie :)

    2. Nie radzę w żadnym wypadku urzeczywistniać eksperymentów tego typu. O ile bateria teoretycznie podkeślam teoretycznie mogła by być wspólna dla obydwu przetwornic, ale nie dla UPS (układ kontroli i ładowania baterii) to w żadnym wypadku nie można łączyć wyjść napięcia przemiennego ze sobą - będzie brak synchronizacji (zgodności fazowej napięć) i przy zsumowaniu tych napięć nastąpi wielki collaps.

    Najlepiej kupić od razu tylko falownik 12V/230V o odpowiedniej mocy i oczywiście jeżeli jest to samochód osobowy to od razu zaopatrzyć się w korbę rozruchową (lub jakieś inne wynalazki) lub mieć na względzie, że jak wyładujemy akumulator w samochodzie to nici z użycia rozrusznika - pozostaje korbka lub metoda "na zapych". Można oczywiście w trakcie pracy UPS-a odpalić silnik i korzystać z alternatora (o ile wyrobi) - ale chyba przy obecnych cenach paliwa nie byłoby to oplacalne ani ekologiczne.
    Generalnie mogę powiedzieć, że do pracy w terenie do zasilania urządzeń elektronicznych wykorzytuje się u mnie małe (walizkowe wręcz agregaty prądotwórcze Yamahy 1kW) - wiem trochę "pyrkają". Natomiast falowniki owszem też są stosowane, ale mają oddzielne akumulatory i są niezależnie ładowane albo z agregatu przenośnego, albo z alternatora samochodowego.
  • Poziom 10  
    Dziekuje bardzo za pomoc