Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Info, poradniki, linki dot. CarAudio - zanim zadasz pytanie

witux 11 Jun 2006 21:50 75572 35
  • #1
    witux
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zwracam się z uprzejmą prośbą do wszystkich użytkowników forum o podanie linków oraz poradników na temat CarAudio gdyż pomoże to wielu osobom w zdobyciu wiedzy i niezadawaniu tych samych postów na forum.
    Z góry dziękuję.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    #5
    cursor
    Level 30  
    Jak ktoś ma serwer ftp to prosiłbym o podanie mail. Mam trochę poradników car-audio, oraz kurs z elektroniki praktycznej na temat projektowania obudów. Mogę też zrobić skany artykułów z Auto Hifi & Tuning.
  • Helpful post
    #8
    żeli
    Level 14  
    Bardzo dobry, obszerny poradnik CarAudio
    150 stron profesjonalnej lecz prostej lektury
    Wzory, zdjecia itd.



    Wzmacniacz 200W do auta ANG
    14 stron, schematy, płytki



    Amplifier-Power - Digital 200W.rar - 41 stron, bardzo dokladne schematy(na cała strone) PCB itd. ANG
  • #9
    Ridd1cK
    Level 15  
    Przeglądając inne fora znalazłem bardzo ciekawy artykół, jeżeli znajduje się on już na forum to przepraszam i można usunąć.

    "JAKI GŁOŚNIK WYBRAĆ"

    Code:

    Patrzac na sklepowe pólki lub gieldowe kózki mozna czesto dostac oczoplasu. Dla niewtajemniczonych wyjasniam, ze 'kózka' to bujajacy sie na cienkich nózkach stolik turystyczny, na którym handlarze eksponuja swój piekny towar:) O ile oczoplas nie jest dla subwooferowicza szkodliwy, gdyz nie pada na sluch...o tyle moze byc przyczyna zlego wyboru. Musimy wiedziec czego szukac...

    Wielu ludzi wybierajac glosnik kieruje sie jego wygladem i moca. My wiemy - to laicy:D Zreszta efekt moze byc odwrotny od oczekiwanego, bowiem glosniki o duzej mocy maja nizsza efektywnosc i jakosc reprodukowanego dzwieku. W kiepskim glosniku duzej mocy uzywa sie slabych materialów na karkas cewki, kiepskiej jakosci grubego drutu i slabego magnesu. Ze wzgledu na mala precyzje wykonania szczelina musi byc duza. Stad ogólna niska jakosc takich przetworników. Nie szukajmy wiec wielkich mocy. Najlepszym rozwiazaniem jest glosnik o mocy znamionowej o 40-100% wiekszej od uzytego wzmacniacza. Bledem jest zasilanie glosnika o mocy 200W ze wzmacniacza 70W.
    Druga sprawa to wyglad. Ech... chromowane kosze, kolorowe membranki, swiecace zaciski. To wszystko jest nie potrzebne. Zaden glosnik wysokiej klasy nie ma takiego wygladu! Uwaga takze na potezne magnesy. Wielkosc magnesu nie oznacza, ze wytwarza gesty strumien pola w szczelinie pracy cewki. Dobry magnes 400g swobodnie pobije na leb kiepski magnes 1kg. Pojawily sie takze glosniczki kuszace poteznym zawieszeniem. Przykladem jest jeden z 20cm Alphardów. Szerokie zawieszenie sugeruje niektórym, ze glosnik ma wysoki Xmax, czyli zdolny jest do wiekszych niz inne glosniki wychylen membrany. Nie znajduje to jednak odzwierciedlenia w rzeczywistosci. Na wielkim zawieszeniu sie konczy. Glosnik o duzym Xmax to przede wszystkim odpowiednia konstrukcja cewki i nabiegunnika, a nie szerokie zawieszenie! Nawiasem piszac ze wspomnianego Alpharda nie zrobimy pomimo jego zachecajacego wygladu nic, co zagra chocby przyzwoicie.
    Czym sie wobec tego kierowac?
    Oczywiscie renoma producenta i parametrami T-S! Z glosników bardzo przyzwoitych i w niewygórowanej cenie mozna z pewnoscia polecic Tonsil (Westra) i Tesla (TVM). Westra to 'niemiecki' Tonsil. Ww firmy robia bardzo porzadne glosniki. Jesli chodzi o Westre to bardzo mily jest SW-300 (sub na nim jest w dziale 'projekty'). Z Tesli na duzego suba swietnie nadaje sie ARN-312. Istnieja tez inne znane firmy, jak JBL, Pioneer, Magnat, które oferuja ciekawe glosniki. Zawsze nalezy pamietac, ze kryterium wyboru beda tutaj parametry T-S. Co do tanich przetworników typu Alda, Altronix, Boschmann, Pyle czy inne tajwanki lub chinki nalezy omijac je z daleka i nie traktowac powaznie. Pozostaja jeszcze firmy, które nie ciesza sie dobra renoma, ale maja takze udane modele (czasami im ocs wyjdzie). Przykladem moze byc tutaj wspomniany wyzej Alphard lub polski STX. Alpharda trzeba umiec wykorzystac. Wydaje mi sie, ze firma próbuje pokryc swoimi produktami luki w parametrach T-S, które inni producenci zaniedbali. Produkuja wiec ciekawe LW-800, które w tandemie przenosza od 28Hz zadowalajac sie 30 litrowa obudowa, oraz CW1202C, który zapowiada sie obiecujaco w obudowie zamknietej. STX natomiast straszy plastikowymi koszami i membranami. Celem STXa bylo wbicie sie na rynek kolumn low-end niskobudzetowymi kolumnami i glosnikami. Maja jednak pare udanych modeli.
    OK, skoro mamy juz cos na oku patrzymy na parametry T-S... oczywiscie powinnismy wczesniej okreslic czego szukamy. Mozemy kierowac sie ponizszymi wskazówkami:
    - im nizsza fs tym lepiej. Dla 30cm glosnika szukamy ponizej 25Hz, dla 20cm ponizej 38-35Hz. Musimy kontrolowac takze Qts, bo ma ona wplyw na uzyskana pózniej f3 gotowego subwoofera!
    - im mniejsza Vas tym lepiej. Po prostu wyjdzie mala obudowa. Nie mozna podac tutaj jakichs przykladów, bo na wielkosc obudowy ma silny wplyw Qts. Jesli glosnik ma wysoka Vas patrzymy na Qts. Jesli jest ona takze wysoka to konstrukcja odpada. Regula moze byc taka - jesli wysoka Vas to niska Qts.
    - Qts - hmmm...i tu zaczyna sie problem. Konstrukcyjnie rozpatrzmy to na przykladzie popularnego bass refleksu. Wysoka dobroc calkowita (Qts) obniza f3 gotowego suba, ale powieksza jego rozmiary. Analogicznie - niska Qts podwyzsza f3 kosztem malej obudowy. Dlatego wraz z Qts nalezy zerkac na fs i Vas. Najlepiej dokonac symulacji w WinISD. Reszte wskazówek znajdziecie w temacie z poradami odnosnie samodzielnego konstruowania subwoofera.

  • #18
    carlos06
    Level 11  
    Polski FaQ Car Audio by Nazar

    panowie mysle ze bez tego ani rusz jest to najlepszy poradnik o car audio w Polsce jest napisany tak ze kazdy skuma o co biega.!!!!

    wkleje tylko tylko to co najwazniejsze reszta tu

    Polski Car Audio FAQ by Nazar



    potwornie często trzeba tłumaczyć tu dlaczego:
    - Nie montuje się głośników z tyłu
    - czemu tuba to zło
    - dlaczego do przodu system a nie współosiówki

    Poza tym można by wytłumaczyć jak i po co wygłuszyć drzwi, jak zainstalować wzmacniacz itd.

    Nie jestem ekspertem posiadającym warsztat, ale parę aut nagłośniłem, i podstawy tej dziedziny mógłbym wyjaśnić. Kilku użytkowników tego forum ma wiadomości z tej dziedziny i wspólnie moglibyśmy zaoszczędzić ciągłych przepychanek pt "dlaczego głośniki z tyłu są blee"

    NIE MONTUJEMY GŁOŚNIKÓW Z TYŁU PONIEWAŻ:

    - Montowane w półce *** się bardzo słabą odpowiedzią impulsową (grają niedokładnie i bez dynamiki)
    - Psują scenę dźwiękową (jak idziesz na koncert to stoisz twarzą do sceny a nie tyłem)
    - Grają w sufit albo do ucha pasażera nadwerężając jego słuch (szkodzą)
    - Elipsy nie potrafią odtwarzać dźwięku poprawnie (kształt membrany jest nieodpowiedni)
    - Luźna uwag- to dresiarskie metody nagłaśniać auto od tyłu.
    - niepotrzebnie wydaje się na nie pieniądze które można by dodać do sumy na system przedni i kupić przód wyższej jakości.
    - W połączeniu z subwooferem powodują piekielny bałagan w dźwięku - psują dźwięk i kłócą się z subwooferem.

    SYSTEM ODSEPAROWANY Z PRZODU

    - Najlepiej żeby był to 16cm woofer i tweeter zamontowany w słupku ewentualnie gdzieś w okolicy lusterka
    - Jest to optymalne najstosowniejsze rozwiązanie
    - Daje poprawną scenę dźwiękową
    - Dobrze zainstalowany i dobrany wystarczy na nagłośnieni całego samochodu (nie licząc subwoofera)
    - Gra dobrze bo:
    – tweetery grają w kierunku słuchacza a nie w jego nogawkę czy sufit
    - woofery mają komorę drzwi która poprawia ich grą (musi być wytłumiona)
    - Pasmo dzieli zwrotnica, która wydatnie poprawia dźwięk nie obciążając głośników niepotrzebnym pasmem.
    - Tweeter ma miejsce żeby się wybrzmieć (odległość od głowy jest odpowiednia)
    - woofer jest bliżej niż w przypadku montażu z tyłu lepiej go słychać, a co najważniejsze mamy g przed sobą.
    - głośniki systemach są zazwyczaj wyższej jakości od tych współosiowych (mowa tu o systemach za minimum przyzwoitości, czyli w okolicach 300zł i wzwyż)
    - (montaż systemu opiszę w innym miejscu)

    DLACZEGO SKRZYNKA A NIE TUBA

    -Głośnik subwoofera powinien pracować w sztywnej odpowiednio dopasowanej dedykowanej obudowie.
    - Tuba jest zła, bo jest zrobiona z kartonu który nie jest sztywny, głośniki w tubie są miernej jakości, tuby strojone są na efektywność a co za tym idzie mają duże braki w jakości dźwięku, dodatkowo jest to sprzęt robiony po najniższych kosztach (wiadomo co za tym idzie)
    - Skrzynka robi bum bum a tuba buuuuu buuuuu
    - Skrzynka powinna byś wykonana z MDF'u i wyliczona odpowiednim programem na podstawie parametrów głośnika.
    - Kupno tuby to wyrzucenie pieniędzy w błoto, to rozwiązanie jest poniżej krytyki.....
  • #22
    jatu
    Level 11  
    SPIS TREŚCI: (poradnik caraudio pdf 150str.!!!)

    1.Przedmowa
    2.Dobór sprzętu
    2.1.Od czego zacząć ?
    2.2.Na co zwrócić szczególną uwagę
    2.3.Wybór jednostki sterującej
    2.4.Wybór głośników
    2.5.Jaki wybrać wzmacniacz
    2.6.Czy będę potrzebował zmieniarki ?
    3.Obliczenia
    3.1. Po co liczyć to wszystko
    3.2.Pomiar parametrów Thiele - Smalla głośnika
    4.Głośniki
    4.1.Budowa typowego głośnika dynamicznego
    4.2. Zasada działania głośnika dynamicznego
    4.3.Podstawowe parametry głośników
    4.4.Łączenie głośników równoległe i szeregowe
    4.5.Jakie głośniki wybrać
    4.6. Wytrzymałość mocowa głośnika
    4.7.Regeneracja głośnika
    5.Obudowy
    5.1.Najpierw policz a potem rób !
    5.2.Wybór odpowiedniego „PUDŁA”
    5.3. Obudowa „zamknięta” i zasada jej działania
    5.4. Obudowa „Bass - Reflex”, i zasada jej działania
    5.5. Obudowa pasmowo - przepustowa „Band – Pass”, i zasada jej
    działania
    5.6. Konstrukcja „Izobaryczna”, i zasada jej działania
    5.7.Obudowa labiryntowa „Transmission – Line”
    5.8.Czym i jak wytłumić obudowę
    6.Filtry
    6.1.Co to jest i do czego służy ?
    6.2. Filtry I, II, i III rzędu, który wybrać ?
    6.3.Budujemy filtr dla głośnika nisko i wysoko tonowego
    7.Pozostałe komponenty instalacji CAR – AUDIO
    7.1. Co to jest kondensator i czy będzie mi potrzebny ?
    7.2.Cewki
    7.3.Przewody zasilające i nie tylko
    8.Montaż instalacji CAR – AUDIO
    9.Programy do obliczania obudów
    9.1.WinISD
    9.2.Box Calc
    9.3.Box Plot
    10.Serwis, czyli kiedy coś nie gra
    10.1.Jakie wybrać narzędzia
    10.2.Usterki mechaniczne
    10.3.Usterki elektroniczne
    11.Zabezpieczenia
    12.Trochę o RDS`ie
    13.Zestawienie sprzętu SONY
    Attachments:
  • #23
    VVisnia
    Level 23  
    Polecam http://www.the12volt.com

    Przydatna stronka, zwłaszcza dla początkujących. Duża ilość przeróżnych kalkulatorów (oporność, pojemność itd) oraz dużo opisów, które mogą wiele wytłumaczyć.

    Pozdrawiam
  • #24
    KaNiOn
    Level 11  
    Fajnie, że prawie wszyscy ustawiliście sobie prowizje za te poradniki. Pomyślmy logicznie - kto głównie zadaje głupie pytania na forum? - początkujący użytkownicy. Czy początkujący użytkownicy mają dużo punktów? - NIE. Dochodzę do wniosku, że temat jest zbędny, ponieważ doświadczeni forumowicze nie potrzebują poradników, a początkujący nie mogą sobie na nie pozwolić ze względu na za małą ilość punktów. DZIĘKI WAM ZA POMOC!!
  • #25
    jatu
    Level 11  
    Zrób cos dla forum to bedziesz mał punkty.