Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wkładki (i igły) gramofonowe produkcji krajowej (UF,MF)

dj master 11 Jun 2006 08:53 30159 32
  • #1
    dj master
    Level 21  
    Witajcie
    Otwieram nowy post , którego tematyka jest mi obca , a na forum nie znalazłem informacji na owy temat .

    Zadaniem tego postu jest wyjśnienie wszystkim , którzy nie wiedzą , a chcą wiedzieć - jak działa wkładka piezoeletryczna , magnetyczna.

    W poście prosze uzyć informacji:
    1. O jakiej wkladce mowa ( igle)
    2. Jej parametry (nacisk, pasmo itp.)
    3. Zamienniki (jakosciowo odpowiadające , lub lepsze)
    4. W jakich gramofonach były stosowane (mowa o polskich gramofonach)

    I ewentualne sposoby na polepszenie jakości ...
    Będe ogromnie wdzięczny , i mysle ze post bedzie bardzo przydatny , dla nowego pokolenia

    PS: prosze pisac zrozumiale , o podstawowym jezyku .Piszmy o wkładkach i igłach , oraz ich zamiennikach

    Dziękuje za wszelkie wyjaśnienia
  • #2
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dj master wrote:
    Witajcie
    Otwieram nowy post , którego tematyka jest mi obca , a na forum nie znalazłem informacji na owy temat .

    Zadaniem tego postu jest wyjśnienie wszystkim , którzy nie wiedzą , a chcą wiedzieć - jak działa wkładka piezoeletryczna , magnetyczna.

    ...

    Dziękuje za wszelkie wyjaśnienia


    Wkładki dynamiczne typu MM czyli Moving Magnet: MF-1..., AT-3600L, Shure M44MB, Ortofon OMB5, itp.

    Wkładki działające na zasadzie wzbudzania napięcia elektrycznego w cewkach, pod wpływem zmian pola magnetycznego.
    Popularne wkładki tzw. "krótkie". Przedział cenowy 50-150 złotych.
    Naciski na płytę od 1,25 do 3g.
    Mocowanie do headshella inaczej koszyka/główki, za pomocą dwóch śrub o rozstawie 1/2".
    Napięcie wyjściowe 3-8mV.
    Impedancja obciążenia ok. 47kΩ

    Mogą być stosowane, we wszystkich gramofonach umożliwiających mocowanie wkładki do ramienia, za pośrednictwem headshella. Jeśli konstrukcja ramienia umożliwia demontaż headshella, ramię typu S lub J, można stosować wkładki "długie" czyli np. Ortofon Concorde.

    Wymagają prawidłowego ustawienia geometrii ramienia i prowadzenia wkładki. Poradnik jest tu http://www.rcm.com.pl/hobby/phono/kalibracja/kalibracja.php
    Nie nadają się do scratchu.
    Podłączenie do wzmacniacza, miksera, amplitunera, wyposażonych w wejście Phono.
    Jeśli takiego wejścia brak, pomiędzy gramofon a wejście AUX, należy włączyć przedwzmacniacz z korekcją RIAA.

    O wkładkach piezoelektrycznych należy jak najszybciej zapomnieć. Moim zdaniem, służą one jedynie do szybkiego usuwania zapisu z płyty winylowej. :D

    GM
  • #3
    dj master
    Level 21  
    takie coś mi sie podoba ..
    a moze ktoś napisać , o zamiennikach , odpowiednikach wkładek wraz z igłami ?

    Tzn , chciałbym w GS 424 (Adam) uzyskać najlepszą jakosć , jaką igłe z wkłądką zastosować (Orginalnie MF-104 , jesli sie nie myle)

    PS: prosze opisać , jak to jest z igłami poslkim typu MF-1xx
    Ktora jest dobra , ktora zła jakościowo , i jak je dobierac do wkładek
  • Helpful post
    #4
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dj master wrote:
    takie coś mi sie podoba ..
    a moze ktoś napisać , o zamiennikach , odpowiednikach wkładek wraz z igłami ?

    Tzn , chciałbym w GS 424 (Adam) uzyskać najlepszą jakosć , jaką igłe z wkłądką zastosować (Orginalnie MF-104 , jesli sie nie myle)


    Dowolną wkładkę MM z mocowaniem na śruby. Na upartego, można również zastosować któregoś "długiego" Ortofona mocowanego bezpośrednio do ramienia, ale mogą wystąpić kłopoty z ustawieniem geometrii prowadzenia igły. Może się nie udać ustawienie wkładki według szablonu.
    Wybór wkładki zależy od preferencji brzmieniowych. Osobiście bym polecał AT-3600 jako zamiennik za MF do grania lekkiej muzyki w rodzaju Fleetwood Mac, Eltona Johna, itp.
    Shure M44MB używam do muzyki rockowej. Jest bardziej "agresywna".

    dj master wrote:
    PS: prosze opisać , jak to jest z igłami poslkim typu MF-1xx
    Ktora jest dobra , ktora zła jakościowo , i jak je dobierac do wkładek


    Trudno powiedzieć. Niektórym się brzmienie MF'ek podoba, innym nie. Mnie osobiście nie zachwycają. Ich granie jest jakby "zamulone". Nie mają szczegółowości. Wystarczy zamienić ją na popularną AT i różnica jest wyraźna.
    Poszukaj w starszych wątkach, jakie igły MF pasują do wkładek MF.

    GM
  • #5
    dj master
    Level 21  
    hm.. widze ze post stoi w miejscu .

    Moze ktos jeszcze doda coś od siebie ?

    Parametry wkładek?
  • #7
    dj master
    Level 21  
    dziekuje wam

    mgłby mi ktoś powiedzieć , jak prawidłowo ustawić nacisk na igłe w gramofonie "GS-424 Adam" ?

    Zamątowałem igłe MF-104 , lecz nie do konca jestem usatysfakcjonowany dzwiękiem.

    Prosze o pomoc, jak uzyskac maksymalnie dobry dzwięk z tego gramofonu .
    Dziekuje i pozdrawiam
  • #8
    Mateuss
    Level 19  
    Ciekawy temat.

    Sam posiadam wg-1100fs Daniel łódzkiej fonici.

    Do gramofonu dostałem coś przypomina wagę. Niestety nie wiem jak jej użyć (ee to nie jest śmieszne wcale =/ ). niewiem też jak wyregulować nacisk igly na płytę (podejrzewam że do tego właśnie jest ta waga). Wkładka MF-100. Jej parametry z kartki serwisowej:

    Skuteczność >0,7 mV/ cm/s
    Pasmo 20 - 20000 Hz zgodnie z DIN 45500
    Tłumienie przesłuchu 20dB przy 1000Hz
    Róznica skuteczności między kanałami max 2dB przy 1000 Hz
    Masa efektywna igły 1mg
    Rodzaj ostrza - diamentowe, sferyczne, R= 0,015mm
    Nacisk igły na płyte 10-20 mN, zalecany 20mN (2g)
    Impedancja obciążenia 47kΩ +-5%
    Mocowanie takie jak Mf-104
  • Helpful post
    #9
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dj master wrote:
    dziekuje wam

    mgłby mi ktoś powiedzieć , jak prawidłowo ustawić nacisk na igłe w gramofonie "GS-424 Adam" ?

    Zamątowałem igłe MF-104 , lecz nie do konca jestem usatysfakcjonowany dzwiękiem.

    Prosze o pomoc, jak uzyskac maksymalnie dobry dzwięk z tego gramofonu .
    Dziekuje i pozdrawiam


    1. Zdjąć talerz gramofonu.
    2. Przesunąć ramię w kierunku środka płyty.
    3. Opuścić ramię i zablokować dźwignię opuszczania ramienia w pozycji "ramię opuszczone".
    4. Obracając przeciwwagę na końcu ramienia, doprowadzić ramię do pozycji poziomej. Trzpień na pierścieniu mocowania ramienia, nie może dotykać do plastikowego elementu "windy" ramienia.
    5. Trzymając nieruchomo przeciwwagę, obrócić plastikowy pierścień ze skalą umieszczony na przeciwwadze tak, aby cyfra zero znalazła się naprzeciw kreski na ramieniu. Po tej operacji ramię powinno być nadal poziomo jak w pkt. 4.
    6. Obrócić przeciwwagę tak, aby ramię opadło, a naprzeciw kreski na ramieniu, znalazła się cyfra lub kreska na pierścieniu przeciwwagi, wskazująca nacisk na płytę wyrażony w gramach. Odstęp pomiędzy kreskami to 0,5g.

    Ustawiony nacisk na płytę dla danej wkładki, powinien być mniejszy od 0,25 do 0,5g mniejszy, od maksymalnego dopuszczalnego nacisku.

    Po ustawieniu nacisku, należy ustawić siłę antyskatingu. Obróć pokrętło na podstawie ramienia tak, aby siła antyskatingu była równa ustawionemu naciskowi na płytę.

    GM

    Dodano po 6 [minuty]:

    Mateuss wrote:
    Ciekawy temat.

    Sam posiadam wg-1100fs Daniel łódzkiej fonici.

    Do gramofonu dostałem coś przypomina wagę. Niestety nie wiem jak jej użyć (ee to nie jest śmieszne wcale =/ ). niewiem też jak wyregulować nacisk igly na płytę (podejrzewam że do tego właśnie jest ta waga). Wkładka MF-100. Jej parametry z kartki serwisowej:


    Wagę ustawiasz na talerzu, tak aby jej oś podłużna była prostopadła do osi podłużnej wkładki.
    Przesuwasz ramię nad wagę i je opuszczasz tak, aby igła dotknęła wagi w miejscu oznaczonym cyfrą wymaganego nacisku. Dla Twojej wkładki będzie to ok. 1,5-1,75g. Musisz teraz tak ustawić przeciwwagę, aby opuszczenie ramienia, doprowadziło ramię wagi do pozycji poziomej.

    GM
  • #10
    dj master
    Level 21  
    ok . wydaje mi sie , ze nacisk jest ustawiony, tak jak powinien ...

    kolejny problem - bardzo mało wysokich tonow.
    I nie wiem , czy to wina przedwzmacniacza (Radmor 5102T- nigdy nie wymieniane kondesatory w przedwzmacniaczy gramofonowym.)

    CZy tez wina stoi po stronie gramofonu ?
  • #11
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dj master wrote:
    ok . wydaje mi sie , ze nacisk jest ustawiony, tak jak powinien ...

    kolejny problem - bardzo mało wysokich tonow.
    I nie wiem , czy to wina przedwzmacniacza (Radmor 5102T- nigdy nie wymieniane kondesatory w przedwzmacniaczy gramofonowym.)

    CZy tez wina stoi po stronie gramofonu ?


    Moim zdaniem, przyczyna leży w "urodzie" MF-104. Jeśli dobrze pamiętam, to ona tak właśnie brzmi.
    Sprawdź jeszcze jedną rzecz. Przy opuszczonym ramieniu na płytę, kąt pomiędzy cantileverem czyli tym elementem, w którym osadzone jest ostrze igły, a płytą, wynosił ok. 20-22°.
    Poczytaj o ustawieniu tzw. VTA tutaj http://www.rcm.com.pl/hobby/phono/kalibracja/kalibracja.php

    GM
  • #12
    Mateuss
    Level 19  
    No wyregulowałem. pierwsze co zauważyłem w brzmieniu to brak buczenia (membrany przestały latać jak głupie).
    U mnie jest wysokich od groma (ale tyle ich zawsze było- raczej wina kolumn - altus, wzmacniacz fonica pa 2801)

    Nie jestem przekonany czy dobrze to robię więc umieszczam zdjęcie (tam gdzie jest oparta igła jest takie wgłębienie)
  • #13
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Mateuss wrote:
    No wyregulowałem. pierwsze co zauważyłem w brzmieniu to brak buczenia (membrany przestały latać jak głupie).
    U mnie jest wysokich od groma (ale tyle ich zawsze było- raczej wina kolumn - altus, wzmacniacz fonica pa 2801)

    Nie jestem przekonany czy dobrze to robię więc umieszczam zdjęcie (tam gdzie jest oparta igła jest takie wgłębienie)


    Jak najbardziej prawidłowo. Mój opis pisałem myśląc, że masz plastikową wagę firmy Fonika, która była dodawana do gramofonów. A tu się okazuje, że masz porządną wagę firmy Shure. :D

    Pozdrawiam,
    GM
  • #14
    Mateuss
    Level 19  
    Nawet nie wiedziałem o tym... ten gramofon kiedyś nalezał do pewnego psychola pod względem brzmienia.
    Moje odczucia - ogrom wysokich nawet jak na altusy(chyba wiecej niż było ale wtedy nacisk był ustawiony sporo za duży) i mało niskich (korektor graficzny pomaga ale na wysokie niebardzo).

    Co jeszcze można wyregulować w tym zautomatyzowanym gramofonie?
  • #15
    dj master
    Level 21  
    hm..
    waga to swietna rzecz ..
    Mateuss - mowisz ze masz od groma wysokich ..
    U mnie jest duze niskich , lecz wysokich mam bardzo mało (Radmor + Altus 100 + ZGC 50-8-44(tyŁ) ...

    Jak sie z tym uporać? czy to moze byc wina zuzytej wkładki?

    PS: moze jest ktoś w posiadaniu takiej wagi , i chciałby odsprzedać?/wymienić sie
  • #17
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Mateuss wrote:
    Nawet nie wiedziałem o tym... ten gramofon kiedyś nalezał do pewnego psychola pod względem brzmienia.
    Moje odczucia - ogrom wysokich nawet jak na altusy(chyba wiecej niż było ale wtedy nacisk był ustawiony sporo za duży) i mało niskich (korektor graficzny pomaga ale na wysokie niebardzo).

    Co jeszcze można wyregulować w tym zautomatyzowanym gramofonie?


    A do czego masz podłączony ten gramofon? Mam nadzieję, że nie do wejścia uniwersalnego we wzmacniaczu? :D

    GM
  • #18
    dj master
    Level 21  
    hmm...
    Mateuss - bede ogromnie wdzięczny .
    Moze jak wymienie elektrlity w przedwmacniaczu gramofonowym ,to coś sie polepszy

    Dodano po 47 [sekundy]:

    PS: jak rozpoznać , ze wkładka ,bądz igła przezyła juz swoje ?
  • #19
    Mateuss
    Level 19  
    Witam ponownie.

    Grzegorz Markowski wrote:
    A do czego masz podłączony ten gramofon? Mam nadzieję, że nie do wejścia uniwersalnego we wzmacniaczu?

    No dobra bez przesady :D. oczywiście pod wejście gramofonowe.

    Dj master
    zaprzęgłem Radmorka do roboty i o to wnioski:
    w porównianiu do pa-2801 zwiększyła się ilość niskich tonów (teraz jest ok), lecz moim zdaniem wysoki nadal zbyt mocno wybijaja się (aś czasami szeleści). tylko że niestety nie pamiętam jak było wcześniej. Dodam że mój radmor też jest taki jak z fabryki więc pewnie pozostawia wiele do życzenia. .
  • #20
    dj master
    Level 21  
    no to juz nie wiem co robić ...

    Wymienie kondesatory w przedwzmacniaczu gram.
    Zakupie wage - bo coś mi sie zdaje , ze jednak mam problem w odpowiednim ustawieniem nacisku ..

    i kilka innych drobiazgów
    wtedy sie odezwe do was przyjaciele

    PS: jak rozpoznac ze czas wymienić wkładke?

    i jeszce zauwazyłem ,ze na nowych płytach winylowych (zadejryski nic)
    notorycznie słychać mlaski , jakby płyta była juz porysowana...(lecz płyty są nowe)

    Co robić?Jaka przyczyna? Pomóżcie przyjaciele

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #21
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Mateuss wrote:
    Witam ponownie.

    Grzegorz Markowski wrote:
    A do czego masz podłączony ten gramofon? Mam nadzieję, że nie do wejścia uniwersalnego we wzmacniaczu?

    No dobra bez przesady :D. oczywiście pod wejście gramofonowe.

    Dj master
    zaprzęgłem Radmorka do roboty i o to wnioski:
    w porównianiu do pa-2801 zwiększyła się ilość niskich tonów (teraz jest ok), lecz moim zdaniem wysoki nadal zbyt mocno wybijaja się (aś czasami szeleści). tylko że niestety nie pamiętam jak było wcześniej. Dodam że mój radmor też jest taki jak z fabryki więc pewnie pozostawia wiele do życzenia. .


    Hmmm... Dziwna sprawa. Efekt o którym piszesz czyli "szeleszczenie" wysokich tonów, to jest jeden z objawów zbyt małego nacisku igły na płytę. Czy po opuszczeniu ramienia na płytę, następuje lekkie ugięcie igły w jej oprawce? Jeśli nie, to albo nacisk jest zbyt mały, albo elastyczne zawieszenie cantilevera w oprawce igły stwardniało ze starości i igła nie może wykonywać głębokich wychyleń, które odpowiadają niskim częstotliwościom. Jeśli tak jest, to dlatego teraz słyszysz "górę", a "dołu" jest zbyt mało.

    GM

    Dodano po 5 [minuty]:

    dj master wrote:
    no to juz nie wiem co robić ...

    Wymienie kondesatory w przedwzmacniaczu gram.
    Zakupie wage - bo coś mi sie zdaje , ze jednak mam problem w odpowiednim ustawieniem nacisku ..

    i kilka innych drobiazgów
    wtedy sie odezwe do was przyjaciele


    My również czekamy na efekty Twoich działań.


    dj master wrote:

    PS: jak rozpoznac ze czas wymienić wkładke?


    Jeśli nie znasz stanu technicznego igły, nie wiesz ile godzin grała, to należy ją od razu wymienić.

    dj master wrote:
    i jeszce zauwazyłem ,ze na nowych płytach winylowych (zadejryski nic)
    notorycznie słychać mlaski , jakby płyta była juz porysowana...(lecz płyty są nowe)

    Co robić?Jaka przyczyna? Pomóżcie przyjaciele


    "mlaski"? Zawsze w tych samych miejscach płyty? Kurz albo zatłuszczenie płyty. Raczej jednak to drugie.

    GM

    Pozdrawiam
  • #22
    dj master
    Level 21  
    A tak z innej dziedziny;
    Jakie kondesatory kupić najlepiej?
    Na co zwracac uwage?
    Kupic o tej samej pojemności? (troche sie nie oriętje)

    Dodano po 1 [minuty]:

    PS:

    płyty nie są ani tłuste , ani w kurzu ...
    mlaska sobie kiedy chce...
  • Helpful post
    #23
    Mateuss
    Level 19  
    Z mojej obserwacji igła się ugina. Jak już wspomnialem na radmorze niskietony są zadowalające.

    Nie wspomniałem na począku jeszcze o tym, że wkładka jest nieużywana, ale stanu igły nie znam (musiałem zmienić bo tamtą nową mi połamali). być może przyczyna leży tutaj.

    Będę polowac na wkladkę at-3600, chyba że uda mi się załatwić nową igłę do mf 100

    Dj master Kondensatory koniecznie na tej samej wartości!.
    wymieniaj tylko elektrolity, ceramiczne się nie starzeją.
    i nie ma super firm, każda jest dobra moim zdaniem
  • #24
    dj master
    Level 21  
    Mateuss , dzieki - wiem ze ceramiczne sie nie starzeją .

    Przyczyną snierzenia w gramiczu jw moim przypadku było dziwne zagęcie gumowej slimpmaty (orginalnej od gs-424)
    Gdy igła opada w dół , jest ten moment, gdy sie ugina i wydaje "szlest-snieg"

    Wymienie elektrolity , i opisze wyniki , dla dalszych forumowiczów.

    PS: czy moglibyście podać parametry igieł (od mf-100 , do mf105)?

    Dziękuje wam za czynny udział w tym poście
  • #25
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dj master wrote:
    Mateuss , dzieki - wiem ze ceramiczne sie nie starzeją .

    Przyczyną snierzenia w gramiczu jw moim przypadku było dziwne zagęcie gumowej slimpmaty (orginalnej od gs-424)
    Gdy igła opada w dół , jest ten moment, gdy sie ugina i wydaje "szlest-snieg"


    Zamiast gumowej slipmaty na talerzu, można zastosować cienki arkusz korka lub grube sukno.
    Osobiście używam tkaniny typu polar, przyciętej na rozmiar płyty winylowej. Warunkiem jest równa płaszczyzna talerza i brak "bicia" talerza w osi pionowej.

    GM
  • #26
    Mateuss
    Level 19  
    Mój talerz choć ciężki jak cholera w pionie trochę bije.

    Dziś podłączyłem gramofon pod komplet technics + kolumny unitra (zrównoważone brzmienie) i nadal moge stwierdzić (choć tu jest najlepiej) że te szeleszczące literki typu sz cz s c f strasznie się wybijaja (no nie chcę użyć tutaj słowa przesterowane ale chyba będę zmuszony)
  • #27
    Mateuss
    Level 19  
    Dj master.

    wkładkę mf-100 opisałem gdzieś wyżej!.

    a co do reszty wyczytałem na elektrodzie że z tymi wkładkami to było tak że ilość wysokich tonów malała wraz z numerem wkładki:

    najwięcej mf-100
    najmniej mf -105

    za to rosła ilość basu czyli w mf 105 było go najwięcej. mam nadzieję że zrozumiałeś ten wywód i można go potwierdzić
  • #28
    dj master
    Level 21  
    Tez to wyczytalem , lecz chodzi mi o parametry (pasmo przenoszenia itp.)
    Oraz nacisk - co pomoze dalszym uzytkownikom w dokładnym ustawiniu nacisku .

    Dodano po 3 [godziny] 28 [minuty]:

    hm... mieliście kiedys krzywą Slimpmate ? (orginalna od GS-424)

    W moim przypadku powoduje to mlaski i trzaski ..

    Czyżby Fonica sie nie staraŁa?
  • #29
    Mateuss
    Level 19  
    Mateuss wrote:

    Skuteczność >0,7 mV/ cm/s
    Pasmo 20 - 20000 Hz zgodnie z DIN 45500
    Tłumienie przesłuchu 20dB przy 1000Hz
    Róznica skuteczności między kanałami max 2dB przy 1000 Hz
    Masa efektywna igły 1mg
    Rodzaj ostrza - diamentowe, sferyczne, R= 0,015mm
    Nacisk igły na płyte 10-20 mN, zalecany 20mN (2g)
    Impedancja obciążenia 47kΩ +-5%
    Mocowanie takie jak Mf-104


    to jest mf 100 reszta jest chyba taka sama. moja slipmata jest z gumy wić jest elastyczna i dostosowuje sie do talerza (który chyba nie jest oryginalny)

    Fonica? pamiętaj że masz do czynienia ze starym sprzętem a wszystko się starzeje. a fonica z opowiadań starszch zawsze była synonimem jakośći
  • #30
    dj master
    Level 21  
    Quote:
    Fonica? pamiętaj że masz do czynienia ze starym sprzętem a wszystko się starzeje. a fonica z opowiadań starszch zawsze była synonimem jakośći


    W moim przypadku jednak slimpmata jest zle odlana.

    Jesli chodzi o parametry , to czymś różnić sie musza ?

    PS: a jak rozpoznac wkładke MF ? (do jakich igieł ona jest)