Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator napięcia Mz es 250/1 jaskółka

Jaca1979 15 Cze 2006 00:15 18869 16
  • #1 15 Cze 2006 00:15
    Jaca1979
    Poziom 9  

    Hej mam problem z regulatorem napiecia w mojej mz.
    Zrezygnowałem z elektronicznego regla na rzecz elektromechanicznego.
    Podłaczyłem wedle schematu, przełączyłem kluczyk stacyjki kontrolka ładowania sie pali,jest ok. Jeszcze nie uruchamiałem silnika ale wiem że wyłacznik prądu zwrotnego ma być rozwarty czyli kontrolka ładowania po uruchomieniu na wolnych obrotach ma dalej świecic. Pytanie jak krok po kroku zabrać się do regulacji. od czego zacząć.


    Moja prądnica jest sprawna, żadnych zwarć w instalacji, nowe kable zgodnie ze schematem, wszystko dziłało na elektronicznym, ale nie daje mi spokoju że nie kumam jak działa elektromechaniczny :]

    1 16
  • Pomocny post
    #2 15 Cze 2006 09:41
    mactronic
    Poziom 20  

    Po pierwsze do ustawienia napięcia korzystaj ze sprawnego i naładowanego akumulatora (6,2 - 6,4V)
    Po drugie napięcie mierz na zaciskach akumulatora, a nie na prądnicy czy regulatorze. Przytrzymaj silnik na podwyższonych obrotach 1,5-2 tys. RPM i ustaw napięcie 7,0 - 7,2V. Następnie włącz światla drogowe i wciśnij hamulec (żeby stop się zaświecił). Napięcie spadnie, ale nie powinno być niższe niż
    6,5 - 6,8V. Jeżeli spadnie poniżej to podciągnij do tej wartości. Po wyłączeniu światel napięcie nie powinno przekroczyć 7,5V.

    0
  • #3 15 Cze 2006 12:38
    Jaca1979
    Poziom 9  

    dzieki za info ale mam jeszcze kilka pytań.
    Zmieniałem styki w regulatorze znajomy złotnik zakuł mi nowe srebrne styki, więc wszystko jest rozregulowane.

    1)Zamontowałem regulator i podłączyłem wedle schematu(po przekręceniu stacyjki kontrolka ładowania świeci sie.

    2)Odpalam motocykl kontrolka ładowania powinna sie palić na wolnych obrotach ja reguluje wyłącznik prądu zwrotnego(za pomocą blaszki regulacyjnej) tak aby po podwyższeniu obrotów styki się zwarły a kontrolka zgasła

    3)Nastepnie podpinam równolegle voltomierz (najlepiej wychyleniowy tzn analogowy) do aku zwracając uwagę na biegunowość i odpowiedni zakres
    (0- 20 V)

    4)Na wylączonych światłach utrzymując silnik na podwyższonych obr 1500-2000 obr /min za pomocą blaszki regulacyjnej ustawiam napięcie równe 7 - 7,2 V

    5)Załanczam światła i wciskam hamulec tak aby światło stopu się zapaliło
    sprawdzam napięcie jeśli wynosi 6,5 - 6,8 jest ok Jeśli nie podciągam do tej wartości a po wyłączeniu świateł nie powinno przekroczyć 7,5 V

    6)Koniec regulacji ale po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów należy sprawdzić wszystko ponownie.


    Czy dobrze rozumiem ten proces??Staram się o metodyczne podejście do sprawy :] załączam zdjęcie mojego regulatora żeby wszystko było jasne
    Regulator napięcia Mz es 250/1 jaskółka



    A co natężeniem prądu przejmować sie tym czy na tym etapie jest to niekonieczne.

    0
  • Pomocny post
    #4 15 Cze 2006 18:41
    mactronic
    Poziom 20  

    Tak o to mi chodziło. W moim przypadku zawsze tak regulowalem ( prądu nie
    ustawiałem i bylo ok)

    0
  • #5 16 Cze 2006 00:00
    Jaca1979
    Poziom 9  

    Spoko więc zrobie jak napisałem wyżej a tak swoją drogą w jaki sposób chciałbyć regulować natężenie??

    Jasnym jest fakt że aku kiedy jest rozładowany pobiera dużo amper, a w trakcie jego ladowania się natężenie maleje nie rozumiem jednak jednej rzeczy, po co w ogóle martwić sie natężeniem prądu skoro i tak nie ma możliwości jego regulacji?

    Być może nie rozumiem czegoś ale jeśli coś mam zrobić to chce wiedzieć od począdku do końca co bede robić :]

    W moim regulatorze mamy do czynienia z regulacją wyłacznika prądu zwrotnego to raz a dwa z regulacją napięcia ładowania.

    1)W trakcie odpalania motocykla prąd wędruje od aku do cewki zapłonowej a z tamtąd na świece za pośrednictwem przerywacza który zapodaje iskre w odpowiednim momencie,
    2)W momencie rozruchu w prądnicy za sprawą magnetyzmu szczątkowego indukuje sie prąd (na tym etapie prądnica nie posiada wzbudzenia)którego napięcie po przekroczeniu ok 6V spowoduje zwarcie styków wyłącznika prądu zwrotnego a tym samym przepływ prądu z aku na wzbudzenie prądnicy,

    Czy dobrze myśle??

    0
  • Pomocny post
    #6 16 Cze 2006 19:14
    mactronic
    Poziom 20  

    Regulacj prądu oczywiście jest w każdym regulatorze prądnicy prądu stalego ale jeżeli jest to regulator od MZ-ety, a nie od Trabanta (bo jak wiesz z inst. 6V też mial taki ) to nie musisz się zagłębiać w tym temacie - nawiasem mówiąc też nigdy tego tak daleko nie badałem.
    Ad 1) Zawsze prąd tak wędruje również w czasie pracy silnika, a nie tylko w momencie odpalania( tylko z taką różnicą, że z aku przez cewke, przerywacz
    na masę, a to że iskra pojawia się na świecy to już sprawa indukcji magnetycznej)
    Ad 2) Nie prądnica wzbudzana jest przez obwód lampki kontrolnej (jak aku jest sprawny,a jak nie to magnetyzm szczątkowy).
    Nie wiem jak jaskólka, ale Trophy i TS-ki mają dodatkowe polożenie stacyjki które służy do odpalania na pych gdy nawali akumulator - ale z doświadczenia wiem, że żeby tak odpalić silnik trzeba troche się zmęczyć, aby tak wzbudzić prądniczke:D

    Dobra sprawdzilem jaskolka też ma polożenie do odpalania na pych (ostatnia pozycja kluczyka przeciwnie do ruchu wskazówek zegara)

    0
  • #7 17 Cze 2006 10:21
    Jaca1979
    Poziom 9  

    No to kiedy lampka ładowania sie świeci prąd wędruję przez nią na wzbudzenie prądnicy a kiedy przestaje sie świecić tzn (włacznik prądu zwrotnego zwarł styki) i prąd na wzbudzenie płynie bezpośrednio z akumulatora za pośrednictwem tego wyłączika w regulatorze.
    Czyli prąd na wzbudzenie płynie zawsze od akumulatora a wyłącznik prądu zwrotnego spełnia rolę sygnalizacyjną powoduje że jeżeli prąd wytwarzany przez pądnicę jest mniejszy niż ten w aku zapali śię kontrolka i wtedy wiemy że wyładowujemy akumulator tzn wytwarzamy mniej prądu niż produkujemy.

    A co z historią o przepaleniu prądnicy przez nieumiejętne regulowanie?
    Czy przy regulacji powinienem na coś szczególnie zwrócić uwagę?

    Napisałem wyżej jak bede regulował krok po kroku czy chciałbyś coś dodać?

    Dodano po 13 [minuty]:

    No i jeszcze jedno ta cała historia z prądem zwrotnym polega na tym że poprostu w pewnym momencie np na wolnych obr z zapalonymi światłami
    prądnica nie wytwarza odpowiedniej energii więc pobieramy ją z akumulatora a ten wyłacznik w regulatorze spełania rolę sygnalizacji bo zpala nam kontrolkę lub ją wyłancza.
    A po wzroście obr prądnica zacznie wytwarzać więcej energii i prąd popłynie w drugą stronę tzn jego nadwyżka zacznie ładować aku.
    Tak to rozumiem.

    Dodano po 9 [minuty]:

    cała checa polega nie na jakimś zjawisku fizycznym a jedynie na zasadzie działania takiego układu zasilania w energię.
    Prąd zwrotny jest więc tylko chwilowym stanem dla układu ładowania w którym prądnica nie wytwarza odpowiedniej energii potrzebnej dla funkcjonowania urządzenia takiego jak motocykl Mz es250/1 wiec układ ten pobiera energie z aku.

    0
  • Pomocny post
    #8 17 Cze 2006 17:41
    mactronic
    Poziom 20  

    Wyłącznik prądu zwrotnego jak nazwa wskazuje zabezpiecza przed przepływem prądu w drugą stronę, czyli od akumulatora do pradnicy (to może być przyczyna uszkodzenia prądnicy, bo jak wiadomo zacznie wtedy ona działać jak silnik elektryczny). Rola wył. prą. zw. nie polega na włączaniu lampki kontrolnej ładowania. To że na wolnych obrotach prądnica prądu stalego nie wytwarza odpowiedniego napięcia do ładowania akumulatora to już przypadłość tego typu generatorów (mały zakres użytecznych obrotów) i dlatego firma Motorradwerk Zschopau już w 1981 :D w modelu ETZ 250 zastosowała trójfazową prądnicę prądu przemiennego (alternator) i instalację el. 12V
    Uszkodzenie prądnicy następuje najczęściej przez długotrwale pobieranie prądu przekraczającego jej wydajność. Prądnica w jaskółce ma moc 60W. Przy wlączonych światlach drodowych mamy: przednia żarowka (orginalnie) 35W + postój 2W + ośw. licznika 2x1,2W + tylni postój 5W = 44,2W; do tego dochodzi układ zaplonowy ≈10W. Czyli wydajność prądowa nie jest przekroczona i jest jeszcze nadwyżka do ładowania akumulatora. Jeżeli akumulator jest sprawny i instalacja el. też (nie ma zwarć) to nie ma problemów.
    Przy regulacji używaj najlepiej wkrętaka z tworzywa sztucznego (można go zdobyc w sklepach z elektroniką) i uważaj przy ściągoniu pokrywy regulatora - łatwo o zwarcie

    0
  • #9 20 Cze 2006 23:18
    Jaca1979
    Poziom 9  

    hej wyregulowałem jk napisałem że bede to robić ale coś jest nie tak bo po kilku minutach jazdy spaliłem przewód który idzie od plusa do bezpiecznika (bezpiecznik mam 25 A jakiś od mercedesa więc spalił sie przewód hehe) Podłączyłem spaloną końcówkę na nowo i dojechałem jakoś do garażu tzn przed garażem sie znów spaliło ale nie miałem wstydu przed sąsiadami :D cholera nie kumam?
    Co sie stało? na mierniku pokazywało 7.0 na światłach i stopie, na podwyższonych obr.

    0
  • Pomocny post
    #10 21 Cze 2006 23:07
    mactronic
    Poziom 20  

    1) Sprawdź instalacie na ew. zwarcia
    2) Sprawdź przekrój tego przewodu min 1,5²
    3) Zmień bezpiecznik na 16A - dla bezpieczeństwa

    0
  • #11 22 Cze 2006 22:53
    Jaca1979
    Poziom 9  

    No podłączyłem miernik do bezpiecznika i do masy na wyłonczonym zaponie sprawdzałem rezystancje no i nic czyli zwarcia nie ma a kabel sie spalił
    poprzednio miałem ten sam kabel i było ok więc to nie wina zbyt malego przekroju hmm nie mam pojęcia co to może być

    Masz może jekieś sugestie

    A tak swoją droga zdąrzyłem sie hajtnąć w międzyczasie hehe
    planowałem podróż poślubna na mzcie hehe a tu lipa jak sie wkurze to zaniose ją do elektryka ale po co jeśli sam mógłbym dojść do sprawy z twoją pomoca heeh rzecz jasna.:D

    0
  • Pomocny post
    #12 23 Cze 2006 19:27
    mactronic
    Poziom 20  

    Cytat:
    na mierniku pokazywało 7.0 na światłach i stopie, na podwyższonych obr.

    a bez włączonych świateł i na średnich ew. wysokich obrotach napięcie nie przekracza 7,5V?

    0
  • Pomocny post
    #13 23 Cze 2006 21:06
    tytan58
    Poziom 19  

    źle wyregulowany ogranicznik prądu. Jeżeli rozbierałeś ten regulator na czynniki pierwsze to bez danych o odległsciach np.styków lub zwory od rdzenia ,nie wyregulujesz go prawidłowo ,lepiej jedż do elektryka bo następny etap to będżie spalona prądnica.

    0
  • #14 24 Cze 2006 01:00
    Jaca1979
    Poziom 9  

    tak rzeczywiście był rozebrany na czynniki pierwsze a voltomierz pokazywał na podwyrzszonych bez świateł nie więcej niż 7,5 V

    Dodano po 23 [minuty]:

    oto jakieś dane czy macie pojęcie czy to jest do tego regulatora?

    Dodano po 8 [minuty]:

    ok


    Dodano po 3 [minuty]:

    oj no nie to zdjęcie
    Regulator napięcia Mz es 250/1 jaskółka

    2
  • #15 24 Cze 2006 07:43
    tytan58
    Poziom 19  

    nie ma podanego typu regulatora (trabant miał bardzo podobny)

    Dodano po 2 [minuty]:

    ale o te parametry chodzi

    0
  • #16 28 Cze 2006 16:27
    Jaca1979
    Poziom 9  

    hej wiem co sie stało
    po ładowaniu aku podłonczyłem go odwrotnie tj - do masy co spowodowało przebiegunowanie prądnicy a co za tym idzie spala się bezpiecznik w moim przypadku spalił sie przewód bo bezpiecznik był zbyt wielki, teraz prądnica po przebiegunowaniu zachowuje sie elegancko tj ładowanie rzędu 3 A jeszcze sie motorkiem nie przejechałem ale zrobie to dziś.
    A te przerwy w regulatorze faktycznie są bardzo ważne i ustawiane fabrycznie jednak widocznie nie mój regulator podczas wymiany styków nie został rozebrany doszczętnie a jeśli nawet tak to został złożony w ten sam sposób bo 3A ładowania to chyba ok.
    Co o tym sądzicie?
    Wyjade na podróż poślubną moją Jaskółką czy nie?
    hehe:D

    Dodano po 3 [minuty]:

    Elektryk powiedział że regulacji pradu ładowania tj naterzenia przepływu w tym regulatorze sie nie robi, (oczywiście jeżeli regulator napięcia nie został doszczętnie rozebrany)

    Czy podzielacie jego opinie?

    0
  • Pomocny post
    #17 28 Cze 2006 23:23
    mactronic
    Poziom 20  

    Czasami taka drobna pomyłka sprawia wiele problemów, ale dobrze, że udało Ci się opanować sprzęt :D
    Szerokiej drogi !!
    (Co do tej regulacji prądu to tak jak pisałem gdzieś wyżej to w motocyklowch regulatorach ważniejsze jest ustawienie prawidłowego napięcia, inaczej ma się sprawa w samochodach gdzie poprzez właczenie zbyt wielu odbiorników
    - światła, wycieraczki, dmuchawa, ogrzewanie szyby itp. - może dojść do przeciążenia prądnicy i tu regulacja prądu jest ważna)

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo